Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jexx
#2104062
Onze Boris, labrador, 8 maanden oud, hoest. Niet de hele dag, maar wel regelmatig. Alsof er iets in zijn keel zit wat er uit moet. Kan dat kennelhoest zijn en zo ja, wat moeten we daar aan doen?
Door nienk
#2104072
Dat kan zeker kennelhoest achtig iets zijn, Reus had vorig jaar kerst kennelhoest, klonk ook alsof er iets in zijn keel zat. is Boris verder sloom, ziekig, heeft ie koorts, wordt het erger, heeft hij gewoon zin in eten?

Voor kennelhoest achtige klachten wordt door veel da's antibiotica voor geschreven. heb me toen Reus het had door mijn da laten vertelllen dat dat lang niet altijd nodig is en dat het meestal wordt gedaan om te voorkomen dat de kennelhoest zich ontwikkeld tot een of andere vervelende infectie, aangezien kennelhoesten meestal virusjes zijn waar tegen antibiotica kuren dus helemaal geen zin hebben.
Gebruikersavatar
Door kira
#2104149
echinaforce geven, naast de hoestdrank. Verder in de gaten houden. Wij hadden hier vorige week kennelhoest, een kuchen en een echt met slijm erbij. Patienten zijn alweer goed opgeknapt.
Door Jexx
#2104252
Hij lijkt verder niet ziek. Eet en drinkt goed, wandelt, speelt. Slaapt misschien iets meer dan normaal. Even afwachten dus maar en morgen siroop halen.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2105111
Zou idd kennelhoest kunnen zijn.
Hier hebben beiden het gehad als pup.
Vaak krijg je bij DA's preventief een AB behandeling voor eventuele secundaire bacteriele infecties. (Na mijn weten is kennelhoest nl een virus en daar helpt AB niet voor)
Mijn mening absoluut niet nodig zolang de hond er niet doodziek van is.
Ik gaf ze  hoestdrank en wat honing. En een beetje uitkijken met halsbanden (is niet prettig bij keelpijn)
Door vitess
#2105195
Hoestdrank, honing, Puur Laryngo en misschien een tuig gebruiken in plaats van een halsband.
Door Lizzy
#2105419
Tussistin van VSM. En als het niet met een dag of wat over is, zou ik even naar de DA gaan en longen en hart laten luisteren.
Door Franki99
#2105498
Kennishoest zelf is een virus, dus antibiotica doet daar niks mee. Het pakt natuurlijk wel de gevolgen (ontstekingen/infecties) aan, maar niet de oorzaak.
Als de hond inderdaad erg ziek wordt, zou ik zeker even naar de dierenarts gaan.
Als homeopatisch EHBO middel is Belladona is erg goed werkend middel.
Door nienk
#2105505
Franki99 schreef: Als homeopatisch EHBO middel is Belladona is erg goed werkend middel.
Uit nieuwsgierigheid, heb je misschien een goede link voor me waar dat uitgelegd wordt? ik vind zo snel namelijk alleen dat het een nachtschade plantje is (is dat wel handig om aan honden te  geven?) en dat het toegepast wordt bij hoofdpijn en koorts. ik ben een beetje bezig te inventariseren wat handig zou zijn om standaard in huis te hebben voor Reus, vandaar.
Door Franki99
#2105538
Hoi,
Wij geven onze dieren altijd homeopathische middelen, ook nachtschades hoor.
Nooit gehoord dat dat schadelijk zou zijn. Daarnaast kun je het beste LM-potenties geven, zodat de kans op beginverergering minimaal is.
Dit is nog wel eens mogelijk bij C en D potenties.
Ik heb zo direct geen link, maar wel dit past allemaal bij Belladona:

- ziekteverschijnselen komen plotseling en heftig op
- bij hoest als gevolg van infectie, zoals kennelhoest
- er is sprake droogte in de keel, neus, strottehoofd en luchtpijp
- korte droge kriebelhoest
- hoest als of er een voorwerp in de keel zit, zoals een visgraat
- "blaffende hoest"
Daarnaast is een het middel wat inderdaad past bij koorts, hallucincaties etc.

Ik heb het een keer gebruikt in het asiel waar kennelhoest heerste, dit sloeg toen erg goed aan.
Door nienk
#2105548
ja nou, die van mij is dus nogal een gevoeligerd qua allergische reacties, dus ik zou hem nachtschade eigenlijk niet willen geven. maar ja, in zo'n middeltje is het natuurlijk heel ver verdund. aan de andere kant ligt zijn weerstand op het moment van een kennelhoest onderuit, dus vandaar dat ik zo mijn vraagtekens er bij had.
Door Jexx
#2105550
Met Boris gaat het goed. hij hoest minder, nog een paar keer per dag, en is verder fit. Ik ga dus even niks geven, tenzij het weer erger wordt natuurlijk.
Door nienk
#2105552
Jexx schreef: Met Boris gaat het goed. hij hoest minder, nog een paar keer per dag, en is verder fit. Ik ga dus even niks geven, tenzij het weer erger wordt natuurlijk.
hartstikke fijn voor Boris dat hij weer opgeknapt is!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door