Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2097632
Poes Fiji (18 jaar) krijgt een aangepast dieet i.v.m nierfalen. Dit krijgt ze nu een paar weken en op het oog doet ze het daar goed op. Ze is levendig, vol in de vacht, eet goed, drinkt nog beter, maar dat plast ze ook weer net zo hard uit.

Ze krijgt 20 % vleesbot (gevogelte) 5 à 10 % orgaan, 55 % spiervlees, 10 % pens, 10% vet en daarbij 1,5 ml catoil, solidago, rehmannia
Dit zijn haar bloedwaardes:

Op10/6/2011  bloedonderzoek niet nuchter.
Ureum  21.9 mmol/l
Creatinine 205 umol/l

Op 16/08/2011 bloedonderzoek wel nuchter.
Ureum  16  mmol/l
Creatinine 319 umol/l  deze is dus aardig gestegen

Van de week ook nog urineonderzoek geweest op verzoek van de DA of er geen nierbekkenontsteking was.
Dit zijn de uitslagen:

eiwit       1.0 g/L +
pH          7.0
soortelijk gewicht  1.015
leucocyten 4.0 Leu/ul   ++++

11/11/2011 bloedonderzoek

Ureum 17.8
Creatinine 298

soortelijke gewicht urine 1.017



Mijn DA heeft gevraagd om het dieet  uitgebreid op te schrijven en zij heeft dit vervolgens voorgelegd aan professor Anton Beynen.

Dit was vervolgens zijn reactie:

Het dieet zoals ze het nu geven is zeer ongeschikt voor deze kat    :(
en veroorzaakt zeer waarschijnlijk de toename aan creatinine. Hopelijk kan je met dit antwoord iets voor deze kat/eigenaren betekenen.

Het betreft hier een zelf samengesteld nierdieet voor de kat. Zoals je weet zijn de hoekstenen van het nierdieet als volgt: fosfor- en eiwitbeperking en extra omega-3 vetzuren in de vorm van met name EPA.

Ik heb een snelle berekening gemaakt op basis van de volgende samenstelling: 15% bot, 70% vlees, 5% hart en 10% vet. Het dieet zou dan als kant-en-klare voeding ongeveer 20 % eiwit en 1 % fosfor bevatten, hetgeen in de droge stof overeenkomt met 49 % eiwit en 2,4 % fosfor en op energiebasis met 23 g eiwit/MJ en 1,2 g fosfor/MJ. Een ideaal nierdieet voor de kat bevat ongeveer 13 g eiwit/MJ en 0,2 g fosfor/MJ.

De eiwit- en fosforgehalten van het dieet zijn veel te hoog. Met name het hoge fosforgehalte verklaart de toename van de creatininespiegel. Het dieet zou volledig worden gemalen en ik ben er vanuit gegaan dat de bot-component helemaal wordt opgegeten. Het bot levert bijna alle fosfor. Zelfs al zou het bot voor de helft
worden opgegeten dan zou het dieet nog veel te rijk aan fosfor zijn. De opname van 1 gram visolie per dag in de vorm van Catoils vind ik te weinig voor een optimale EPA voorziening.

Het dieet zou dus aangepast moeten worden of de kat zou op een industrieel bereid nierdieet gezet moeten worden. Aanpassing van het dieet betekent dat het bot eruit moet en dat er een koolhydraatbron (bijvoorbeeld gekookte rijst) in moet om het eiwitgehalte te verlagen. Dit vereist enig rekenwerk om tot een goede samenstelling te komen.


Nu is meer visolie geven geen probleem, maar om nu bot te vervangen door rijst .....!!
Heeft iemand een idee hierover?

Oh ja, en dan wil de da ook z.s.m. fortekor geven.
Laatst gewijzigd door Mixxy op vr 11 nov 2011, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#2097668
Duhuh.

Je gaf toch al geen bot van grote grazers maar vooral van klein wild en gevogelte?
Zit je wel goed qua fosfor gehalte, gewoon leekker vers blijven voeren!

Fortekor kan goede ondersteuning zijn (bij het versvoeren dus)
#2097705
Ik vraag me ook af hoe hij aan de percentage's in je dieet komt.  Hij lijkt gewoon je verhoudingen genomen te hebben en niet rekening te houden met welke dieren je voert en wat je laat.
Ik heb verder geen verstand waar fosfor in zit en waar niet, maar dit lijkt me eerder een analyse van een algemeen barfmenu dan van je nierdieet.
Misschien kan je zelf eens narekenen als je de inhouden van verschillende dieren en onderdelen kan vinden?
Dat zou ik zelf trouwens ook wel interessant vinden, maar ben het nog niet tegengekomen...

Oh, en in de bib staat een artikel dat de eiwitten niet de boosdoener zouden zijn, maar enkel de fosfor. En dat dierlijke eiwitten nu eenmaal gelinkt zijn aan fosfor. Dus dat je vooral de fosfor omlaag moet krijgen.  Fortekor kan daarbij helpen, en nierdieet zal dat zowiezo al doen.  Maar je er eens in verdiepen kan natuurlijk nooit kwaad.
Ik heb toch ook al vaak gezien dat katten met nierfalen het op vers veel beter doen dan op nierbrok (wss ook omdat nierbrok zo slecht gegeten wordt en dat erg belangrijk is bij een nierpatient) en naar het schijnt zouden nierwaarden op vers voer zowiezo wat hoger liggen dan bij brokkenkatten, ookal doen ze het er daarom niet slecht op.  De maatstaf is gewoon anders.
Door Limpy
#2097714
Mixxy is er inmiddels al mee bekend welke botten/dieren niet te voeren bij nierdieet ivm fosfor  ;)

Hier ook een kat met beginnende rammelende nieren, ik weet zeker dat hij het op nierbrokjes/blik veel slechter zou doen. Het zijn echt de plantaardige eiwitten die voor ellende zorgen, niet de dierlijke eiwitten.
Door Mixxy
#2097751
Ik zal ook echt niet overgaan op blik/brok. Het gaat mij meer om de opmerking om bot te vervangen door rijst/pasta. Dit zijn toch twee verschillende componenten. Wat gebeurd er als je bot uit de voeding laat? Krijg je dan geen tekorten? En wat is dan de meerwaarde van pasta/rijst?
#2097764
Onze dierenarts vertelde toe we afgelopen week met een doodzieke Eddie kwamen (hi is weeropgeknapt gelukkig) dat bloedwaardes van een kat die op vers voer staat anders zijn dan de bloedwaardes van een brokkenkat.
Ze noemde daarbij dat specifiek creat en ureum bij een versvoer kat hoger zijn dan bij een brokkenkat en dat dat volkomen normaal is.
De exacte goede waardes wist ze niet, maar ging ze uitzoeken.
Ik zou Tannetje Koning eens vragen, zij zak vast de goede waardes weten. Wie weet zijn de door jou genoemde bloedwaardes dus wel helemaal normaal.
Ook vertelde de dierenarts dat verse voeding het allerbeste is voor een kat met nierproblemen.
En een beetje (let wel, ik heb geen verstand van normale waardes bij een kat, dus ik weet ook niet of het door jou genoemde eiwitgehalte te hoog is of niet) eiwit in de urine kan ook komen als een kat erg ziek is, of een infectie heeft. Ook omdat er leuco's verhoogd zijn in de urine, lijkt mij verdacht voor een infectie. Maar nogmaals, ik ben geen dierenarts (ben ic-verpleegkundige) dus ik praat hier onze eigen dierenarts na ;-)
Aan rijst heeft een kat helemaal niks, kan alleen maar allergieen opwekken.
Je zou misschien wel de 30% bot kunnen verminderen naar 15%...
Veel succes en hou ons op de hoogte als je wil!
Door *Flip*
#2097801
creatinine is een afval product van de spieren (van creatinefosfaat, fosfaat wordt er 'afgeknipt' en dan ontstaat er energie) Creatinine ontstaat dus ook bij de afbraak van spieren. Gezien onze katten vlees eten klinkt het logisch dat de creatinine gehaltes hoger liggen.

ik vind het ook raar dat professor Anton Beynen geen rekening heeft gehouden met vlees & bot soorten. Paard bevat rel veel fosfor, ik neem aan dat je dat sowieso niet voert.
#2097858
Als je het bot weglaat, zou ze diarree krijgen (ik denk dat iedereen dat wel weet), en rijst of pasta gaat dat dan weer tegen (werkt stoppend). Samen met het feit dat ze er energie kan uithalen zonder eiwitten en ze daarom minder eiwitten binnen zou krijgen, is volgens mij de motivatie.
Maar ik vind dat een verkeerde redenering, een redenering die nierbrokkenmakers ook maken, maar die in de praktijk gewoon niet blijkt te kloppen (of de praktijk die ik al gehoord heb).  
Een kat blijkt het gewoon beter te doen op dierlijke eiwitten en beperking van fosfor dan op al die plantaardige zaken en koolhydraten.  Een al verzwakte kat nog wat extra lastig maken om haar voedsel te verteren, lijkt me gewoon niet zo'n strak plan. En het zijn niet de dierlijke eiwitten die de nieren belasten, daar ben ik van overtuigd, eerder die plantaardige en graaneiwitten die tegenwoordig zoveel aan katten gegeven worden.  Alleen is dat nog niet algemeen aanvaard, blijkt...
Het is natuurlijk wel altijd voordelig het aandeel eiwitten wat te beperken,gewoon opdat er niet te veel afvalproducten in het bloed zitten, maar ze blijkt daar wel mee om te kunnen want zelfs met die hoge waarden voelt ze zich prima.  Je moet ook steeds meer naar de kat dan naar de waarden kijken als je een beeld wil hebben van haar toestand.  De waarden zeggen gewoon dat haar nieren niet helemaal in orde zijn, en zolang je daar rekening mee houdt en ze ziet er goed uit, is er minder probleem dan als het omgekeerd zou zijn. Maar je kan dus wat vettere voeding geven aan een nierkat.  En natuurlijk de fosfor naar beneden halen door de diersoorten te kiezen.  Tuurlijk weet je dat al.
Ik vroeg me eigenlijk in het algemeen af of er ergens een tabel was die weergeeft wat het fosforgehalte is van verschillende onderdelen (bot, vlees, organen) van verschillende diersoorten.  
Ik weet wel het algemene nierdieet, maar het lijkt me intessant het ook zelf te weten en te kunnen berekenen.  
#2098052
Natuurlijk kun je niet zomaar botten uit het dieet vervangen door rijst. De botten leveren calcium, fosfor, magnesium, kalium en ook behoorlijk veel vet, uit het merg. Rijst levert alleen maar koolhydraat, heel wat anders dus. De kat loopt dus zeer zeker tekorten aan mineralen op. Ik snap dus echt niet hoe deze hooggeleerde op deze manier een dieet wil samenstellen.

Hij weet idd niet wat voor diersoorten je voert en kan dus geen zinnig woord zeggen over het fosforgehalte. Verder levert alleen 5% hart als orgaan natuurlijk ook geen volwaardig dieet. Dierlijke eiwitten worden veel beter verteerd dan plantaardige eiwitten (brok/blik) en leveren dus veel minder afvalstoffen.

Fosforgehalte kun je beperken door alleen gevogelte en eventueel konijn te voeren, zowel spiervlees als bot en orgaan, en op termijn het percentage bot en orgaan omlaag te doen. Daarnaast zou ik idd meer vette vis en visolie geven, alsmede kijken of je aan wild konijn, fazant, patrijs ed kunt komen, wild bevat ook meer omega-vetzuren. Eiwitbeperken doe je in het allerlaatste stadium van nierfalen, en dan kun je ook extra koolhydraten toevoegen voor de energie, dan maakt het ook verder niet veel meer uit, dan is het een kwestie van maanden.

Over Fortekor zijn de meningen inmiddels behoorlijk veranderd heb ik begrepen, maar dat moeten de dierenartsen kunnen uitleggen.
Door Mixxy
#2098482
eiwit in de urine kan ook komen als een kat erg ziek is, of een infectie heeft. Ook omdat er leuco's verhoogd zijn in de urine, lijkt mij verdacht voor een infectie.
De urine is onderzocht op bacteriën (kweek), maar hier kwam geen infectie uit. Eigenlijk hoopte de da hierop, want daar is wat aan te doen.
Hij weet idd niet wat voor diersoorten je voert en kan dus geen zinnig woord zeggen over het fosforgehalte. Verder levert alleen 5% hart als orgaan natuurlijk ook geen volwaardig dieet.
Ik heb wel doorgegeven wat voor dieren ik voer. Van bot alleen gevogelte en konijn, maar ik heb het idee dat hij daar aan voorbij is gegaan. Het orgaan bestaat uit hart/lever/nier en pens. (vindt ze lekker  :biggrin2:)
Over Fortekor zijn de meningen inmiddels behoorlijk veranderd heb ik begrepen, maar dat moeten de dierenartsen kunnen uitleggen.
Ja, daar wil ik eigenlijk ook wel meer over weten.
Ik vroeg me eigenlijk in het algemeen af of er ergens een tabel was die weergeeft wat het fosforgehalte is van verschillende onderdelen (bot, vlees, organen) van verschillende diersoorten.

Ook hier heb ik al naar lopen zoeken, maar helaas nog niet gevonden.

Oké, rijst gaat het niet worden. Ik blijf voorlopig dit menu handhaven. Zal alleen het vleesbot nog terugbrengen naar zo'n 20 %. Dit lijkt mij echt het minimum.
Ze krijgt iets meer visolie 1.5 ml van catoil.
Inderdaad heb ik gezien dat professor Beynen een brokkenman is. Mijn da zal waarschijnlijk les van hem gehad hebben in Utrecht. Ze wil echt wel het beste voor de poes, maar tja, eigenwijs als ik ben.... :D
Door flin
#2098565
zoek hier eens naar;

  aluminium hydroxide,

~~

http://www.zzcat.com/CRF/supplies/binders.htm

Phosphorus binders are a critical treatment for extending a CRF cat's life.

A 2001 study by Peter Markewell (BSc, BVetMed, MRCVS) for the Waltham Centre for Pet Nutrition found that "...using a phosphate- and protein-restricted diet, in combination with oral phosphorus-binding agents in those cats in which control of hyperphosphatemia [high phosphorus] and RHPTH [renal secondary hyperparathyroidism] was not achieved by diet alone, resulted in more than doubling of average survival time from the commencement of treatment."

Both aluminum and calcium-based binders are available without prescription,
but the aluminum based binders are more effective, safer, and often cheaper.
Renagel is an expensive prescription binder used only if cats cannot tolerate the aluminum and calcium binders.

  Binders must given with each meal so that they can bind with the phosphorus in newly consumed food and prevent its absorption into the body and bloodstream.

David's advice:  "Generic Aluminum Hydroxide Dried Gel USP powder" is the most effective, easiest to use and least expensive binder in almost every case.  Many vets are unaware that this over-the-counter (OTC) product is readily available from compounding pharmacies and via mail order, so you may have to educate them."


Information and Vendors

    Aluminum Hydroxide Dried Gel USP
    Aluminum Hydroxide Dried Gel Vendors
    Other Aluminum Based Binders
    Calcium Binders
    Epakitin
    Renagel
    Dr. Nagode's Protocol / Dosage
    Conversion to milliliters
    About This Page
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door