Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Stephanie777
#2105200
Buddy, Hovawartreu, 5 jaar oud, al ruim 3 jaar nauwelijks iets fatsoenlijks te eten gehad en schrikbarend mager. Aan het gewicht afgemeten zou je het niet zeggen, hij weegt 34 kilo, terwijl de standaard voor een reu 35 tot 45 kilo is.

Ik wil langzaam gaan overstappen op Barf (nu KVV al 2 dagen, daarvoor brokken, heeft al geproefd aan een kipkarkas en een lamsstaart, at hij zonder problemen en voorzichtig op, evenals spiervlees en lever).

Wat is wijs om vanuit te gaan bij de berekening van de percentages, in deze situatie? Bijvoorbeeld ideale gewicht op 40 kg zetten en dan 3,5%, tot hij er 'goed' uit ziet? Hij krijgt 2 wandelingen van ca een uur plus gemiddeld 2x een 'speelkwartiertje' op het veld, waar hij achter balletjes aanrent.
Door Lizzy
#2105412
Stephanie777 schreef: Buddy, Hovawartreu, 5 jaar oud, al ruim 3 jaar nauwelijks iets fatsoenlijks te eten gehad en schrikbarend mager. Aan het gewicht afgemeten zou je het niet zeggen, hij weegt 34 kilo, terwijl de standaard voor een reu 35 tot 45 kilo is.

Ik wil langzaam gaan overstappen op Barf (nu KVV al 2 dagen, daarvoor brokken, heeft al geproefd aan een kipkarkas en een lamsstaart, at hij zonder problemen en voorzichtig op, evenals spiervlees en lever).

Wat is wijs om vanuit te gaan bij de berekening van de percentages, in deze situatie? Bijvoorbeeld ideale gewicht op 40 kg zetten en dan 3,5%, tot hij er 'goed' uit ziet? Hij krijgt 2 wandelingen van ca een uur plus gemiddeld 2x een 'speelkwartiertje' op het veld, waar hij achter balletjes aanrent.
Ik zou inderdaad van het ideale gewicht uit gaan en zo'n 3% gaan voeren. Maar je moet dan toch met de ogen kijken hoe het gaat en eventueel nog meer gaan geven. Of minder. Als hij nu brok eet, kan hij best nog verder afvallen als je hem overschakelt op BARF, omdat BARF nou eenmaal koolhydraat-arm is en brok koolhydraat-rijk. Ga hem dan gerust 3,5% of 4% voeren, geen probleem.
Door nienk
#2105610
misschien is het handig om naast de porties voor het percentage wat je wilt gaan voeren een voorraadje zakjes met een handje van dit of handje van dat te maken? zodat je, als hij toch meer nodig heeft, makkelijk wat extra's erbij kan voeren en geen gedoe hebt met al kant&klare porties.

veel succes en plezier met Buddy! ik hoop dat hij gauw lekker opknapt, vind hem een goeie kop hebben, het wordt vast een pracht hond!!
Door Stephanie777
#2105628
Lizzy schreef: Ik zou inderdaad van het ideale gewicht uit gaan en zo'n 3% gaan voeren. Maar je moet dan toch met de ogen kijken hoe het gaat en eventueel nog meer gaan geven. Of minder. Als hij nu brok eet, kan hij best nog verder afvallen als je hem overschakelt op BARF, omdat BARF nou eenmaal koolhydraat-arm is en brok koolhydraat-rijk. Ga hem dan gerust 3,5% of 4% voeren, geen probleem.
Ok, dankje Lizzie. Dan weet ik in elk geval hoe ik moet beginnen.
En slim idee Nienk, om wat extra, kleine zakjes te maken! Ga ik doen!
Door miik
#2105703
Toen ik Vivi kreeg was ze ook veeel t mager.
Maar ik merkte dat zodra ik haar wat meer voerde dat haar maag en darmen het niet aan konde en ze diaree kreeg.
Zelfs als dat in meerdere maaltijden is/was. Dus ik zou gewoon rustig aan meer gaan geven. Maar ook kijken hoe het gaat.
Eventueel meerdere maaltijden op een dag.
Door Stephanie777
#2106051
Ik kijk altijd goed wat eruit komt, tot nu toe geen dunne ontlasting gelukkig. Hij eet zijn barf trouwens een stuk minder enthousiast dan brokken/blikvoer/diner! Vandaag kreeg hij een parelhoenkarkas. Die liet hij eerst liggen, daarna bij hem gaan zitten, karkas vastgehouden en toen kwam hij steeds naar me toe om een stukje te eten. Doet hij trouwens wel goed, heel rustig. Maar na een halve hield hij het echt voor gezien!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2106157
Toen I-My zo mager was en ik overschakelde van brok naar vlees, heb ik het in het begin aardig wat moeten voeren.
Wat Lizzy ook zegt, kan best dat hij wat afvalt van de overschakeling.
Hier duurde het even voor ze gewent was en na een half jaar werd ze toch rap te dik en toen ben ik weer omlaag gegaan.

Om je een idee te geven, ze woog toen 10kg en ik gaf haar zo'n 800gram.
Ze moest tussen de 12-13kg wegen. Dat zou dan uitgekomen zijn op zo'n 6% van haar ideaal gewicht.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door