Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Khari
#2100256
Hoi hoi

Tacito is een flinke kater van 7 jaar, is al langer bekend met blaasgruis. Na een poos te hebben getobt en van alles te hebben geprobeerd is het ook goed 2 jaar goed gegaan. Een paar weken geleden zijn we weer begonnen met alle problemen.
Hij leek in eerste instantie een stressblaas te hebben, hiervoor ook een weekendje spoedkliniek gehad. De nodige bloed en urine onderzoeken geweest, ook vanwege zijn nieren. Een echo van blaas en nieren. Conclusie blaasgruis en wederom op de hills dieet die hij absoluut niet eten wilt. Al die tijd loopt hij te kwakkelen, niet goed willen eten en zit duidelijk niet lekker in zijn vel.

Ik wil hem graag geheel over hebben op kvv/barf. Hij heeft steeds op carocat gestaan met daarnaast wel eens een kuiken en hart en dagelijks wat natvoer. Zou toch denken dat als hij al kuikens en hart eet, het toch wat makkelijker is over te zetten, maar helaas meneer weigert dan.

Helaas wilt de dierenarts hem persé op de dieetvoeding hebben (ook geen verrassing hier), maar Tacito en ik dus niet, wij eten ook niet wat we echt niet lekker vinden. Na alle onderzoeken en hij zo blijft kwakkelen is er een doorverwijzing naar een uroloog. Ik heb mijn twijfels of daar nog wat nieuws uit zal komen dan wat we al weten en mijn twijfel is er dan ook of ik hier wel heen moet gaan met hem, daar hij daar ook hoogstwaarschijnlijk op een dieetvoer moet.

Ondertussen ook bij Tannetje geweest, hier kan ik mij toch een stuk meer in vinden. We zijn ondertussen gestart met vitamine C en appelazijn. PH waarde is nu van 8 naar 7 (de stripjes geven wel iets lagere waarden aan dan bij de dierenarts) en blijft deze week stabiel. Meer natvoeding zonder granen en rijst, hart en kuikens regelmatig erbij.
Hij blijft nog steeds ontzettend wisselend en voelt zich duidelijk niet lekker en heeft erg weinig trek in eten.

Is hier misschien iemand die nog ideeen heeft?
Ik wil hem nog steeds op vers over, alles wat ik door iets heel lekkers doe laat hij het ook gewoon staan (tot vreugde van een jonge kater).

Hoe vaak en hoeveel wordt meestal de appelazijn en vitamine C gegeven? (wel in overleg met Tannetje dat ik nu beide geef).

Misschien een beetje raar in elkaar gezet verhaal, maar hoop dat iemand hier ons nog even op weg kan helpen.

Groetjes Annette
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2102899
Hoi Annette,
wat betreft de hoeveelheid appelazijn en vit.C, dat laat ik graag aan Tannetje over die weet daar meer van dan ik. Ik begrijp half uit je verhaal dat je moeite hebt met het overzetten van Tacito op vers? Ik zou dat zeker wel proberen en volhouden maar volgens mij zag ik dat je daarover in een ander topic al bezig was :)
Daarnaast is het het overwegen waard dat blaasklachten vaak letterlijk stress-gerelateerd zijn, dus wellicht zou je dat kunnen aanpakken met bijvoorbeeld Bach of TTouch (of andere natuurlijke remedies, maar die 2 zijn nou eenmaal mijn ding, lol). Ik weet van de verhalen hier dat Tannetje ook regelmatig bach remedies geeft en heel toevallig ken ik in Utrecht (ik had even snel gespiekt waar je woont, lol) een mede TTouch Coach in opleiding die heel goed is met katten, dus mocht je haar naam etc. willen weten, geef maar een gil!
Groetjes,
Ellen
Door Khari
#2103105
Hoi Ellen

Bedankt voor je antwoord.
Ik zit met hem af en toe echt met mijn handen in het haar. Al een flinke route dierenartsen gehad zonder resultaat. Er staat ook nog een afspraak bij een uroloog, maar heb daar nogal mijn twijfels over om daar heen te gaan, daar deze hoogstwaarschijnlijk niet meer kan vertellen wat ik al weet en weer het verhaal van dieetvoeding zal worden en misschien ook wel een operatie.
Vrijdag moest ik met 1 van de poezen voor een snaptest naar een andere dierenarts, had ook wat urine meegenomen voor controle. Deze stelde gelijk de operatie voor (hij heeft nog nooit verstopt gezeten) en medicatie die je bij mensen geeft als antidepresiva met de nodige bijwerkingen.

Daar ik steeds op het zelfde stuit bij de dierenartsen ook dat ik naar Tannetje was gegaan. Voor mij kan het ook anders dan die brokken en anders maar een operatie.

Ik had de kuikens wat opgehoogd en Tacito ging hierop wat beter eten en werd wat alerter, dus misschien een optie wat meer prooidieren te voeren, vandaar het andere topic. Vanmorgen zat meneer dus ineens van de Bibi te eten, wat een flinke oppepper gaf om door te gaan.

Dat zijn problemen stress gerelateerd zijn geloof ik zeker in, dit jaar ook genoeg op ons dak gehad en twijfel er niet over dat het er nu zo bij hem uit komt. De Rescue Remedy ieder geval in huis, ik ga niet zonder flesje naar show.
Ik sta er zeker voor open voor de TTouch en andere remedy's en zou toch wel graag de gegevens willen van haar, zeker als zij ook goed is met katten. Dit is wat de oorzaak kan aanpakken en niet alleen de symptomen.

Nogmaals bedankt vast zover Ellen

Groetjes Annette
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door