Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door BubbaBling
#2104773
Ik krijg hoogstwaarschijnelijk vanmiddag een kitten  :biggrin2: en ik wil die gewoon het liefst gelijk! van de brok naar kvv zetten.
Ik wil gewoon GEEN brok in huis  :D
Kan dat zomaar? En waar kan ik het beste mee beginnen?
Door Limpy
#2104784
Kittens passen zich meestal vrij makkelijk aan dus vooral gelijk overzetten!

Je maalt toch al voor de jongens? Zolang er geen pens in zit zou je ´t kind gewoon kunnen laten mee eten van hun, alhoewel sommige katten ook pens lusten. Maar katten hebben geen groente nodig.

Hoe oud is t kind? Ws een week of 8-9? Hebben ze 100-150 gr p/dag nodig verdeeld over 3-4 maaltijden.
Door *Flip*
#2104792
kitten  :smitten: leuk leuk leuk :D  een ras of gekke kruising? (foto!!!!)

Ik heb flip op iets minder dan 20 weken van RC cold turkey op Barf gezet (kvv moest hij niet). Ging wb ontlasting ed helemaal zonder problemen.
Heb je zelf een maalmachien? Dan zal ik beginnen met kip, dat is licht verteerbaar. De eerste dagen wat kokend water erover (en af laten koelen ::)) zodat t kitten rustig kan wennen. Verhuizen is al stresserend genoeg.
Steeds rauwer voeren en later eens Barf proberen of wil je op KVV blijven?

Tip: voer zo veel mogelijk verschillende smaken/structuren/evt knaagwerk, want wat een kitten niet kent gaat de volwassen kat niet zomaar eten;)

Heel veel plezier!
Door Mevroi Kruim
#2104794
Gewoon cold turkey. Heb ik hier ook gedaan, de kittenleeftijd is de ideale leeftijd om ze snel over te zetten. Kan zijn dat z/hij een paar dagen wat dunner poept maar dat is geen reden tot paniek, gaat vanzelf weer over.
Ik weet niet hoe oud je kitten is, de Frummels waren 6 weken en die kregen de eerste dagen gemalen spul maar ik ben al heel snel kuikens gaan knippen en mini-friemeltjes spiervlees en orgaan gaan geven. Inmiddels eten ze keurig barf. Hoe meer soorten voer ze leren kennen op jonge leeftijden, qua smaak en qua kauwen, hoe makkelijker ze zijn op volwassen leeftijd.
Door BubbaBling
#2104795
Limpy schreef: Kittens passen zich meestal vrij makkelijk aan dus vooral gelijk overzetten!

Je maalt toch al voor de jongens? Zolang er geen pens in zit zou je ´t kind gewoon kunnen laten mee eten van hun, alhoewel sommige katten ook pens lusten. Maar katten hebben geen groente nodig.

Hoe oud is t kind? Ws een week of 8-9? Hebben ze 100-150 gr p/dag nodig verdeeld over 3-4 maaltijden.
8 weken ;)

Ja ik maal voor Bubba, daar zit zalm, haas en eend in, volgens mij lijkt mij dat ook wel een goede combinatie voor t katske :biggrin2:
Maakt het voor verhouding niks uit dan kwa bot percentage?
Door BubbaBling
#2104796
*Flip* schreef: Steeds rauwer voeren en later eens Barf proberen of wil je op KVV blijven?


Heel veel plezier!
Het wordt gemalen barf, dus eigen kvv :D

En dankje :biggrin2:
Door Limpy
#2104806
Katten hebben ook 40-50% bot, 15% orgaan en rest spiervlees nodig.
Je merkt snel hoe hij het doet op bepaald % botten.

Als bling ongemalen barft zou je t kind combi kunnen geven van gemalen prakjes van bubba en ongemalen soorten van bling zodat die veel verschillende diersoorten binnenkrijgt...
Door *Flip*
#2104808
BubbaBling schreef: 8 weken ;)

Ja ik maal voor Bubba, daar zit zalm, haas en eend in, volgens mij lijkt mij dat ook wel een goede combinatie voor t katske :biggrin2:
Maakt het voor verhouding niks uit dan kwa bot percentage?
ik weet niet op hoeveel % vleesbot Bubba zit, maar voor de kat is 50% wel max, sommige krijgen bij 30% al te harde poep. Dat zou je even af moeten wachten. Zalm haas en eend zijn voor de kat ook prima. Neem aan dat Bubba deze mix geen 365dgn/jr krijgt ;) In principe kunnen katten alles eten wat honden ook eten, alleen botten zijn ander formaat. Eendennek & rug gaat nog, maar kalkoennekken en 1e lid van vleugels zijn echt te hard.
Kuikens vinden bijna alle katten (na dat ze weten wat het is) helemaal geweldig.
Door BubbaBling
#2104829
Dankje voor alle reacties.

Bubba eet dat op dit moment wel 365 dagen per jaar vanwege veeeeeeeeeel allergieen.
Hij krijgt 10 orgaan 50 spier en 40 bot.
Het is wel de bedoeling dat er nog 2 diersoorten bij komen, maar voor nu is het echt dit.

Bling eet kvv, 2 keer geprobeerd op barf en dat gaat echt niet werken bij hem en ga ik ook niet meer proberen.
Kippennekken gaan er af en toe wel in.

Het is de bedoeling bij t kind dat hij bubs eten krijgt en daarnaast nog barfhapjes zoals nekjes, andere dingen van de kip bv en visjes.
Door *Flip*
#2104837
BubbaBling schreef: Dankje voor alle reacties.

Bubba eet dat op dit moment wel 365 dagen per jaar vanwege veeeeeeeeeel allergieen.
Hij krijgt 10 orgaan 50 spier en 40 bot.
Het is wel de bedoeling dat er nog 2 diersoorten bij komen, maar voor nu is het echt dit.

Bling eet kvv, 2 keer geprobeerd op barf en dat gaat echt niet werken bij hem en ga ik ook niet meer proberen.
Kippennekken gaan er af en toe wel in.

Het is de bedoeling bij t kind dat hij bubs eten krijgt en daarnaast nog barfhapjes zoals nekjes, andere dingen van de kip bv en visjes.
Wow, dan zal je je handen ook wel vol gehad hebben aan Bubba! Dan zal ik ook al gelukkig zijn met 3 soorten :)
Als er voor de kat nog barfhapjes bij komen, dan is er zeker wel voldoende afwisseling. Kwartels & Konijn vinden meeste katten trouwens ook erg lekker.

veel plezier vanmiddag!

edit: om het orgaan% wat omhoog te krijgen kan dat prima ongemalen bij de barfhapjes gevoerd worden.
Laatst gewijzigd door *Flip* op do 08 sep 2011, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2104908
Wordt hij bij de moeder weggehaald, of is hij een weesje?
Want 8 weken is nog wel erg jong, echt nog een baby, en zeker niet ideaal. Als je de keuze hebt, zou ik hem nog enkele weken langer onder moeders vleugels laten. Daar kan hij nog zoveel van leren en is voor de gezondheid (immuunsysteem is pas op 9 weken echt ontwikkeld) echt een opsteker. 
Ik weet niet of je nog katten hebt? Maar zeker als hij alleen bij je komt te zitten (ben ik op zijn zachtst gezegd niet zo voor), is het wel belangrijk dat hij nog iets van zijn sociale opvoeding (tussen de 9 tot 14 weken) meekrijgt...

Voor overgaan op vers, zou ik het direct proberen, en anders een paar blikjes halen voor moest het toch niet zo lekker lopen.  Maar ik zou verwachten dat dat inderdaad geen problemen zou geven. 
Als hij nog erg onder de indruk is, maar wel bij je op schoot wil, gewoon even van de vinger laten aflikken. Werkt altijd! ;-)
Door *Yvje*
#2104935
pearlsofpassion schreef: Wordt hij bij de moeder weggehaald, of is hij een weesje?
Want 8 weken is nog wel erg jong, echt nog een baby, en zeker niet ideaal. Als je de keuze hebt, zou ik hem nog enkele weken langer onder moeders vleugels laten. Daar kan hij nog zoveel van leren en is voor de gezondheid (immuunsysteem is pas op 9 weken echt ontwikkeld) echt een opsteker.
Ik weet niet of je nog katten hebt? Maar zeker als hij alleen bij je komt te zitten (ben ik op zijn zachtst gezegd niet zo voor), is het wel belangrijk dat hij nog iets van zijn sociale opvoeding (tussen de 9 tot 14 weken) meekrijgt...
Eens !!
Door BubbaBling
#2104979
De moeder keek niet meer om naar de kittens  ;)

Ze heeft al gebarft toen ze binnen kwam, ging gelijk bubs eten opknabbelen  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door