Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wolfdolf
#2105063
Kan je op een verantwoorde manier barf voeren zonder bot/vleesbot?
m.a.w. kan je bot volledig vervangen door calcium-supplementen?

Die hond waar ik een tijdje voor zorgde krijgt zelfs het gemalen bot van lupa niet deftig verteerd:s
Echt gemalen is het wel niet, het is gewoon in kleine stukjes gehakt.
Door nienk
#2105134
misschien een fijnere kvv proberen? desnoods een puppy kvv? met een calcium supplement leert zijn buik het nooit.
Door Lizzy
#2105162
wolfdolf schreef: Kan je op een verantwoorde manier barf voeren zonder bot/vleesbot?
m.a.w. kan je bot volledig vervangen door calcium-supplementen?

Die hond waar ik een tijdje voor zorgde krijgt zelfs het gemalen bot van lupa niet deftig verteerd:s
Echt gemalen is het wel niet, het is gewoon in kleine stukjes gehakt.
BARF staat voor Bones and Raw Food dus ordentelijk barfen zonder bot gaat niet. Je kunt echter wel verantwoord zelf samenstellen zonder bot. Ja nee, ik vind het bij lange na niet zo goed als met bot (omdat bot zoveel goede dingen met het lichaam van de hond doet van bek tot bips) maar beter zelf samengesteld zonder bot dan de hond op een brok zetten.

Voor een volwassen hond kun je 1 theelepel gemalen eierschaalpoeder op 500 gram vlees gebruiken als calcium supplement.
Door wolfdolf
#2105269
ok,

dus spiervlees, orgaan en calciumsupplement geven

kvv en droogvoer wordt ze heel snel beu en dan eet ze te weinig.
Het is geen gemakkelijke eter.

Barf met Calcium-supplement ipv bot lijkt me gezonder dan kvv , niet?
Door Lizzy
#2105411
wolfdolf schreef: ok,

dus spiervlees, orgaan en calciumsupplement geven

kvv en droogvoer wordt ze heel snel beu en dan eet ze te weinig.
Het is geen gemakkelijke eter.

Barf met Calcium-supplement ipv bot lijkt me gezonder dan kvv , niet?
Het voordeel van het zelf samenstellen van voeding is dat je het A)ongemalen kunt geven (ongemalen is altijd beter dan gemalen) en B)weet je wat je geeft en weet je welke kwaliteit je geeft.

Maar, je moet natuurlijk wel voldoende afwisselen met diersoorten. En lekker extra's geven zoals vette visjes, rauwe eieren, etc
Door wolfdolf
#2105717
ok
ze verkiezen het om een calciumsupplement te kopen ipv eierschalen te  gaan malen.
Hoeveel eieren heb je nodig voor 1 theelepel?
Ik krijg het in kleine stukjes maar er een poeder van maken lukt niet.

Blijkbaar verkopen ze bij de gewone apotheker ook Calcium-supplementen speciaal voor honden.
Laatst gewijzigd door wolfdolf op vr 09 sep 2011, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Butch
#2105885
calcium voor mensen is het zelfde als calcium voor honden hoor. Wat is het verschil? Waarschijnlijk in de extra toevoegingen, smaakstoffen etc.

Waarschijnlijk is het geen calcium van een natuurlijke, rauwe bron, dus biologisch gezien echt veel minder goed dat rauwe bot-calcium of rauwe gemalen eierschaal.
Met rauwe natuurlijke calciumbron hoef je je geen zorgen te maken dat je teveel geeft, de rest poept ie namelijk uit. Chemisch bewerkte, gekookte calciumbronnen maken dat het zich biologisch anders gedraagt en teveel calcium geeft ophoping en medische problemen. Tekort is natuurlijk ook niet goed, dus het lijkt mij heel moeilijk precies goed te doseren.
Door Kemi
#2105904
Ik heb het zelf nooit gemaakt, maar ik heb gelezen dat je eierschalen goed tot poeder kunt malen in een koffie-bonen-maler.
Door ulla
#2105991
wolfdolf schreef: Kan je op een verantwoorde manier barf voeren zonder bot/vleesbot?
m.a.w. kan je bot volledig vervangen door calcium-supplementen?

Die hond waar ik een tijdje voor zorgde krijgt zelfs het gemalen bot van lupa niet deftig verteerd:s
Echt gemalen is het wel niet, het is gewoon in kleine stukjes gehakt.
Ik heb dat gemalen bot van Lupa ook, alle vier de soorten, en dat is echt wel gemalen.


En ik denk dat je twee eierschalen nodig hebt voor 1 theelepel gemalen schaal.
Je moet de schalen wel eerst drogen in een droogoven of gewone oven, en dan malen in een koffieboonmachientje.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2105997
ulla schreef: Ik heb dat gemalen bot van Lupa ook, alle vier de soorten, en dat is echt wel gemalen.


En ik denk dat je twee eierschalen nodig hebt voor 1 theelepel gemalen schaal.
Je moet de schalen wel eerst drogen in een droogoven of gewone oven, en dan malen in een koffieboonmachientje.
Waarom moet je de eierschalen eerst drogen in een droogoven?
Ik deed ze altijd aan de lucht drogen (ook voor een hond die bot slecht verteerde) en dan in de vijzel malen tot poeder maken.
Door ulla
#2105999
Als jij ze goed gedroogd krijgt zonder oven, dan is dat prima, maar ze moeten wel echt droog zijn. :)
En met een vijzel zou misschien ook kunnen, ik ben echter van ....... het gemak. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2106015
ulla schreef: Als jij ze goed gedroogd krijgt zonder oven, dan is dat prima, maar ze moeten wel echt droog zijn. :)
En met een vijzel zou misschien ook kunnen, ik ben echter van ....... het gemak. :biggrin2:
Ah ok  :) Ik dacht dat er een speciale reden voor was. Maar meer dat je zeker weet dat ze droog zijn.
Jaja gemak dient de mens  :P :biggrin2:
Door wolfdolf
#2106069
Kan ik eigenlijk ook beendermeel/poeder kopen? In wat voor winkel? Dierenspeciaalzaak?
Ik heb dat gemalen bot van Lupa ook, alle vier de soorten, en dat is echt wel gemalen.
Vreemd, die dat ik gezien heb is in kleine stukjes maar zeker niet gemalen. Zal er eens een foto van nemen.
Door tt-tjes
#2106072
wolfdolf schreef: Vreemd, die dat ik gezien heb is in kleine stukjes maar zeker niet gemalen. Zal er eens een foto van nemen.
Ik heb de geit en de lam, is allebei gemalen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door