Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2107668
Ramses gaat van half/half naar volledig NRV maar ik heb wel hulp nodig

Ik ben al maanden aan het snuffelen op deze site, heb veel geleerd (dank aan allen) en heb inmiddels een vriezer gekocht en deze vol gestouwd met heerlijks voor mijn bijna 11 maanden oude Duitse Herder reu van ruim 40 kio. Tenminste, dat was hij op 9,5 maand (kan hem nu niet meer tillen  :-\), maar hij is denk ik niet verder aangekomen.
Dit lijkt misschien te zwaar maar hij is fors (71 cm hoog, legt met gemak zijn kop op mijn buro) en is zeker niet dik.

Ramses eet van pup af aan al vers maar dan wel KVV  (lekker veilig in de groei)
Hij krijgt al vanaf 7 maanden naast de kilo kvv nog een 500 gram extra in de vorm van vleesbot, orgaan of spiervlees.
De laaste weken krijgt hij steeds meer en meer Barf en aangezien zo de verhoudingen zo wat scheef worden wil ik heb nu helemaal overzetten op Barf.
Mijn buro ligt vol met aantekeningen die ik de afgelopen maanden verzameld heb van deze site maar ik vind het nog steeds moeilijk om een volledig verantwoord menu te maken.

Natuurlijk heb ik de Barfrekenhulp ingeschakeld maar ik strand al bij de procent berekening...
Wat heeft een jonge hond van bijna 11 maanden nodig? 2% 3% 4%????

Ik wil graag hulp bij het samenstellen van een volledig menu.

Ik heb kip, geit, konijn, schaap, gans, lam, haring en fazant in de vorm van vlees+bot in huis.
Kip, geit, lam, hert,rund : hartjes, nier, lever, maag, tong, lamspens en geitenpens als orgaanvlees.
Gans, hert, geit, kip, schaap, rund : spiervlees.

Hoewel ik het wel in huis heb, geef liever niet veel rundvlees want hij heeft een lichte allergie voor rund.

Wie wil mij helpen?

Groet Ramses/Jess


ooowww, ja ik wil ook al weken een foto plaatsen maar dat lukt me ook al niet... Help?
#2107725
hoeveel eet hij nu per dag? daar zou ik mee beginnen. als het teveel/weinig is merk je het van zelf.

als hij een lichte rund allergie heeft zou ik rund helemaal nooit meer geven. ik denk namelijk dat een lichte allergie zich kan ontwikkelen tot een zwaardere allergie en zo de weerstand van je hond volledig onderuit kan vegen. aan de andere kant zijn er ook mensen die zeggen dat als een hond (of mens) licht allergisch is hij het beste nog wel af en toe subtiel met de stof in aanraking moet blijven komen om de allergie niet te doen verergeren. dat is dus een keuze.

qua wat je in huis hebt moet je denk ik een heel eind komen. lekker veel afwisseling.

en voor de rest zul je het toch echt zelf moeten gaan bedenken! dat is namelijk de hele achterliggende gedacht van zelf samenstellen. ;)

in de bar staat overigens een topic met de nieuwe super de luxe wonder percentage bereken hulp, die al gezien?

in een van de topics boven de bar vindt je het hele verhaal over foto's plaatsen.

succes!!
#2107814
Ramses1 schreef: Ramses gaat van half/half naar volledig NRV maar ik heb wel hulp nodig

Ik ben al maanden aan het snuffelen op deze site, heb veel geleerd (dank aan allen) en heb inmiddels een vriezer gekocht en deze vol gestouwd met heerlijks voor mijn bijna 11 maanden oude Duitse Herder reu van ruim 40 kio. Tenminste, dat was hij op 9,5 maand (kan hem nu niet meer tillen  :-\), maar hij is denk ik niet verder aangekomen.
Dit lijkt misschien te zwaar maar hij is fors (71 cm hoog, legt met gemak zijn kop op mijn buro) en is zeker niet dik.

Ramses eet van pup af aan al vers maar dan wel KVV  (lekker veilig in de groei)
Hij krijgt al vanaf 7 maanden naast de kilo kvv nog een 500 gram extra in de vorm van vleesbot, orgaan of spiervlees.
De laaste weken krijgt hij steeds meer en meer Barf en aangezien zo de verhoudingen zo wat scheef worden wil ik heb nu helemaal overzetten op Barf.
Mijn buro ligt vol met aantekeningen die ik de afgelopen maanden verzameld heb van deze site maar ik vind het nog steeds moeilijk om een volledig verantwoord menu te maken.

Natuurlijk heb ik de Barfrekenhulp ingeschakeld maar ik strand al bij de procent berekening...
Wat heeft een jonge hond van bijna 11 maanden nodig? 2% 3% 4%????
Begin gewoon ergens. Met bijv. 3%. En word Ramses te dun, geef je meer. En wordt hij te dik, geef je minder.
Ik wil graag hulp bij het samenstellen van een volledig menu.

Ik heb kip, geit, konijn, schaap, gans, lam, haring en fazant in de vorm van vlees+bot in huis.
Kip, geit, lam, hert,rund : hartjes, nier, lever, maag, tong, lamspens en geitenpens als orgaanvlees.
Gans, hert, geit, kip, schaap, rund : spiervlees.

Hoewel ik het wel in huis heb, geef liever niet veel rundvlees want hij heeft een lichte allergie voor rund.

Wie wil mij helpen?

Groet Ramses/Jess


ooowww, ja ik wil ook al weken een foto plaatsen maar dat lukt me ook al niet... Help?
Zoals je misschien al wel gezien hebt hier, maken wij hier in de regel geen menu voor onze leden. Ik vind namelijk dat je genoeg kennis van zaken moet hebben om zelf een menu te maken. Dat is het hele idee achter zelf samenstellen. Jij bent verantwoordelijk voor wat je je hond geeft. Niet een KVV fabrikant, ook niet iemand die je hier helpt met een menu, maar jij zelf.

Misschien kunnen we je wel een beetje op weg helpen!

We hebben tegenwoordig een online rekenhulp (http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -rekenhulp)

Krijg je per week:

Menu voor een hond, 40 kilo.
Hoeveelheid: 3% van 40 kilo = 1200 gram per dag / 8400 gram per week

Rauw vleesbot 45% : 3780 gr.
Groentes 10% : 840 gr.
Orgaanvlees 20% : 1680 gr.
Spiervlees 25% : 2100 gr.


Wat ik handig vind is elke dag vleesbot geven. Dat is 540 gram vleesbot per dag. En dan kun je bijv. 3 keer per week orgaanvlees geven en 4 keer per week spiervlees. Nou, 1680 gedeeld door 3 dagen/maaltijden = 560 gram per maaltijd. En 2100 gedeeld door 4 dagen/maaltijden = 525 gram per maaltijd.

Ik weet niet wat voor schaapbot je hebt trouwens maar ik vind bot van schaap ongeschikt. En ik vind haring geen vleesbot, dat vind ik een compleet visje en die tel ik niet mee. Dus de kip, konijn, geit, gans, lam en fazant kun je over de 7 dagen per week verdelen. Ik zou zeggen: wissel lekker af. Verder zou ik elke weet wat lever, hart, nier en pens geven (allemaal orgaanvlees).

Hier staat meer over foto's op het forum: http://www.barfplaats.nl/forum-hulp
#2108284
in de bar staat overigens een topic met de nieuwe super de luxe wonder percentage bereken hulp, die al gezien?
Die is idd super! Dit beantwoorde mijn vraag over hoeveel procent hij met 11 maanden mag hebben.
Hij kreeg 1500 per dag maar heeft daar nu teveel aan. Laat nu eten staan terwijl hij een paar weken geleden altijd alles snel opschrokte...
Volgens deze rekenhulp heeft hij nu 2% van 40 kilo= 800 per dag nodig. Dat is bijna de helft!

Omdat hij nu toch zelf al zoveel minder eet zal ik beginnen met 2% en kijken hoe het gaat.

Tja dat Rundvlees, voor beide opties is wel wat te zeggen. Ik geef hem echt heel sporadisch wat rund.

@ Lizzy Dank je voor je berekening. Ik vind het 3 en 4 x per week voeren van spier en orgaan een prima idee. Rekent makkelijker.

Ik snap jullie point over het zelf samenstellen en zal op basis van deze 2% een leuk menutje voor mijn monstertje maken :)

Het schapenbot,  daar laat ik hem het vlees eraf knabbelen waarna ik het bot afpak en weggooi en haring is dus een snoepje. Ok duidelijk!

enne.. wat de foto's betreft dat lukt gewoon helemaal niet.  Snap er niks van want ik doe precies wat er staat?

Groetjes en bedankt voor het meedenken.
#2108286
Mooi dat je nu weer verder kan!

als je het schapenbot alleen geeft om het vlees af te knabbelen (iets waar ik geen fan van ben, maar dat terzijde), dan kun je het dus niet als vleesbot rekenen. je hond eet immers het bot niet op.

bijna de helft is wel heel veel minder dan dat hij nu krijgt. hoeveel laat hij ongeveer staan? ik zou beginnen met de hoeveelheid die hij nu uit zichzelf eet, en dan kijken wat dat met hem doet.
#2108545
iets waar ik geen fan van ben, maar dat terzijde
Schapenvlees niet goed?
Ik geef hem ook wel schapenvlees met zacht bot. Snoeischaar methode.
Het schapenvlees met bot dat hard is daarvan pak ik het bot weer af.

Ja het is ook heel veel minder maar hij eet ook ineens heel veel minder  :-\
Ik denk dat het komt doordat hij nu zelf meer moet verteren en dus langer vol blijft?

Toen ik nog alleen KVV voerde zag je na 1,5 uur de hele boel er van achteren al weer uitkomen en was hij dus
altijd hongerig. Ging gewoon naast het aanrecht zitten of voor zijn etensbak liggen wachten.
Daarom kreeg hij die aanvulling.
Nu vul ik zijn bak en loopt hij weg als het hem niet aanstaat. En als het hem niet aanstaat dan zit er altijd groente in.
Heeft een hond echt die 10% groente nodig? Hij vind het gewoon smerig lijkt het wel.
#2108554
Nienk bedoelde dat ze geen fan is van bot met vlees geven als je het bot weer moet wegpakken ;)
Schapenvlees is prima om te geven!

Het kan goed zijn dat hij met barf minder eet als met kvv, het verteert gewoon veel langzamer en dus zit hij goed vol van minder eten.
Bovendien moet hij beter kauwen als met kvv en dat geeft hem ook een vol gevoel.

Kijk gewoon hoe hij het doet op 2 of 3% (of 2,5%) en denk je dat hij nog honger heeft, ga je gewoon iets hoger zitten.

Niet alle honden zijn gek op groenten. Een paar van mijn honden willen het ook niet als het teveel is, dus ik geef af en toe wat groenteprut, maar zeker niet elke dag. Ik kom zelf zeker niet aan de 10%, ik denk eerder aan de 5%. Al eten ze hier ook wel groente wat van onszelf is overgebleven, dus helemaal zuiver kan ik het niet zeggen.
#2108601
ik bedoelde inderdaad het knagen van het bot. als een bot te hard is om op te eten, dan vind ik dat je het niet moet geven. je weet immers niet zeker of je hond ineens bedenkt om toch maar eens flink zijn tanden in het bot te zitten, of dat ie straks al hij gaat puberen er een leuk spelletje van maakt om er mee weg te rennen als jij het wilt pakken en dan alsnog het op eet. met alle mogelijke gevolgen van dien.

die groente prut kan je ook ergens doorheen prakken. of begin met kleine beetjes en maar een paar groente soorten om hem aan de smaak te laten wennen. binnen de BARF methode wordt namelijk wel gedacht dat de groente noodzakelijk zijn ja, er wordt bijvoorbeeld wel gezegd dat groente een enorm positieve invloed heb op de vachtconditie van je hond en ook de spijsvertering kan er mee gebaat zijn.
#2109852
Hoi hoi,

Het percentage wat je voert is ook afhankelijk van hoeveel je beweegt met je hond. Ik heb een Rhodesian Ridgeback van 10 maanden weegt zo'n 40 kilo geeft hem 3,5 % met ongeveer om de dag iets meer of zelfs minder. Ik voer hem op het oog.

We bewegen wel veel met hem (wel in de gaten houdende dat hij nog een pup is).

Is hij nog een volledige reu want als hij al gecastreerd is zal je daar rekening mee moeten houden.

Het is lastig he "het begin" Ik werd er ook onzeker van en soms nog steeds. Veel blijven lezen op de forum en als je iets niet weet vragen hier. Er is altijd wel iemand die je kan helpen. Echt super.

Succes
#2109872
Hier ook 2 van de 4 honden die groente nou niet heel erg lekker vinden. Ik maak altijd een groente prutje in de sapcentrifuge van ongeveer 15 soorten groente. Dan maak ik porties en vries het in. Hetzelfde met het orgaan. Alles door de gehaktmolen (behalve pens, dat krijgen ze aan stuk) en in porties invriezen. Vis idem dito, door de gehaktmolen. En dan op de dag dat ze het krijgen meng ik de groente, orgaan en vis door elkaar, eitje erdoor en door wordt het wel gegeten!!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door