Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Mila10
#2104735
Hoi,

Ik heb een amstaff pup, Mila, nu 5 maanden. Ze weegt ongeveer 15 kilo en krijgt ongeveer 800 gr vers voer per dag.
Ik heb het volgende menu samengesteld en ben benieuwd wat jullie er van vinden.
De Kiezebrink mixen bestaan uit 70% vleesbot en 30% orgaan.

Maandag
500 gram eendenmix (350 gram vleesbot, 150 gram orgaan)
160 gram paardenvlees
80 gram groentemix
2 a 3 kippennekken

Dinsdag
500 gram kip/rund mix
160 gram hertenvlees
80 gram groetemix
2 a 3 kippennekken

Woensdag
500 gram konijnenmix
160 gram paardenvlees
80 gram groentemix
2 a kippennekken

Donderdag
500 gram kippenmix
160 gram hertenvlees
80 gram groentemix
2 a 3 kippennekken

Vrijdag
500 gram lamsmix (met pens)
160 gram hazenvlees
80 gram groentemix
2 a 3 kippennekken

Zaterdag
700 gram Carnibest natuurvoer
1 hele sardien

Zondag
700 gram Carnibest Lam
1 hele sardien


Vanaf zaterdag heb ik ook nog eendennekken en konijnenkopjes. Zodat Mila niet elke dag kippennekken krijgt.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Brand los!  ;)
Door Limpy
#2104739
:hi:
Je zou kunnen overwegen om nog wat lever en nier toe te voegen om het organenpakketje compleet te maken.
(niet alle mixen bevatten nl lever, en geen enkele heeft nier)
Verder leuke afwisseling qua diersoorten.
Door Bosliefje
#2104865
Mijn honden krijgen grof gezegd half mix en half spiervlees, met daarbij wat groente (vis, ei, nier) die niet in de percentages meegerekend wordt. Tussendoor 2 maal per week een maaltijd pens.
Deze combinatie is proefondervindelijk ontstaan, maar met een overzicht in excel kom ik dan ook in de buurt van de percentages. Ze krijgen eigenlijk te weinig bot, zo rond de 20%, tenminste als de percentages van Kiezebrink kloppen. Maar geef ik meer mix, dan krijgen ze echt problemen met poepen.

Het lijkt me dus dat de kippennnekken in je menu teveel van het goede zal blijken zijn. Ik zou voor mijn honden kiezen voor spiervlees en pens.

Waarom geef je nog Carnibest?
Laatst gewijzigd door Bosliefje op do 08 sep 2011, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#2104876
Hmm, dat vleesbot percentage zal per individu verschillen dus vooral eerst uitproberen.
(hier 4 katten waarvoor ik 3 verchillende % hanteer, met honden zal dat vast niet anders zijn)
Door Mila10
#2105417
[quote="Bosliefje"]
Mijn honden krijgen grof gezegd half mix en half spiervlees, met daarbij wat groente (vis, ei, nier) die niet in de percentages meegerekend wordt. Tussendoor 2 maal per week een maaltijd pens.
Deze combinatie is proefondervindelijk ontstaan, maar met een overzicht in excel kom ik dan ook in de buurt van de percentages. Ze krijgen eigenlijk te weinig bot, zo rond de 20%, tenminste als de percentages van Kiezebrink kloppen. Maar geef ik meer mix, dan krijgen ze echt problemen met poepen.

Het lijkt me dus dat de kippennnekken in je menu teveel van het goede zal blijken zijn. Ik zou voor mijn honden kiezen voor spiervlees en pens.

Waarom geef je nog Carnibest?
[/quote]

De reden waarom ik nog Carnibest geef zit meer tussen de oren  ;)
Ik heb het idee als ze door de week iets mist, ik dat kan compenseren door in het weekend KVV te voeren  ;D
Sinds deze week ben ik begonnen met dit menu. De drolletjes zien er prima uit (niet te hard en te wit) dus ik denk dat het tot nu toe wel goed zit qua verhoudingen bot/spiervlees/orgaan. Ze heeft in ieder geval nergens last van. De kippennekken zien er ook erg "vlezig" uit, dus ik denk dat ze die wel mag hebben. En vanaf volgende week heb ik ter afwisseling van de kippennekken, ook nog eendennekken en konijnenkopjes.
Ik zal er ook aan denken om meer nier en lever toe te voegen, welke diersoort kan ik daar het beste voor gebruiken? En dan gewoon een niertje of levertje er extra bij doen, ter compensatie van het extra vleesbot?

Bedankt!
Door Limpy
#2105515
Gewoon effe kijken aan welke lever/nier je het makkelijkst kunt komen en welke je honden het lekkerst vinden (en sommige honden lusten alleen maar biologische nier/lever, slimme honden)
±6% aan totaal gewicht aan nier/lever erbij?
Door Mila10
#2105710
[quote="Limpy"]
Gewoon effe kijken aan welke lever/nier je het makkelijkst kunt komen en welke je honden het lekkerst vinden (en sommige honden lusten alleen maar biologische nier/lever, slimme honden)
±6% aan totaal gewicht aan nier/lever erbij?
[/quote]

Bedankt voor je reactie!
En idd slimme honden  :biggrin2:
In lever zitten heel veel afvalstoffen heb ik gelezen, maar dat kan geen kwaad in kleine hoeveelheden?
Dus 6% nier/lever toevoegen. En dan krijgt ze genoeg van alles binnen?
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2105832
Mooi menu!

Ik ben het niet eens met de toevoeging van lever. Ik heb even wat berekeningetjes gemaakt (ja ijverig!) met behulp van dit overzicht http://voerwijzer.com/kiezebrink-mixen en kom tot de volgende verhoudingen wat betreft organen. De percentages zijn gebaseerd op de 5 dagen dat je zelf samensteld en heb de Carnibest-dagen niet meegerekend:
Lever: 3.75% (150 gram lever op 4 kg vlees)
Hart: 1.9% (75 gram hart op 4 kg vlees)
Maag: 1.9%
Pens: 7.5% (300 gram pens op 4 kg vlees)

Mijn conclusie: Er zit genoeg lever in, geen nier en wat weinig hart. Ik zou nier en hart toevoegen, een beetje, zo'n 2.5% per orgaansoort ofzo, dat is 100 gram per week.

Het 'perfecte' botpercentage hangt van je hond af, gewoon goed opletten dus.
Door Bosliefje
#2105840
Helemaal mee eens, ik zat ook al wat te rekenen en kwam tot ongeveer dezelfde conclusie.  :D
Daarbij zou ik ook wat meer vis geven dan die 2 hele sardientjes, want meestal zijn die nogal klein.

Succes ermee!
Door Limpy
#2105878
[quote="Meike en Daisy"]
Mijn conclusie: Er zit genoeg lever in, geen nier en wat weinig hart. Ik zou nier en hart toevoegen, een beetje, zo'n 2.5% per orgaansoort ofzo, dat is 100 gram per week.[/quote]

Dan had ik verkeerd gekeken, sorry.  :-\
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door