Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2107910
Hoe doen jullie het dan?
Ik zou het liefst elke dag afwisselen met vleesbot, elke dag wat anders, 7 dagen p/w (dus 6 diersoorten vleesbot en een keer vis) dat maakt het voor mij leuk om te geven  :) voor Maxi hoeft dat niet.
Die wil het liefst alleen kip en eend.
zodoende hebben we een compromis gesloten  ;D
Hij krijgt voornamelijk kip en eend, minimaal 1x pw lam en 1x vis(dat vind hij wel gaan) en 1x in de 2 weken parelhoen of kwartel (nog iets viezer dan lam aldus maxi)
Gelukkig is hij niet zo moeilijk met spiervlees dus dat wisseld wat meer af.
Konijn vind hij echt niet te eten, dus dat laat ik helemaal uit het menu.

denken jullie, hij/of zij eet maar wat ik wil dat hij/zij eet, of houden jullie rekening met de voorkeuren?
Gelukkig vind Sammie alles lekker behalve konijn, daar leef ik me dus bij uit  ;D
#2107915
ik vind dat hij sommige dingen wel gewoon op moet eten, vooral om de variatie in het menu. maar als ie iets nog echt vies vind, dan niet hoor. ik kan dan wel aanbieden, niet op eten, weghalen, volgende dag weer geven, doen, maar ja... ik vind sommige dingen ook niet lekker. dus hij mag van mij best een beetje smaak hebben. tot nu toe eet ie overigens alles behalve kwartel.
#2108135
Mijn honden zijn geen zeurders. Dus als er incidenteel eens op wat gemiept wordt ga ik niet verder neuzelen en krijgt diegene dat niet meer.

Overigens vinden ze kip en eend hier ook het lekkerst. Ik heb er eentje die zou tekenen voor iedere dag kip met pens. :biggrin2:

In jouw geval...wat ik zo lees is Sammy ook een makkelijke eten, die ging ik niet "treiteren" met konijn.
#2108185
ooh nee hoor, sam krijgt ook geen konijn, omdat hij verder alles lust kan ik daar gewoon lekker mee afwisselen met diersoorten.
zelfs hele dieren (kwartel met veren bijv.) eet hij zo op hahaha.
de konijn gaat naar de katten, die vinden dat wel lekker  :)
#2108210
Dé reden dat ik kies voor vers voeren is toename van hun plezier in eten/leven. Merel heeft 2 jaar geen vers gelust. Met lange tanden at ze 2-3 dagen per week die ene variant van die ene kvv, aangelengd met gemalen spiervlees wat er heel zorgvuldig door geprakt moest worden... Kreeg ze het langer, dan stopte ze met eten, ze vond het verschrikkelijk ranzig, vers eten.
Nu lust ze het sinds een jaar wel en graag. We zijn dus afgestapt van de kvv waarvan ik vond dat daar wel wat spiervlees aan ontbrak en natuurlijk ook van de brokjes. Ik heb er plezier in ze verschillende dingen te laten proeven. Hetzij door iets nieuws te geven, hetzij door combinaties te wisselen. vorige week had ik bijv. voor mezelf hutenkase gekocht, voor op brood. Indra was daar altijd dól op en dus besloot ik Merel en Maartje een lepel door hun groentenprut te geven. Leuk om dan te zien hoe dat geproefd/opgemerkt wordt. Soms denken ze even over of ze dat nou lekker vinden, soms is het gelijk smullen. Even moeten wennen aan een nieuwe smaak of een rare structuur (bijv. long, dat vindt Merel echt heel 'blegh' voelen ;D) vind ik prima. Als ik dat vertaal naar mezelf heb ik daar ook niks op tegen: iets proeven waarvan je niet onmiddellijk weet wat je er van vindt of waar je even aan moet wennen. Als ze iets écht niet willen eten (Merel eet bijvoorbeeld absoluut geen penslap, vindt ze vies voelen in haar mond, zo te zien) dan houd ik daar rekening mee. En Merel heeft weerstand tegen een hele sardien, daar begint ze aan, ze rommelt er mee en de ene keer eindigt dat in op eten en de andere keer in met vertrokken gezicht vertrekken. Sinds ik 'm voor haar in mootjes knip eet ze 'm gewoon op. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Mijn doel van vers voer was immers hun maaltijdmomenten/leven leuker te maken. Ik lust zelf ook niet álles en dat sta ik mijzelf ook toe ;)
Merel is overigens wel altijd aanwezig als Maartje een penslap eet. Sterker nog, Maartje eet 2 stukken. Er is dus altijd een stuk beschikbaar voor Merel, voor het geval ze op een dag besluit "vooruit dan maar..".
Ze hoeven van mij dus echt niet met lange tanden te eten, absoluut niet. Maar als ze iets niet direct je-van-het vinden geef ik ze wel kans er aan te wennen. En als de een het wel - en de ander het niet lust, dan maak ik van die gelegenheid ook wel gebruik om de interesse te blijven prikkelen.
#2108311
Evy_JD schreef: Hoe doen jullie het dan?
Ik zou het liefst elke dag afwisselen met vleesbot, elke dag wat anders, 7 dagen p/w (dus 6 diersoorten vleesbot en een keer vis) dat maakt het voor mij leuk om te geven  :) voor Maxi hoeft dat niet.
Die wil het liefst alleen kip en eend.
zodoende hebben we een compromis gesloten  ;D
Hij krijgt voornamelijk kip en eend, minimaal 1x pw lam en 1x vis(dat vind hij wel gaan) en 1x in de 2 weken parelhoen of kwartel (nog iets viezer dan lam aldus maxi)
Gelukkig is hij niet zo moeilijk met spiervlees dus dat wisseld wat meer af.
Konijn vind hij echt niet te eten, dus dat laat ik helemaal uit het menu.

denken jullie, hij/of zij eet maar wat ik wil dat hij/zij eet, of houden jullie rekening met de voorkeuren?
Gelukkig vind Sammie alles lekker behalve konijn, daar leef ik me dus bij uit  ;D
Moyra lust ook niet alles.

Wat ze helemaal niet lust bied ik ook niet meer aan, zonde van de moeite. Na drie dagen vasten ging er bijvoorbeeld nog steeds geen fazant in, ook niet geknipt, ook niet gemalen en ergens anders doorheen gemengd. Dan is het voor mij wel duidelijk.  ;)
Niet zo lekker geef ik wel, voor de afwisseling. Parelhoen en kwartel wordt met lange tanden gegeten, maar het gaat wel naar binnen. Ze krijgt het dan alleen niet zo vaak want ik heb helemaal geen zin in gemuts met eten.
Al met al blijft er nog genoeg over om af te wisselen in diersoorten (zeker 6) en dat vind ik voor mijzelf genoeg.  :)
#2108322
Butch lust geen wild en geen kangoeroe. Toen hij nog klein was en ik het nog niet wist had ik wel eens haas of fazant, maar dat bleef ook na drie dagen keurig liggen. Dus dat bestel ik niet meer. Ook kangoeroe heb ik kort geleden nog vijf kilo van besteld en dat heb ik opgemaakt door het klein te snijden en een kwak yoghurt erover heen te gooien, vond het zonde om weg te gooien, maar dat bestel ik dus ook niet meer. Er zijn nog genoeg andere dingen die ik kan geven.

Hij moet wel glucosamine hebben en dat vindt ie ook niet echt lekker, dus daar doe ik ook een beetje yoghurt overheen of ik roer het door zijn groente, dan eet ie het wel.

Dus ik hou inderdaad zeker rekening met voorkeuren, zeker omdat hij de rest echt geweldig vindt, dan gun ik hem zijn plezier.
#2108374
Iza is geen moeilijke eter. Wat ze niet lust is gans, tam konijn en lever.
Die lever moet ze van mij wel eten, dat kook ik dan even en dan eet ze het met smaak op.
Vroeger wilde ze ook geen karkassen eten, denk omdat daar vaak nog een restje lever aan zit, maar tegenwoordig gaat dat wel goed.
Meestal gaat de lever gewoon mee naar binnen, soms laat ze het liggen.
Af en toe kan ze wel eens miepen met nier of zalmkop. Dat sla ik dan een weekje over en daarna eet ze het gewoon weer op.
#2108420
Onze honden hoeven geen van drieën fazant. Wilde eend blieven ze ook niet. Dus dat koop ik dan niet meer.

Verder is Dezhno een ontzettende mieperd. Die zou ook het liefst elke dag kip met pens eten. Ik zet hem elke dag hetzelfde voor als de dames en soms eet hij wel en soms laat hij het staan. Ook goed. En daarbij, hij zou het liefst zien dat ik alles voor hem in stukjes zou snijden. Net zoals het paardenvlees, dat ik laatst bij Sietie heb gehaald. Dat zijn mooie prachtige stukken maar dat zijn wel hele stukken die je moet KAUWEN. Meneer probeert het dan eerst om mij zo gek te krijgen dat ik het wel in stukken snijd. Wanneer dat niet lukt eet hij het heus wel, en anders maar niet. Dezhno kan wel eens een dagje overslaan, want sinds hij bij ons woont, en dus vers krijgt, is hij wel ietsiepietsie zwaarder geworden. Niet te zwaar maar hij moet niet meer aan komen.  ;)
#2108541
Vanmorgen schreef ik dit nog..
Parelridder schreef: (...) Als ze iets écht niet willen eten (Merel eet bijvoorbeeld absoluut geen penslap, vindt ze vies voelen in haar mond, zo te zien) dan houd ik daar rekening mee. (...) Merel is overigens wel altijd aanwezig als Maartje een penslap eet. Sterker nog, Maartje eet 2 stukken. Er is dus altijd een stuk beschikbaar voor Merel, voor het geval ze op een dag besluit "vooruit dan maar..".
Ze hoeven van mij dus echt niet met lange tanden te eten, absoluut niet. Maar als ze iets niet direct je-van-het vinden geef ik ze wel kans er aan te wennen. En als de een het wel - en de ander het niet lust, dan maak ik van die gelegenheid ook wel gebruik om de interesse te blijven prikkelen.
Zojuist kregen ze hun wekelijkse pens, de 2 lappen van een pond. Geitenpens deze keer, nieuw voor hen. Is het de geit of is ze er na 3,5 jaar rijp voor? Maar Merel heeft ongemalen pens gegeten!!!
Ik hield mijn adem in toen ik zag dat Merel er zo langdurig mee aan het frunniken bleef, roerloos keek ik toe toen ze er aan begon te knabbelen. En tenslotte zette ze echt haar kiezen er in..
Sterker nog, toen aan het eind van haar lap (Maartje had de hare al láng op) het er naar uit zag dat Merel het allerlaatste stukkie niet zou gaan op eten en Maartje dus, opgelucht dat er toch nog iets over bleef, dat stukje wilde oppakken (ze eten altijd vredig samen, delen kluiven, enz.) hoorde ik Merel zo waar een brommetjes geven ten teken "Nope, dat is van mij". Het eerste brommetje in hun hele leven! :biggrin2: En dat om iets wat ze eerder absoluut niet wilde eten! ;D
YES, Merelmans lust pens!

:mbounce: :circle: :groupwave2: :circle: :mbounce:
#2110163
Hier lusten de honden geen vis. Ik heb alles geprobeerd om ze het te laten eten, maar ze hoeven het niet. Dus krijgen ze het ook niet meer. Vis in blik is goed, maar daar zit weer plantaardige olie bij wat weer niet goed is.
Verder eten ze hier alles graag, alleen kan ik moeilijk aan betaalbare vleessoorten komen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door