Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemiek
#2100572
hey allemaal,

ik ben me een beetje aan het inlezen over barf, momenteel krijgen mijn honden brok en kvv, maar moet zeggen dat ik kvv nogal duur vind, en daardoor kan ik niet echt overstappen van brok naar volledig kvv. nu had ik gehoord dat barf goedkoper is dan kvv?

verder vroeg ik me af hoeveel vriezerruimte je ongeveer nodig hebt, ik heb twee australian shepherds die allebei ong. 25 kg. wegen. momenteel hebben we een koel/vries combi en daar paste net 15 rollen kvv in de vriezer, maar dan hadden we zelf niks meer.

ik ben er dus al uit dat ik een nieuwe vriezer nodig heb voor de honden, maar ik vroeg me af hoe groot die dan moet zijn. want het lijkt of je over het algemeen wat grotere hoeveelheden bestelt, zodat het wat goedkoper is.

alvast bedankt,
Annemiek
Door TMG1961
#2100576
Ik heb een mechelse herder van 28kg en heb een vrieskist van 325ltr netto inhoud. Daar krijg ik met goed verpakken voor 3 a
4 maanden barf in kwijt. Denk dat je voor 2 honden dus minstens aan een 300+ liter kist cq kast moet denken. Of 2 kleinere vriezers.
Door suzanne 1
#2100586
wij hebben 3 honden, 1 van 33 kg, 1 van 21 kg en 1 van 12 kg + ik maak voor een kennis ook barf maaltijden voor een hond van 20 kg.
Dus eigenlijk 4 honden. Ik heb een vriezer van bijna 400 liter en die heb ik ook echt wel nodig. Heb toen gelijk een A++ vriezer gekocht dus die verbruikt maar €50,= per jaar aan stroom.
Ik koop een aantal artikelen bij de poelier/slachthuis en dat scheelt een heleboel (als voorbeeld kipkarkas voor €0,25 de kg) en een aantal artikelen bij internet leveranciers zoal Lupa. Dan koop ik groot in zodat ik geen verzendkosten hoef te betalen en dat scheelt ook weer. En dan is zo'n grote vriezer wel handig. Ik ben met barf goedkoper uit dan op brok, en met kvv kwam ik even duur/duurder uit dan brok.
Oh ja, en als je meebesteld met mensen hier op bp dan scheelt dat ook weer een heleboel.
Door Lonaa
#2100588
Hier van mezelf 5 katten en 1 hond van een kilo of 8.
Maar ik heb ook vaak opvangers. Dat varieerd van kittens tot een greyhound van 30 kg die ruim een kilo per dag wegslobberde.

Ik heb 3 vriezers voor de honden, waarvan er 1 meestal uitstaat.
Die andere 2 zijn 1 7 laden vriezer, A+
En een hele grote kist van 350 liter, A++

De ladenvriezer staat boven, daar zit van alles een beetje in, geproportioneerd. Beneden in de kist zit een groot deel ook al geproportioneerd in en nog blokken die nog verdeeld moeten worden.
Mijn extra extra vriezer (die dus uitstaat) is een oudje, voor het geval dat. Als er een grote partij komt, als ik wat op moet slaan, als een vriezer het begeeft. Is een kleintje. 150 tot 200 liter denk ik.

Mijn producten koop ik op verschillende adressen en ik bestel met regelmaat hier op bp mee met bestellingen. Ik organiseer ze ook.
Door Mevroi Kruim
#2100617
Meestal geldt: hoe meer je tegelijk kunt inkopen, hoe goedkoper je uit bent. En dan heb je dus veel vriezerruimte nodig. Voor barfers geldt in het algemeen dat je nooit genoeg vriezerruimte hebt  ;) dus ga voor de grootste die je je kunt veroorloven en die je kunt plaatsen. Als je een energiezuinige aanschaft is de prijs soms ff slikken maar al met al heb je het er snel uit, vooral als je hier goed meeleest bij de Barf aangeboden rubriek.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2100650
Wij zijn niet aan de kvv gegaan omdat het inderdaad behoorlijk prijzig is.

Wij hebben een hond van 29 kg en we hebben al na een halve week een vriezer bijgezet.
Het is gewoonweg niet te doen om voor 1 week vlees te bestellen of te halen.
Ik kan voor 2 maanden, misschien voor 3 maanden kwijt.

Maar ik denk dat als je een zuinige vriezer aanschaft je met barf inclusief vriezerkosten en energie nog altijd goedkoper uit bent dan met kvv.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2100710
Wij hebben momenteel 2 vriezers voor 1 labrador staan :biggrin2:, maar ik hoef nu nog maar eens in de 3 maanden te bestellen. Ik denk ook dat je met barf goedloper uit bent dan alleen op kvv, al zal dat ook liggen aan het merk wat je wilt gaan voeren qua kvv.
Door Lida. S
#2100714
Wij hebben ook twee vriezers voor de honden. Dat vind ik overzichtelijker en makkelijker dan een grote vriezer. Als is wat minder voorraad heb kan ik er eentje uitzetten en schoonmaken.
Door Xada
#2100813
Ik heb nu een vrieskist van 300 liter voor 2 Rafeiro do Alentejo (ca. 40 kg) en één berner (50 kg). Hij zit tot de nok toe vol en de groente past er niet eens meer in. In Nederland had ik een horecavrieskast van 1600 liter voor 5 berners (ca. 35 tot 50 kg). Dit was ideaal, had alles in bakken per soort dier en vaak alvast in porties verdeelt.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2100872
Voor de honden heb ik 2 vriezers. 1 kist en 1 3-laden-kastje. Ik weet niet goed wat erin kan, maar als hij helemaal vol is, heb ik voor meer dan twee maanden genoeg. Maar meestal vul ik tussentijds weer wat aan met spullen van de poelier (in de zomer) en in de winter uit de jacht. Ik hoop altijd dat ik genoeg ruimte over heb voor het geval dat er iets onverwachts binnenkomt.

Voor een hond van 33kg, hondje van 6kg en een kat van 3kg ben ik gemiddeld per maand € 25,- kwijt. Maar moet er wel bij zeggen dat ik heel veel connecties heb w.b.t. dieren die geslacht moeten worden ;)

Als ik alles zou moeten kopen zou ik met €50,- heel goed uitkomen per maand. Ze eten resp. 800gr, 300gr en 100gr per dag, dus samen 1300gr per dag.

Dat is 30x1,3kg= 39kg per maand. Dus €50,- delen door 39kg= €1,28 p/kg.

Voor KVV betaal je volgens mij veel meer per kg.

Bij een KVV ben je afhankelijk van de prijzen per kg per merk.
Bij Barf kun je op zoek naar leveranciers die voor een leuke prijs de spullen verkopen of met de juiste contacten kun je zelfs dingen krijgen (visboer, slacht´afval´, dat soort dingen)

Dus Barf is goedkoper dan KVV en zelfs goedkoper dat de betere brok (en anders ongeveer net zo duur).
Door Annemiek
#2100890
bedankt allemaal!

dit geeft al heel wat duidelijkheid.

bij kvv zat ik op de 3.25 per  kilo voor de goedkoopste smaak, terwijl ik op brok rond de 2.75 zat. en ze moesten er 2 keer zoveel van eten als brok. mijn honden doen het trouwens prima op de brok, maar ze vinden het vlees zoooo lekker, en het is eigenlijk ook wel gezonder. dus vandaar dat ik nu toch langzaam overstag ga.

voorlopig wordt het dan sparen voor een vriezer, en dan over een tijdje beginnen.

ik ken inderdaad wel al een visboer waar ik af en toe gratis wat haal, en dat bouwt zich denk ik vanzelf wel uit.

nog ff een andere vraag, wat voor dingen heb je nodig om het vlees in kleinere stukken te verdelen, is een gewoon mes goed, of heb je daar echt speciaal 'gereedschap' voor nodig. en drogen jullie ook allemaal zelf snacks voor training, want ik train elke week GG en vind het dan wel zonde om ze daar dan alsnog brok te gaan lopen voeren...... (en waar koop je zo'n droogmachine?)
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2100893
De droogmachines hebben ze vaak voordelig bij Aximax.nl.  Om het vlees te verdelen gebruik ik zelf een goede keukenschaar, een heggeschaar en een zaag. Die laatste tot grote schrik van mij vriendje, die vind dat doodeng ;D. Er ligt hier ook een vleeshamertje om dingen mee plat te slaan indien nodig. Er staat hier op BP ergens een topic over hoe je het beste goed en strak kunt portioneren. Deze: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 081.0.html.

Deze is ook handig: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 080.0.html

In de bibliotheek barf staat veel meer handige en nuttige informatie. ;) heel veel succes en plezier! o ja, het is wel verslavend. :P
Door Xada
#2100900
Na jaren gedonder met vleesscharen, messen en snoeischaren heb ik een hakblok gemaakt. Eén groot (vlees)mes en een bijl en het proportioneren gaat drie keer zo snel en zonder problemen. Het is even wat werk, maar daarna geen ergernissen meer.
Door Jump
#2100922
Hoi,ik heb ook 2 Australiens,en ik ben begonnen met het kopen van een grote vrieskast van 245 L
Toen een bestelling gedaan voor ong. 2 maanden.Dit paste maar net,maar het gaat.
Mijn honden eten samen 1kg per dag,dus dat is makkelijk rekenen,voor 2 maanden is dat dus zo'n
60kg vleesbot,spiervlees,orgaan,pens en groentemixjes(die maak ik zelf).
Inmiddels komt er nog een vriezertje bij voor wat reserve en de aanbiedingen(je hebt nooit genoeg vriesruimte
merkte ik al meteen)
Gebruikersavatar
Door choopy
#2100939
Hier 2 vriezers van zo'n 220 liter voor 3 honden.
In 1 kan/ zit ongeveer 60 kg Barf, wat voor ongeveer 40 dagen is.
De andere kan/ zit ongeveer 120 kg KVV, wat voor ongeveer 80 dagen is.

Hier ben ik met KVV ook nog wel goedkoper uit dan brok, maar ik voer qua KVV dan ook de goedkopere merken. Kivo, Lupa vleescompleet (deze heeft geen natuurlijke calciumbron, maar dat is voor de ontlasting van mijn oudje beter_, Lotgering, Smuldier (ook voor mijn oudje) De duurste hiervan is 1,85 p/kg.
Verder gebruik ik ook veel de mixen van SW om variatie in de diersoorten te houden en de prijs te drukken. 1,25 p/ kg
Omdat die van mij nog wel eens willen reageren op het botpercentage, krijgen ze er ook vaak spiervlees bij. Of ik mix een KVV met bot met een KVV met suplement.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door