Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Bowdi
#2107588
Onze kat Anandi is sinds de laatste weken erg gefocust op eten.
En ik heb het idee dat het alleen maar erger wordt.

Hij eet alles wat hij tegen komt. Vuile vaat kan ik niet meer op de aanrecht laten staan, want meneer maakt alles schoon.
De koelkast kan ik niet meer open maken of meneer zit er al bijna in.
Eten klaarmaken op de aanrecht is al helemaal een drama, want hij blijft niet van de aanrecht en van het eten af.

Wat kan ik doen om dit verminderen? Kan ik er überhaupt iets aan doen?
Hij krijgt per dag ongeveer 100 gram. En mager is hij zeker niet. Soms krijgt hij eenmaal per dag te eten, soms twee maal. Ligt er een beetje aan wat hij krijgt.

Edit: Ik heb af en toe het idee dat hij zich verveelt. Kan het zijn dat hij daarom op zoek gaat naar eten om maar iets te doen te hebben?
Laatst gewijzigd door Bowdi op ma 12 sep 2011, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2107643
Ik vind hem nog veel te jong om iets aan de schildklier te mankeren.
Verveling kan zeker.
100 gram per dag vind ik niet veel. Eet hij gemalen? Zoja, zou ik hem eens hele barf geven. Dat vult en voldoet beter en moet hij langer over doen. Beetje meer eten kan je ook uitproberen. Als ik Ot hier minder eten geef, gaat ze vanzelf minder bewegen. Meer eten betekent bij haar ook meer bewegen en dat is goed tegen de verveling.
Door Bowdi
#2107707
koekje schreef: Ik vind hem nog veel te jong om iets aan de schildklier te mankeren.
Verveling kan zeker.
100 gram per dag vind ik niet veel. Eet hij gemalen? Zoja, zou ik hem eens hele barf geven. Dat vult en voldoet beter en moet hij langer over doen. Beetje meer eten kan je ook uitproberen. Als ik Ot hier minder eten geef, gaat ze vanzelf minder bewegen. Meer eten betekent bij haar ook meer bewegen en dat is goed tegen de verveling.
Ik zal hem strx eens wegen. En vanaf morgen eens wat meer eten geven.
Hoeveel adviseer jij om meer te geven? 25 of 50 gram?
Hij krijgt niet gemalen, maar gewoon BARF.
Is het misschien een idee om hem 's morgens een kuiken te geven en 's avonds zijn gewone maaltijd? Of krijgt hij dan teveel kuikens.
Ik vind het erg lastig om voor Anandi in te schatten welke hoeveelheid eten juist is.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2107732
25 gram meer zou ik eens mee beginnen. Als dat niet genoeg blijkt, kan je het altijd nog ophogen naar 150 gram.
7 kuikens per week vind ik net iets teveel. Kuikens kunnen namelijk ook een iets laxerende werking hebben, en racekak bij een langhaar wil je echt niet.
3-4 kuikens per week vind ik wel zeker genoeg (krijgen ze hier ook). Hier is ontbijt ook kuiken, of een ander dingetje. Voor Otje is dat andere dingetje op woensdag kleuterratje (grote weaner), zondag gerbil en tussendoor naar wens (meestal op dinsdag of vrijdag) 1-2 muizen. Sien moet geen 'andere dingetjes' en krijgt dus op zondag en dinsdag een kippennek. Soms op vrijdagochtend een sardientje of horsmakreeltje, als ik die in huis heb.
Door Too
#2107763
Uhmmmmm ik heb nog nooit een kat gehad die niet op t aanrecht klom om de voorwas te doen ::)
of m'n bord inspecteert wanneer ik even naar de koelkast [andere ruimte] loop...
even voorproeven uit diep gevoelde zorg voor t mens :P

en verder stuiteren ze graag voor me uit als ik een beweging richting koelkast maask... je weet maar nooit of er een krakend zakje uitkomt

We zijn inmiddels wel zover dat ze weten dat aanrechtwandelingen een nono zijn als er een mens in de buurt is,
aanrecht/lade-hangen vindt t mens ook niet leuk
Ze kennen hier verschillende 'zit'-commando's en als ik me weer s ernstig erger aan de benenbrekerij moeten ze heel even op de krent zitten voor ik verder ga met t voer... tegenwoordig hoef ik maar t handsignaal voor 'zit' te geven en ze doen vreselijk hun best om t enthousiasme te beteugelen en heeeeel even te zitten
Door Limpy
#2107854
Afgezien van iets meer geven, evt ook wat moeilijker maken?
Je hebt vast wel kongs voor de honden, snappen katten ook wel als je daar eten in propt.
(volgens de flaporen hier zijn kongs leuk)
Door Mevroi Kruim
#2107938
Met Too eens. Frummels alhier zitten in je bord hoewel ze zich net compleet klemgevroten hebben, klimmen op het aanrecht om in de pannen te kijken en te proberen de vis te jatten, likken uiteraard alle borden schoon en de pannen uit als ze de kans krijgen.
Ik bonjour ze dus de keuken uit tijdens het koken en eten; de bordenwas-acties houden we erin want dan gaat heer K sneller afwassen  8)
Door Bowdi
#2108018
Toch heeft hij het eerder nooit gehad en lijkt het nu steeds erger te worden.
En aangezien het mijn eerste kat is, kan ik hem ook niet vergelijken.  ;)
Ik ga hem in ieder geval ietsje meer te eten geven.
En de kong ga ik ook eens proberen.
Door Limpy
#2108026
Tis natuurlijk ook zelfbelonend gedrag, hier doen ze het ook al jaren als ze de kans krijgen.
Obi-wan komt zels kuipjes kruidenboter vanaf t aanrecht brengen met het verzoek of ik de deksel eraf wil halen...
Door flin
#2108059
Anandi is een/1 jaar nou??

dat groeit nog wel effe door;

katzels groeien/uitzwaren zeker tot ze een jaar of 3 / 4 zijn...met rare groeispurten


lekker meer geven hoor!
Door flin
#2108065
Limpy schreef:
Obi-wan komt zels kuipjes kruidenboter vanaf t aanrecht brengen met het verzoek of ik de deksel eraf wil halen...
;D ;D ;D

en dan toch wel met 'n Astublieft??

kerels-katzels maken hier keurig 't botervloot dexeltje schoon :D
ohw en de pannen natuurlijk... personeel met personeel... :biggrin2:
Door Bowdi
#2109345
Alsof Anandi dit topic had gelezen besloot hij eergisteravond dat hij niet meer wilde eten.
Heb vanalles geprobeerd, maar hij wilde niets meer, was erg suf en zat alleen maar een beetje voor zich uit te staren.
Gisteravond zijn we naar de da geweest. Da kon niets vinden.
Dus heeft hij een spuitje gehad voor de misselijkheid en tegen ontstekingen.
Inmiddels heeft hij weer gegeten en is hij er al beter aan.
Hoop dat hij snel weer de oude is.

Da gaf wel aan dat hij nu mooi op gewicht is.
Ik ga hem nu iets meer te eten geven om te kijken hoe hij het daar op doet.

@flin: Hij idd 1 jaar nu.
Laatst gewijzigd door Bowdi op wo 14 sep 2011, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bowdi
#2109351
Limpy schreef: Tis natuurlijk ook zelfbelonend gedrag, hier doen ze het ook al jaren als ze de kans krijgen.
Obi-wan komt zels kuipjes kruidenboter vanaf t aanrecht brengen met het verzoek of ik de deksel eraf wil halen...
Zo ver is Anandi toch nog niet gegaan. ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2111438
1 jaar is een prima leeftijd om even de puber te gaan uithangen en dus heel actief en ondernemend te worden als hij dat voorheen al niet was.
Elke kat doet het anders, heeft het op een ander moment en ook die groeispurten komen op andere tijdstippen.
Maar 1 jaar is een prima 'gekke' leeftijd.  :D

Wel goed dat je even naar de DA bent geweest, want dat klinkt toch alsof hij even niet helemaal lekker was...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door