Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Freewheeler
#2081771
Ik lees nu een paar weken op dit forum en ben erg enthousiast geworden. Ik heb in november twee katten moeten laten inslapen vanwege allerlei problemen.
Nu twee kittens en dus een nieuw begin. Ik was er na het lezen hier ook meteen over uit, ik wil gaan barfen. Niet alleen met mijn katten, maar ook met mijn honden.
De eerste klus was om mijn man ervan te overtuigen dat het goed is. Dat het beter is voor de katten, voor de portemonnee niet uitmaakt en misschien zelfs wel voordeliger is en ze hun voer ook buiten kunnen krijgen.
Hij is nog niet helemaal om. Ik blij dat hij de eerste lading wil ophalen (diervoeder-online zit in Almere en daar wonen wij ook) krijg ik de melding van hem, ze hebben ook droogvoer....
Maar goed, gisteren kippennekken. Meteen een kilo ontdooit, geen probleem hier, want de honden lusten dat wel :-) Ik heb uitgerekend dat ik per week ongeveer 8 kilo mag voeren aan alle dieren bij elkaar.
Ik met de hamer aan de gang, twee keurig platgeslagen kippennekken voor de katten. In bakjes en voor hun neus. Dobbey, de kleinste maar oudste van de twee, ja 18 weken jong, viel meteen aan, zette zijn tanden erin en ging lekker peuzelen. Weasly, een europese langhaar en 16 weken jong,  likte eraan. Wel heel enthousiast, maar alleen likken en ging uiteindelijk zitten kijken hoe Dobbey zat te eten. Dobbey heeft er gisterenavond 3 weggewerkt. Weasley toch maar weer een zakje kittenvoer gegeven.
De eerste stappen zijn dus gezet. Morgen staat er eendenmix op het menu, ik heb gekeken wat daar in zit: 35 % karkas, 35% nek, 15 % hart en 15% lever. Moet ik dat dan nog een beetje aanvullen met spiervlees?
Door Mevroi Kruim
#2081881
Hoi, welkom! Leuk dat je zo enthousiast bent!
Katten zijn vaak tegendraads wb overgaan op vers, zelfs zo jong al helaas. En als ze brok gewend zijn snappen ze vaak niks van het idee van knagen op vleesbot. Beginnen met gemalen spul en aan kleine stukjes gesneden spiervlees werkt dan vaak beter dan een nek, hoe mooi plat ook.

Bij die mix zou ik zeker spiervlees bijgeven.
Door Freewheeler
#2087139
Weer een paar dagen verder. Weasley blijkt een kieskeurige eter te zijn. De mixen gaan er maar mondjesmaat in. Kip vind hij nog het lekkerste en dat is natuurlijk niet genoeg, dus ik zoek nog even door.
Dobbey daarentegen... Een geboren barfer, hij vindt alles lekker wat ik hem voorschotel, nou ja, bijna alles. Sardine vond hij niet zo.

De mixen heb ik trouwens aangevuld met wat vlees, zodat er wat meer balans is.
Door Tamomi
#2087304
Heb je de mixen van Kiezebrink? Daar staan ze hier ook niet voor in de rij hoor. Het gaat er met lange tanden in. Tinlo daarentegen vinden ze yummie, daar likken ze hun pootjes bij af.
Door Freewheeler
#2087994
Mmm, misschien moet ik die dan de volgende keer proberen.
Gisteren bij de dierenarts geweest, mijn man vertelde haar dat ik ze vers voer. Ik wilde er helemaal niet over beginnen, maar goed. Haar antwoord was, blikvoer is niet goed, maar versvoer waar ze op moeten kauwen is prima. Pfff, gelukkig geen dicussie en toestemming van de DA om kippennekken en eendagskuikens te blijven geven  :biggrin2:
Misschien dat ze dacht dat ik het 'erbij' geef....
Door Freewheeler
#2105385
:D
Aanhouder wint! Naast de verschillende mixen die ik onze kieskeurige eter heb aangeboden bleef ik ook BARF hapjes aanbieden. En gisteren heeft hij voor het eerst een kippennek opgegeten!
Ik ben helemaal trots op hem! Ik bewerk het kippennekkie voor hem nog met de hamer, maar hij ging er helemaal in!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door