Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2108842
:-\ Hallo allemaal!!!

Het is al een poosje geleden dat ik hier rondgekeken heb... onze baviaantjes eten alleen nog maar vers vlees, gemalen kwartels.. kippenpoten etc...

Echter... Ik wil mezelf echt nog veel verder verdiepen in voeding voor honden.. (carnivoren dus)  ;) Ik heb tijdens mijn studie alles geleerd over het menselijk spijsverteringsstelsel... maar bij honden is het toch behoorlijk anders....

Maar ik kan eigenlijk weinig echt goede boeken vinden???  :-[ Ik zoek boeken zoals bv deze: http://books.google.nl/books?hl=nl&lr=& ... on&f=false.... Maar dan alleen over de hond...  :-[

Medische termen, en uitgebreide formules ivm stofwisseling... heel graag!!! Want dan kan ik een beter beeld vormen...  ;) Ik wil elk enzym, elk stapje in de spijsvertering kennen... Eventueel mag het best in het Engels/ Amerikaans geschreven zijn...  

Liefst echt een boek wat op de Universiteit ofzo wordt gebruikt...

Iemand die een goed boek weet waar echt ALLES instaat... maakt me echt ongelooooooooflijk blij!!!  :thumbup:
Laatst gewijzigd door ramoontje79 op vr 16 sep 2011, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Arthos
#2108889
Ik vindt het boek van Mogens Eliasen erg goed, "Rauwe voeding voor honden - het ultieme naslagwerk voor hondenbezitters!"

hij is analytisch chemicus en draagt de titel Mag. Scient van de Universiteit van Århus.

Het boek wat ik gelezen heb is gebaseerd op wetenschap en wetenschappelijke principes. Gemakkelijk te lezen en veel dingen concreet toepasbaar.

Er staat voldoende in over het spijsverteringsstelsel en ook allerlei formules waar ik niet zoveel van begrijp. Ben benieuwd wat je van het boek vindt!
Door ramoontje79
#2108937
Die had ik idd al gevonden.... Maar het onderzoek met speeksel wat hij gedaan had... euhm... naja sloeg nergens op...zo toon je geen enzymen aan/ of de afwezigheid ervan.... Hij heeft daar dus niets mee aangetoond...Baaaalde als een stekker want het leek me echt een heel goed boek... Maar dat viel me dus zo tegen dat ik het boek niet meer wilde aanschaffen...  :-\ Vond het trouwens wel heel raar dat iemand met zo een titel zo een rare onderzoeksmethode gebruikt.... Het aantonen van enzymen in speeksel kun je binnen een halve dag doen... gewoon testen of het speeksel iets doet met zetmeel/ eiwit of vet... hij heeft een compleet voedingsmiddel gebruikt... tja... misschien was zijn speeksel besmet met bacteriën?? Menselijk speeksel breekt namelijk zelf geen eiwitten/vetten af...  :-[

Ik zoek echt een boek zonder meningen, en wat helemaal ingaat op fysiologie... jeee wat lastig...

Ik heb zelf Biologie gestudeerd, maar dat is heel breed, je gaat dan dus niet heel diep in op specifieke diersoorten zoals de hond...  ;) Daar krijg je een beetje basiskennis van... Wel gaat dat helemaal in op menselijke bouw, en menselijke stofwisseling enzo...

Zucht... neeeeed input hahaha.... ik ben echt een beetje een Nerd... maar... als ik wat goeds gevonden heb denk ik dat ik er ook wel een stukkie over zal schrijven...  :biggrin2: Mocht iemand dat interessant vinden....
Laatst gewijzigd door ramoontje79 op wo 14 sep 2011, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ramoontje79
#2108940
Kijk... ik ben namelijk bijv ook benieuwd waarom de hond het ene bv wel eet en het andere niet... hier worden er een paar echt lyrisch van kwartel... maar een bosduif moeten ze niet... eten ze met lange tanden... Blijkbaar zit er dus een verschil van smaak in.... terwijl het toch beide gevogelte is...

Bij een mens is het vaak omdat sommige mensen "superproevers"zijn... dat ze geen bittere groenten lusten... zoals spruitjes, witlof etc...

Ik wil zo graag weten wat het dan bij een hond is, ik verwacht dat het iets met gal ofzo te maken heeft, of iets wat in de krop zit bv..
... tja... en sowieso wil ik gewoon echt alles weten... aaaaaaaalles!!! hahaha...  :biggrin2:

Ben er zelfs al achter... dat zelfs in de dierentuin het antwoord vrij moeilijk te vinden is!!!!  ???

misschien moet ik zelf wat onderzoeken doen???  ;D Maar om te beginnen kwijlen mn hondjes al niet genoeg... hahahaha

ohhh pleaaaassse iemand???  :-\
Door Lizzy
#2108972
Ik kan je nu al voorspellen: dat ga je allemaal niet in 1 boek vinden. Zo simpel is het. Ik denk dat er weinig boeken zijn over hondenvoeding die ik niet heb. Zou alles in 1 boek te lezen zijn geweest, had ik niet de moeite genomen om ze allemaal aan te schaffen :biggrin2:

Wel aardige boeken:

Canine & Feline Nutrition: A Resource for Companion Animal Professionals van Linda P. Case MS (Author), Daniel P. Carey DVM (Author), Diane A. Hirakawa PhD (Author), Leighann Daristotle DVM PhD.

Canine and Feline Nutrition: A Resource for Companion Animal Professionals van Linda P. Case MS (Author), Leighann Daristotle DVM PhD (Author), Michael G. Hayek PhD (Author), Melody Foess Raasch DVM (nieuwere versie en dus duurder).

Bij deze twee moet je er wel rekening mee houden dat ze geschreven zijn door lui die verbonden zijn aan Iams.

Nutrient Requirements of Dogs and Cats (Nutrient Requirements of Domestic Animals) van Subcommittee on Dog and Cat Nutrition.

Raw Meaty Bones Promote Health van Tom Lonsdale.

Maar zelfs 2de hands boekjes als die van Professor Donath en Nic Dhont zijn nog steeds leerzaam (die kun je soms bij de Sleghte en 2dehands boekwinkels scoren).

En verder kun je hier nog zoeken of je wat vindt: http://www.bol.com/nl/l/engelse-boeken/ ... index.html
Door ramoontje79
#2109283
TNX!! heb ik weer wat leesvoer... haha ;D

Ow... ik had dus mn topic verkeerd staan...  :-\ Sorryyyy!!!

Ik begreep al dat ik meerdere boeken nodig zou hebben... Maar merkte dus op dat veel boeken tja... met heel veel meningen geschreven zijn... over het menselijk lichaam is dat dus niet, dat bevat meestal toch voornamelijk feiten... (tenzij je allerlei dieet boeken aanschaft, daar wordt enzymwerking enzo dus ook zo bizar uitgelegd...  ;))

Ik ga eens kijken wat je suggesties opleveren...  :biggrin2: Het is eigenlijk best raar dat het zo lastig te vinden is allemaal...

maar jij hebt ze allemaal gelezen...?? wow... ok... gaaf!! Welke bevat de meeste objectieve!  info dan over het gehele spijsverteringsstelsel, zoals enzymwerking etc...?? Ik zou daar graag mee willen beginnen... denk dat die ook wel handig is voor de KK cursussen...  :P haha ben ik ff een studje.... Misschien idd eens die laatste proberen...??? hmmmmmmmmmzz...

Ik ben me er namelijk wel van bewust dat onze woefies het veeeeeeel beter doen op vlees (uiteraard)... maar wil toch echt 100 % zeker weten dat ik niks over het hoofd zie, en tja... ik wil het zeg maar kunnen plaatsen in het geheel... Ik stap nooit meer over op brokken dat is 1 ding wat zeker is!!!

Ik ga ff snuffelen... TNXXXXX!!!! :biggrin2:
Door Nathascha
#2109303
ten eerste succes met lezen! Leuk dat je zo enthousiast bent.

Enneh als jij zo'n studje bent ( ;D even met jou eigen woorden  ;) ) Kan jij er dan idd niet eens een analyse op los laten? En zonder mening te geven een boek schrijven? Ik ben wel benieuwd naar jou inzicht. Er is zo veel te leren.

Laat maar eens wat weten als je de boekenstapel gelezen hebt  ;)
Door ramoontje79
#2109371
Ow... ja ik kan wel een objectief verslag schrijven dan... hahaha... Zit ook te denken om eventueel gewoon ff speeksel op te vangen van een grote hond... kan ik het zelf wel testen op enzymwerking...

Ik heb namelijk echt het vermoeden dat er wel degelijk een enzym in het speeksel zit... gezien het feit dat tanden echt gruwelijk veel aanslag hebben wanneer je een hond bepaalde brokjes geeft... en ik merk dat idd bij kluiven... minder tot geen aanslag... dus moet er eigenlijk wel een enzymatische werking zijn... 

Op zich is het heel erg simpel... test op Amylase... benodigdheden : zetmeel, speeksel en jodium...

Een gram zetmeel+ Jodium wordt donkerblauw...

Een gram zetmeel + menselijk speeksel ----- even laten staan (30 min) ------ blijft oranje bruin... (amylase heeft zetmeel omgezet in suiker)

(als check?? een gram zetmeel + water ipv speeksel.... 30 min laten staan.... wordt gewoon donkerblauw.... )

Naja... nu met speeksel van de hond!!! ??? Haha... begint eigenlijk wel te kriebelen om het gewoon te testen...  :P Ik denk.... dat ik dat ook gewoon ga doen... alleen ff grote kwijlhond zoeken...  ;D met een chihuahua schiet het niet bepaald op...
Door Lizzy
#2109410
ramoontje79 schreef: TNX!! heb ik weer wat leesvoer... haha ;D

Ow... ik had dus mn topic verkeerd staan...  :-\ Sorryyyy!!!

Ik begreep al dat ik meerdere boeken nodig zou hebben... Maar merkte dus op dat veel boeken tja... met heel veel meningen geschreven zijn... over het menselijk lichaam is dat dus niet, dat bevat meestal toch voornamelijk feiten... (tenzij je allerlei dieet boeken aanschaft, daar wordt enzymwerking enzo dus ook zo bizar uitgelegd...  ;))

Ik ga eens kijken wat je suggesties opleveren...  :biggrin2: Het is eigenlijk best raar dat het zo lastig te vinden is allemaal...

maar jij hebt ze allemaal gelezen...?? wow... ok... gaaf!! Welke bevat de meeste objectieve!  info dan over het gehele spijsverteringsstelsel, zoals enzymwerking etc...?? Ik zou daar graag mee willen beginnen... denk dat die ook wel handig is voor de KK cursussen...  :P haha ben ik ff een studje.... Misschien idd eens die laatste proberen...??? hmmmmmmmmmzz...

Ik ben me er namelijk wel van bewust dat onze woefies het veeeeeeel beter doen op vlees (uiteraard)... maar wil toch echt 100 % zeker weten dat ik niks over het hoofd zie, en tja... ik wil het zeg maar kunnen plaatsen in het geheel... Ik stap nooit meer over op brokken dat is 1 ding wat zeker is!!!

Ik ga ff snuffelen... TNXXXXX!!!! :biggrin2:
Ja natuurlijk heb ik ze gelezen, ik heb wat met honden en voeding, zeg maar :biggrin2:. Ik vind geen enkel boek helemaal objectief. De meeste schrijvers van studieboeken hebben wel relatie met Iams of Royaal Konijn of Hill's. En Tom Lonsdale's boek is goed maar dat gaat niet zo zeer over de spijsvertering van de hond alswel hoe je de gezondheid van de hond verkloot met hondenbrok. Dus vanuit dat perspectief een zeer zeker aan te bevelen boek.

Maar je kunt natuurlijk ook een dagje gaan googlen. Dan kom je bijv. dit soort sites tegen: http://www.doggies.com/articles/134-you ... ystem.html. En http://www.best-dog-food-guide.com/dog- ... aliva.html. En http://www.three-little-pitties.com/dog ... ystem.html. En deze moet je volgens mij kopen: http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 6963900761. En http://www.iheartpaws.com/articles/59/1 ... Page1.html. Dus om uit te vinden hoe de spijsvertering van de hond werkt, hoef je niet persee studieboeken te kopen.
Door ramoontje79
#2109523
http://www.three-little-pitties.com/dog ... ystem.html

naja kijk... :-[ Citaat: Here lies another difference between us. Since a dog's stomach has far more acid and digests at a pH=1 (where we are pH=5 or so) the enzymes we use for breaking down certain foods are not available to dogs because those enzymes cannot survive the strong acid/low pH.

Weer zo'n onzin stuk... pH van ons ligt rond de 2.... Overigens... voor de beeldvorming: de pH van cola is 2.... pH citroensap = 1
Op weer een andere site blijkt een hond een pH te hebben van 2-3.... 

Pepsine (enzym wat eiwitten verteerd ) functioneert JUIST alleen in zure omgeving... En dat vind ik dus echt zo vervelend... al die onzin stukken die overal staan...  Ik heb inmiddels heel misschien iets gevonden... pfffoeh... nou nog uitzoeken of het goede zijn...

Ik weet dat het darmstelsel van de hond een stuk korter is... vandaar ook de moeite met verteren van planten... maar ja... wil gewoon het helder hebben hoe het nou zit... of nou de verschillen in spijsvertering echt zo enorm zijn... of dat ook dat misschien gewoon onzin is... en het enige verschil de lengte van de darmen, en het gebit is...  :-[

Ik vind het echt vervelend dat er zoveel beunhazen zulke onzin overal neer zetten... als je iets niet zeker weet, gooi het dan ook niet zo openbaar... alsof je het wel weet...  >:( *baal*
Door Lizzy
#2109540
Oh, die onzin ga je ook in die studieboeken tegen komen hoor. Daar schrijven ze gerust dat een hond een omnivoor is.

(iets totaal anders: je onderschrift beweegt en dat is niet toegestaan op Barfplaats :))
Door ramoontje79
#2109551
hé wat jammer...  :-[ ik was er zo trots op....  :biggrin2: Ik had die banner gekregen... vond hem echt gaaf!!!

Tja... dat geloof ik ook wel... dat ook studieboeken veel fouten bevatten... daarom is het ook onwijs moeilijk echt een goed boek te vinden...

Maar goed... ik zal het speeksel onderzoek denk ik maar gewoon zelf doen... ik heb de beschikking over schoon zetmeel enzo... dus naja moet wel lukken..
Ik ben echt zo ongelooflijk nieuwsgierig...  :biggrin2:

Ik blijf wel nog ff zoeken... mocht iemand echt een goed onafhankelijk boek vinden... ik hou het in de gaten!!!  ;) 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door