Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2107530
De bijsluiter zegt dat bij gebruik langer dan twee weken de activiteit van de enzymen in de lever en op 'verhoogde' leverenzymen moeten worden gemonitord.

Bente heeft een week Carprodyl geslikt, werd daar te suf van en kreeg toen het mildste middel tegen pijnbestrijdig (en ontstekingsremmer) mee: Onsior. Ook daar werd ze suf van en daarom heb ik steeds één of twee dagen niks gegeven zodat haar lichaam zich van de stoffen kon ontdoen. Ook ben ik eerst 3/4 en daarna de 1/2 van de dosering gaan geven, in overleg met de da.

Bente heeft verrekte kniebanden en had een lichte ontsteking in één van de knieën. Die zal na rust en de NSAIDs wel over zijn. Maar het advies van de fysio is: om de dag blijven geven omdat we nu het wandelen weer aan het opbouwen zijn en dat de ontsteking weer doet oplaaien. Maar na één week Carprodyl en vijf weken Onsior vind ik het eigenlijk wel genoeg. De 'kuur' is op en ik hoop dat de MSM uit het voedingspreparaat voldoende ondersteuning biedt. Iemand daar ideeën over?

De da heeft mij bovendien niet geattendeerd op het monitoren van de leverenzymen, zoals de bijsluiter zegt. Gezien de reactie van mijn hond op deze middelen, vind ik dit juist heel belangrijk. Afspraak gemaakt om woensdag bloed te laten prikken.

Iemand ervaring met bijwerkingen van NSAIDs en het monitoren van leverenzymen?
#2107785
Bente de beagle schreef: OK. Dat is in ieder geval goed om te horen. Is het ook 'normaal' dat een hond lusteloos en suf wordt van een (mild) middel als Onsior?
Ik ken Onsior niet. Zelf heb ik alleen ervaring met Rimadyl en Metacam, waarbij de laatste hier nog geen bijwerkingen heeft gegeven (geef nu het langs drie weken achtereen, dus dat ik het niet herken uit eigen ervaring zegt niet al teveel) en de Rimadyl een darmbloeding bij mijn oudste gaf. Lusteloos en suf herken ik niet. Heb er ook niet eerder in de wandelgangen van gehoord bij Nsaids.
#2108826
Lizzy schreef: Ik zou toch even contact opnemen met de DA. Apathie treedt op bij toename van de lever enzym activiteit. Dus ik zou het zekere van het onzekere nemen (en zonodig stoppen met Onsior).
Ja, dat las ik dus ook in de bijsluiter.
Al meerdere keren gebeld dat Bente zo moe en sloom wordt van het middel en sowieso zou je bij gebruik langer dan twee weken de leverenzymen moeten monitoren, dus ik begrijp niet dat de da zelf niet op een onderzoek heeft aangedrongen. Meer dan: geef maar een halve dosering, zegt de dierenarts niet.

Nu dus zelf maar aangedrongen op onderzoek (omdat fysio adviseert om door te slikken), morgenochtend staat de afspraak. We zijn alleen al gestopt sinds vrijdag, zou je dat vijf dagen na de laatste pil nog in de lever kunnen zien?
Laatst gewijzigd door Bente Ole Kambi op di 13 sep 2011, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#2109026
Ik heb geen idee of je daar nog iets van kan zien. Ik vermoed dat als er iets loos is met de leverenzymen, dat je dat nog wel kan zien maar dat behoeft overleg met de DA. Misschien dat de DA ook niet bekend is met deze bijwerkingen...? Dit komt zo weinig voor...
#2109514
Ja, qua bijwerking is vermoeidheid/apathie kennelijk geen veel voorkomende, daar heb je wel gelijk in.

Maar in de bijsluiter staat:


Bij een lange termijn therapie zouden de lever enzymen gecontroleerd moeten worden bij de start van de therapie en bijvoorbeeld na 2, 4 en 8 weken. Daarna wordt het aanbevolen om op regelmatige basis te controleren, bijvoorbeeld elke 3-6 maanden. De therapie moet worden gestopt wanneer de activiteit van de lever enzymen merkbaar toeneemt, of wanneer de hond klinische verschijnselen vertoont zoals anorexia, apathie of braken in combinatie met verhoogde lever enzymen.


Kennelijk is het niet gebruikelijk de leverenzymen te monitoren? Ook al staat het duidelijk in de bijsluiter (al bij gebruik langer dan 2 weken)?
#2109545
Ik zou de bijsluiter van Meloxidyl er op na moeten slaan.... Want Brutus (mijn overleden 14 jaar oude Dalmaat) heeft dit jarenlang elke dag toegediend gekregen, idem voor mijn 14 jaar oude (nog levende) Dalmaat Pinkel. Nog nooit heb ik lever enzymen laten checken.
#2109555
Misschien is dit inderdaad de te volgen procedure voor Onsior en niet voor overige NSAID's. Lijkt me wel onwaarschijnlijk maar blijft typisch; het uitdrukkelijke advies in de bijsluiter.

Overigens staat het bloedonderzoek nu begin volgende week gepland, vandaag wel urineonderzoek en algemene check-up laten doen: Bente oogt kerngezond. Afgesproken dat we haar weer Onsior geven 1 á 2 dagen voor het bloedonderzoek.
#2109844
Bente de beagle schreef: Misschien is dit inderdaad de te volgen procedure voor Onsior en niet voor overige NSAID's. Lijkt me wel onwaarschijnlijk maar blijft typisch; het uitdrukkelijke advies in de bijsluiter.

Overigens staat het bloedonderzoek nu begin volgende week gepland, vandaag wel urineonderzoek en algemene check-up laten doen: Bente oogt kerngezond. Afgesproken dat we haar weer Onsior geven 1 á 2 dagen voor het bloedonderzoek.
Ik heb de bijsluiter van Meloxidyl op Internet gelezen en daar staat inderdaad niks over bloedonderzoek.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door