Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door yalla
#209796
Zojuist hoor ik van een collega dat de luchtverfrissers zoals die van Brise (in het stopcontact) of andere decoratieve lekkere-geurverspreiders stoffen bevatten in kankerverwekkend zijn. Deze collega heeft een Maltezer en die hoest de laatste tijd nogal flink (zij heeft nog nooit van barfplaats gehoord, dus daarom stel ik de vraag hier maar even). Zou het kunnen komen door die bepaalde stof? En weet iemand ook om welke stof het gaat?
Door ine
#209801
Ja, staat op rtl5 teletekstpagina 106 of 107.
Benzeen en Styreen.
Ook in etherische oliën!
Dit kan nog een heleboel reacties opleveren.
Door ine
#209804
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/) ... t_0915.xml

Laatst gewijzigd: 23-11-2004 11:21

'Luchtverfrissers zijn kankerverwekkend'
Luchtverfrissers zoals geurkaarsen en spuitbussen bevatten vaak hoge concentraties kankerverwekkende stoffen en daarom moet de wetgeving rondom deze producten worden aangepast.


Fabrikanten aanpakken
Daarvoor pleit de Consumentenbond. Door mazen in de huidige wetgeving hoeven fabrikanten de samenstelling van hun producten niet aan te passen en zijn ze niet strafbaar, aldus de Consumentenbond.


Geurkaarsen
Het gaat om spuitbussen met luchtjes, geurkaarsen, wierookproducten en etherische olieën. In veel van deze producten zitten de schadelijke stoffen benzeen en styreen.

Ramen open
De bond adviseert mensen met luchtwegklachten en baby's luchtverfrissers te vermijden. "Het is beter om frisse lucht te krijgen door de ramen te openen en fruit, bloemen en planten in huis te zetten", aldus de bond.

Wetgeving
Behalve een goede Europese wetgeving pleit de Consumentenbond voor etiketten op de luchtverfrissers die waarschuwen voor de mogelijke effecten. Ook gaat de bond de fabrikanten verzoeken de schadelijke stoffen weg te laten.

Lees ook:
'Luchtverfrisser slechter dan uitlaatgassen auto'
Tweederde van Nederlanders gebruikt luchtverfrisser


Laatst gewijzigd: 23-11-2004 11:20

'Luchtverfrisser slechter dan uitlaatgassen auto'
Luchtverfrissers bevatten stoffen die kankerverwekkend zijn. De concentratie is soms hoger dan gemeten bij een drukke autoweg.


76 producten
De onderzoekers hebben 76 producten onderzocht van Airwick, Breeze, Ambi Pur, Fresh Air en een aantal huismerken. Het gaat om onder meer spuitbussen, verstuivers, gels, elektrische verstuivers, geurkaarsen, etherische oliën en wierook.

Uitlaatgassen
In de helft van de producten zitten kankerverwekkende stoffen die te vergelijken zijn met hoge concentraties uitlaatgassen. Tweederde van de geteste luchtverfrissers bevat stoffen, die verdacht kankerverwekkend zijn, maar waarvan dat nog niet is bewezen.

Luchtwegen
De producten bevatten allemaal stoffen die irritatie van de luchtwegen en slijmvliezen kunnen veroorzaken. Vooral de etherische oliën en de wierook komen slecht uit de bus, aldus de Consumentenbond.

Lees ook:
'Luchtverfrissers zijn kankerverwekkend'
Tweederde van Nederlanders gebruikt luchtverfrisser



Laatst gewijzigd: 23-11-2004 11:19

Tweederde van Nederlanders gebruikt luchtverfrisser
Bijna tweederde van alle Nederlanders heeft een luchtverfrisser in huis.


'Luchtverfrisser slechter dan uitlaatgassen auto'
Koelkast
Volgens het marktonderzoeksbureau GfK heeft 64,6% van de Nederlanders geurkaarsen, potten met geurblaadjes, middelen voor in de auto en koelkast in huis. Ze zijn overal te vinden, in de koelkast, op het toilet, in de auto, de woonkamer en slaapkamers.

Toilet
In dat percentage zitten ook de luchtverfrissers voor op het toilet en in de woonkamer, die 55% van de Nederlanders heeft.

Jongeren
Volgens onderzoeker J. Holla kopen Nederlanders ongeveer vier keer per jaar een luchtverfrisser. "Het valt op dat vooral jongeren er een grote belangstelling voor hebben", zei hij. "We zien deze middelen vaker op plaatsen als in de auto en in de slaapkamer."
Door yalla
#209809
Bedankt Ine voor deze berichtgeving.

Zijn die stoffen (Benzeen en Styreen) ook voor honden schadelijk dan en wat zijn de symptomen. Iemand?
Door ine
#209812
Ik ga ervan uit, dat deze stoffen voor alles wat ademt schadelijk is. Symptomen? Het is kankerverwekkend op de lange termijn!
Misschien misselijkheid en kortademigheid op de korte termijn?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#209880
Een hond ruikt stukken beter (weet niet meer hoevel, maar het was een boel) als een mens dus volgens mij doe je een hond helemaal geen plezier met die chemische luchtverfrissers.
Ik kan zelf ook niet goed tegen parfum (dat kriebelt dan ontzettend in mijn neus en keel), dus bij mij komen die dingen er niet in, ik zet regelmatig een raam open ;). Kan me dus heel goed voorstellen dat een hond gaat hoesten door zo'n ding. Maar momenteel heerst er ook kennelhoest, misschien heeft ie daar wel last van ;).
Door tieneke
#209884
Ik ken zat mensen die er eentje en vaak meerdere in de woonkamer hebben,het slaat gewoon op je strot als je daar binnen komt :-X
Door tieneke
#209896
jeanne schreef: ohjee, ik heb ook zo'n ding in het stopkontakt zitten :-\
Ik gooi ze er meteen uit...........
Wel verstandig ja...
Door Truus
#209904
tieneke schreef: Jij ook al Truus ;D ;D
Ja :-[ maar vanaf nu dus niet meer, als ik dit zo lees...lijkt het me beter van niet ;)
Door Jolly
#210012
ben niet zo'n geurtjes mens, bij mij gaan de ramen dan gewoon open.
heb wel van die geurkaarsjes bij de tuinen vandaan.
Maar zelfs als die aan gaan dan staan de ramen ook nog open, ze zijn meer voor het gezellige romantische flikkerlichtjes effect zeg maar.
Door gonny
#210014
nou ik denk dat als je afentoe een geurkaarsje aansteekt het echt geen ramp is hoor!! hier blijven ze gewoon lekker branden! ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door