Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2102850
Ik vroeg me zomaar af, welk percentage eten jullie kleintjes?
Ik lees in de lectuur altijd dat het percentage wat kleintjes eten hoger zou moeten zijn dan dat van grote honden.
Maar bij Tom zie ik dat hij dan heel snel dik word.

Tom weegt 6.6 kilo en eet 130 gr per dag wat overeenkomt met 2%.
Snoepjes reken ik niet mee in het menu omdat ze erg varieren, als we trainen krijgt hij veel en er zijn dagen dat hij niks krijgt.
Er zijn ook dagen dat hij uit zichzelf vast, ong 1 keer per 2 weken.
Dus alles opgeteld en gedeeld  ;) komt het op die 130gr per dag neer.
#2102874
Tessa mijn jongste JRT van 7 kg en 8 jaar oud eet 3 % zo,n 210 gram per dag dus , Tessa heeft absoluut geen aanleg om dik(ker) te worden . Ik weeg haar eigenlijk eerder om te kijken of ze niet te licht wordt . Maar ze is erg bewegelijk en zwemt bv hele stukken . Snacks reken ik bij Tessa niet mee

Milo de oudste JRT is 14 en die staat wel op 2 % daar heeft hij ook genoeg aan , hij weegt 10 kilo en is niet zo heel actief meer . Beweging per dag is zo,n drie kwartier , snacks reken ik bij Milo wel mee . Hij krijgt niet vaker dan eenmaal per dag een kleine snack
Door Mixxy
#2102890
Mixxy weegt 8 kg. Hij krijgt gemiddeld zo'n 280 gram per dag. Soms wat meer in de vakantietijd als de botten en ribbetjes wel erg goed voelbaar worden en we toch meer aan de wandel zijn door bossen en op stranden. Ook in de winter moet het percentage iets omhoog. Met zijn Griekse achtergrond heeft ie niet een echt dichte vacht.
Hij is een intacte reu en dat zal zeker schelen wat de hoeveelheid betreft.
Door Martine-Tom
#2102922
Ohja daar had ik nog niet aan gedacht, Tom wás een reutje  :P
Voor die tijd at hij net zoveel als nu maar had geen aanleg tot dikker worden, in tegenstelling, nu is hij nog steeds niet dik maar het is wel meer opletten!
#2103060
Kenya is een gecastreerd teefje van bijna 8 jaar en weegt 9,5 kilo. Zij krijgt niet meer dan 2%. En daarmee blijft ze keurig op gewicht. Ze krijgt veel beweging en is ook een heel actief hondje.
Onze reu Kuno van 3 jaar, intact en 12,5 kg eet tussen de 2 en 2,5%. Eigenlijk niet eens zoveel meer dan Kenya, terwijl ik verwacht dat hij als intacte reu toch meer zou verbranden.
Door nienk
#2103069
Reus weegt 6 kilo en krijgt rond de 180 gram per dag aan eten. dat is dus 3%. ik tel zijn snackjes niet echt mee, behalve dat er in zijn orgaanmix geen hart zit omdat hij dat gedroogd krijgt. oh trouwens, ik heb nu gedroogde lamsmix als snackje, en die tel ik wel soort van mee (de bakjes spier/orgaan die ik voor hem heb is normaal 2 keer avond eten, en dan voor ontbijt iets anders, nu krijgt hij daar een schepje van voor ontbijt en is het dus 2 keer ontbijt en 2 keer avondeten). ik moet bij Reus ook eerder oppassen dat hij te dun wordt, zodra hij iets meer dan gemiddeld beweegt valt hij gelijk af, er zit amper vet aan. dus zoals hij toen mee naar Oerol was, daar kreeg hij denk ik wel 5%, maar dan holde hij ook wel een paar uur per dag door het duin. ook straks naar de winter toe ga ik hem denk ik een beetje meer voeren, ik heb een enorme afkeer van dikke jackies, maar een beetje vetje voor de winter mag van mij wel.
Door Linsey
#2103122
Lotje weegt 3,5kg en eet 100g (2,8%). Kai weegt 7kg en eet 200-300g (2,8%-4,2%) plus zo'n 500g yoghurt per week. Dino weegt 5kg en eet 300-400g (6%-8%) plus nog een handvol snoepjes per dag. Is hier gewoon afhankelijk van hond tot hond en niet van grootte.
Dino staat momenteel heel erg onder invloed van hormonen en constant op zoek naar teven, hij verbruikt daardoor heel veel. Ideaal gewicht voor hem is 6kg, maar hij valt telkens maar af. (hij heeft nu een implantaat om te kijken of dat iets uithaalt)
Door ashley
#2103133
Pluto is een gecastreerd reutje van 10 en sinds zijn operatie aan zijn  kruisbanden aan allebei zijn achterpootjes minder actief. Hij zit tijdens lange wandelingen het meest in de buggy. Hij krijgt 100 gram per dag. Dat is 1% want hij weegt 10 kilo. Loes eet ook 100 gram per dag maar omdat zij 7 kilo weegt is dat dus iets meer. s'Morgens krijgen ze wat groentenmix met een eitje of yoghurt omdat Pluto 2x per dag moet eten voor zijn  epilepsie medicatie en om Loes dan te laten toekijken  :-\ Dus zij krijgt dat ook in de ochtend. O ja, Loes is 7 jaar en gesteriliseerd.
Gebruikersavatar
Door rupa
#2103144
idefix is een gesteriliseerde teef weegt 6,7 kilo  is 3 jaar, krijgt 170 gr op een dag en dan de snackjes niet meegerekend. haar gewicht houden we wel altijd bij zodat ik haar wat minder of meer kan geven.

groetjes paulien.
Door nienk
#2103191
Linsey schreef: Lotje weegt 3,5kg en eet 100g (2,8%). Kai weegt 7kg en eet 200-300g (2,8%-4,2%) plus zo'n 500g yoghurt per week. Dino weegt 5kg en eet 300-400g (6%-8%) plus nog een handvol snoepjes per dag. Is hier gewoon afhankelijk van hond tot hond en niet van grootte.
Dino staat momenteel heel erg onder invloed van hormonen en constant op zoek naar teven, hij verbruikt daardoor heel veel. Ideaal gewicht voor hem is 6kg, maar hij valt telkens maar af. (hij heeft nu een implantaat om te kijken of dat iets uithaalt)
even nieuwsgierig, offtopic, maar waarom zo veel yoghurt?
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2103264
Loeki hier, JackRussel kruising van 9mnd, weegt zo´n 6kg en eet nu rond de 300gr (ong 4%). Hij krijgt soms wat meer omdat hij anders wat afvalt. Hij eet in verhouding veel meer dan Baiko (33kg), die krijgt 800gr (ong 2,5%). Maar ook daar varieer ik met de hoeveelheden, ligt eraan wat hij doet, in de winter krijgt hij veel meer tijdens het jachtseizoen, in de zomer stukken minder, dan is er een rustperiode.
#2103278
Mijn kleintjes (4, 7,7 en 9 kg) krijgen respectievelijk 2,5% 2%, 1,5% en 2%. Ze zijn al wat ouder (11,8,9 en 9) maar behoorlijk actief (verplicht). Ik maakte me wel eens zorgen omdat ik vaak las dat kleine hondjes 3 tot 4% zouden moeten krijgen, maar zij zijn dus niet de enigen die minder krijgen. Mijn groten (30, 33, 35, 33 en 40 kg) krijgen overigens juist meer, 3, 2, 2, 2,5 en 3,5%. Maar zowel bij de kleintjes als de groten wisselt het ook nog wel eens. Als ik er een te mager of te dik vind worden dan wordt het menu voor een paar dagen aangepast.
Door Linsey
#2103307
nienk schreef: even nieuwsgierig, offtopic, maar waarom zo veel yoghurt?
Hij heeft nogal gevoelige darmen en ik heb gemerkt dat hij het goed doet als hij elke dag wat yoghurt eet. Als ik de yoghurt minder dan gaat het weer wat minder goed. Hij krijgt het nu bijna 3 jaar zo (niet altijd yoghurt soms kefir) en het werkt voor hem ;)
Door nienk
#2103308
Linsey schreef: Hij heeft nogal gevoelige darmen en ik heb gemerkt dat hij het goed doet als hij elke dag wat yoghurt eet. Als ik de yoghurt minder dan gaat het weer wat minder goed. Hij krijgt het nu bijna 3 jaar zo (niet altijd yoghurt soms kefir) en het werkt voor hem ;)
ok!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door