Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Khari
#2102067
Hoi allemaal

Ik blijf zoeken hoe ik mijn blaasgruis kater aan de kvv/barf kan zetten. Hij is erg moeilijk van zijn eetgedrag af te zetten, maar hij moet.
Daar hij wel kuikens lust, is het misschien een optie om hem geheel op prooidieren te zetten? Het valt vast te proberen.

Nu mijn vraag.
Hoe stel ik zijn menu samen aan prooidieren dat hij een volledig menu heeft? Zou hij eventueel ook op kuikens verder kunnen? maar dan wordt zijn menu wel heel eenzijdig en zal hij ook weer zijn eten gaan weigeren.
Ik ben wat prooidieren betreft echt geheel een leek.
Door fem fatale
#2102111
Voldoende diersoorten en ook volwassen dieren.

Ik voer muis, rat, weanerrat, woestijnrat, eendagskuiken, kwartel, duif en af en toe een visje. Oh, en konijn natuurlijk. Dat zijn allemaal relatief kleine dieren, dus ook snel genoeg op. Oh, hamster voer ik ook. En insecten en ei, maar dat is allebei meer een snackje.

Ik geloof dat je minstens 6 diersoorten moet hebben, en met babydieren moet je voorzichtig zijn, want die zijn nog niet af en hebben daardoor nog niet alle voedingsstoffen, max 2 keer per week.
Door Limpy
#2102112
Wat heb je tot nu toe voor hem geprobeerd? Hoe weigerachtig is hij? En hoe standvastig ben jij in het overzetten?
(hier loopt nl ook een dramaqueen rond die inmiddels geleerd eieren barf voor dr geld te kiezen)

Alleen kuikens is idd te eenzijdig en loopt hij op den duur wel tekorten op.
Met minimaal 5 of meer diertjes kom je al een heel eind en dan kun je denken aan:
-muis
-rat
-gerbill
-cavia
-hamster
-kwartel
-duif
- hele of halve kip (maar zelfde als kuiken)

De vogels wel mét organen voeren, anders zijn ze niet compleet.
De knaagdieren zijn meestal wel erg aan de prijs, om die reden krijgen ze dat hier ook maar heel af en toe.
(meestal wel wat in huis voor de weigerpoes)

Konijnen zijn ook erg leuk en lekker maar in zn geheel errug groot voor 1 katsel...
Door Khari
#2102126
Bedankt.
Kvv en Barf geprobeerd, maar weigert meneer te eten, terwijl hij toch ooit carnibest heeft gegeten. Hart (liefst lam) wilt hij eten, als ook rosbief en af en toe een stukje haring. Kuikens zijn de enige aan prooidieren die ik ooit heb geprobeerd en dus wel wilt eten. Het is ieder geval het proberen waard om hem misschien toch aan de barf te krijgen.

Ik zal dan inderdaad wat verschillende dieren gaan bestellen om uit te gaan proberen. Vast het jonge mannetje die hier wel de aanzet mee wilt geven.
Ik zal zelf wel een hele flinke drempel over moeten voor een heel konijn en cavia, daar die hier ook in huis leven. Ik vraag mij ook af of hij die zal eten daar hij hier al volledig niet omkijkt naar deze dieren.
Kwartel trouwens wel geprobeerd, maar was dan al wel kaal, misschien dat ze er met vacht (of eigenlijk veren/pluis) meer mee doen en meer vergelijken met kuiken.

Ik probeer heel standvastig te zijn, maar gezien het niet lekker gaat met hem ben ik al blij dat hij eet (wat hij op het moment slecht doet).
Tacito zal ook veel standvastiger zijn dan ik zelf ben, hij kent mij goed genoeg.
Ik vind het ontzettend moeilijk met hem, die eigenwijze somali's ook...
Gebruikersavatar
Door koekje
#2102134
Er zijn geen garanties dat prooitjes er dan wel in gaan. Mijn rode vreetschuur lust zo goed als alles. Behalve prooien (muv kuikens en kale kwartels en volledig geslachte kippen). Muis, rat en gerbil moet ze echt niet. De witte prooi-eter lust dan weer alleen kuikens, ratten in alle maten zolang ze maar wit zijn, gerbils (lichte en wildkleur), kale kwartel en wat hapjes volledig geslachte kip. Cavia is heel geen blik waardig gegund en hamster bleek te hard. Konijn eten ze alleen panklaar en zelfgepluimde duif moeten ze niet meer.
Probeer eerst een proefpakketje zou ik zeggen. Er is een leverancier die proefpakketjes met prooien kan leveren. Ik weet even niet meer welke, iig 1 waar ik niet bij bestel (dus geen Lupa, Herby of Kiezebrink).
Door Limpy
#2102135
Kale kwartels zijn in principe ook okay, als daar geen hart+lever meer inzit kun je zelf ook wat hart/lever/nier bijvoeren en is het alsnog compleet.
Hier blieven ze ook geen kwartels met veren, alleen de bloterikken.

Als ik zelf cavia´s zou hebben zou ik het ook niet over mn hart kunnen krijgen deze speciaal voor de kat aan te schaffen als barfhap (ook al komen ze dan bevroren aan)

Die proefpakketjes kwamen dacht ik van prooidier.nl of zoiets, is winkel in hilversum...
Gebruikersavatar
Door koekje
#2102151
Ik heb er jaren geleden 1 van de frettenstichting in Breda gehad, die hadden toen een deal met prooidier uit H'sum. Maar er is een gewone inetleverancier die ze tegenwoordig ook heeft. Gelukkig Dier of Versvoer ofzo. Er was een tijdje geleden ergens in een draadje ook iets over.
Door Khari
#2102306
Ik zag dat Versvoer.nl heeft zo'n pakketje heeft, proefpretpakket. Ik probeer dat ik daar morgen wat kan ophalen dat ik kan gaan uitproberen wat hij wilt eten.
Ik hoop dat ik hem zo kan overzetten, op dit moment dan nog even in combi van kuiken met blikjes als Shesir en Porta 21 (alles zonder graan en rijst), hopelijk kan ik dan morgen andere prooidiertjes toevoegen.
De knaagdiertjes zijn inderdaad wel wat aan de prijs, maar een stuk goedkoper dan een onsje rosbief  ;)

Lever en niertjes lukt nog niet dat hij dat eet, hart tot nog toe het liefst lamshart, soms wat runderhart.

Ik vraag mij toch een beetje af hoe een kat een volwassen cavia weg zou krijgen of een konijn, gezien het toch flinke dieren zijn (op de jonge diertjes na dan). Ik moet er echt niet aan denken deze te voeren als prooi. Hoe kleiner het prooidiertje, hoe minder moeite ik er toch mee heb geloof ik.

Ik hoop dat ik morgen al wel wat kan gaan halen, ook weer wat kvv mee voor de anderen.

Bedankt voor jullie antwoorden
Door *Flip*
#2102565
konijn kan je kopen zonder vacht, in onderdelen of gemalen. Cavia's zijn altijd compleet. Sommige katten eten het alleen als ze gevild zijn, hier krijg ik er geen enkel beest met vacht in. Kwartels & anders gevogelte wordt hier ook niet gegeten als er nog darmen in zitten en veren op.

Welke smaken KVV heb je tot nu toe? Meeste katten lusten konijn en kwartels graag. Mijn kat moest geen KVV, maar barf Jummie!

De manier van voeren kan ook verschil maken. Hoe standvastig ben jij? Staat het eten de hele dag of 2x per dag? Hoelang moet hij weigeren voordat hij toch weer brok of blik krijgt? Heb je geprobeerd 1tl KVV te mengen met blik en als hij dat goed eet weet 1tl KVV erbij etc tot je enkel KVV over hebt.

Zoals Limpy al zegt: sommige katten zijn echte dramaqueens...
Door Khari
#2102616
Brokjes kregen ze 2 x per dag het bakje.
Ik geef/gaf ook 2 keer per dag carnibest, maar daar eten ze wisselend van. Ik ben nu ook andere merken aan het uitproberen als haaksbarf en bibi wat ze nu ook steeds beter gaan eten.
Kuikens wordt door de katers aardig goed gegeten en moeten de 2 poezen niets van hebben. Lamshart vinden ze af en toe lekker, rosbief, koolvis gekookt.
Tacito, het probleem geval hier in huis, ben ik nu de kuikens aan het opvoeren en wilde dus meer prooidieren gaan proberen. Nu vanmorgen zat hij heel stiekem in de keuken van de bibi te eten, zodra hij mij zag om het hoekje stopte hij gelijk en sjeesde weg, die stiekemerd  :biggrin2:
Op het moment heb ik de bibi puur staan, dus geen blik erbij.
Ik ga wel prooidieren bestellen, om uit te proberen wat ze lekker vinden, maar deze hoop ik straks als lekker tussendoortje te kunnen gaan geven.
Ik heb het idee toch dat hij zich nu weer wat beter gaat voelen nu hij meer op de kuikens zit.
Dat hij nu ook de bibi heeft gegeten, geeft zeker een flinke opkikker en weer nieuwe moed om hem over te krijgen op kvv/barf, sjonge zeg hoe blij kan je toch zijn dat hij ook eens wat anders vers (kvv) heeft gegeten.

Hij was standvastiger dan ik, maar nu gaat hij echt pech hebben en over op de kvv en barf. Voor zijn gezondheid toch echt beter.
Gister wel weer wat Shesir blikjes (zonder rijst) gehaald die hij erg lekker vind (allen hier) en kan hier zonodig mee gaan mengen.

Nou zeg dat ja van die dramaqueen, vanmorgen viel mijn mond open dat hij ineens van de bibi zat te eten en dan snel wegrennen als ie je ziet.....
Door Limpy
#2102639
;D dat doet mijn tuthola dus ook wel eens, vandaar dat ik ook niet meer toegeef aan dr want ik weet toch wel dat ze het lust.
Door Khari
#2102649
Precies en dat ga ik nu ook volhouden. Hij heeft er nu van gegeten en lust het dus. Hij stopte op het moment dat hij mij stilletjes om het hoekje zag kijken.
Mocht hij niet eten, dan kan hij een kuiken krijgen en dat is het. Graag of niet  ;)
Door *Flip*
#2102702
toen ik de kat overzetten heb ik 10kg RC gedoneerd aan het asiel. Het was vers of niets. In brokken zitten veel geur en smaakstoffen die op katten erg verslavend werken. Daarom wordt vaak gezegd dat katten kieskeurige eters zijn, maar het is een trucje van de fabrikant wat ze kieskeurig maakt.

Nu weet ik niet of jouw katten gezondheidsproblemen of overgewicht hebben, maar anders kunnen ze prima een dag zonder eten. Hier (en ik las net in een ander topic dat ik niet de enige ben) is de grens de 3e maaltijd bij 2x daags eten. Als hij het de 3e maaltijd ook nog weigert, dan krijgt hij iets waarvan ik zeker weet dat hij het wel lust.

Nu heb ik, op volledige prooi na, een alleseter. In het begin was dat ook niet zo. Ik kwam er snel achter dat haas & lever helemaal het einde is, als ik dan iets nieuws op zijn eet plankje deed, dan deed ik er altijd een plukje haas of lever bij. Op een of andere manier wordt de link gelegd dat de rest dan ook wel eetbaar zou zijn of een klein hapje triggert de honger, ik weet het niet, maar hier werkte het bijna altijd.
Ik heb wilde eend de eerste keer weg kunnen gooien, een week later zet ik het weer neer en werd het plots met smaak gegeten tot de dag van vandaag ??? katten....

Vis krijg ik er met veel moeite in, maar ligt er binnen 3sec ook weer uit. Ik voer zeker 30% wild, daar zijn de verhoudingen omega 3 : omega 6 nog normaal, dus geen vis in het menu kan dan geen kwaad.
Door Khari
#2103126
Daarom zijn er ook veel voedingen die ik niet wil geven, vanwege alle toevoegingen.

Tacito is er 1 met gezondheidsproblemen, hij heeft blaasgruis waar hij eigenlijk al veel te lang mee aan het rommelen is. Daarnaast zijn er ook die inderdaad wat te zwaar zijn, eigenlijk alleen het jongste poesje die niet te zwaar is en de andere poes die al wat afvalt daar haar hormonen weer lekker zijn gaan werken.

Hij zal zeker wat moeten eten elke dag, maar zal er wel wat strenger in worden dat ik niet te snel wat anders ga geven.

Vis gaat hier aardig goed, hoewel koolvis rauw er ook gelijk uit komt, maar gekookt gaat er goed in. Tonijn gaat goed uit de blikjes. Vandaag een rol zalm haaksbarf gehaald en er stonden er gelijk een aantal te springen toen ik hem net aan had gesneden.
Door Khari
#2103140
Vanmiddag kvv gehaald, ook een paar kleine muisjes mee genomen. Dat wordt ieder geval voor 1 een hele lekkere snack  :biggrin2:
Bruno heeft er 2 met veel smaak opgegeten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door