Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Evy_JD
#2100045
Ik heb een menuutje opgesteld voor mijn katten.

2,5 % van 23 kg lichaamsgewicht = 575 gr. Per dag
Hiervan 25 % kuiken = – 144 gr. p/d = 432 gram p/d
Ik begin met complete kuikens 's ochtends
ik hoop als ik en de katten wat verder zijn dit te kunnen afwisselen met een hele kwartel bijv. of een deel van een hele kip.
Verder 50 % vleesbot, 18 % orgaan en 32 % Spiervlees

Maandag
Ochtend: 252 gram kuiken
Avond: 216 gram kippennek, 138 gram lamsspiervlees

Dindag
Ochtend: 303 gram lamshart
Avond: 216 gram eendenek, 138 gram runderspiervlees

Woensdag
Ochtend: 252 gram kuiken
Avond: 216 gram kalkoennek, geitenspiervlees

Donderdag
Ochtend: 91 gram lamsnier
Avond: 216 gram kwartelkarkas, 138 gram kalkoenspiervlees

Vrijdag
Ochtend: 252 gram kuiken
Avond: 216 gram zalmstaart, 138 gram paardenspiervlees

Zaterdag
Ochtend: 151 gram geitenlever
Avond: 216 gram parelhoenkarkas, 138 gram struisvogelspiervlees

Zondag
Ochtend: 252 gram kuiken
Avond: 216 gram konijnenkopjes, 138 gram kipspiervlees

Dit is dus het idee, tenminste zodra mijn molen binnen is en ik de hardere vleesbotten kan malen, tevens weet ik natuurlijk niet of de schatjes alles lusten.
Dus dat word eerst uittesten.
de organen heb ik nu even op lam en geit gezet, maar wil ik afwisselen met eend en konijn.
Wat denken jullie ervan?
Door tripkippiej
#2100156
Wat ik me afvraag, als mede beginnend-barfer, of het niet teveel kuiken bevat.
Voor zover ik weet; kan je dat zien als een snackjes zonder al te veel voedingsstoffen..
Gebruikersavatar
Door koekje
#2100167
Dit is een menu voor een kat of 6 neem ik aan?
Het leek me al zo ingewikkeld om 216 gram kippennek (zijn er 4-6) over meerdere katten te verdelen, maar alles gaat dus in de molen. Ik zou alleen malen als daar echte noodzaak voor is, dus gebrek aan tanden bv.
Konijnenkoppen en kalkoennekken vind ik te hard. Heel krijgen de katten ze niet weg (bij mij niet) en door de molen is niet goed voor het apparaat.
50% vleesbot vind ik het maximale percentage. Het kan zijn dat ze toch te harde drollen krijgen en je wat minder bot moet voeren. Kijk even hoe het in de praktijk uitkomt.
Ik voer buiten kippen- en eendennekken ook parelhoen- en konijnkarkas. De katten vinden het lekker en het is niet te hard.
Door Mevroi Kruim
#2100204
Ik krijg konijnenkoppen goed door de molen, maar da's een handmolen. EN ik heb inmiddels flinke spierballen  :D Kalkoen is idd behoorlijk hard.

Kuikens bevatten evenveel voedingsstoffen als eieren. Da's best veel dus. Prima eiwitten en de nodige andere nuttige zaken, geen loze snackjes dus.
Door Evy_JD
#2100259
@tripkippiej  het is niet de bedoeling om zoveel kuiken te blijven geven hoor, dit is om even mee te starten.
Als alles goed gaat worden er hele kwartels en andere hele prooidieren aan toegevoegd.

@ Koekje het is indd een menu voor 5 katten. De kippennekken maal ik niet, maar knip ik fijn en hussel ik door het spiervlees. ook de kwartel en de eendennekken krijg ik goed geknipt. Het gaat met name om de kalkoen en de konijnenkopjes.
Ik heb een westermark nr. 10 besteld, een handmolen, zou deze dat niet aankunnen?
Het vleesbot heb ik op 50% gezet omdat ik begreep dat kuikens wat te weinig calcium zouden bevatten en daarom het botpercentage iets hoger moest, klopt dat niet?

@ Mevroi kruim, dan kan ik het iig proberen met die kopjes  :)
Door *Flip*
#2100462
volgens mij heeft flin ooit een 'ingrediëntenlijst' van een kuiken ergens geplaatst. Bleek een complete maaltijd te zijn, dus dan hoef je dat niet mee te rekenen als vleesbot, maar enkel van het totaal af te trekken.

Kuikens kunnen wel laxerend werken, dus de dagen met enkel kuikens als ontbijt kan je wat zachtere drollen hebben.

Deze warme dagen voer ik de kat ook 2 kuikens als ontbijt, anders eet hij enkels 's avonds en daar vind ik hem te slank voor. Hij doet zijn behoeftes altijd buiten, dus hoe zijn drol er dan uit ziet  :confused1:

Ik heb ook een westermark 10 (en een vriend met spierballen :biggrin2:) haas-, wild konijnschouders & wilde eend karkas gaat daar perfect door. Mijn vriend raakt soms wel wat oververhit, maar als je er met enige regelmaat Duvel in kiept houdt hij het best lang vol  ;D
Het is denk ik wel gemakkelijker een schijf met grote gaten te gebruiken.
Door flin
#2100548
Mevroi Kruim schreef: Ik krijg konijnenkoppen goed door de molen, maar da's een handmolen. EN ik heb inmiddels flinke spierballen :D Kalkoen is idd behoorlijk hard.

Kuikens bevatten evenveel voedingsstoffen als eieren. Da's best veel dus. Prima eiwitten en de nodige andere nuttige zaken, geen loze snackjes dus.
dat geldt dus voor eiers met schaal ;)

(dit om de verhouding ca/fosfor niet helemaal over 't hoofd te zien :) )

'k zou niet bang zijn om % kuiken op 15 % oid te zetten, mits er dan niet teveel ander kipgebeuren in je menu zit
~~

de molen hier loopt vast op vooral zenen (zo na 1 kg malen);

eendenekken enzo is idd spierkracht, >:(

wat 'k nu doe is regelmatig 1 kg malen, (half bevroren maalt beter),
dit gaat de vries in met label,
tegen de tijd dat ik 't nodig heb, gooi ik alt voorgemalen spul in de wasbak, laat 't gedeeltelijk ontdooien, en meng 't doorelkaar, om te verpakken in porties

't malen van 7 kg in 1 avond ging me behoorlijk tegenstaan... :-[
Door *Flip*
#2101029
flin schreef:
wat 'k nu doe is regelmatig 1 kg malen, (half bevroren maalt beter),
dit gaat de vries in met label,
tegen de tijd dat ik 't nodig heb, gooi ik alt voorgemalen spul in de wasbak, laat 't gedeeltelijk ontdooien, en meng 't doorelkaar, om te verpakken in porties

't malen van 7 kg in 1 avond ging me behoorlijk tegenstaan... :-[
mijn vriend heeft ook een max. van 3kg per keer ;D Vanmiddag gaat hij wilde eend karkas malen met de nieuwe schijf, 8mm. Dat zal wel gemakkelijker worden dan de schijf die er orgineel in zit :)
Ik prop het gemalen spul in een tree muffinbakjes en de volgende dag leeg ik het in een, gelabelde, plastic zak.

Evy_JD , wanneer krijg je je molen & barfspul binnen? Ze krijgen al KVV toch? Ben benieuwd wat ze allemaal lekker vinden!
Door Evy_JD
#2101368
Ik heb er ook een extra schijf bij besteld, indd de nummer 8, de grootste die ik kon vinden  ;)de 31ste heb ik hem besteld en direct betaald met ideal dus ik hoop eigenlijk dat hij heel snel binnen is.
Kan niets vinden op de site over een levertermijn, enkel dat deze max 30 dagen is ..

Het merendeel van het barfspul had ik al in huis voor de honden  ;D  Mijn kleine vriezer, grotere vriezer en eigen vriezer zitten prop en prop vol.

ik heb nog een stuk of 10 rollen tinlo, maar ben al wel begonnen met een deel van mijn menu.
De kuikens gaan goed, maar moet ik echt fijn knippen en mengen met blik, anders eten ze het niet geheel op, met name de kopjes en de poten laten ze dan liggen.
ook de kippennekken moeten erg fijn worden geknipt anders laten ze die ook liggen.
ze likken het voer ook meer op dan dat ze echt kauwen  ::)
met name de kuikens knippen vind ik echt een rotklus en ik spreek die arme beestjes ook toe als ik ze door knip  :crazy2:
maar heel willen ze, ze echt niet een, heb zelfs een kuiken aan een touwtje gehangen en er mee gespeelt, dat vonden ze allemaal wel geinig, maar eten.. no way.
mindy heeft wel eens het eigeel eruit gelikt, maar verder dan dat ging ze niet..
maar goed we komen er vast wel, ook al duurd het lang..
Ik heb geen haast... ik geef ze gewoon rustig de tijd om te wennen en nieuwe smaakjes en structuren te ontdekken.
morgen krijgen ze voor het eerst lam... ik ben benieuwd..
Door tripkippiej
#2101503
hier worden de kopjes als 1e naar binnen gewerkt; zijn ze dol op!

Alleen iets minder dat een van de dames af en toe tóch denkt dat ze een kuiken binnen op de vloerbedekking mag eten ;)
Door Mevroi Kruim
#2101530
De Frummels zijn dol op kuikens, vooral heel, dan kun je er zo leuk mee voetballen  :P Toen ze klein waren knipte ik de kuikens ook in stukken en liet Starri de koppen over, maar nu ze zo'n 12 weken zijn gaan ze heel naar binnen.
Gisteren hebben ze sardienen gekregen, die moest ik wel ff snijden en de koppen vonden ze maar zozo, die zijn uiteindelijk naar de grote katten gegaan.
Door Evy_JD
#2102558
mijn molen is binnen  :groupwave2:
ik wilde eigenlijk elke ochtend en avond malen (wat nodig) dus net natuurlijk gelijk getest..
zo dat valt nog best tegen hahaha. best zwaar.
dus ik denk dat ik maar niet doe  ;D
Door Evy_JD
#2108191
Nogmaals :groupwave2: de schatjes eten mijn eigen gemalen barf zonder toevoegingen van blik!
het spiervlees maal ik niet, maar knip ik wel wat fijner, evenals het orgaan.
ze eten kuiken, kipfilet, kalkoen, zalmfilet, konijnenkopjes, kippennekjes, kwartels, rundvlees.
paard vinden ze wat minder, evenals eendennekken en lamsnieren. (daar moest ik zelfs wat blik over doen, over die nieren)
Ik breid nog steeds uit met producten om te kijken wat ze het lekkerst vinden. kip is wel echt favoriet op het moment.
ze vallen qua gewicht niet af, maar hermodeleren wel op het moment.
ik vind ze er niet super goed uit zien, misschien toch nog aan het ontgiften?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2108231
Dat hermodeleren gebeurt natuurlijk ook aan de binnenkant en aan de vachtstructuur. Het zal zeker een seizoen-jaar duren voordat helemaal op orde is.
En wat goed dat ze je eigen prakje wel eten!
Door Evy_JD
#2110808
Heel goed indd! Alleen Loki krijgt nog blikvoer (apart, in de keuken) na zijn leververvetting doe ik heel rustig aan met wat nieuws introduceren.
Vandaag een nieuwe stap gemaakt, na de gemalen hapjes de gehele dag te laten staan (wel gekoelt uiteraard, met zo'n koelding eronder) ben ik vandaag begonnen met 2 dd voeren.
Vanmorgen een kuiken ontbijt, restje weg gehaald na een uur en vanavond hun barfhapje, kippennekken met zalmfilet.
Om de overgang makkelijker voor ze te maken heb ik groot ingekocht bij de dierenwinkel in gedroogde dingetjes, kipfilet, visjes en runderspiervlees en dat soort dingetjes.
zelfs Loki vond het wel wat, dat gedroogde spul.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door