Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2099854
Zoals sommige weten ben ik begonnen met zelf een menu te malen voor de poezenbeesten.

karkas gaat prima, op wat eigenwijs bot na, maar bij Spiervlees draaid het steeds 'vast' rondom het mesje en de gatenschijf.
Word er helemaal koekeloeres van en het schiet zo niet op.
hij maalt het dan als ware in de molen zelf tot fijne blubber ipv het door het mesje en schijf te persen.

Wie oh wie weet raad?
#2100225
Ik maal niet dus geen ervaringsdeskundige. Als ik het probleem zo lees vraag ik mij af of het misschien wel gaat als je terwijl je karkassen maalt gewoon af en toe er wat spiervlees erbij gooit. Karkas is natuurlijk steviger en zo voorkom je de blubber misschien die hij er nu van maakt. 
#2100260
Euh ja bekend probleem af en toe hier.
Hij loopt hier op spiervlees ook wat sneller vast dan op karkas of orgaan.
Dat komt meestal door het vet en/of pezen in het spiervlees.
Met bv kipfilet heb er geen last van.

Je kunt proberen je mesje wat bij te slijpen, dat scheelt soms in het snijden.
En daarnaast de pezige of echte vette stukken er niet doorheen te doen.
Of proberen met wat karkas samen er door heen, maar meestal loopt hij hier alsnog vast dan.
Die overgebleven stukjes gaan hier gewoon naar de honden, die malen het zelf wel  ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2100433
Slijpstang is een aanzetstaal. Messensetje van de Blokker zijn niet zo denderend en is het aanzetstaal niet keramisch. Je aanzetstaal moet namelijk altijd van harder materiaal zijn dan je mes, anders slijp je het aanzetstaal ipv het mes.
Een wetsteen koop je bij de betere kookwinkel, betere kookwebshop en hier verkoopt de Chinese toko (gezien bij Oriental Nieuwmarkt en Dun Yong) ze ook. Een wetsteen lijkt op een baksteen. Het voordeel hiervan is dat je makkelijker gekke vormen kan slijpen. Je doet dit niet droog zoals bij een aanzetstaal, maar nat met water.
In principe zou een mes vlijmscherp moeten zijn na fabricage, maar dat heb ik nog nooit ervaren, ook niet bij mn iets duurdere messen. Als je een goede scharensliep (messenslijper) weet in de buurt, zou je die ook eens kunnen polsen. Je kan namelijk ook je mes verkloten als je niet goed weet wat je doet of zomaar aanrommelt. Voor instructiefilmpjes kan je ook op Youtube terecht. Hou er rekening mee dat iedere idioot daar een filmpje kan neerzetten, dus niet alles is even hoogstaand.

Ik heb overigens ook geen wetsteen (ik heb al zoveel keukenrommel), maar ik heb mn mesje eens voorzichtig en lichtelijk provisorisch aangezet met mn keramisch aanzetstaal waar ik normaal mn koksmessen en hakmes mee slijp. Het malen ging daarna beter, ook bij volledig ontdooid en vetrijk en draderig vlees.
#2101499
Gister liep hij weer vast, en dat tijdens kalkoen; waar bijna geen vet/pezen aan zaten.

Ben wel bhoorlijk teleurgesteld in Lupa, van de kilo rundvlees had ik zeker 200gr vet/pens/maag oid afgehaald; de rest kreeg ik er niet af.
Heb me kapot staan snijden met dat mes >:(
Het konijnenvlees was ookal meer vet dan vlees.
Zo zijn er nog een aantal puntjes waar ik zeker neit tevreden over ben van Lupa.
denk dan ook dat dit de laatste keer geweest is dat ik bij hun besteld heb.
toch maar op zoek naar een adresje waar ze ook variatie hebben in spiervlees en botvlees (met name kwartelkarkassen, GOED rund & konijnenvlees etc)
Door *Flip*
#2101633
zelf heb ik nooit bij lupa besteld, maar wel bij andere bedrijven. Het komt inderdaad wel voor dat er veel vet/pees bij zit. Zoals je merkt is dat moeilijk weg te krijgen (volgens mij zijn het spieren van de buikwand en die zitten stevig vast aan de buikpezen), dus doen ze dat ook niet. Ik heb laatst van 1,5kg rund ook 500gram weg kunnen gooien. Bij eend verwijder ik ook altijd de huid, blijft er de helft over.

Volgende keer kan je beter een goede schaar gebruiken, is gemakkelijker dan snijden ;)

Als je het vlees nou eerst in repen snijdt loodrecht op de vezels van het vlees, misschien dat het malen dan beter gaat?
#2101712
*Flip* schreef: Volgende keer kan je beter een goede schaar gebruiken, is gemakkelijker dan snijden ;)

Als je het vlees nou eerst in repen snijdt loodrecht op de vezels van het vlees, misschien dat het malen dan beter gaat?
Was me vlees aan het malen op het werk bij me zus; had daar geen goede schaar.
Thuis een prima schaar die daar niet veel moeite mee heeft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door