Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door claartje
#2103501
zolang als we onze bobber hebben, 2,5 jaar nu, ben ik ook al aan het denken over vers vlees voeren.
nu gaan we de overstap toch echt maken, dus ik ben een lijstje aan het aanleggen wat er allemaal moet komen.

is een vleesmolen noodzakelijk om te barfen? bob eet al wel regelmatig grote botten van de dierenwinkel, hij is er gek op en kluift net zo lang door tot het op is. is het dan nog wel noodzakelijk om een vleesmolen aan te schaffen?
en het spiervlees ed. is het handig om dat gewoon in stukken te snijden of toch te malen?
Door Mevroi Kruim
#2103504
Nee, een vleesmolen is juist bij voorkeur niet nodig. Als je je ff goed inleest in de beginners-documentatie kom je dat ook wel tegen  ;) Barf betekent Bones And Raw Food, in stukken en lappen zodat de hond zelf moet kauwen en kluiven. Dus niks malen.

Die botten van de dierenwinkel, zijn dat gerookte botten ('parmaham' oid)? Of de zgn buffelhuidkluiven? Zijn allebei niet bepaald geschikt als hondenvoer en behoorlijk riskant.
Door Xada
#2103741
Ik heb nog nooit een stukje vlees gemalen. Mijn honden krijgen alles met bot in grote stukken. Soms bv. een halve of hele kip, maar in het verleden (kan er nu niet meer aan komen) grote stukken pens etc.
Als je een oude hond hebt waarvan de tanden niet meer goed zijn, dan kun je vlees malen. Maar vaak willen slagerijen (als je daar je vlees haalt) het ook wel voor je malen.
Succes met barfen, je hond zal gaan genieten.
Door nienk
#2103762
lekker niet malen!

die botten van de dierenwinkel (als dat inderdaad het 'standaard' kluif materiaal betreft') is totaal niet vergelijkbaar met de botten die je je hond zal geven als hij gaat barfen. dat hij die goed knaagt en verteerd zegt dus niets over hoe hij barfbotjes zal gaan verteren. je zal dus alsnog moeten beginnen met de beginnersbotjes, en kijken hoe zijn buik daar mee om gaat. mocht hij die niet helemaal lekker verteren, zou je eerst even een tijdje kvv kunnen geven, waar gemalen bot in zit. dat zal echter maar een  korte periode zijn, dus niet de moeite om een vleesmolen aan te schaffen.
Door claartje
#2104201
inlezen heb ik zeker wel gedaan, echter begon ik te twijfelen omdat ik bij het doorsnuffelen van menu's en ervaringen van anderen zó vaak een vleesmolen tegen kwam naar mijn idee.

onze hond krijgt op dit moment rauwe gesealde botten, maar het viel me op dat het gewrichten zijn en ik begreep dat juist de dragende delen niet wenselijk zijn. geen gerookte of buffelhuid botjes dus.
Door nienk
#2104207
hmm ben wel erg benieuwd wat voor een botten dat dan zijn, wat jij nu beschrijft ken ik niet. komen ze uit de vriezer/koeling in een gewone dierenwinkel?

voor katten wordt vaak gemalen, en sommige mensen malen voor hun hond een eigen kvv, bijvoorbeeld als het een speciaal menu is of als de hond niet (meer) goed kan knagen.
Door claartje
#2104236
de niet gerookte dino botten en die zijn dan vacuum verpakt. als ik naar het formaat kijk gok ik een kniegewricht van een koe of paard? maar koe lijkt me voor de hand liggender.
Door BubbaBling
#2104261
Volgens mij zijn beenderen van de koe en paard niet goed om te geven... (meen ik, er is een regel geen dragende botten)

Wat betreft de molen, als je gewoon barft en hij eet alles lekker op heb je nooit een molen nodig.
Het is meer bedoeld soms voor katten en honden die niet goed kunnen kauwen.
Door claartje
#2104281
ik weet eigenlijk niet of deze botten in de koeling liggen.
mijn man had ze mee van de groothandel, daar hebben ze zpullen in schappen liggen, koeling en in de vriezer.
ik heb bij thuiskomst alleen kunnen constateren dat meneertje erg zoet was op het gras haha

dat dragende delen afgeraden worden had ik inmiddels  begrepen en volgens mij is dit echt dragend.
het zal dus niet herhaald worden ;)

een vleesmolen komt er dus ook niet. Bob heeft een goede gezondheid en een goed gebit, dus zal het geen probleem worden met het knagen op bot. zal uiteraard wel met het 'zachte spul' beginnen
Door nienk
#2104287
ok! nou over het algemeen is er 1 duidelijk ding: als  het niet in de koeling/vriezer ligt, dan is het niet rauw. maar, dingen die wel in de koeling/vriezer liggen zijn niet per definitie wel rauw.

leuk dat bob zou kan genieten van lekker knagen! dan zal barfen hem zeker goed doen. je ziet vanzelf wel (aan zijn ontlasting) of je naar hardere/moeilijkere dingen toe kan.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2104290
De meeste katten hebben ook gewoon werkzame tanden. Er zijn overigens wel aardig wat katten die om onverklaarbare redenen weigeren te knagen, ondanks goed gebit. En dan kom je sneller bij malen uit. Ik heb hier 1 knager en 1 tuttebel en voor die wordt dus wel gemalen.
Door claartje
#2104324
We gaan eerst bob overzetten, dat is voor ons al een heel avontuur haha.
de katten komen wellicht ook nog. voor een van de katten zou eht wel goed zijn, zij heeft af en toe licht last van blaasgruis, dus dan zou barfen wellicht heel goed voor haar uitvallen. ik denk dat een vleesmolen dan wel wat handiger zou zijn, zodat het gros gewoon vanuit het bakje gegeten wordt en niet het hele huis doorgesleept wordt, en dan aanvullen met af en toe echte kauw-vlees-botjes voor de tanden die ze dan buiten krijgen? maar daar moet ik me tegen die tijd maar eens even goed op inlezen.
Door claartje
#2104369
ze hebben hier al de gewoonte om een bek vol brokken mee te slepen onder het bad om daar alleen op te peuzelen.
wellicht dat het aan de hoeveelheid katten ligt. we hebben er nu maar een paar, 5 stuks, maar hadden er normaal 9, dus toch wat meer drukte rondom de etensbak haha. daarbij eten ze niet allemaal even snel of evenveel per keer. ze zijn verwend met een silo, waarmee ze zelf bepalen hoeveel en wanneer ze eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door