Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#2103954
Theemuts heeft sinds zondag niet meer ontlast. Vanochtend moest ze ook braken. Voor nu een paar opties:
Previcox bijwerking
Verstopt door gras of bot oid
Verstopt door tumor in darm
Darm in verdrukking door de levertumor en daarmee samenhangende problemen.

We gaan nu naar de dierenarts. Ik duim voor previcox problemen of een verstopping door iets dat met laxeermiddel verholpen kan worden. Opereren is niet een optie gezien haar toestand. Haar koppie wil nog volop en op de previcox deed ze het buiten weer toppie.
Laatst gewijzigd door kira op vr 16 sep 2011, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door kira
#2104147
Nou ben weer thuis en ben eerlijk, ik weet het niet.

Lichamelijk onderzoek leverde wel een pijnlijke buik op, maar verder geen aanduidingen voor een verstopping. Inwendig (voor zover dat kan zonder narcose etc.) leverde wat dunne ontlasting op, stinkend en met bloed (dat is dus ook wat er uitkomt als ze iets doet). Nu had ze thuis nog net een klein drolletje gelegd met daarin alleen gras, bloed en wat derrie (gras poepen is wel des Theemuts, dit drolletje was echt zo een grasdrolletje alleen de derrie met bloed is normaal alleen derrie ook lichter van kleur). De da houdt het dus op een dikke darm ontsteking, heb daarvoor Stomorgyl meegekregen. Verder dan dexamethason en omeprazol.

Nu kan ik me de maagbeschermer wel voorstellen en die ga ik ook geven, in ieder geval goed voor de previcox. Maar de maagzuurremmer snap ik even niet. Iemand een idee? Theemuts heeft geen last van haar maag, ze heeft vanochtend wel gebraakt, maar dat was echt braken, niet van zuur (was haar ontbijt van gistermorgen, althans een deel daarvan). Of is dat nodig vanwege de ab? Ook over de ab ben ik nog even niet uit. Dikke darmontsteking is volgens mij niet-regulier wel goed te behandelen, maar ik vraag me vooral af of dikke darm ontsteking ook niet ontlasten kan verklaren. Ik zou juist verwachten dat er dan juist sprake is van diarree. Op de weegschaal was ze 36,1 kilo, ze is drie weken terug ook gewogen en was toen nog 38,2 was wel een andere weegschaal en verklaar het verschil daar dan maar mee. Hoop toch niet dat ze daadwerkelijk 2 kilo is afgevallen. Als er vrijdag geen verbetering is, moesten we bellen c.q. terugkomen.

Ik ga nog even een uur wikken en wegen of ik de stomorgyl ga geven of morgenochtend eerst nog een telefonisch consult doe met onze hol. da. (die had ik vanochtend al gebeld, maar die vond het klinken naar verstopping en vond dus dat regulier gewerkt moest worden).
Door Lil
#2104515
Ja hoor, hier hoort niet ontlasten bij darminfectie. De darmen komen dan door de infectie stil te liggen en dan wordt er niet ontlast. Ab en darmen gaat hier dus niet samen, maar wordt juist erger. Maar ik kan van hieruit niet zien of je hond ab nodig heeft, weet alleen hoe die van mij reageert ;)
Omeprazol ken ik van mezelf. Maagbescherming is zelfde als maagzuurremmer. Toen boris nog cortico kreeg ipv alleen metacam, kreeg hij ook maagzuurremmer (zitac) als bescherming van de maag.
Gebruikersavatar
Door kira
#2104552
@lil, wat geef je dan als ab niet werkt? Heb gisterenavond wel de ab gegeven en hoop dat ze vandaag of morgen een goede drol doet dik of dun maakt niet uit.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door