Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door hadassa
#2100783
Hallo allemaal, mijn naam is Hadassa en mijn mooie meisie (mechelse herder teef van 4 die de mooie naam Shai draagt), zijn nieuw hier op het forum. Mijn meisie krijgt nu nog brok, maar ik wil over op vers vlees en mijn pa had zonder overleg al een behoorlijke bestelling gedaan als kado  :biggrin2:. Het wordt allemaal passen en meten qua vriezer, maar wat hij besteld heeft past er gelukkig allemaal in.
Nou zit ik met een probleem. Ik heb geen idee hoe ik een goed menu in elkaar moet zetten met de volgende producten, maar misschien kunnen jullie er wat mee?

Kiezebrink Rundvlees gemalen 1 KG
Kiezebrink hertenvlees gemalen 1 KG
Kiezebrink Eendennekken 2 KG
Kiezebrink Lamspens vermalen 2 KG
Kiezebrink Lamsmix 2 KG
Kiezebrink Eendenmix 2 KG
Kiezebrink Paardenvlees gemalen 3 KG
Kiezebrink Zalmmix 2KG
Kiezebrink organenmix 2 KG
Kiezebrink Konijnenmix 2 KG

Naturis Enkelvoudig Kip/Pens 2 KG
Naturis Enkelvoudig Kip/Makreel 2 KG
Naturis Enkelvoudig Rund 2 KG

Alaska Natural Dogfoot Fazant 800 gram compleet
Alaska Natural Dogfoot Kip 800 gram compleet
Carnibest Natuurvoer 2 KG compleet

Groetjes,
Hadassa en een poot van Shai
Door nienk
#2100794
welkom hier! leuk van je vader dat hij dat gedaan heeft voor je, nu maar eens kijken hoe ver je er mee komt.

heb je de barf handleiding gelezen? die vind je op de website, rechtsboven in het rijtje.

welnu, in het kado van je vader zie ik spiervlees (rund gemalen, hert gemalen, paard gemalen), vleesbot (eendennekken) en orgaan (de pens en orgaanmix)

wat je het beste nu kunt doen, is alles even lezen, opzoeken bij kiezebrink op de site wat er in die mixen zit, de barf rekenhulp gebruiken (onder downloads), en dan zelf aan de slag met je menu. dat is het hele idee van Barf namelijk, dat je het zelf doet en afstemt op jou hond. dat is lastig in het begin, maar het zal al snel van zelf gaan. totdat je dat uitgeplozen hebt voer je Shai lekker die Alaska en Carnibest (dat is 'kant en klaar vers vlees', oftewel kvv). ook de Naturis kan je voor even een paar keer als zodanig beschouwen. (ik weet daar de percentage's niet van, dus of het 'compleet' is weet ik niet) dan kan ze alvast wat wennen aan het verteren van vers vlees.

succes!

en oh, een fotootje van je mooie Shai wordt gewaardeerd!
Door hadassa
#2100802
Hoi, ik heb al van alles gelezen, maar het blijft lastig  :'(! Ze krijgt nu af en toe een portie mager rundergehakt en af en toe een kippenbout en ze vindt het heerlijk. Eerst wist ze niet goed wat te doen met een kippenbout, maar na een trekspelletje begreep ze ineens dat ze het kon op eten en dat het nog lekker was ook.
Zoals ik al zei ben ik nieuw hier en ben nog niet helemaal thuis in foto's plaatsen, maar op mijn profielfoto staat mijn meisie  :biggrin2:.
Door KarinM
#2101094
Zoals in het ander forum geadviseerd kan je met de kiezenbrink mix mooi om en om doen. De mixen zijn allemaal 70/30 verhouding. Je kunt dan 1 dag een mix de andere dag spiervlees. Wel jammer dat het gemalen is niet echt een uitdaging voor zo een grote hond. De volgende keer kan je beter spiervlees aan 1 stuk nemen.
Zie de site van Meike daar staat bij keuze 2 een goed voorbeeld.

1 dag een mix, de volgende dag spiervlees. Je kunt nog met de kvv afwisselen. Zo moet het makkelijk zijn om een menu samen te stellen.



Karin
Door KarinM
#2101100
Dus de onderstaande mixen zie je als spiervlees, je kunt dan 1 keer in de week een visdag (zalm) houden.



Maandag: Kiezebrink Rundvlees gemalen

Dinsdag: Kiezebrink Eendennekken in combinatie met de organen (70/30)

Woensdag: Paardenvlees

Donderdag: Kiezebrink Lamsmix
 
Vrijdag: Visdag dus de Kiezebrink Zalmmix (volgens de site is dit de complete vis in zijn geheel)

Zaterdag: Eendenmix

Zondag:  Vermalen lamspens aangvuld evt. met en eitje


Je kunt er altijd gepureerde rauwe/geblancheerde groenten bijgeven. Ik tel ze niet bij de percentages. Ik geef ook nog gemalen pitten (zonnebloem/pijnboom/pompoen) twee keer in de week.

Dit is echter niet de barfmethode meer NRV qua percentages. Maar zo zit je wel goed. Ik doe zelf ook om en om maar dat is omdat ik kleine honden heb en het moeilijk te portioneren.
Als alles op is en je wilt de barfmethode dan moet je maar eens naar de site gelukkig dier gaan en de calculator gebruiken, op basis daar van kan je dan goede inkoop doen en niet lukraak wat kopen, want dan wordt het moeilijker.

De kienzenbrink, ik heb er een paar bekeken, zij zover het algemeen de verhoudingen 70/30.


Succes


Ik hoop dat ik het hele lijstje nu heb gebruikt..






Kiezebrink Konijnenmix 2 KG
Kiezebrink Lamspens vermalen 2 KG
Door hadassa
#2101346
hey  :), thanks!
Ik denk dat als je eenmaal een tijdje bezig bent met mixen enzo dat het bijna vanzelf gaat qua wat en hoeveel en zoals bij een heleboel is al het begin moeilijk. Ik heb inderdaad nog een ander forum geraadpleegd, maar alle ideeen zijn welkom, zo leer ik het  ;)

Dit vlees had ik zelf niet besteld, maar ga voor de volgende keer inderdaad zoeken en raadplegen waar en wat ik het beste kan bestellen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door