Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2098756
Hallo barfplaatsmensen,

Met spoed heb ik jullie hulp nodig.

Ik zal me even voorstellen; mijn naam is Cindy, ik ben 34 jaar en heb 2 katten genaamd Tess en Gizmo.
De spoed gaat in dit geval over Tess, maar ook voor Gizmo zou ik wat advies kunnen gebruiken.

Tess is een gesteriliseerde poes van 14 jaar oud. Ze heeft in haar leven al heel veel meegemaakt, en mankeert ook het een en ander medisch gezien. Zo had ze een tijd geleden last van calciumoxelaat stenen in de blaas. Deze waren niet oplosbaar met dieetvoer, en dus is ze daaraan geopereerd.
De stenen zijn toen verwijderd en Tess kreeg voortaan C/D voer van Hill's van de dierenarts.
Echter sinds oktober 2010 merkte ik aan Tess dat ze steeds meer ging drinken en plassen. Ik ben toen naar de dierenarts gegaan voor bloedonderzoeken, maar nadat ze de nieren, glucose, lever, schildklier en nog wat andere waarden hadden gecontroleerd, kwam daar niets bijzonders uit en werd ik naar huis gestuurd met de mededeling dat alles oke was. Diep van binnen wist ik eigenlijk al dat dit niet het geval was, maar ik heb maar een wia uitkering en kan dus maar een beperkt budget uitgeven aan de katten. Daarna moet ik bijsparen voor ik de volgende onderzoeken kan laten doen.

6 Weken geleden echter zag ik Tess steeds meer achteruit gaan.. ze dronk nog meer, en plaste in 3 dagen tijd haar hele bak zo vol dat er een laagje plas in stond en alle steentjes zeiknat waren.
Het werd dus erger, en dus ben ik naar de dierenarts gegaan met een plasje, om sowieso eerst dat na te laten kijken. Uit die test kwam dat Tess een enorme verhoogde suiker had. De teststrip kan maximaal donkergroen worden, en bij Tess was ie zelfs meer zwart. Heel hoog dus, en dus werd er al gesproken over insuline geven of zelfs laten inslapen.

Een paar dagen later ben ik met Tess gaan bloedprikken, en daar kwam toen ineens weer iets anders uit. Tess had wel een iets verhoogde suiker, 13 op dat moment. Maar uit de fructosamine test bleek dat ze dat de 3 weken ervoor niet had gehad, deze laatste test was dus normaal. Conclusie was dus geen suikerziekte, maar wel waren haar nierwaardes iets verhoogd. Ze dachten dus nu dat het aan haar nieren lag, en niet aan de suiker, en dus is Tess op K/D voer van Hill's gezet en op Benakor tabletten.
Ik moest dan na 6 weken terug komen om opnieuw te prikken.

Dit heb ik dus maandag laten doen, en dat was helemaal niet goed. Tess dr bloedsuiker was nu ineens 20,9! Ook de fructosamine test liet nu een verhoging zien in de afgelopen 3 weken. Tess heeft dus zeker weten suikerziekte.

Nu wil het geval dat ik momenteel moet rondkomen van 60 euro in de maand, en dus absoluut geen geld heb voor insuline en de bijbehorende testen. Ik kan Tess dus niet aan de insuline zetten. Daar komt nog bij dat ik wel vind dat een kat kat moet blijven, en dat ik niet echt geloof in dergelijke drastische middelen voor katten. Want wat gaat ze van die insuline krijgen? Wat als ik iets verkeerd doe (te laat insuline geven, te vroeg geven, te veel geven, te weinig geven, enz)? Dan sterft me kat straks een afgrijselijke dood.. en dat wil ik haar besparen.. de dierenarts heeft al gezegd dat het bij haar erg lastig zal worden om de juiste dosis te bepalen, en ook omdat ze toch al aardig op leeftijd is en andere problematiek erbij heeft zoals die blaasgruis en de nieren die toch ook niet echt goed zijn, zal het lastig worden haar op te knappen. Ik wil het me kat niet aan doen, al die ellende en ziekte.

Vandaar dus ook het spoed bericht hier. Indien jullie niks voor me kunnen betekenen, zal Tess aankomende week ingeslapen moeten worden. Ik hou vreselijk veel van haar, en wil haar niet kwijt maar haar ook niet laten lijden.

Echter kreeg ik gisteren van een collega van de kinderboerderij waar ik werk een tip over Barf voeding. En de tip over dit forum. Jullie zijn me laatste poging, als dit niet kan helpen dan is het helaas klaar voor Tess.

Mijn vraag aan jullie is of jullie denken dat het zou kunnen helpen om Tess op barf voeding te zetten, en danwel de koolhydraatvrije voeding uiteraard. Ik heb de halve nacht op internet zitten lezen, en lees er vele goede verhalen over. Er zouden zelfs katten zijn die weer een stabiel bloedsuiker krijgen met het eten van Barf en die dan geen insuline meer nodig hebben. Uiteraard helpt dit het beste aan het begin van de diagnose, maar aangezien Tess voorheen nog wel goede bloedsuikerwaardes had en de fructosamine test voorheen wel goed was, ga ik ervan uit dat de diabetes zich pas in de afgelopen 3-6 weken echt ontwikkeld heeft.

Denken jullie dat Barf voeding nog iets kan doen?
Ik moet wel zeggen dat ik geen geld heb voor echte verse voeding. Ik ben al blij als ik een stukje vlees voor mezelf kan kopen, laat staan dat ik hele kippen aan me kat kan geven. Ik zag echter dat er van die voorverpakte worsten bestaan van Barf, ook met speciaal koolhydraatvrij voer. Zou dit een idee zijn om Tess daar zo snel mogelijk (lees: vandaag) op te zetten en te stoppen met het speciale M/D voer van Hill's wat ze nu krijgt voor de suikerziekte? Ik zie namelijk dat dit niks helpt, ze drinkt nog steeds heel veel en voelt zich duidelijk niet goed.

Graag advies, ik wil me meissie niet kwijt.

Me andere kat heeft ook problemen, maar die zijn op dit moment nog niet zo spoed als dat van Tess, dus ik zal het even bij dit verhaal houden zodat jullie eerst hierop kunnen reageren.

Ik ga overigens de Barf wel al gelijk kopen straks. Ik heb namelijk niks meer te verliezen en dus ga ik het alsnog geven straks. Baat het niet dan schaad het zeker niet in dit geval.

Alvast bedankt voor het lezen.

Groetjes,
Cindy.
#2098765
Welkom!
Rauw voer is voor iedere kat beter, omdat het een natuurlijk menu is en beter aansluit op het lichaam en de spijsvertering van de kat.

Barf is een zelfsamengesteld menu van allerlei onderdelen. Kvv is voorgemalen door de fabriek en in een rol of bakje gestopt. Er zijn verschillende merken, waaronder ook Tinlo Barfmenu (ik denk dat je deze bedoelt, wij noemen dat hier gewoon Tinlo).
Ik heb geen verstand van dergelijke medische zaken en zelf nog nooit mee te maken gehad. Bij diabetes is het juist helemaal belangrijk om koolhydraatvrij te voeren, omdat koolhydraten de alvleesklier teveel belasten (en een diabetes-alvleesklier kan dat niet meer aan).
Ik dacht dat bloedonderzoeken voor diabetes altijd nuchter zouden moeten gebeuren, omdat er anders rare waardes uit zouden kunnen komen.
Ik wil je aanraden acuut (als in vandaag bij voorkeur, zo snel mogelijk) naar een pro-vers dierenarts te gaan. Deze heeft meestal verstand van versvoeren en hoe dat aan te pakken met diabetes.
Ik hoop dat het nog niet te laat is voor Tess.
#2098787
Hoi Koekje,

Bedankt voor je reactie.

Tess is idd nuchter geweest voor de bloedtesten, dus wat dat betreft kloppen die uitslagen wel.
Ik weet idd dat ze absoluut geen koolhydraat meer mag hebben, maar had gezien dat er ook menu´s bestaan die koolhydraatvrij zijn. Van die voorverpakte menu´s dus.

Ik snap dat jullie de voorkeur geven aan echt vers voer, maar allereerst word dat dus qua kosten denk ik een probleem. En ten tweede heb ik geen tijd om dat nu echt helemaal goed uit te gaan zoeken hoe dat allemaal moet enzo. Ik heb echt maar een paar dagen de tijd voor ik Tess moet laten gaan.

Ik heb me eigen dierenarts net gebeld, maar verwacht dat die tegen vers voeder gaat zijn omdat ze daar natuurlijk niks aan verdienen. Een versvoer/dierenarts hebben we hier denk ik niet. Er zitten hier 2 dierenartspraktijken, en volgens mij doen ze dit geen van beiden. Opties om verder weg te gaan heb ik niet omdat ik geen auto heb. Maar ik kan wel even gaan googlen om te kijken waar er zo´n dierenarts zou zitten.

Bedankt alvast!

Groetjes,
Cindy.
#2098796
Tannetje Koning zit in Otterlo (Veluwe) en Any Animal zitten in Heiloo (Noord-Holland). Dat zijn de 2 pro-vers dierenartsen die ik uit mn hoofd weet.

Kvv (menu uit de winkel door de fabriek gemaakt) is niet zo ingewikkeld om te voeren, hoef je niet bij na te denken. Rol/bakje uit de vriezer halen, beetje laten ontdooien in de koelkast en dan met vlees- of hakmes in porties snijden en de porties weer terug in de vriezer in een diepvrieszak.
Per dag geef je ongeveer 3-4% van het lichaamsgewicht. Om een kat over te zetten kan je de sticky lezen in Katten&kvv.

Als je geen geld voor insuline en kvv hebt, houdt het wel op denk ik helaas. Ik hoop dan dat je wel geld hebt om haar in te laten slapen.
Als ze nu al echt doodziek is, weet ik niet of je haar er met vers er weer bovenop kunt krijgen. Ik heb te weinig verstand van diabetes.
#2099014
Ik heb op google gezocht naar zo'n dierenarts, maar ze zitten idd allemaal ver weg.. jammer hoor, dat er niet meer dierenartsen zijn die hierin geloven!

Mijn eigen dierenarts heb ik daarnet terug gebeld en die gelooft er iig niet in.. ze zeggen dat de kat voedingsstoffen tekort gaat komen als ik alleen vers geef.. maar dat ze dat zeggen is logisch want ten eerste verkopen ze dan hun voer niet meer.. en ten tweede zijn ze zelf gemanipuleerd door de fabrikanten van de dieetvoer en medicijnen.. daar krijgen hun de info vandaan, en die raden uiteraard hun produkten aan.. dat snap ik ook nog wel...
Ik heb ze nu beloofd dat ik dan de Barf met de M/D zal gaan mengen, maar weet eigenlijk niet of dat wel zo'n goed idee is..? Want dan blijf ik alsnog die rotzooi geven natuurlijk...

Geld voor die kant-en-klare menu's heb ik denk ik wel.. het dieetvoer van de dierenarts zal ongeveer net zo duur uitkomen, en dus is dat al bij me vaste lasten meegerekend..
Het is erg om te zeggen, maar het geld voor het evt inslapen moet ik idd lenen bij iemand.. maar dat is een eenmalig bedrag natuurlijk.. als ik echt vers zou gaan voeren door zelf menu's te gaan maken, is dat iets terugkomends, en dat kan ik nooit van iemand blijven lenen steeds...
En misschien zijn er mensen die denken; waarom neem je dieren als je er geen geld voor hebt om ervoor te zorgen? Mijn  situatie is niet altijd zo geweest.. ik heb deze katten al 14 jaar, en heb altijd gewerkt.. ben echter zelf arbeidsongeschikt geworden, en dus ben ik toen financieel hard achteruit gegaan.. momenteel nogal gedoe met terug betalen van belastingen, en een verloren rechtszaak.. vandaar dat de situatie nu erg krap geworden is..

Ik zal de Barf even laten ontdooien, en het dan in stukjes snijden.. even denken hoor.. me kat woog volgens mij 6 kilo ongeveer.. reken je dat zo uit? 6/100=0.06x3= 0,18.
Ik hou het laagste even aan omdat ze een klein beetje overgewicht heeft nog..
Zou ik 4% aanhouden, dan zou het 0,24 zijn. Als ik dan nu even afrond, zou ik dus 20 gram per dag moeten geven. Maar ik geef dan 2 keer per dag, dus dan zouden het porties van 10 gram moeten worden..?

Ik zal straks nog even de sticky lezen over het overzetten.. maar hoop hier even te lezen of ik die berekening goed heb gedaan....
#2099024
Hmm, na het lezen van een ander topic denk ik dat ik toch een rekenfout heb gemaakt  :biggrin2:
20 gram is natuurlijk wel erg weinig per dag.. ik denk dus dat ik eerder moet denken aan die 0,18 en dat dat dan dus word; 180 gram per dag, gegeven over 2 porties is dat dus 90 gram per keer..

Zit ik dan nu goed met mijn berekening?
#2099032
Mijn volwassen katten doen het prima op rond de 150 gram per dag, voor de gemiddelde bankaardappel is dat voldoende.
Verder is echte barf, dus geen voorverpakte gemalen diepvriesspul uit de winkel maar echte stukken dood dier in de juiste verhoudingen, een stuk goedkoper dan dure dieetbrokken van de dierenarts. Mits je kien inkoopt en investeert in een vriezer(tje). Overal in het land zitten barf-voerders waar je mee mee kunt bestellen zodat ook kleinere hoeveelheden niet peperduur hoeven te zijn. Dus als je bereid bent om je in te lezen en energie te steken in het verwerven van de juiste spullen, wat je echt de kop niet hoeft te kosten, dan zou het kunnen dat je zieke kat nog een tijdje meekan. Geen garantie helaas, tenslotte weten we niet wat er mis is waardoor ze van die idiote wisselende suikerspiegels heeft. Als er ergens een tumor de boel zit te verzieken dan is het tamelijk hopeloos ben ik bang.
#2099058
oef, wat een triest verhaal.

financieel ben je vele malen goedkoper uit als je zelf samenstelt ipv kant en klare rollen koopt.

hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... .html  kan je vragen of er mensen uit jouw omgeving zijn waar je misschien wat halve kilo's van kan overkopen

hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... .html  kan je samen met mensen uit jouw buurt bij groothandels bestellen. Dit is enkel vlees voor huisdieren, dus veeeel goedkoper dan de supermarkt.

eventueel kan je in de bar ( http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,17.0.html )  vragen of er iemand bij jou in de buurt woont die je wilt helpen een weekmenutje te maken. Over het algemeen laten we je dat zelf uitzoeken, zodat je weet waar je mee bezig bent, maar gezien de tijdsdruk is dit misschien een optie.

sterkte
#2099424
Mevroi Kruim schreef: Mijn volwassen katten doen het prima op rond de 150 gram per dag, voor de gemiddelde bankaardappel is dat voldoende.
Verder is echte barf, dus geen voorverpakte gemalen diepvriesspul uit de winkel maar echte stukken dood dier in de juiste verhoudingen, een stuk goedkoper dan dure dieetbrokken van de dierenarts. Mits je kien inkoopt en investeert in een vriezer(tje). Overal in het land zitten barf-voerders waar je mee mee kunt bestellen zodat ook kleinere hoeveelheden niet peperduur hoeven te zijn. Dus als je bereid bent om je in te lezen en energie te steken in het verwerven van de juiste spullen, wat je echt de kop niet hoeft te kosten, dan zou het kunnen dat je zieke kat nog een tijdje meekan. Geen garantie helaas, tenslotte weten we niet wat er mis is waardoor ze van die idiote wisselende suikerspiegels heeft. Als er ergens een tumor de boel zit te verzieken dan is het tamelijk hopeloos ben ik bang.
Bedankt voor de tips!
Ik geef Tess nu nog net iets minder als 180 gram, omdat ik voor het overwennen nog wat diabetes brokjes eraan toevoeg..

Inlezen ben ik de laatste dagen flink mee bezig, en wil ik ook mee doorgaan mits de kat er goed op gaat reageren.. dat wil ik wel even aankijken dmv even te voeren met die kant-en-klare rollen.. als dat goed gaat, dan ga ik daarna een dieet zelf proberen samen te stellen.. ik wil haar echter nu even de kans geven om.. tja, om te blijven leven.. om te proberen dmv dit verse voer die bloedsuiker zo snel mogelijk naar beneden zien te krijgen.. of dat kan? Geen idee, maar het is het proberen zeker waard..

Ik heb verder idd gelezen dat het verse voer juist goedkoper is als die rollen.. voor nu hou ik het even bij die rollen, om te kijken of Tess gaat blijven leven of niet.. als dat goed gaat, ga ik dus een dieet samenstellen.. maar ik heb nog een kat, die nierproblemen heeft.. en daar zou ik ook een dieet voor moeten gaan samenstellen.. als Tess blijft leven, wil ik eerst aan de slag gaan met een dieet voor haar, en dat uit me hoofd leren.. en daarna wil ik dan een dieet gaan maken die speciaal afgestemd is op Gizmo.. of zouden ze allebei hetzelfde kunnen eten? Ik heb begrepen dat katten met nierproblemen het beste af zijn met versvlees van konijn, kip, kwartel, en kuikentjes.. omdat daar minder fosfor in zit? Heb ik dat goed begrepen? En dat zou dan neem ik aan voor Tess ook goed zijn, aangezien haar nieren de voorlaatste keer met prikken ook niet goed waren.. de laatste keer dan weer wel, omdat ze op Benakor is gezet ook, net als Gizmo...

Verder nog een vraag.. de dierenarts en een man van de dierenwinkel zeiden allebei dat je met vervoer kans loopt dat je kat te weinig voedingsstoffen binnen krijgt..? Is dat waar, of baseren zij hun adviezen puur en alleen op wat ze aangereikt krijgen van de fabrikanten? En wat kan ik doen om een voedingstekort van bepaalde stoffen te voorkomen?

Ik ben echt bereid om op den duur een eigen dieet te gaan samen stellen.. moet ik wel eerst dus even afwachten wat de kat nu gaat doen op die rollen, en ik moet even een laatje van me vriezer leegeten want geld voor een vriezer heb ik nu echt even niet.. eind december hoop ik trouwens weer een beetje uit die financiele ellende te zijn, dus hopelijk word het dan allemaal wat makkelijker.. en ondertussen blijf ik hier lezen, en hoop ik op tips en adviezen van ervaringsdeskundigen hier  ;)
#2099428
@ Irina, trouwens bedankt dat je even mee hebt gerekend!  :)

*Flip* schreef: oef, wat een triest verhaal.

financieel ben je vele malen goedkoper uit als je zelf samenstelt ipv kant en klare rollen koopt.

hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... .html  kan je vragen of er mensen uit jouw omgeving zijn waar je misschien wat halve kilo's van kan overkopen

hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... .html  kan je samen met mensen uit jouw buurt bij groothandels bestellen. Dit is enkel vlees voor huisdieren, dus veeeel goedkoper dan de supermarkt.

eventueel kan je in de bar ( http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,17.0.html )  vragen of er iemand bij jou in de buurt woont die je wilt helpen een weekmenutje te maken. Over het algemeen laten we je dat zelf uitzoeken, zodat je weet waar je mee bezig bent, maar gezien de tijdsdruk is dit misschien een optie.

sterkte

Bedankt voor de tips!
Ik heb vanmiddag even zitten kijken, maar zag eigenlijk niemand uit de buurt in de rijtjes voorkomen..? Zitten er hier mensen die uit de buurt van Hellevoetsluis/Spijkenisse komen?? Anders plaats ik daar tzt wel even een oproepje voor.. het is ook zo lastig om geen auto (of rijbewijs) te hebben.. anders zou ik het zo ergens gaan halen, maar nu is dat best moeilijk..

Ik zag echter wel vanmiddag op hetzelfde winkelcentrumpje als waar ik die barf rollen heb gekocht, dat daar een Turkse slagerij zit.. misschien kan ik daar wel voor een klein prijsje wat barf produkten vandaan halen..? Het is het proberen waard.. moet ik alleen wel eerst weten wat ik nodig heb natuurlijk, dus ik wacht daar nog heel even mee tot ik weet of de kat volgende week wel gaat halen...
Zo niet, dan kom ik alsnog terug hier.. om advies te vragen voor me andere kat... en ondertussen blijf ik lezen natuurlijk...
#2099432
Ja, en dan het goeie nieuws: Tess eet Barf!

Ik had op zich van haar wel een beetje verwacht dat ze het zou doen, omdat het wel een makkelijke kat is wat eten betreft.. ze eet alles wat ik haar voorschotel.. de andere kat, Gizmo, is daar een heel stuk moeilijker mee... desondanks had ik dit toch ook niet verwacht van Tess, van een kat die al 14 jaar fabrieksvoeder eet; ze schoot direct op de Barf af! Ik had het gemengd in een bakje met wat dieetbrokjes M/D erboven op gestrooid, zodat er iets herkenbaars in zat voor haar.. ik zette het neer, Tess keek even raar, rook eraan.. schoof met haar neus de brokjes opzij, en begon te smikkelen van de Barf!!  :biggrin2:

Misschien voelt ze instinctief aan dat het goed voor haar is ofzo..? Ik heb geen idee.. maar ze ging eten, en bleef ook eten ervan..

Daarop heb ik in een apart bakje even wat neergezet voor de andere kat, Gizmo.. maar alleen een heeeel klein schepje, om te kijken wat ze ermee ging doen.. ik durf nog niet zoveel te geven, omdat ik bij haar niet weet wat het gaat doen met die nieren.. en omdat ik niet haar nierdieet wil verstoren.. dus als iemand advies heeft over wat ik haar het beste kan geven, graag!
Overigens keek zij alleen maar heul vies naar het bakje.. alsof ik een stuk stront voor dr neus had gezet.. ze liep er gelijk bij weg, moest er niks van hebben.. maar zoals gezegd is zij echt wel een zeur met eten, altijd al geweest.. hoewel het nierdieet er gelukkig wél direct in ging...

Maar goed, we zullen zien wat dit gaat doen.. en mocht ik zien dat Tess zich wat beter gaat voelen, dan ga ik me er verder in verdiepen want ik wil dan uiteraard echt vers vlees gaan maken voor ze....
#2099436
Ook voor nierkatten is barf het beste! (plantaardige eiwitten zijn veel schadelijker dan dierlijke eiwitten)
Gebruik de zoekfunctie maar eens op nierdieet.

Bij de turkse slager zullen ze vast leuke dingen hebben om te barfen, ik koop ook regelmatig bij islamitische slagers voor de katten.
Kippennekjes hebben ze allemaal wel, ook drumstiks.
Organen van kip, lam en rund vind je daar (hart, lever, nier) en het nodige spiervlees van allerlei beestjes.
#2099702
Juist voor nierkatten is vers voeren heel goed! En dan idd liefst weinig fosfor. Dat betekent geen rood vlees (dus geen rund, paard, geit, lam) en wel gevogelte en konijn en vis. Ga niet beknibbelen op de eiwitten, die hebben ze nodig en dierlijk eiwit is veel beter verteerbaar en minder belastend voor de nieren. En voldoende vocht, dus waterbakje opleuken met bv klein scheutje kattenmelk, alle dooivocht van barf en kvv toevoegen en evt. nog aanlengen met wat water.
Verder nog een vraag.. de dierenarts en een man van de dierenwinkel zeiden allebei dat je met vervoer kans loopt dat je kat te weinig voedingsstoffen binnen krijgt..? Is dat waar, of baseren zij hun adviezen puur en alleen op wat ze aangereikt krijgen van de fabrikanten? En wat kan ik doen om een voedingstekort van bepaalde stoffen te voorkomen?
Kletskoek van de bovenste plank. Een kvv is Kompleet Vers Voer en mag alleen verkocht worden als compleet als het ook echt compleet is, volgens de normen van de industrie dan. Het is dus sowieso even 'compleet' als welke brok of blik ook. En bovendien niet verhit en dus veel gezonder.
Nou vinden wij versvoerders dat er niks gaat boven zelf samengesteld. Echte barf dus, bones and raw food ofwel biologially appropriate raw food. Waarom? Omdat het ongemalen is, je kat moet dus echt z'n gebit gebruiken waarvoor het bedoeld is ipv gemalen prakjes naar binnen te zuigen. Omdat je het precies kunt aanpassen aan jouw kat. Omdat je exact weet wat je voert, je koopt immers de onderdelen in ipv een voorgemengde prak. En omdat je optimaal kunt afwisselen. Afwisselen is belangrijk, elk dier heeft weer een eigen samenstelling en een voeding die bestaat uit kip met kip is dus anders van samenstelling dan een voeding van koe met koe, of haas, of konijn, of parelhoen, of ... noem alle voerdieren maar op. Door af te wisselen weet je zeker dat je kat van alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt. En natuurlijk hou je daarbij rekening met de behoefte van de kat, en dat betekent dat je alle onderdelen van een voerdier voert, dus botten, spiervlees en orgaan. Zoals de kat in de natuur ook zou eten.

Het eeuwige hardnekkige verhaal over tekorten op vers komt van een oeroud experiment dat ooit eens, ik meen in de vijftiger jaren, gedaan is met katten die uitsluitend spiervlees voorgeschoteld kregen. Dan krijg je het zgn all meat syndrome. Dat ligt ook voor de hand, spiervlees mist een heleboel essentiele voedingsstoffen. Vandaar ook dat barf bestaat uit alle onderdelen van een prooidier en niet alleen uit biefstuk of sucadelappen.
De verwarring ontstaat vaak omdat er sprake is van vers vlees en daarbij denken veel mensen ofwel aan spiervlees zoals wij dat zelf eten, ofwel aan blikvoer (ik zweer het je!) Maar compleet vers voer en BARF bestaan dus beslist niet uit alleen spier.
#2099722
Bedankt voor de info weer!

Ik heb inmiddels van een collega van de kinderboerderij waar ik in de kantine vrijwilligerswerk doe, gehoord dat zij nog wel kvv voer weet die wat goedkoper is als de barf, maar net zo compleet is.. ik ga sowieso Tess volledig erop overzetten..
Mogelijk wil ik het dan over een tijdje, mits Tess blijft leven dan, gaan afwisselen met echt zelf gemaakte versvoer.. ik zal eens gaan informeren bij die zaak wat het kost, en wat ie precies heeft..

Om de andere kat, met nierproblemen en een verhoogde calcium gehalte waarvan ze niet weten waar dat vandaan komt, over te zetten.. zal wel een hele klus worden.. mevrouw houdt niet van vlees, ook niet uit blik.. soms likt ze wel eens het vocht wat erbij zit op, wat natuurlijk wel goed is, maar de vleesbrokjes moet ik dan altijd weg gooien bij haar.. om haar over te zetten zal dus moeilijk worden, maar ik ga vanavond een poging wagen.. en het op dezelfde manier doen als bij Tess; met wat van haar eigen brokjes eroverheen gestrooid.. en vanavond word het kip ipv konijn, dus misschien dat ze dat iets lekkerder vind want haar nierdieet van de da is ook kip.. we zullen zien..

Sowieso is het me bij Tess vanmorgen al opgevallen dat ze veeeeel minder uit haar waterbakje gedronken heeft! Normaal was het bakje 's morgens al voor de helft of soms zelf meer leeg.. en nu was er maar een heel klein beetje uit.. ik hoop toch zo dat dit gaat helpen, en ik me kat nog even bij me mag houden.. en zo niet, dan heeft ze iig de laatste dagen van haar leven lekker vlees gegeten..

Ik zie nu ook dat ik niet bang hoef te zijn voor een voedingstekort als ik alleen vers geef.. dan laat ik die diabetes brokken gelijk weg als ik eten ga geven.. en ga ik zorgen dat ik steeds afwisselend voer; en dan met name eend, konijn, kip, makreel en als ik het kan vinden parelhoen in kvv.. eerst proberen haar op de been te helpen, daarna kom ik me verder verdiepen in versvoeder!

Bedankt voor alle tips iedereen!  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door