Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kaatje88
#2099479
Ik hoop volgende week mijn eerste vleesmolen binnen te krijgen, een Bomannetje  ;D. Nu vraag ik mij af, hoe portioneren jullie de zelf gemalen barf?

Met diepvrieszakjes werken lijkt me namelijk zo'n gepruts  ???. Mijn 2  :kitty: krijgen samen 200 gram per dag, 50 gram per keer.

Past een hele zalmkop trouwens in één keer in zo'n vleesmolen? Of moet ik hem eerst doormidden hakken.

Voor ik begin laat ik mijn menuutje hier eerst nog wel even keuren!
Door El budha
#2099485
Een hele zalmkop gaat niet passen. Ik heb ook een bomann vleesmolen en de zalmkop heb ik in meerdere kleine stukken moeten knippen.

Het enige wat ik voor de katten maal is het vleesbot, zalmkoppen en zalmkarkassen. Mijn 4 katten krijgen 2x per dag te eten.
De dagportie van de 4 katten gaat bij mij in 1 zakje, even vacumeren en sealen en zo de vriezer in.

Oh, 1 tip voor de bomann vleesmolen. Doe rustig aan en ga niet teveel botten in 1 x malen. Als ik parelhoenkarkassen ga malen knip ik eerst 1 karkas fijn maal deze, zet de vleesmolen uit en ga de volgende knippen en malen. Zo voorkom je dat deze oververhit raakt.
Door El budha
#2099759
Nee die bestaan niet vanuit veiligheidsoogpunt. Een hand moet niet door de vulopening kunnen en een gemiddelde zalmkop is een stuk groter dan een mensenhand.
Op zich is het knippen van een zalmkop goed te doen met een snoeischaar. Het wordt alleen echt een prutje als het door de vleesmolen is geweest. Ik heb de zalmkop samen met zalmkarkassen gemalen zodat het nog een beetje stevig was.
Door Barbaravh
#2100270
Als alles gemalen is, maak ik bolletjes van 150gr en leg die op een schotel of plank ofzo en zet ik die zo in de diepvries. Eens die bevroren zijn haal ik ze van de plank en kan je die zo in een grote zak steken.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2100271
Ik gebruik siliconen muffinvormen. Ik vul de muffins en vries het dan met vorm en al in. Na een dag verwijder ik de vorm en doe de losse muffins in een zak. Per muffin is dat zo'n 100 gram.
Door El budha
#2100290
koekje schreef: Ik gebruik siliconen muffinvormen. Ik vul de muffins en vries het dan met vorm en al in. Na een dag verwijder ik de vorm en doe de losse muffins in een zak. Per muffin is dat zo'n 100 gram.
Neemt dit niet veel ruimte in de vriezer in?
Ik maak rechthoekige platte pakketjes zodat ik alles kan stapelen.
Door Emytje
#2100357
Ik maak er een soort van worst van aan de onderkant van een boterhamzakje. Met een mes duw ik het voorzichtig over de gehele lengte aan de onderkant van het zakje. De boterhamzakjes gaan per 20 in een grote diepvrieszak die ik weer invries in een diepvriesbakje. Ik duw de zak dan in de vorm van het bakje. De volgende dag haal ik het bakje weg en dan past het prima in de vriezer.
Door *Flip*
#2100473
koekje schreef: Ik gebruik siliconen muffinvormen. Ik vul de muffins en vries het dan met vorm en al in. Na een dag verwijder ik de vorm en doe de losse muffins in een zak. Per muffin is dat zo'n 100 gram.
ik heb deze tip ook gevolgd en dat bevalt veel beter dan dat gefrummel met boterhamzakjes. Het is wel zo dat de ronde muffinvormpje natuurlijk wat meer ruimte in nemen dan keurig vierkante vormen. Mij maakt dat niet uit, want de vriezer voor 1 kat heeft een grote inhoud dan de vriezer voor 2 mensen(waar vaak ook nog een barflaatje in zit) :biggrin2:

nog een voordeel: je zit niet met die vieze boterhamzakjes in de container
Gebruikersavatar
Door koekje
#2100510
Je hebt trouwens ook vierkante siliconen vormpjes (of rechthoekjes), sommigen ook wel in een muffinplaat. Die zijn alleen wel een stuk duurder dan de goedkope blauwe vormen van de action die ik heb.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door