Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#2107932
Ik sprak vanmorgen een baasje van een Amerikaanse bulldog. Een teef (je), da had gezegd dat na 8 maanden de groeischijven gesloten zijn. Klopt dat? Ik dacht altijd dat het bij grote honden een jaar of 2 duurde voordat het skelet volwassen is.
#2108195
De groeischijven sluiten nadat de hond volledig in de hoogte is uitgegroeid. Dat moment vindt bij teefjes plaats na de eerste loopsheid. Dat ze langer door groeien bij vroegtijdige castratie is bekend, maar dus sluiten dan ook de groeischijven later.

Bepaalde hondensporten of onderdelen daaruit zijn pas toegestaan vanaf tenminste 12 mnd. met het oog op de belasting van de gewrichten..

Een globaal overzicht van wanneer welke groeischijf sluit is:
Schouderblad, 8 mnd.
Opperarmbeen, boven 18 mnd. en onder 6-8 mnd.
Spaakbeen, 6-8 mnd.
Ellepijp, 15 mnd.
Middenvoetsbeentjes, 6 mnd.
Bekken darmbeen, zitbeen, schaambeen, 6-8 mnd.
Complete verbening bekken, 24 mnd.
Dijbeen, boven 18 mnd. en onder 18 mnd.
Scheenbeen, 18 mnd.
Hielbeen, 15 mnd.
#2108321
Ook ik heb dit eerder gehoord, bij ons op de cursus zat er een duck tolling retriever, van 3 a 4 maanden (weet het niet meer precies) die een aanvaring had gehad met een andere hond. Daardoor stond haar pootje niet goed, ellepijp uit de kom als ik mij goed herinner, maar ik weet dus de details niet meer precies. Zij zijn naar utrecht gegaan voor een operatie, en ook daar werd gezegd dat bij haar de groeischijven al gesloten waren (ik vroeg of het geen kwaat kon zo een jonge hond aan 1 poot te opereren ivm overbelasting van het andere pootje)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door