Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Staftime
#2098646
Ik zou graag eens van mensen weten of hun hond op verse voeding nog naar hond ruikt.
En ook of de vacht vettig is, daarmee bedoel ik dat je handen er vies van worden als je de hond aait.

Bij onze honden is er absoluut geen lichaamsgeur aanwezig.
Geregeld krijg ik complimenten van mensen die op visite komen dat 'je helemaal geen hond ruikt'
Gisteren nog kwam een vriendelijk echtpaar twee cavia's bij ons in de opvang afstaan.
En die mensen viel het allebei op dat er totaal geen geur in ons huis aanwezig was van de honden.
Ik heb ze meteen maar verteld dat het komt omdat ze vers vlees te eten krijgen, en ze waren zeer nieuwsgierig dus heb ze oppervlakkig 1 en ander uitgelegd.
Ze vonden het erg interessant, heel leuk om mee te maken.

Nou ja, de discussie die ik wil voeren zal zijn:

Verdwijnt de typische hondenlucht en vette vacht door het voeren van Barf/KVV ?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2098662
Viel mij ookal op dat er geen/weinig lichaamsgeur aanwezig meer is sinds ze Barf krijgen (behalve als ze geit gegeten hebben).
Andere mensen valt het hier ook op.
Wij wonen met 7 honden in een hoekhuis, maar het stinkt er niet naar hond  :biggrin2:
Ik vind honden die brok gevoerd krijgen ook stinken, dat viel me laatst pas op.

Vette vacht is er hier 1 die dat wel wat heeft, die krijgt van pup af aan Barf.
Maar toch heeft hij een iets vette vacht.
Alle andere honden niet. Dus dat zal wel gewoon toeval zijn of erfelijk.
Door annielaumen
#2098696
Toen Astrid nog brokken at rook ze altijd heel zurig
Ik rook dat ook altijd in huis(ook de mensen die op visite kwamen)
Sinds ze rauw eet hoort dit tot het verleden
Astrid blinkt als een spiegel en heeft geen vette vacht
Krijg vaak complimenten hoe goed ze in haar vacht zit
Door Lizzy
#2098707
Ja. En nee.

Gemiddeld genomen zeg ik ja. Maar ik vind het ook erg afhankelijk hoe de baasjes van de honden hun huis onderhouden. Als dat niet goed schoon wordt gemaakt, kan huis en hond nog steeds vies ruiken.

De honden die ik in het bos tegen kom en die je van 100 meter afstand al ruikt, die eten standaard brok.

Maar ik ken ook honden die brok eten en niet stinken. En ik ken dus honden die vers eten en stinken en/of vies zijn. Die krijgen eerlijk gezegd dan ook meestal een zelf samengestelde maaltijd waarvan ik zeg "mwah :-\". Of het is er thuis niet fris. Of beide.
Door nienk
#2098723
toen ik Reus net kreeg, las ik ergens op internet dat honden op rauwe voeding heel veel minder naar ruiken dan brok honden. dat was eigenlijk een van de eerste dingen wat ik er over las, en ook de eerst reden om me er verder in te verdiepen. ik woon namelijk in een klein huis, met maar 1 kamer, dus ik wil geen rare luchtjes in huis.

Reus ruikt naar Reus, hij heeft een vrij typisch geurtje, maar je ruikt het alleen als je echt je neus in zijn vacht steekt, of bijvoorbeeld in zijn bench en in zijn kleed. toen hij nog brok er naast kreeg rook hij sterker. nu ruikt ie alleen vies als hij net zijn detox kuur heeft gehad, en van de winter (toen hij 2 maanden alleen konijn kreeg) heeft hij een tijd naar konijn geroken. als je binnenkomt ruik je soms een beetje dat ik een hond heb, maar dat komt denk ik voornamelijk omdat de mand met speeltjes/tuigjes/riemen en potten met zijn knaagjes direct bij de deur staan. hij is verder ook niet vettig ofzo, als het buiten vies is (modder enzo) dan krijg je soms een beetje vieze handen van hem, maar van zichzelf heeft hij een schone vacht en ik denk echt dat dat door zijn eten komt. de meeste jack achtige die ik ken voelen een stuk stugger en vetter, eten allemaal (voornamelijk) brok.
Door eelke
#2098729
Mijn honden ruiken naar zichzelf, en ik vind het het lekkerste geurtje wat er is  :biggrin2:

Over wel of niet stinken krijg ik eigenlijk nooit opmerkingen. Zelf ruik ik mijn honden normaal niet, maar dat is gewenning denk ik. Toen ik laatst na een paar dagen zonder honden van huis geweest was, en in mijn auto stapte, rook ik wel een hondenlucht, ik vind het lekker  :P

Maar Joep ruikt ook naar Joep, en Gijs naar Gijs, dat verschil is al heel goed te ruiken aan het haar wat er af komt als ik ze geborsteld heb. Maar een typische honden lucht niet dus.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2098753
Ik vond honden altijd vies. Totdat ik Pike en Armarnagje ontmoette. Die stonken helemaal niet en ik was er ook helemaal niet vies van om ze te aaien. Mijn ervaring is dat barfhonden minder tot niet meuren.
Dat is overigens ook zo met katten. Die hebben geen vette of uitstaande vachten en binnen ruikt het er minder naar kat/kattenbak.
Ik denk wel dat het ook dierafhankelijk is. Zo ruikt Sien hier gewoon een stuk sterker dan Ot. Sien meurt ook nog steeds meer op de bak, zowel grote als kleine boodschap. Ot kan naast je zitten kleien zonder dat je het merkt. Bij Sien zet ik nog steeds graag even een raampje open als ze de dag ervoor lever heeft gegeten en dat uitschijt. Ot ruikt naar niets of heel licht zoetig in de verte (soms heeft ze wel zweetvoeten). Sien ruikt een beetje muffig, maar het is een fijne muf als een knuffelbeest.
Door smulpaap
#2098814
Ik heb hier twee oudere honden van 14 en bijna 10 , waarvan altijd wordt gezegd een oudere hond ? Die gaat stinken .
In het geval van Noa klopte dat toen ze bij ons kwam . Ze was 6,5 jaar en had altijd brokken muk gegeten , ze had een vette vacht . Als we haar aaiden voelden we dat goed . Maar eenmaal over op vers is dit helemaal verdwenen en Noa heeft een mooie zachte vacht terug gekregen . De beide oudjes glimmen nog als spiegeltjes . Verharen doen ze alleen in het voor en najaar . En ook hier regelmatig complimenten over hoe goed verzorgd ze eruit zien , veel mensen denken dat je dat met borstelen en wassen bereikt  :biggrin2: Maar als ik dan vertel dat dat toch echt van binnenuit komt ,dan zijn ze wel nieuwsgierig
Door Martine-Tom
#2099050
Tom stinkt niet, hij ruikt wel, gewoon naar hond, en vooral smorgens als hij net wakker word, zo'n heerlijk puppen-zweet-net-wakker luchtje...en hij is bijna 2 :-*
Heerlijk!

Dus nee hij stinkt niet, hij ruikt heerlijk naar hond :-*
Door Marchje
#2099727
Mijn honden stinken/ruiken ook eigenlijk niet. Ook hier in huis ruikt het niet naar hond. Mukkus heeft een poosje Royal Canin brokken gegeten  :-[ Meuren dat ie toen deed! Op de andere brokken die hij ooit gegeten heeft heb ik eigenlijk niks gemerkt, ook kwa vacht is het toen niet heel dramatisch geweest.
Door Deesje
#2101173
mijn ervaring is ook dat honden minder gaan ruiken, ik heb het idee dat de hondse-lucht toch een soort afvalstoffenlucht is.

dat wil niet zeggen dat iedere barfhond niet ruikt, simpelweg omdat er ook minder gezonde exemplaren tussen zitten met onderliggend lijden of problematiek die voor een 'luchtje' kan zorgen..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door