Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sammetje2010
#2103428
Onze Max (pup van +/- 3 maanden oud, bleek achteraf gezien een Oostblokpupje te zijn) is wat moeilijker op te voeden dan Sam was(Bull Mastiff, 1 jaar oud). Opzich helemaal niet erg, want ik heb er ook de tijd voor en die neem ik er ook voor. Hij was in het begin erg agressief en dat is er gelukkig al een beetje uit. Puur door met hem bezig te zijn op momenten dat hij agressief wilde worden (hem roepen, commando's leren, koekjes geven, etc) is het eigenlijk nu al zo goed als verholpen.

Nu heeft hij weer wat nieuws ontdekt. Hij was eigenlijk vanaf dag 1 al redelijk zindelijk en dat is nu nog het geval. Hij poept wel in de tuin en niet in het huis. Hij poept ook niet tijdens het uitlaten. Hoe lang we ook op 1 plek blijven staan, hij doet het gewoon niet. Ook niet als we dan weer een ander plekje opzoeken en ook niet als hij het Sam 'voor ziet doen'. Verder poept hij ook in de bench. Dat doet hij alleen 's nachts. Nadat hij gepoept heeft eet hij het op, gaat hij er in rollen, etc.. Het wordt dus echt een smerige bedoeling in zijn bench dan.

Ik heb vanalles geprobeerd, ook op aanraden van de DA, vrouw in de dierenwinkel die DA is geweest, fokker, etc, maar niets helpt. Ik heb bijvoorbeeld 's nachts om de 3 uurtjes mijn wekker gezet en hem buiten gelaten, maar dan doet ie het nadat hij het buiten gedaan heeft ook gewoon nog een keertje in zijn bench. Ik heb weken lang op de bank geslapen, zodat ik het zou horen als hij 'aangaf dat hij moest poepen' door te piepen ofzo, maar hij geeft het niet aan. Ik heb samen met mijn man om en om een nacht opgezeten en telkens als ik hem dan hoorde rondlopen in zijn bench stiekem gekeken of hij moest poepen en hem naar buiten gezet, etc..

Hij eet zijn poep niet op als het in de tuin ligt, echt alleen als hij in de bench zit. Hij moet 's nachts echtwel in zijn bench, want als ik dat niet doe (ook geprobeerd) gaat hij gewoon NIET slapen, helemaal niet. Dat is natuurlijk ook niet echt goed voor hem. Hij moet deze week zijn ontwormingskuur en ik ben bang dat als hij die ontlasting op eet, hij te veel ontwormingsmiddellen binnen krijgt. Ik heb al met mijn man overlegd dat we de wormkuur op vrijdag geven en dan weer een weekend met hem op gaan zitten en hem buiten zetten als hij moet poepen. Doordeweeks is dit alleen onmogelijk om te doen, want mijn man is vrachtwagenchauffeur.

Ik ben een beetje ten einde raad. Vaak wordt er gezegd dat pups het gedrag van de moederhond kopieëren en daarom dus hun ontlasting opeten, maar dan gaan ze er toch niet in rollen? Ook wordt er vaak gezegd dat ze nog honger hebben, maar we geven hem zelfs al wat meer als dat hij eigenlijk moet hebben (ivm te weinig eten de eerste weken en hij moet nog een beetje bekomen). Er wordt ook wel eens gezegd dat pups hun ontlasting opeten, omdat het naar hun brokken ruikt (waar heel veel geur en smaakstoffen aan toegevoegd zijn), maar hij zit op 4 dagen barf, 3 dagen KVV. Dat zou het dus ook niet kunnen zijn. Soms zeggen ze ook dat het komt omdat ze te lang opgesloten zitten, maar in toen we hem om de 3 uur uit zijn bench haalden 's nachts deed hij het ook nog.

Ik weet het dus niet en de DA weet het ook niet. Verder werkt zijn maag- en darmstelsel weer helemaal naar behoren, dus daar kan het eigenlijk ook niet aan liggen. Hij heeft geen wormen en geen parasieten. Iemand een idee hoe ik dit op moet gaan lossen?
Door Lizzy
#2103551
Als hij geen wormen heeft, waarom ga je hem dan ontwormen? Wat valt er te doden dan?

Verder denk ik dat je je probleem beter op een gedragsforum kunt posten: http://www.hondengedragsforum.nl/ want dit is in mijn ogen geen medisch probleem, dit is een gedragsprobleem.
Door sammetje2010
#2103575
Thnx. Ik heb het hier al vaker zien staan, maar nooit precies hetzelfde als hoe Max het heeft, vandaar dus dat ik dacht dat het hier ook wel thuis zou horen. Ik zal het op een gedragsforum opzoeken.

Max is verder net weer 5 keer gaan overgeven en zijn ontlasting is ineens wat dunner (geen diarree). DA zei dat het overgeven eigenlijk vrijwel nooit van het ontlasting-eten is, maar dat het wel mogelijk is. Hij heeft nog wel gedronken. Advies van DA was hem nu even een halve dag geen eten te geven en als het dan over is hoeft ik niet langs te komen. Als het over een uur nog niet gedaan is met het overgeven dan ga ik langs. Ik hoop niet dat we weer dezelfde achtbaan ingaan als de vorige keer in ieder geval.

Ontwormen wordt aangeraden om bij pups om de 3 weken te doen in de begintijd toch? Uit voorzorg? Als dit niet nodig is, gaan we dit ook niet doen. Graag advies hierover. Max heeft in zijn beginperiode die kuren gemist.
Door nienk
#2103784
'preventief' ontwormen is iets wat niet kan. ontworm middel dood de wormen en/of eitjes (ik weet dat eigenlijk niet precies), maar doet verder niets behalve de hond zijn weerstand onder schoffelen. als er geen wormen en/of eitjes in de hond aanwezig zijn, kan er dus ook niets gedood worden en doet het ontworm middel dus echt alleen maar kwaad en niets goeds. als je vermoed dat hij wormen heeft, of daar door zijn start bijvoorbeeld een groter risico op heeft, dan kun je wat van zijn ontlasting op (laten) sturen naar een laboratorium wat dan test of er wormpjes/eitjes aanwezig zijn. mocht dat zo zijn, dan kan je daar een gericht middel voor geven.

wel vervelend, van dat poep eten! mij lijkt het inderdaad ook iets wat gedragsmatig een beetje krom zit.

overigens, wellicht is het een goed idee om hem, gezien zijn slechte start en nu het overgeven en de dunne poep, iets weerstandsverhogends te geven. bijvoorbeeld Probiotica. (dat is een poeder of capsule met de bacterie stammen er in die in een gezonde honden buik thuis horen, maar om zeep worden geholpen door antibiotica en ontgiftmiddel doet daar ook aan mee denk ik)

hoop dat hij weer gauw niet meer spuugt en dat je voor het poepen in de bench een oplossing vindt, eventueel samen met een gedragstherapeut/1op1 trainer?
Door sammetje2010
#2104546
Vandaag weer naar de DA geweest nadat hij slijm uit poepte en hij heeft weer een darmontsteking. Zijn weer testjes gedaan nu, we vermoeden een bacterie, waarvan ik als het goed is morgen of overmorgen het resultaat binnen heb.

Ik heb probiotica gehaald en dat geef ik hem nu ook (heb hem vandaag maar een klein beetje gegeven, omdat ik niet weet hoeveel ik moet geven). Kinderdosering is goed neem ik aan? Of minder nog? Hij weegt 9 kg nu.
Door sammetje2010
#2105814
Het is dit keer wel Giardia. We hebben Panacur meegekregen. Zijn er verder nog dingen die ik het beste wel/niet kan doen? Die probiotica blijf ik sowieso geven, maar kan ik hem misschien beter volledig op kvv zetten nu ipv halve week kvv, halve week barf? Of juist niet? Hij eet nog wel en drinkt ook gewoon, maar heeft niet zo'n goede eet/drink-lust als normaal.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door