Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Ieke-Meike
#2107439
Of ik dit in het juiste topic plaats, dat weet ik niet, maar verplaats het anders gerust...

Onze Meike (Hollandse herder, jan. 2010 - nu dus ruim 1.5 jaar, epilepsie) heeft naar ons gevoel een heel slechte weerstand. Als er ergens een virusje rondwaart, dan krijgt Meike het wel weer te pakken. Ruim een maand geleden heeft ze een dikke darm ontsteking gehad. Afgelopen vrijdag zijn we naar de dierenarts geweest omdat ze hoge koorts had, niet wilde eten, rillerig was en moeilijk ademde. Diagnose: longontsteking... In de tijd dat we haar nu hebben heeft ze al diverse bezoekjes aan de dierenarts moeten brengen vanwege keelpijn (2x), griep, etc...

Nu vraag ik mij af: is er een middeltje (liefst homeopatisch) waarmee ik de weerstand van Meike wat kan verbeteren?
En mijn tweede vraag: Zou het kunnen dat ze door haar epilepsie een verminderde weerstand heeft?
Door nienk
#2107468
wat een narigheid!

er zijn zeker homeopatische middelen daarvoor!

zou beginnen met pro-biotica. weerstand komt voor een heel groot deel uit de buik, dus ten eerste zorgen dat die helemaal op orde is. zou iedere maand of 3 en iedere keer als ze ziek is geweest, ab of een inenting heeft gehad, etcetera, een kuur van een week of 2 geven.

daarnaast heb je bijvoorbeeld de Immuboost druppels van Phytonics. Reus is daar echt mega van op geknapt.

Groene Os heeft een weerstand compositum en ook iets dat 'probio forte' heet, maar daar heb ik geen ervaring mee.

misschien is het raadzaam om (als ze verder stabiel is) haar eerst goed te laten ontgiften met een ondersteunend middel daarvoor. bovengenoemde merken hebben daar ook verschillende poeders/druppels voor.

of de epilepsie samenhangt met haar weerstand durf ik niet  te zeggen. wel kan in me indenken dat een hond met epilepsie genetisch niet helemaal tip top in orde is, wat haar ook een aanleg voor een wat mindere weerstand kan geven. en epilepsie aanvallen zijn natuurlijk een ware uitputtingsslag voor het lichaam, waarbij veel energie verbruikt wordt die niet ergens anders (bijvoorbeeld de weerstand) heen kan. merk je een verband tussen wanneer ze een aanval heeft gehad, en dat ze dan daarna nog vatbaarder is voor virusjes?
Door Lizzy
#2107487
Ik weet niet welk middel je wel en niet veilig kunt geven, bij epilepsie. Ik denk dat dit een goede vraag is voor de epilepsie experts/dierenarts. Of de weerstand minder is door de epilepsie, durf ik je ook niet te zeggen.

Natuurlijke weerstandverhogers zijn onder andere: Echinacea Purpurea en Angustifolia, Cat's Claw, Pau D'Arco. probiotica. Als het kan bij epilepsie, zou ik zelf voor een combinatie kiezen van probiotica + Echinacea Extra Forte van Bloem met plantago en Cat's Claw. Daar zitten de 2 Echinacea planten in en dus Cat's Claw. Ik vind het een fijn product. Maar nogmaals, ik weet niet of het bij epilepsie gegeven kan worden.
Door nienk
#2107496
oh, mijn excuses, ik had er  niet aan  gedacht dat epilepsie een contra-indicatie  kan zijn voor dergelijke middelen!
Door Ieke-Meike
#2107536
Bedankt voor jullie reacties.

Meike heeft sinds april/mei 2010 geen aanvallen meer gehad. Ze slikt nu dagelijks Phenobarb (en dan nog iets erachter, maar weet niet precies hoe je het juist schrijft)...

Misschien is het goed om eerst contact op te nemen met de behandelend neuroloog in Utrecht... Die is alleen niet zo voor vers voeren, dus zal meteen aandragen dat we over moeten gaan op volledig brok (en laten wij daar nou net niet achter staan)...

Misschien een heel domme vraag, maar zou je ook iets van een kinderdosering vitaminepilletjes kunnen geven?
Door Qwertu
#2107541
nienk schreef: oh, mijn excuses, ik had er niet aan gedacht dat epilepsie een contra-indicatie kan zijn voor dergelijke middelen!
Voor probiotica in ieder geval niet....
Door nienk
#2107634
misschien dat een (telefonisch) consult met een holistisch DA uitkomst biedt? als die neuroloog geen fan is van vers voeren, dan is de kans dat hij achter homeopatische middelen staat denk ik ook niet zo heel groot. (hoewel ik me in dat verband enorm zou kunnen vergissen, natuurlijk)
Door ulla
#2108040
Ik zou naar een holistisch werken da gaan, die ook middelen kan uit testen, wat wel en niet kan voor je hond i.v.m. epilepsie.

Ik ben indertijd naar Leida Visee geweest met mijn epileptische hond.

www.chironzeist.nl

zij heeft ook ervaring met epilepsie.
Door Ieke-Meike
#2108213
Oeh, Zeist... Dat is zeg maar de andere kant van het land...

Ben al eerder op zoek geweest naar een homeopatisch/holistisch/weet ik hoe ze zichzelf nog meer noemen-dierenarts, maar de dichtsbijzijnde zit voor het hele jaar vol (toen tenminste)...

Grrr... Anders maar eens kijken wat we bij de reguliere dierenarts kunnen bereiken. Zijn sinds een paar maanden gewisseld van DA, dus heb nog niet zo duidelijk hoe die over vers voeren etc. denken...
Door nienk
#2108285
aangezien ze nogal van het beeld van het dier als geheel zijn lijkt me de kans niet zo groot, maar je zou kunnen kijken wat een holistisch dierenarts voor je kan betekenen als je de hele geschiedenis van je hond uitlegt via de telefoon of de  mail. ik heb zelf goede ervaringen met Stefan Veenstra (Natuurlijk Gezonde Dieren, Amsterdam), maar ik weet niet of die (veel) ervaring heeft met epilepsie.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2108384
Ieke-Meike schreef: Bedankt voor jullie reacties.

Meike heeft sinds april/mei 2010 geen aanvallen meer gehad. Ze slikt nu dagelijks Phenobarb (en dan nog iets erachter, maar weet niet precies hoe je het juist schrijft)...

Misschien is het goed om eerst contact op te nemen met de behandelend neuroloog in Utrecht... Die is alleen niet zo voor vers voeren, dus zal meteen aandragen dat we over moeten gaan op volledig brok (en laten wij daar nou net niet achter staan)...

Misschien een heel domme vraag, maar zou je ook iets van een kinderdosering vitaminepilletjes kunnen geven?
Phenobarbital aka Phenoral. :)

Mijn hond slikt dat spul al jaren en ik zie aan haar geen extra dingetjes als weerstandszwakte e.d. Ik denk dan ook dat je het los moet zien van elkaar.

Een kinderpitamientje zet geen zoden aan de dijk. Vitaminepilletjes in NL zijn zo krapjes gedoseerd, dat je voor je hond...wil het nut hebben, gerust een grote mensendosering mag geven. Ik zou dat dus een tijdje erbij geven en dan nog wat van de middeltjes die Lizzy noemt, die kunnen allen samen met de Phenoral.

Je moet met dit medicijngebruik enkel allert zijn op middelen waar St. Janskruid en/of Mariadistel inzit. Beide beïnvloeden de werking van de Phenoral in negatieve zin. Ontgiften kan, maar wel in een hele milde vorm met chlorella, omdat we niet willen dat die medicijnen uit het lijf gewerkt worden, omdat ze hun werk enkel goed kunnen doen als de spiegel op het juiste niveau blijft.
Door Brenda Ooms
#2108885
Probiotica kan geen kwaad bij epilepsie, echter met ImmuBoost moet je zeker wel oppassen en onder begeleiding doen! Ik heb heftige reacties gezien bij de immuuboost. Een prima middel hoor...maar wel met mate gedoseerd.  Immuboost kan je in principe ook alleen verkrijgen bij een dierenarts.

Een ander advies kan zijn; hoge doseringen Omega 3 visolie en dan een visolie met veel DHA, liefst minimaal 400 mg /10 kg hond per dag. Dit kan je geven door bv Doils senior te geven in de dosering van 1-2 ml per 10 kg hond per dag.

succes!
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door