Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Migudu
#2094981
Alsof de duvel ermee speelt, drie katten niezen af en toe en eentje is weer begonnen met hoesten.
Verder zijn ze actief, niet ziek, eten, drinken etc.
Ik wil er niet steeds zo maar antibiotica in duwen, en dat krijg je toch als je naar de da gaat.
Zijn er andere oplossingen?

Groetjes,
Gerda
Gebruikersavatar
Door koekje
#2094982
Als ze verder niet moeilijk doen, zou ik het ook even afwachten. Op het moment dat ze wel moeilijk gaan doen (hangerig, lusteloos, minder zin in eten, uitvliegend snot, blaren, etc) toch maar wel ritje naar de dokter.
Door Lonaa
#2094984
Vervelend Gerda. :(

Ik weet zo ook niet wat je eraan kan doen.

Niezen opzich is niet zo'n probleem. Pas als er gekleurd snot uit de neus komt, is er reden tot AB. Dan zit er namelijk een ontsteking. :)
Door flin
#2094988
zzznot wat groen en geel wordt, > AB

wat waterig, en niet ziek > aankijken

hoesten in de smiezen houden > te dik slijm is een slijmoplosser een idee

je hoeft geen AB-kuur te krijgen hoor! daar ben je zelf bij?
vraag da gewoon waarom? tegen een virus helpt AB not, maar bij een eventueel bijkomende bacterieele infectie natuurlijk wel,
mocht 't zover komen, vraag (of neem ergens anders vandaan) er ook probiotica bij

 vervelend hé...
Door fem fatale
#2095043
Migudu schreef: Alsof de duvel ermee speelt, drie katten niezen af en toe en eentje is weer begonnen met hoesten.
Als ze last krijgen van de snotneusjes kan een druppeltje zoutoplossing (neusdruppels voor babies) soms enorm helpen.
Door *Yvje*
#2095192
www.huisdierendokter.nl kan ik je aanraden, ik heb er nu al meerder keren allerei producten weg
en ben er echt helemaal tevreden mee ! Ook aan de recensies te zien van een heleboel andere
klanten schijnt het een hele goeie site te zijn. Ik heb al een aantal keer gemaild met iemand
en je krijgt altijd zeer snel duidelijk antwoord en je hebt je bestelling binnen een dag of 2.

Ze hebben als alternatief voor ab colloidaal zilver maar ook speciaal voor niesziekte produkten.
Echt het kijken waard !  ;)
Door Ziviaantje
#2097574
Heb je regelmatig niezen onder je katten? Dan kan het zijn dat je een kat hebt met chronische niesziekte en dat het zo nu en dan weer de kop op steekt. Je zou L-Lysine of Sinus Compositum van Groene Os kunnen geven. Deze werken weerstandsverhogend bij virussen. Ik heb een kat met chronische niesziekte gehad (als kitten van 4 weken had ze het al, uit het asiel) en ik heb het geluk gehad dat op één of andere manier de andere katten er nooit last van hadden. Maar uit de praktijk (ik werk bij een dierenarts) weet ik dat heel veel mensen met meerdere katten (vaak fokkers) blijven tobben ermee. Er hoeft maar één drager er tussen te zitten die er zelf bijna geen last van heeft....
Door Mevroi Kruim
#2098055
Hoe zit het met wormen? Ik was het al bijna vergeten maar de Frummels hebben mij eraan herinnerd dat trietoogjes en een beetje snotteren ook door wormen kan komen  :-[ ze knappen hier iig heel snel op na hun wormenkuur. Nou zijn de Frummels nog klein en ook nog eens met een beroerd verleden maar je weet maar nooit.
Door Migudu
#2098059
Ontwormen moet binnenkort idd, maar ik wil eerst dat Stilgar weer wat teruggeveerd is van alles.

Groetjes,
Gerda
Door Migudu
#2098248
Flynn heeft echt kriebel in zijn neus, als hij zijn neus maar aanraakt, dan niest hij..vind het zielig.
Maar voor de rest is hij niet ziek...

Gerda
Door Daphne&Jayden
#2102835
Hoe gaat het nu met Flynn? 

Een van mijn katten heeft chronische neusverkoudheid en als het opspeelt, geef ik haar 3x per dag een kwart tabletje Engystol van Heel over een periode van 5 dagen. Bij herhaling telkens een periode van 5 dagen.
Na mijn vakantie was ze weer heel erg verkouden (helaas kon niemand haar 3x per dag die tabletjes geven) en voor het eerst dat mijn andere 3 katten er ook hoestverschijnselen van kregen.
Ik geef haar nu 's avonds op nuchtere maag een halve kinderdosering Orthica Atopic poeder opgelost in wat water. Ze is binnen 3 dagen echt enorm opgeknapt en is ze zo goed als gezond. En daardoor zijn de "klachten'" van de anderen er ook mee verdwenen.

Engystol en Orthica Atopic kunnen ook prima samen wanneer de verkoudheid heel ernstig is.

De Engystol laat ik trouwens een kwartiertje weken in een klein beetje water zodat je het tabletje kunt pletten. Het is namelijk wel belangrijk dat het oplost in de mond zodat het meteen door de slijmvliezen kan worden opgenomen.

De Orthica Atopic heb ik hier besteld (is de goedkoopste, zowel op internet als in de winkel, in de winkel heb ik alleen de tabletten kunnen vinden):
http://www.debewustewinkel.nl/advanced_ ... ica+atopic

Het helpt ook goed om tea tree olie in luchtbevochtiger te doen of in een olielampje te branden. Tea tree ontsmet en haalt dus de bactieren uit de lucht/omgeving, daarbij is het verlichtend voor de luchtwegen. Misschien dat je het wel weet, maar voor de zekerheid, Tea Tree mag niet op de kat aangebracht worden, want het is giftig voor katten. Je kunt het natuurlijk wel op een zakdoek sprenkelen en bij de kat leggen.

Beterschap met je lieverds!  :)
Door Migudu
#2102957
We zijn gister met hem naar de da geweest, ik vond dat hij teveel reutelde en hij trok zich terug en dat is altijd foute boel.
En ja, 40 graden koorts en een vermoeden van longontsteking, dus 2 longfoto's gemaakt.
Geen longontsteking,maar wel van de voorste luchtwegen. Dus weer antibiotica en nu ook neusdruppels.
Hij is nu wat alerter, eet goed, maar ik ben er echt zo moe van, die tegenslagen..Nu even weer een tijdje rust aub. :-\

Gerda
Door Irish
#2104621
Ik kom nooit in de kattenhoek, maar begrijp dat je nogal het een en ander te verstouwen hebt gehad met je katjes..  :-[
Dikke kus voor jullie allemaal  :-* :-* :-*
Door Migudu
#2104626
Dankje, Iris...Ja veel pech de laatste tijd.
Ach, droog brood is ook best lekker. :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door