Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Jeanine1984
#2099951
Wat zou beter zijn, Smuldier compleet of Orijen brokken met onderstaande samenstelling?

Samenstelling van verse Canadese ingrediënten:
Vers kippenvlees (24%) (botloos), kippenmeel (17%), vers gevangen zalm (8%) (ontgraat), kalkoenmeel, rode aardappels, haringmeel (6%) (ontgraat), zoete aardappels, erwten, erwtenvezels, verse kalkoen (3%)(botloos), hele eieren (3%), gevogeltelever (2%), vers gevangen witvis (2%)(ontgraat), vers gevangen snoekbaars (2%)(ontgraat), zongedroogde alfalfa, kippenvet (2%), gedroogd zeewier, pompoen, witlofwortel, wortelen, bieten, appels, cranberries, zwarte aalbessen, zoethout, engelwortel, hoornklaver, goudsbloem, venkelzaden, pepermunt bladeren, kamillebloesem, paardenbloem, bonenkruid, rozemarijn, lactobacillus acidophilus, Enterococcus faecium.
Orijen hondenvoer bevat geen kunstmatige conserveringsmiddelen
Plantaardige ingrediënten per kg:
wilde cichorei (Cichorium intybus) 700 mg, zoethout (Glycyrrhiza glabra) 500 mg, goudsbloem (Calendula officinalis) 350 mg, kamillebloemen (Matricaria recutita L.) 300 mg, paardenbloem (Taraxacum officinale) 150 mg,

Calorieëngehalte per kg:
3400 kcal, daarvan 40% van proteïnen, 22% van fruit en groenten, 38% van vett

Voedingsstofgarantie:
Orijen Senior hondenvoer voldoet aan de voedingsstofprofielen van de AAFCO (Association of American Feed Control Officials)

Toegevoegde stoffen:
Vitamine A (15.000 IE/kg), Vitamine D3 (2.000 IE/kg), Vitamine E (400 IE/kg), Niacine (250 mg/kg), Zinkproteinaat (150 mg/kg), Thiamine (50 mg/kg), Riboflavine (50 mg/kg), Vitamine B5 (40 mg/kg), ijzerproteinaat (40 mg/kg), Vitamine b6 (26 mg/kg), Mangaanproteine (14 mg/kg), Koperproteine (13 mg/kg), Foliumzuren (3 mg/kg), Biotine (1 mg/kg), Vitamine B12 (0,5 mg/kg), Selenium (0,3 mg/kg), Glucosamine (1.400 mg/kg), Chondroitine (1.200 mg/kg), Microorganismen (120M cfu/kg).
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2100285
[quote="Mevroi Kruim"]
Tja, wat zou je denken, hier op Barfplaats  :D vers of doodgekookte zooi? OK, misschien minder zooi dan andere soorten maar nog steeds gekookt.
[/quote]

Nou ja als dat het enige is dat het gekookt is dan vraag ik me af of dat nadeel van koken nou zo groot is dat daarom orijen slechter is dan smuldier.
Als je dus enkel smuldier compleet voert dan voer je enkel rund, dag in dag uit. In orijen zit natuurlijk nog een mix van groentes en kruiden. Niemand weet de samenstelling verder van smuldier, misschien zit er wel 80% orgaanvlees in, wie zal het zeggen.
Eerlijk gezegd durf ik er geen uitspraken over te doen wat beter is, smuldier is in ieder geval beter voor je portemonnee.
Door Lizzy
#2100295
Smuldier. Zeker-te-weten. Ik vind alleen 1 smaak Smuldier ook wel mager. En ik zou altijd Smuldier Plus voeren. Dus Smuldier met twee a drie keer per week een rauw eitje, 2 keer per week een heel rauw sardientje (of een blikje sardien op olijfolie, niet op zonnebloemolie en een blikje zalm of makreel op water/olijfolie). En dan zo vaak als je kunt groenten van je eigen maaltijd erbij doen.
Door Jeanine1984
#2100333
Ok, ben ik weer wat wijzer, bedankt! De reden dat ik het vroeg is dat de Labrador van mijn ouders Orijen brokken krijgt en ik ze steeds maar niet kon overhalen om op kvv over te gaan. Maar met het prijsverschil tussen Orijen en Smuldier kan ik ze waarschijnlijk wel overhalen maar dan moet Smuldier wel beter zijn dan Orijen, anders gaan we dat natuurlijk niet doen. Ik ga ze nu de tip geven van Lizzy, wie weet doen ze dat wel. Alleen waar kunnen we Smuldier Plus krijgen? Ik ken dat eerlijk gezegd ook niet.
Door Jeanine1984
#2100334
O ja, wat betreft die groenten: volgens de verpakking zit er in vlees kompleet van Smuldier wel vers fijngemalen groenten en naast het vlees, pens lever en hart van runderen ook schapenvet, zonnebloemolie, vitamines en mineralen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2100338
Die plus voeg je zelf toe aan de smuldier en bestaat er ook uit dat je de verschillende smaken afwisselt.
En als ze eenmaal om zijn op smuldier, kunnen ze ter afwisseling ook eens af en toe (zeg 1x in de week) een ander merkje en daar ook weer ander smaakje van toevoegen. Ik denk dat menig duurder kvv nog steeds goedkoper is dan Orijen en ze zijn allemaal beter.
Door keetje
#2100568
Ik zit even mee te lezen aangezien ik ook een kennis (voorzichtig) over wil laten gaan op vers..

Is het dan de bedoeling iedere dag een andere enkelvoudige smuldier, of is dat Plusgedeelte, boven op de compleetversie?
Door nienk
#2100595
ik zou zeggen dat de Plus boven op de compleet is. dus het grootste deel smuldier compleet, met bijvoorbeeld 2 keer in de week er een eitje bij en 1 keer een visje er bij. dan bijvoorbeeld 1 dag smuldier pens en 1 dag smuldier kip met smuldier vlees. ik zou zelf eerder de vleescompleet voeren met af en toe een pens dag, ipv de vlees compleet afwisselen met de pens compleet.

dat als je om wat voor rede dan ook alleen smuldier kunt/wilt voeren. meer afwisseling is veelal beter.
Door Lizzy
#2100902
[quote="keetje"]
Ik zit even mee te lezen aangezien ik ook een kennis (voorzichtig) over wil laten gaan op vers..

Is het dan de bedoeling iedere dag een andere enkelvoudige smuldier, of is dat Plusgedeelte, boven op de compleetversie?
[/quote]

Bovenop de compleetversie.
Door Jeanine1984
#2102633
Nou, na lang zoeken heb ik toch bij mijn ouders in de buurt een adres gevonden voor een betere kvv dan Smuldier die wel goedkoper is dan Orijen, namelijk Naturis. Ze bezorgen het, vanaf een bestelling van 20 euro, gratis in heel Schouwen-Duivenland (daar wonen mijn ouders) en mijn ouders hebben nu zelfs een extra vriezer aangeschaft en dan bestellen we het gewoon elke maand voor hun Labrador en voor mijn Beagle dus gelukkig zijn ze nu echt om!
Handig adresje trouwens voor kvv-ers en barfers in die regio: www.hartvoorjehond.nl. Zit in Renesse en verkoopt (wel alleen voor honden): Naturis kvv, Carnibest kvv en Barf-producten. Zelf heeft ze 2 Duitse Herders, ze heeft een Kynologenclub en allerlei cursussen/opleidingen over voeding gedaan dus ziet er wat mij betreft erg betrouwbaar uit.
Door Jeanine1984
#2102637
O ja, wat betreft mijn Beagle zit er nog een voordeel aan Naturis t.o.v. zowel Smuldier als Carnibest (kreeg ze eerst):

Kyra is allergisch voor gevogelte, graan en kippeneiwit dus van Smuldier en Carnibest kon ze alleen de Rund compleet eten, maar van Naturis kan ik haar ook de Lam compleet, Geit compleet en Hert compleet geven  :).
Door keetje
#2106379
[quote="Lizzy"]
Smuldier. Zeker-te-weten. Ik vind alleen 1 smaak Smuldier ook wel mager. En ik zou altijd Smuldier Plus voeren. Dus Smuldier met twee a drie keer per week een rauw eitje, 2 keer per week een heel rauw sardientje (of een blikje sardien op olijfolie, niet op zonnebloemolie en een blikje zalm of makreel op water/olijfolie). En dan zo vaak als je kunt groenten van je eigen maaltijd erbij doen.
[/quote]

ik had nog een blikje sardines op olie staan, blijkt het soyaolie te zijn.
Dus geen olijfolie, maar wat ik meer verontrustend vind is dat ik er bij zag staan als ingredieent keukenzout.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Ik moet dus op pad voor sardines/zalm in blik op olijfolie ZONDER zout, toch?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door