Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xada
#2098702
Ik heb maandag een schaap geslacht en Querida (40 kg) was bij mij. Zij heeft drie kleine stukjes van het vlees gehad (nog geen 100 gram) en een uur later heeft ze de hele avond en begin van de nacht overgegeven. Dinsdag morgen had ook Mac (50 kg) een heel klein beetje vlees gehad. Hij was met mij mee in de auto. Op de terugweg heeft hij gigantisch liggen hijgen en wou ook steeds de auto uit, wat niet normaal is voor hem. Hij moest steeds poepen, maar dat zag er wel goed uit. Ook geen diarree. Thuis heb ik hem getemperatuurt en hij had 39,9 graden.
Toen ik het schaap vilde zag ik wel dat er een stuk huid groen was, maar het was alleen op de binnenkant van de huid. Het vlies was goed evenals het vlees dat daar onder zat. Het schaap was niet ziek, wel oud. Er is ook nog een DA bij geweest op vrijdag ervoor en die zei ook dat het schaap gezond was.
Wie geeft mij tips. Kan ik het een aantal weken invriezen zodat misschien een bacterie dood kan gaan en dan nog eens heel voorzichtig proberen of kan ik het beter weggooien?
Door nienk
#2098718
ik zou het weggooien, als je honden van zo'n klein beetje al ziek werden dan lijkt mij dat er iets in zit wat vrij heftig is.


ze hadden al wel eerder schaap gegeten, toch?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2098840
Omdat je niet in NL woont kan ik me voorstellen dat je ws dat vlees niet zomaar wil weggooien.
In Nederland zou ik het zonder twijfel weggooien en een ander schaap kopen/slachten.
Jammer, maar hier genoeg optie's om aan ander vlees te komen.

En anders zou ik doen waar jij over twijfel, het schaap (zonder het stuk waar het groen uitgeslagen was) invriezen.
En later een inimin-beetje geven aan 1 van je honden.
De organen zou ik wel weggooien, die gaan als eerste stuk en dat risico zou ik zelf niet willen lopen.

Hiernaast zou ik op internet zoeken welke ziektes overdraagbaar zijn van schapen op honden.
Is er een ernstige ziekte die overdraagbaar is, dan zou ik denk ik alsnog kiezen het weg te gooien.
Dat risico zou ik niet willen lopen.
Door Leonike
#2099007
Kun je erachter komen of het schaap recentelijk nog is ingeënt.

Onze Yara is heel erg ziek geweest na het eten van schapenkeutels. De schapen waarvan dat afkomstig was, waren pas daarvoor geënt tegen q-koorts.
Stoffen van die enting komen ook in de uitwerpselen terecht. Daar had ze dus van gegeten  :puke:
Volgens de DA zit er iets in die enting waar honden heel ziek van worden.
Door Xada
#2099158
Ik verwacht niet dat het schaap nog is ingeënt want het zijn al oude schapen. Ze lopen bij een vriendin van mij zodat zij kan trainen met haar bordercollies. Zij is er behoorlijk van geschrokken en zal de DA vragen hoe zoiets kan en of hij denkt aan een ziekte oid. Mijn honden hebben al meerdere keren schapenvlees gegeten en nog nooit problemen gehad.
Dat wil ik nog even afwachten, maar ik denk op dit moment voor 80 % aan weggooien. Mijn honden gaan boven alles en die wil ik niet ziek hebben. Mijn eigen DA kan ik niet vragen want die antwoordt dan dat ik over moet gaan op brok. Dus dat levert niets op.
Door Bosliefje
#2099500
Weet je zeker dat het aan dat vlees ligt?
Hebben ze misschien allebei iets anders gehad dat ze niet verdragen?
Zonde om zo'n heel schaap weg te moeten gooien!
Door Xada
#2099527
Het is jammer het weg te gooien, maar beter dan dat ik straks met 3 zieke honden zit en de onzekerheid hoe dat zal aflopen. Ze hebben beide niets anders gegeten en het was rond een half uur nadat ze het vlees gegeten hebben dat ze niet goed werden. Bij mensen duurt het ook ca. een half uur voordat je ziek wordt als je wat verkeerds hebt gegeten. Dus voor mij is het duidelijk dat het aan het vlees ligt.
Door evds
#2099894
De binnenkant van de huid hoort wit/roze te zijn en zeker niet groen. Weet je zeker dat het dier gezond was toen je het slachtte? Ik vind zo'n heftige reactie van je honden op het eten van  het vlees wel heel verdacht. Hier eten de honden ook regelmatig schaap, en dan soms een hele homp. Nooit problemen gehad.
Door Xada
#2100187
evds schreef: De binnenkant van de huid hoort wit/roze te zijn en zeker niet groen. Weet je zeker dat het dier gezond was toen je het slachtte? Ik vind zo'n heftige reactie van je honden op het eten van  het vlees wel heel verdacht. Hier eten de honden ook regelmatig schaap, en dan soms een hele homp. Nooit problemen gehad.
De hele huid was ook niet groen, alleen een gedeelte ervan. Ca een stukje van 20 bij 25 cm was groen. Als ik weet dat een schaap ziek is krijgen mijn honden het niet. Een paar dagen eerder was er nog een DA bij geweest en die zei dat ze gezond was. Alleen artrose maar dat is geen probleem. Ze hebben wel eerder schaap gegeten en zonder problemen.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#2100884
Op dat plekje groen? Kan het zijn dat het schaap aan de buitenzijde met een dot verf is bespoten, als teken dat het dier geslacht moest worden? ms een verf geweest dat diep door de huidlagen heen is gedropen? Je kunt ook ruiken of het vlees verder goed was. Ook kun je aan de organen vaak aflezen of het dier verder gezond was. Lever goede kleur? Normale proporties of vergroot of gekrompen?

En verder kun je ook nog even kijken of je honden die dag niet van stilstaand water hebben gedronken dat mss vervuild was? Denk bij warmte toch snel aan andere besmetting.
Laatst gewijzigd door Aquillo op zo 04 sep 2011, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Xada
#2100899
Het is geen verf geweest. En ook stilstaand water kunnen ze niet bij komen, tenminste als je niet in emmers bedoelt. Ik heb rondom huis meerdere emmers met water staan en ook een grote kuip voor de eenden. Het water hierin ververs ik iedere dag. De honden komen eigenlijk nooit van mijn terrein af. Mac gaat wel eens mee in de auto omdat hij gek is op autorijden, maar de twee Rafeiro's willen liever niet in de auto. Vaak is het ook te heet om een hond mee te nemen.
Het vlees ruikt goed en de kleur van de organen was ook goed. Alleen de lever dacht ik iets te donker te vinden, maar later zag ik andere lever (van varken en kalkoen) in de winkel en die waren ook donker. Verder ook geen vreemde dingen. Alles rook ook goed (de pens stonk goed).
Wel even met mijn buurman gesproken en die vertelde wel van een soort ziekte, maar ik heb het niet helemaal begrepen. Ook de DA van de paarden en geiten (dit is een andere dan voor de honden) een email gezonden om informatie. Dus dat wacht ik nog even af. Deze DA weet ook dat ik vers voer en is daar niet tegen omdat hij ziet hoe Mac is opgeknapt en laatst vroeg hij wie mijn paarden bekapte omdat de hoeven er zo perfect uit zagen en die staat dan ook open voor informatie daarover.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door