Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#2100862
Ik kreeg 10 tongen om te proberen. Tjonge wat zijn ze groot! Als ik het als orgaan moet beschouwen, dan heb ik een hele voorraad.
Toen het gisteren in de garage lag heeft Blitz een hele tong verorbert.
Daarom wilde ik hem vandaag laten vasten, want morgen moet ie speuren.Maar zoonlief heeft de deur v/d garage niet op slot gedraaid. :-[
Heeft Blitz de droger van het schap getrokken en een plateau long opgegeten.
Zal mij benieuwen hoe hij morgen speurt.
maar nog even over de tong, de slager zegt dat het spiervlees is, of anders zo kan beschouwen. Zo ziet het er ook uit het lijkt niet op orgaan.

Wie weet het en geven jullie de dieren vaak tong.
Is het goed voor de hond?
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#2100881
Je kunt het heel goed voeren, het is een bespierd orgaan.http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/ar ... g-ontleed- Maar het is geen zuiverend orgaan als nier, lever. Je kunt hem een beetje vergelijken met hart. Hart is ook een spierorgaan.
Op zich kun je het goed geven. Maar zoals Martine-Tom zegt.. voer je het alleen zonder iets van bevleesd bot erbij dan kan het laxerend werken. Zonde om weg te gooien dus.
Er zit namelijk nog genoeg voedingswaarde in http://www.vlees.nl/eet-en-leef-gezond/ ... undertong/
Ook mensen eten graag tong.. :) Denk maar aan tongenworst of een heel oud recept Tong met madeirasaus.
Door Lizzy
#2100911
sphynxlover schreef: Ik kreeg 10 tongen om te proberen. Tjonge wat zijn ze groot! Als ik het als orgaan moet beschouwen, dan heb ik een hele voorraad.
Toen het gisteren in de garage lag heeft Blitz een hele tong verorbert.
Daarom wilde ik hem vandaag laten vasten, want morgen moet ie speuren.Maar zoonlief heeft de deur v/d garage niet op slot gedraaid. :-[
Heeft Blitz de droger van het schap getrokken en een plateau long opgegeten.
Zal mij benieuwen hoe hij morgen speurt.
maar nog even over de tong, de slager zegt dat het spiervlees is, of anders zo kan beschouwen. Zo ziet het er ook uit het lijkt niet op orgaan.

Wie weet het en geven jullie de dieren vaak tong.
Is het goed voor de hond?
Nee, tong is ook een spier. Maar ik laat het toch onder orgaanvlees vallen omdat mijn definitie voor spiervlees is "het vlees dat het skelet bij elkaar houdt en voor beweging van het skelet zorgt" en in die categorie valt het dus niet. Het is ook heel vet spiervlees. Vetter dan een gemiddeld goed stuk vlees. Maar ik vind het perfect hoor, voor de hond! Subliem vlees. En ik voer het ook, gemiddeld 1 keer per week. Maar als je hond inderdaad makkelijk aan de race gaat van vet, combineer je het het beste met andere dingen in een maaltijd en geef je niet 1 bak vol tong.

Gedroogd vinden mijn honden het ook een geweldige snack!
#2100928
Wat jij zegt dat het onder orgaan valt heb ik meer gehoord/gelezen.
Het probleem hier is dat ze hier kleine beetjes orgaan krijgen en een lekkere homp spiervlees.
Toen blitz zo'n groot stuk tong at was ie helemaal in z'n element. Hij had er erg veel kauwwerk aan.
Nog meer als aan de pens.En dat is waarom ik het graag als een homp wilde geven.
Hij is overigens niet aan de race gegaan, gebeurt ook eigenlijk nooit.
Maar als ik de honden dus een maal per week dit geef, of per 14 dagen, dan hebben ze bijna voor een hele week naast de pens hun orgaan gehad en dus niet gevarieerd. Wat zouden jullie dan doen, hem toch die lekkere homp geven en ook wat niertjes/lever/hart later in de week.
Of toch maar geen homp geven en in kleine porties verdelen?
Of zou ik de tong geven als fifty fifty, dus zien als en spier en orgaanvlees?
Of redeneer ik nu erg raar?
Door Lizzy
#2100930
sphynxlover schreef: Wat jij zegt dat het onder orgaan valt heb ik meer gehoord/gelezen.
Het probleem hier is dat ze hier kleine beetjes orgaan krijgen en een lekkere homp spiervlees.
Toen blitz zo'n groot stuk tong at was ie helemaal in z'n element. Hij had er erg veel kauwwerk aan.
Nog meer als aan de pens.En dat is waarom ik het graag als een homp wilde geven.
Hij is overigens niet aan de race gegaan, gebeurt ook eigenlijk nooit.
Maar als ik de honden dus een maal per week dit geef, of per 14 dagen, dan hebben ze bijna voor een hele week naast de pens hun orgaan gehad en dus niet gevarieerd. Wat zouden jullie dan doen, hem toch die lekkere homp geven en ook wat niertjes/lever/hart later in de week.
Of toch maar geen homp geven en in kleine porties verdelen?
Of zou ik de tong geven als fifty fifty, dus zien als en spier en orgaanvlees?
Of redeneer ik nu erg raar?
Nou, dan doe je dat toch lekker! Joh, zo krap komt het allemaal niet. Tong is zeer hoogwaardig vlees, daar kun en mag je best wat mee smokkelen hoor. Zeker als je hond er niet van aan de race gaat en hij niet te dik is (honden die snel dik worden, worden mogelijk snel dik door veel tong). Ik zou 'm dus gewoon lekker een homp geven en dat aanvullen met nier, lever, hart en de tong dan inderdaad een beetje 50/50 rekenen. Nee, helemaal niet raar dus.
Door Martine-Tom
#2101011
Aquillo schreef: Op zich kun je het goed geven. Maar zoals Martine-Tom zegt.. voer je het alleen zonder iets van bevleesd bot erbij dan kan het laxerend werken. Zonde om weg te gooien dus.
Tom kreeg het in combi met kipkarkas ;)
Blijkbaar is hij er gewoon gevoelig op.
Hij vond het wel heel lekker maar ik doe het toch maar niet meer  :P
#2101228
Waarom geef je het niet de ene week als half spier half orgaan, en de andere week gewoon orgaan zoals je voorheen deed en dus geen tong? Dan behoudt je mooi je afwisseling.
Of vind hij het zo lekker dat je het wekelijks wil geven?
Door *Flip*
#2101239
ik heb op school geleerd dat er 3 soorten spieren zijn, gladde spieren, in de wand van darmen, maag ed. Deze kan je niet bewust sturen. Dwarsgestreepte spieren, dit zijn spieren die je bewust kan sturen en de hartspier, dat is een combinatie van de 2.

de indeling gladde & dwarsgestreepte spieren is gebaseerd op de cellulaire structuur.

Tong valt onder de dwars gestreepte spieren. Het is cellulair identiek aan skeletspierweefsel, het zit alleen niet vast aan een bot. Het is een strikvraag geweest op een examen: alle dwars gestreepte spieren zijn skeletspieren. Dat was dus onjuist. 
#2101317
pearlsofpassion schreef: Waarom geef je het niet de ene week als half spier half orgaan, en de andere week gewoon orgaan zoals je voorheen deed en dus geen tong? Dan behoudt je mooi je afwisseling.
Of vind hij het zo lekker dat je het wekelijks wil geven?
Ze vinden het heel erg lekker, maar wat heel fijn is, ze kauwen er zo goed op.
Vooral bij Blitz is alles hap, sloek, weg.
Ze krijgen een beste lap pens, duurt toch niet langer dan 5 minuten. Ik hou het wel eens vast, maar dan moet ik erg op m'n vingers passen, ze zijn zo mee naar binnen gegleden. ;)
#2101318
*Flip* schreef: ik heb op school geleerd dat er 3 soorten spieren zijn, gladde spieren, in de wand van darmen, maag ed. Deze kan je niet bewust sturen. Dwarsgestreepte spieren, dit zijn spieren die je bewust kan sturen en de hartspier, dat is een combinatie van de 2.

de indeling gladde & dwarsgestreepte spieren is gebaseerd op de cellulaire structuur.

Tong valt onder de dwars gestreepte spieren. Het is cellulair identiek aan skeletspierweefsel, het zit alleen niet vast aan een bot. Het is een strikvraag geweest op een examen: alle dwars gestreepte spieren zijn skeletspieren. Dat was dus onjuist. 

Dus valthet toch onder spiervlees?
#2101321
Ik zou het niet volledig onder spiervlees laten vallen omdat een tong meer is dan alleen de spier.  Er zit ook veel klierweefsel en smaakweefsel natuurlijk en het tussenliggende weefsel is heel anders dan van skeletspieren.
Dat is ook de reden waarom hart niet onder spier valt.  De opbouw van de spieren is dan niet volledig hetzelfde als de skeletspieren, het lijkt er wel op, maar het tussenliggende weefsel is echt volledig anders en de oorsprong in ontwikkeling is ook zowel van tong als hart anders dan van de skeletspieren (worden uit een ander deel van het eerste embryo opgebouwd). 
Door *Flip*
#2101344
sphynxlover schreef: Dus valthet toch onder spiervlees?
Mijn colleges van histologie zeggen van wel.

Tong bevat op de bovenzijde idd smaakpapillen en hele kleine kliertjes(verwaarloosbaar) in de tong maken een waterig secreet waar de smaken in oplossen en de smaakpapillen schoonspoelt en de tongworm zit ook niet in spiervlees, de tongworm bestaat uit dwars gestreept spierweefsel en vet, omgeven door een stevig kapsel. Voor de rest bestaat de tong voornamelijk uit dwarsgestreept spierweefsel.

De lever is de grootste klier van het lichaam, de nier is ook een klier. Het hartspierweefsel is een tussenvorm tussen het dwarsgespreepte spierweefsel en het gladde spierweefsel, deze spier werkt ook anders dan de beide andere spieren.

@ pearlsofpassion: welk veel klierweefsel zit er in de tong? Ik heb het onder de microscoop bekeken, maar ik kan het echt niet vinden... Het tussenliggende weefsel is los collageen bindweefsel, dat naar binnen toe denser wordt. Dat bindweefsel komt door heel het lichaam voor. Volgens mij ontstaat al het spierweefsel ook uit mesoderm, maar mijn embryologie is al 2jr gelden...

edit: typfout
Laatst gewijzigd door *Flip* op zo 04 sep 2011, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#2101540
Nee, ok, misschien wat verkeerd uitgedrukt: veel klierweefsel zal het niet zijn maar wel meer dan in gewone spieren en dus relatief gezien veel...  ;)
Tong is een beetje zoals spier met een dikke laag huid errond, maar vast ook wel andere samenstelling van het tussenliggende weefsel, maar daar weet ik het fijne niet van. Ik heb nooit de histologie van specifiek de tong bekeken (en de rest is ook al een aantal jaren geleden).  

Hart onstaat uit het mesoderm en alle spieren ook (maar uit een ander deel van het mesoderm), tong niet.  Ik weet niet precies uit het welke wel, ik zou verwachten het ectoderm, maar het kan ook al vanuit het endoderm ontstaan, ligt een beetje op de grens...

Ik vind lever wel iets anders dan gewoon een klier, en nieren zou ik ook niet zo categoriseren.  De lever is zowel een producerend orgaan (gal) als bloedzuiverend, en nieren zijn volledig bloedzuiverend.  Dat is nog iets anders dan echte klieren die dus enkel secreteren...  Nieren zorgen voor excretie, geen secretie...
Maar goed, daar gaat het hier niet om, het gaat over de inhoud van de organen, niet wat ze doen...  :)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 04 sep 2011, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Flip*
#2101570
de inhoud bepaald wel wat een orgaan doet, dus dat gaat niet helemaal zonder elkaar.

Klieren bevat het zelfs relatief erg weinig, met het blote oog zijn ze amper waar te nemen als je al weet waar je moet kijken. Op een dikke rundertong zal dat dus nog geen 1% van het tongweefsel zijn.

Daarbij zitten de kliertjes in het epitheel, dat vergelijkbaar is met de huid op een spier. De huid (veel dikker dan epitheel van de tong) bevat ook zweet- & talgkliertjes. Volgens mij gaat niemand daarom de huid apart tot orgaan rekenen (wat per definitie wel zou kloppen ;) ).

De samenstelling is ook echt hetzelfde, ik heb het tot in de details, histologisch, biochemisch & fysiologisch moeten leren. Functionele deel van de dwarsgestreepte spier is het sacromeer, deze zijn identiek voor de tong en skeletspieren.

Dat mesoderm heb ik ff opgezocht.

"Als eerst wordt idd de chorda gevormd, als centrale as vh lichaam. Wederzijds ontstaan nog 3 lagen. Het paraxiala-, het intermediaire-, en het laterale mesoderm.

Het praxiale mesoderm vormt de somieten en die zorgen voor de ontwikkeling van de wervelkolom, de ribben, de dwarsgestreepte spieren, de lederhuid en het vetweefsel van de huid.

Het intermediaire mesoderm vormt de geslachtsklieren en de nieren.

Het laterale mesoderm worden alle gladde spieren van de ingewanden gevormd en het hart."

De indeling is dus niet naar functie/inhoud maar naar plaats in het embryo.


Uit ectoderm bestaat de neuraal buis en de huid, daarmee dus ook het epitheel van de tong, wat gelijkstaat aan het epitheel van de huid op de spier.

Uit het endoderm ontstaat het hele darmstelstel incl lever en pancreas, urineblaas & afvoerwegen en binnenste laag vd longen vormt. Gezien het verschil tussen al deze organen denk ik dat de oorsprong minder toe doet dan de differentiatie die vervolgens plaats vindt.

WB de lever, productie van suiker uit glycogeen, omzetting van lactaat en weer afgeven als pyruvaat en tal van andere biochemische processen die specifiek zijn voor de lever, deze stoffen worden endogeen (naar het bloed) gesecreteerd. Gal aanmaak valt onder het exogene deel van de lever, omdat dat wordt uitgescheiden naar de buitenwereld (van mond tot kont = buitenwereld)
Uit mijn boek bijzondere histologie: "De lever is een samengestelde tubulaire klier"

De nier is ook een samengestelde tubulaire klier. Deze heeft ook endogene functies (water & ionhuishouding, zuur-base evenwicht) dmv resorptie en secretie en een exogene functie (uitscheiden van afvalstoffen) dmv secretie/excretie.

Secretie is uitscheiding van lichaamsvocht en excretie is uitscheiding van een afvalstof, die termen worden vaak door elkaar gebruikt. Gal bevat namelijk afvalstoffen van oa het hemoglobine, maar dat wordt toch secreet genoemd.


Dus als we heel simpel zeggen: een klier een orgaan is die voedings-/bouw-/signaal-/afvalstoffen aanmaakt/afvoert en een spier bestaat functioneel uit sacromeren en heeft geen secreterende functie, dan valt de tong echt onder spier. (en als al mijn profs & boeken het zeggen & uitleggen, dan geloof ik dat ook wel  ::) )

BWT. deze uiteenzetting is meer voor mijzelf hoor, ik kan het namelijk slecht hebben dat als ik iets vertel, ik niet met zekerheid kan zeggen dat het klopt ;)
Laatst gewijzigd door *Flip* op ma 05 sep 2011, 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door