Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door eelke
#2097848
Hallo allemaal,

Sinds een maand of 2 heeft Joep last van jeukende plekken. Wij zijn hier een dikke maand geleden mee naar de dierenarts geweest, die gaf aan dat het een huidinfectie was, een reactie op??? Tekenbeet, vlooienbeet, plant, etc etc etc. Voeding noemde ze niet.
We hebben toen antibiotica gehad. En daar werd het ook minder van en is het zelfs even weggeweest.
Ze heeft een stukje bekeken onder de microscoop en zag daar niets bijzonders op, geen schimmel dus. Wel opvallend, want Joep zijn volle zus (zij woont bij mijn moeder) had/heeft toen plekken die er op leken, en daar waren wel wat schimmels te zien.

Nu komen de plekken weer terug, en Joep verliest veel haar. Ik heb nu niet het idee dat het vreselijk jeukt.
De plekken zijn rond, beginnen met een korstje wat er af valt, vervolgens in de plek dan rood, met een zwart viezig randje. Het ruikt ook niet erg lekker. Daarna geneest het en komen er schilfers in zijn vacht.

Waarvan ik zelf denk dat het kan zijn?
Ik heb een aantal weken voor hij last kreeg advantix gebruikt voor het eerst, ik had verder nog nooit iets tegen de vlooien gebruikt. Dit zou nu bijna uitgewerkt moeten zijn, de werktijd is 3 maanden.
Hij heeft in die tijd voor het eerst een paar keer smuldier kip gekregen, kippen allergie? Wel heeft hij al vaker wat kleine stukjes kipfilet gehad.
Toch iets van buitenaf? Wasmiddel? Gif wat ergens gespoten is? Huismijt?

Uiteraard wil ik er terug mee naar de dierenarts, maar dan toch wel goed voorbereid. Zeker omdat hij er nog niet veel jeuk aan heeft.

Hoe lang zou hij een reactie kunnen houden op advantix? Of op de smuldier kip?

Willen jullie met ons meedenken?

Groetjes Eelke
Laatst gewijzigd door eelke op vr 07 sep 2012, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
#2098007
Klinkt als ringworm (is een schimmel, geen worm). Ik ken het van de paarden, die hebben dat soms als het lang nat weer is. Je kunt dan aan de rand van de plek de haren als bosjes uittrekken en aan de haarwortel zit dan een grijzig vettig klontje.
Ik zou nog een keer laten kijken, als het goed is heeft de da een lamp waarmee ze schimmel kan zien. En ze kan een goed afkrabsel nemen en kweken.
#2098028
Ze heeft met zo een uv lamp gekeken (Joep schrok zichzelf de pleurig, het licht ging uit en hij kreeg ineens die lamp vol in zn bakkes  :o) en de haren onder de microscoop bekeken, het was toen een stuk erger dan nu dus ben bang dat ze dan nu ook niks vinden.

een schimmel zou toch niet over gaan van antibiotica? (hoewel het fijn zou zijn als het een schimmel is natuurlijk)
#2098032
Het kan zijn dat er tevens een huidbacterie bij betrokken was, dat is vaak het geval, schimmels slaan toe als de weerstand slecht is en bacterieen liften dan graag mee. Dan scheelt een ab wel. En verder is niet gezegd dat het is overgegaan van de ab, het kan best zijn dat het zonder de ab ook was overgegaan, je hebt geen controle-mogelijkheid.
#2098034
nee dat is inderdaad ook wel weer zo.

ik heb nu shampoo voor huidproblemen gehaald, ph neutraal voor honden, met berkenteer olie. wilde sowieso gijs wassen (die ruikt nog naar diarree) en Joep ook gelijk maar meepakken, of is dat geen goed plan? even lekker alle losse haren en dingetjes uit zijn vacht wassen?
#2099446
Sam had een soortgelijk iets. Hij had ook rode ronde bultjes waar korsten op kwamen te zitten, die korsten vielen eraf en er zaten enorm veel schilfers in zijn vacht. Hij had ook witte plekken op zijn huid van de schilfers, zijn haar viel uit en hij stonk. Het enige wat ik niet herken is het zwarte randje. We hebben toen van de DA ook shampoo meegekregen en hem daarmee gewassen. Sam had wel jeuk en die jeuk was na het wassen altijd zo'n 1,5 dag stukke minder.

Sinds we hem over hebben gedaan van brok op KVV heeft hij het niet meer gehad, dus we dachten dat het een allergie was. Nu begint het weer terug te komen en zijn wij ook aan het zoeken naar wat het nou precies is. Er was onder de microscoop ook niets te zien bij Sam. Hij heeft trouwens ook altijd als hij die plekjes heeft een oorontsteking erbij. Die geur van die oorontsteking ruik je ook duidelijk op de rest van zijn vacht.

Ben toch wel benieuwd of je al wat meer weet over Joep, want ik vind het erg veel op elkaar lijken. Succes ermee in ieder geval.
#2099515
Volgens mij kan die berkenteershampoo iig geen kwaad.
Wat ik zelf zou doen is de plekken insmeren met bv Daktarinzalf (miconazol) dat is een anti-schimmelzalf. Als het daar duidelijk beter van wordt is toch wel aannemelijk dat je met een schimmel te maken hebt. Dan zou ik gaan wassen met een anti-schimmelshampoo.
Het is wel zo dat die huidsschimmels altijd aanwezig zijn, ook bij gezonde dieren (en mensen) die nergens last van hebben. Het zijn typisch van die dingen die de kop opsteken bij problemen met de weerstand. Bij paarden is dat dan bv langdurig nat weer, waardoor de normale zuurgraad van de huid verstoord raakt. Zoiets zou bij jouw hond ook aan de hand kunnen zijn. Ik zou dus tevens kijken naar manieren om de weerstand op te krikken.
#2099553
Bedankt weer voor jullie reactie's.

Ik heb hem inderdaad gewassen, dat scheelt wel, ik zie hem nu niet jeuken, alleen verloor hij gisteren nog wel veel haar. Zalf daar had ik nog niet van gehoord. Wel een shampoo; imaverol? Maar die was 22 euro en niet lang houdbaar.
Deze shampoo werkt ook tegen dingen van buitenaf, zijn vacht ziet er in iedergeval al weer frisser uit.
Het zwarte randje is een beetje een smerig, pekkig goedje.
Manieren om de weerstand te verhogen? Tips?

Ik ben nu wel overgestapt naar een andere kvv, morgen krijgen ze voor het eerst vis.

Oorontsteking heeft hij geen last van, Gijs wel snel, die zijn oren stonken al gelijk weer na zijn berenklauw verhaal (weerstand omlaag dus)

Ik vind het wel typisch dat zijn zusje er nu ook last van heeft.
#2100301
maar....dan gaat er toch iets niet goed hier? Als ik een jonge hond al weerstand verhogende dingen moet geven?

en nu ik na zit te denken, de vetbedjes heb ik de laatste tijd met wasmiddel gewassen, en de keuken regelmatig met chloor gedweild (ik kreeg de witte tegels niet meer krakend wit met azijn, en het maakte wel lekker schoon) dus dat gaan we ook maar ff niet meer doen.
#2100505
Klopt, althans, dat kan zijn, da er iets van binnen mis is. Maar het kan ook bv veroorzaakt worden door veel water, dus bv veel zwemmen en dan lang met een natte vacht blijven lopen. Dan kan het lekker gaan broeien, de zuurgraad van de huid wordt anders en de huid wordt zacht en dan heb je echt optimale omstandigheden voor een schimmel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door