Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2090927
Zoals jullie mischien al gelezen hebben,heb ik besloten om mijn 2 honden van bijna 20 en 25kg over te zetten om zelf gemaakt voer.
Nu heb ik hier nog een paar vraagjes over.

Vraag 1:Wat voor matrialen heb ik allemaal nodig (behalve het voedsel).

Vraag 2:Ik heb een vriezer waar netto 106 liter in kan.Hoeveel kg aan voedsel kan ik daarin doen de honden krijgen samen per dag 900 gram aan eten (per maand ongeveer 27900 gram)het liefst bestel ik maar 1xper maand (behalve de kipruggen die gaan per 10 kg).is dat mogelijk of is mijn vriezer daar te klein voor.Momentueel is het nog niet mogelijk om een grotere vriezer te kopen of er 1 bij te zetten.

Vraag 3:De groente's die je voor menselijk gebruik schil zoals komkommer/courgette/winterpeen e.d.Moet je die dan ook schillen als je ze voor de groentemix gebruikt.

Vraag 4:Hele kwartels moet je die bij de vleesbotten of bij het spiervlees rekenen.Weet iemand toevallig hoe zwaar een kwartel weegt.

Kunnen jullie me op deze vraagjes antwoord geven alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Flyball-Junkies op ma 22 aug 2011, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#2090931
Ik heb zelf 2 honden van ong. 21 kg,dus dat is wel vergelijkbaar,alleen eten die samen 1kg per dag,dat is heel makkelijk rekenen.
Ik had bij mijn 1e bestelling:30kg vleesbot,12 kg spiervlees,5kg orgaanmix,5kg zalmmix,6kg pens.Dat is voor krap 2 maanden.
Alles in een vrieskast van 240 L(netto 1/3=80 L).Dat paste net.
Dan heb je nog nodig:(digitaal) weegschaaltje,snoeischaar, keukenschaar,scherp mes en veel diepvries zakjes.
Succes!
#2090943
Jump heeft alles al zo'n beetje opgenoemd.

Voor de vriezer kun je grofweg het aantal liters delen door 3. Waarbij vleesbot meer ruimte inneemt dan orgaan en vlees natuurlijk.

Ik vind ontdooibakken ook erg handig. Voor het portioneren en voor elke dag ontdooien. Ik gebruik van die curverbakken voor elke dag.
En rode vleeskratten of grote plastic manden van de action voor het portioneren.
#2090945
Leuk dat je gaat beginnen!

Je kan het aantal liters inhoud van de vriezer delen door 3.
Dat zou dan ongeveer het aantal kilo's vlees zijn wat in de vriezer past. Zou voor jou vriezer betekenen dat er ongeveer 35 kg in kan. Zelf moet ik nog wel even ondervinden of het ook zo is, maar ik denk dat het redelijk in de buurt komt.

Verder heb ik voor tot nu toe gebruikt:
Een goed vleesmes, en iets om dit flink scherp te houden (wetsteen o.i.d)
Weegschaal
Plastic zakjes/bakjes
Snijplank (vanwege hygiëne gebruik ik een aparte snijplank voor het hondenvlees)
Keukenschaar, een goede stift of diepvriesstickers om de zakjes te labelen.
Ik gebruik een afsluitbare bak om vlees in de koelkast te laten ontdooien.
Keukenzout om de snijplank mee schoon te maken na gebruik.

Zo ben ik er wel ongeveer.
Veel succes!
#2090955
Behalve hetgeen dat hierboven al genoemd is gebruik ik het volgende:
Plastic wegwerphandschoentjes (zeker voor de pens)

Verder kan ik inderdaad een afsluitbare bak voor het ontdooien aanraden, das ideaal.
Qua diepvrieszakjes, die van de Jumbo eigen merk zijn erg stevig, maar aan de kleine kant (ik gebruik ze voor spiervlees en orgaan, vleesbot past niet)
Die van de Lidl zijn ook vrij stevig. Deze zijn iets groter.
#2092751
Ik voer mijn honden geen kwartels meer (te duur :biggrin2:), maar heb ze voorheen altijd tot het spiervlees gerekend. Kwartel heeft echt superzachte botjes (mijn katten knagen dat zó weg), daar is qua calcium en knaagwerk volgens mij geen eer aan te behalen. :D
#2092930
Biologische groente schil ik niet, of de schil moet heel hard zijn, zoals bv pompoen.
Kwartels gaan hier ook naar de katten en ik reken ze als hele prooi, ze zijn wel klein maar er zitten echt botjes in en die tellen gewoon mee vind ik.

Hier stevige rubber handschoenen uit de DHZ-winkel voor het pens-gedoe, gaan een eeuwigheid mee en worden goed schoon. En een goeie messenslijpert, zo een met 2 keramische schijfjes waar je je mes tussendoor haalt. Messen worden heel snel bot van bot  ::) en dat werkt zeer irritant.

Ik heb emmers met goed sluitende deksels en 2 grote diepvriesbakken met idem deksels voor het stankvrij ontdooien.
#2092954
Ik reken kwartels als vleesbot. Ik voer 1 keer per 2 weken een kwartel en dat plan ik altijd in bij een iets krapper bevleesd vleesbot. Dan heft het elkaar mooi op.

En zo vreselijk nauw neem ik het niet met die percentages. Ik reken mijn menu wel netjes uit en hou me er ook aan, maar als ik een heel slecht of super goed bevleesd vleesbot heb, dan varieer ik ook wel eens wat met de orgaan en spiervlees die ik er bij voer.
#2092956
Mevroi Kruim schreef: Biologische groente schil ik niet, of de schil moet heel hard zijn, zoals bv pompoen.
Kwartels gaan hier ook naar de katten en ik reken ze als hele prooi, ze zijn wel klein maar er zitten echt botjes in en die tellen gewoon mee vind ik.
Voor katten uiteraard wel, maar ik vond het voor mijn honden van 26-28 kilo per stuk toch meer spiervlees met een calcium-extraatje.  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door