Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kimi
#2105977
Hallo!

Misschien een domme vraag, maar als je bij de slager soepvlees vraagt waar zo een dikke mergpijp aanhangt, is dat van rund?
Ikzelf heb het nog nooit gevraagd hoor, maar onze hond was een weekje op logies terwijl wij op vakantie waren en daar heeft hij zo een mergpijp gekregen
Indien het ok is zouden wij dat in de toekomst ook af en toe geven ipv een commerciele kauwkluif. Mag/kan dit en is het goed/gezond?
Ik hoor het graag van jullie...

Groetjes!

Kim
Door Mevroi Kruim
#2105984
Een mergpijp is rund. Pootbot van rund om precies te zijn. En dus totaal ongeschikt als kluifbot. Het is nl knetterhard bot, honden kunnen er makkelijk een tand of kies op breken, en als ze er stukken af kunnen knagen verteren die slecht en leveren dus risico op ernstige verstopping op.
Commerciele kluiven zou ik ook niet geven. Ik heb zelf diverse malen honden bijna zien stikken in die fijne 'buffelhuid' kluiven. En de kauwbotten van de dierenwinkel zijn verhit en daarmee hard, bros en onverteerbaar.
Je hond heeft ruim voldoende aan fatsoenlijke barfbotten, flinke lappen pens en stevig spiervlees om te kluiven.
Door kimi
#2105989
Mevroi Kruim schreef: Een mergpijp is rund. Pootbot van rund om precies te zijn. En dus totaal ongeschikt als kluifbot. Het is nl knetterhard bot, honden kunnen er makkelijk een tand of kies op breken, en als ze er stukken af kunnen knagen verteren die slecht en leveren dus risico op ernstige verstopping op.
Commerciele kluiven zou ik ook niet geven. Ik heb zelf diverse malen honden bijna zien stikken in die fijne 'buffelhuid' kluiven. En de kauwbotten van de dierenwinkel zijn verhit en daarmee hard, bros en onverteerbaar.
Je hond heeft ruim voldoende aan fatsoenlijke barfbotten, flinke lappen pens en stevig spiervlees om te kluiven.
Welk vervangend KLUIFbot kan ik dan wel af en toe geven? Liefst iets dat ze bij de meeste beenhouwerijen hebben. Tot nu kreeg hij de kauwkluiven uit de dierenspeciaalzaak
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2105994
Helaas ik zal hetzelfde zeggen als mevr. Kruim.
Ik heb er zelfs een hond voor mijn ogen aan zien overlijden door verstopping.
Ik zou dus nooit een groot en/of dragend bot van rund, paard enzo geven.

Beter kun je dan geschikte vleesbotten met wat spiervlees voeren af en toe.
Of gedroogde runderkophuid of ander gedroogd spul.
Door Mevroi Kruim
#2106059
kimi schreef: ik dacht echt dat velen het gaven :(
Er zijn veel domme en ongeinformeerde mensen op de wereld helaas. Zelfs dierenartsen bevelen dit nog steeds aan ondanks de risico's.

Goede barfbotten voor onervaren honden zijn kippennekken, kipkarkassen, kippenvleugels, eendennekken, kwartels. konijnenruggen.
Door kimi
#2106079
OK, ik heb het begrepen ;-) GEEN mergpijp meer voor de hond. Ik zal het "opvanggezin" ook inlichten ;-)
De reden dat ik deze vraag postte is omdat ik er mij al niet 100% zeker bij voelde. Het been klonk mij idd véél te hard en te zwaar. Ik had het meegekregen van bij mijn schoonouders (opvangfamilie van onze hond wnr wij weg zijn en hij niet meekan dus) en had het hem teruggegeven om verder aan te "kluiven". Toen begon ik te twijfelen en heb het afgepakt tot ik een anwtoord kreeg op mijn posts. Intussen ligt het bot in de vuilnisbak!! :-)
Bedankt voor jullie raad!!
Groetjes,
Kim
Gebruikersavatar
Door Hope
#2106081
Hier riepen ze het thuis ook meteen hoor, dus dat is niets om je schuldig om te voelen.
Vader riep al meteen dat hij dat ding wel kon krijgen als het uit de soep kwam.
Maar ja, dan is het én gekookt, én van een te groot dier en dan ook nog van een dragend deel.

Maar soms zie je even door de bomen het bos niet meer en dan zijn we gewoon blij dat er zo iets als barfplaats bestaat  :biggrin2:

Heb je wel eens konijnenrug gegeven? Mijn labrador krijgt momenteel konijn (rug met kop, voorpoten en organen) en daar doet hij zo'n 15 minuten over. Dat is voor mijn labrador echt een mega record!
Door nienk
#2106091
ik heb het Reus in het verleden ook wel eens gegeven, hij vindt het echt super lekker, en knaagt niet op het bot zelf. hij was letterlijk uren zoet met het merg er uit peuteren. (ik had dan ringen van een cm of 3 dik). maar ik zou ze nu ook niet meer geven. ten eerste om het risico, ten tweede omdat het nu niet nodig is, hij krijgt nu immers genoeg andere dingen om op te knagen. die konijnen ruggen (ik heb ze nu van lupa, dat zijn zegmaar de werveltjes met een beetje ribbetjes (heel dun), qua vorm en dikte zegmaar een eendennek), daar heeft Reus inderdaad ook behoorlijk werk aan! hij gaat er zelfs bij liggen, rug tussen de voorpootjes en heerlijk eten.

mocht je iets anders willen geven, kijk dan eens naar gedroogde dingen pezen, gedroogde runderkophuid is ook best een stevige kluif of rawhide kluiven (hoewel men hier over die laatste twee ook niet allemaal even enthousiast is.)
Gebruikersavatar
Door nova
#2106128
En afgezien van de hardheid,  die mergpijpen kunnen met gemak gaan vastzitten rond de ondertanden. Vervolgens mag je met hond en bot naar de DA, om die mergpijp  te laten verwijderen  :-\
Ik denk dat je  zowat alle doemscenario's nu hebt gelezen over mergpijpjes  :-\ :-\
Geef maar lekker wat anders  ;)
Door Mevroi Kruim
#2106372
Ik heb ze vroeger ook gegeven hoor, die keiharde runderknoken. De dierenarts zei dat, de slager zei dat, iedereen 'wist' dat dat goed bot was voor je hond want dat splintert niet en dat eten ze meestal niet op dus niet gevaarlijk. De andere risico's kom je dan later pas achter. Ik heb altijd beschaafde eters gehad, mijn ouwe DH ging met zo'n knook lekker in de tuin liggen, knaagde eerst de restjes vlees er af, pelde daarna netjes het beenvlies er af met z'n voortanden en begon dan aan het kraakbeen. Als dat op was was hij klaar met knagen. Dan gooide ik de resten weg. Maar de bulldog-kruising van de uren beet zo een enorm stuk van het bot af en slikte dat door  :-X tis allemaal net goed gegaan zonder operatie maar het scheelde niet veel.
Door Suzanne
#2106450
kimi schreef: ik dacht echt dat velen het gaven :(
Dat IS ook zo; maar dat maakt het nog niet geschikt.
Evenmin de "dino-botten" uit de dierenwinkel.

Denk dan eerder aan een kauwstaaf van geperste huid ofzo.... dat kan in ieder geval geen kwaad...

Suzanne
Door judith1967
#2106453
Ik weet van een Berner Sennenhond die kreeg ook zo mergpijp,nou die moest naar de da om de mergpijp te lten verwijderen,want die mergpijp  zat om zijn kaak vast :'(
Door Mevroi Kruim
#2106660
Suzanne schreef: Dat IS ook zo; maar dat maakt het nog niet geschikt.
Evenmin de "dino-botten" uit de dierenwinkel.

Denk dan eerder aan een kauwstaaf van geperste huid ofzo.... dat kan in ieder geval geen kwaad...

Suzanne
In die leuke kauwstaven heb ik dus 3 honden bijna zien stikken. Dus geen kwaad.... mwah  :-X
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door