Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2097010
Nadat we vandaag bij de dierenarts zijn geweest gaan we starten met een eliminatiedieët.
Hope heeft last van zijn huid, schilfers en heel veel jeuk. Hij krabt het kapot en voelt zich ellendig.
We willen stoppen met de prednison, dat vond de DA ook. Hij is nogmaals nagekeken op vlooien, en de prac-tic die we verdachten is uitgewerkt. Officieel pas op 1 september, maar aangezien er nieuwe plekken komen en op zijn hele lijf heel veel schilfers willen we niet te lang meer wachten.

De DA vind dat ik een eliminatiedieët moet starten om uit te sluiten of de problemen te maken hebben met een voedselallergie.
Uiteraard hebben wij een discussie gehad over het voeren van vers, waarbij hij vond dat ik brokken moest gaan voeren, en ik dit niet wil. Tijdens het elimineren mag ik hem nergens mee ondersteunen omdat ik dan niet kan zien of de klachten weg zijn of worden onderdrukt. Wel heb ik een verzachtende shampoo meegekregen die ik 1 keer in de week mag gebruiken. Verder geen vlooiendruppels etc.

Dus wil ik gaan elimineren met vers. Nu heb ik hier al een tijdje meegelezen en me verdiept want ik zag het al wel aankomen denk ik. Hope heeft nu 4 diersoorten gehad namelijk rund, paard, lam en kip. In zijn brokken zat ook kip. Verder heeft hij nooit iets anders binnengekregen.

Nu zat ik te twijfelen aan eend, konijn of geit. Daar is handig aan te komen en ik kan er alles van geven.
Als eend veel op kip lijkt is dit misschien niet handig. En als hij allergisch blijkt voor graan en ik geef eendennekken is dat misschien ook niet goed. Van konijn vallen veel honden af en dit mag niet gebeuren. Hij moet 4 kg aankomen, er mag niets meer af. Geit heeft hij ook nog nooit gehad, is wat vetter dus daar zal hij wat gemakkelijker van aankomen.

Nu is geitenbot te hard, en geitenribben durf ik nog niet aan want hij barft nog niet lang en hij slikt het laatste stuk vaak in 1 keer door. Maar bij Lupa hebben ze gemalen geitenbot, dus dat zou een optie zijn.

Wat vinden jullie? Hebben jullie nog andere ideeën?

Dat ik niet met medicatie moet ondersteunen vind ik wel begrijpelijk, maar kan ik nog iets anders voor hem doen?

Even een kleine wijziging: ik kan super slecht aan geit komen. Wel vlees en pens maar geen organen.
Dus ik ben bang dat geit gaat afvallen!
Laatst gewijzigd door Hope op di 12 mar 2013, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2097050
Goed dat je gaat beginnen!

Ik raad je aan om te beginnen met eend, maar geen nek en maagjes.

Die shampoo, die zou ik dus ook laten staan voor minstens een paar weken. Aan iedere hond zijn vacht kan je aflezen hoe het met het dier gaat, dus ik vind dat als je met elimineren bezig bent, je daar in eerst instantie af moet blijven. Zo kan je dan aan zijn vacht zien of de verandering van voer iets met hem doet. bovendien weet je niet hoe hij reageert op die shampoo.

Persoonlijk denk ik wel dat je hem kan helpen met een homeopatisch weerstand verhogend middel. Dit zou allicht de verbetering door verandering van voer iet wat kunnen vertekenen, maar allergische reacties werken echt wel door zo'n middel heen, dus ik vind het prima samen kunnen gaan. Allergieën zijn problemen  met de weerstand, maar  het is niet zo dat een hond niet meer allergisch is als zijn weerstand beter is. ik denk dus aan probiotica, en/of weerstand verhogende druppels (bijvoorbeeld Immuboost van Phytonics).

succes!
Door Jump
#2097051
Wat sh*t voor Hope,het Barfen op zich heeft dus niet geholpen voor zijn klachten.

Bij Lupa hebben ze bij bio-barf wel geiten lever en hart dus dan ben je al een heel eind
en ze hebben ook jonge geitenrib,die moeten dus wel zacht genoeg zijn.
Andere geit producten hebben ze ook bij SW,mssch kun je ergens meebestellen.
Laatst gewijzigd door Jump op di 30 aug 2011, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2097063
Sh*t is het inderdaad. Baal er flink van, maar aan de andere kant ben ik ook blij dat ik de tijd heb genomen.
Nu is in ieder geval die prac-tic uitgewerkt en kan ik dat uitsluiten.

Nu toch maar aan het elimineren. Wil vandaag alles besloten en uitgezocht hebben en morgen of donderdag gaan starten.
Moet toch eerst vlees halen, en die ene dag meer of minder zal niet zo gek veel meer uit maken.

Die shampoo, tja daar zeg je wat Nienk. Het is alleen dat hij zoveel jeuk heeft dat ik had gehoopt dat ik dat toch enigzins zou verzachten. Zal ik hem anders vandaag wassen? En dan morgen of donderdag starten met elimineren? Of gewoon helemaal maar laten? Het is wel een hypo-allergene shampoo dus het lijkt me stug dat hij daar op reageert. Maar ik ben geen expert helaas.

Eend moet toch wel kunnen dan? Lijkt het niet teveel op kip?
Ik bedoel, stel dat hij allergisch blijkt voor kip, is hij dan niet ook standaard allergisch voor eend?

Stel dat ik toch voor geit zou gaan, en hij krijgt 6 weken geen nier, dan wordt het wel te eenzijdig of niet? Of kan dat wel voor 6 weken? Dat ik dan als ik een diersoort toevoeg ik daar nier van neem? Want ik kan inderdaad aan vlees, bot, lever en hart komen. (En aan pens, maar dat moet ik zien als aparte diersoort toch?)

Zal ondertussen eens goed rondkijken wat ik kan krijgen. Gelukkig ben ik vrij vandaag, dat scheelt al een stuk.
Laatst gewijzigd door Hope op di 30 aug 2011, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2097100
Het is inderdaad heel wat uitzoeken in het begin, maar ook dat gaat steeds makkelijker hoor! (nou heb ik lekker makkelijk praten hoor, wij zijn gewoon begonnen met een kvv van 100% konijn...)

die erge jeuk, dat is wel vervelend inderdaad. misschien kan je eerst even proberen of het hem al wat helpt als je hem alleen even afspoelt? Bij Reus scheelde een keer goed zeiknat regenen al mega in de jeuk. Woon je misschien in de buurt van het strand? in zee zwemmen/waden is heerlijk voor de meeste honden met jeuk klachten! je  kan ook bij een goede drogist of de body shop vragen om dode zee zout, daar maak je dan een hele dunne oplossing van met gewoon water, dat kan je dan op Hope sprayen met de plantenspuit. bijvoorbeeld voor je gaan wandelen. na het wandelen even goed afspoelen (het is nl. niet de bedoeling dat hij het op gaat likken). ken een atopische labradoodle die daar echt enorm baad bij heeft.

hoe heet die shampoo die je hebt? weet je wat er in zit?

6 weken geen nier... het lijkt mij geen onoverkoombaarheid. maar je moet er ook wel rekening mee houden dat 6 weken misschien niet genoeg is. ik zou dus zelf kiezen voor een diersoort waar je wel compleet van kan voeren. kip en eend lijken mij net zoveel, of misschien nog wel minder, op elkaar lijken dan geit en lam. kip allergie betekent niet per sé ook eend allergie.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2097134
Nou, heb al een boel ontdekt.
Hier in de buurt kan je nergens aankomen, dus ik zal alles moeten bestellen.
Wat ik kan krijgen:

Konijn: vleesbot, spiervlees, hart, lever, nier
Geit: jonge ribben of gemalen bot, spiervlees, hart en lever
Eend: vleesbot, lobsnit, lever en hart

Ook heb ik zitten denken aan All-Animal konijn. Maar dan zal ik toch echt moeten geloven dat er alleen konijn inzit.
Dus of dat wat is? Het is in ieder geval duur. Maar dat is het toch. Eend, geit of konijn het is allemaal duur. Het zit al snel aan de 70 euro per maand  :-[
Maar die all-animal zou voor de eerste 6 weken misschien een optie zijn, daarna wordt het lastig. Want als ik een diersoort wil toevoegen zit je natuurlijk met de percentages. Als ik zelf zou samenstellen kan je gewoon bijvoorbeeld konijnenhart vervangen voor paardenhart (ik noem maar wat).

De shampoo. Het is Allermyl, van virbac animal health.
Het is voor een overgevoelige of geïrriteerde huid. Er staat op:
een schuimende micro-emulsie, speciaal ontwikkeld ter ondersteuning van de behandeling van een overgevoelige of geïrriteerde huid bij honden en katten. Bevat de synergetische combinatie van verzachtende, jeukstillende en huidreinigende bestanddelen met essentiële vetzuren. Door de speciäle formulering dringen de bestanddelen goed in de huid door, die langdurig wordt beschermt.  Ingrediënten: mild reinigend bestanddeel, monosacchariden, vit. E, Linolzuur, Gamma-linoleenzuur (Omega 6), Piroctononolamine; PH-neutraal. Ongeparfumeerd.

Dan nog even over hoe streng we moeten zijn.
Pa en ma vinden dit vreselijk. Vooral pa, die gaat het echt heel moeilijk krijgen.
Vanavond maar eens goed met die 2 om de tafel zitten, want ik kan zelf wel allemaal goed mijn best doen maar dat heeft alleen zin als zij zich aan mijn regels houden. Goh, wat klinkt dat leuk! Meestal is het net andersom  ;)

Hope heeft nogal wat trucs zodat hij wat bij elkaar gescharreld krijgt.
We hebben in de tuin konijnen zitten. Bij het voeren van die konijnen valt er soms brok langs de ren of achter het hok.
Hope gaat dan als een soort tijger onder het hok om overal bij te kunnen. Zo gaat het ook met het voer van de vogels die onze tuin bezoeken. Hij kan uren onder de tuintafel liggen wachten tot er een kruimeltje brood, een stukje vetbol of een zaadje naar beneden valt.
In het park eet hij alles wat op eten lijkt. Hij heeft wel eens een vetbol inclusief netje naar binnen gewerkt. Of het nu een stukje brood is wat voor de eenden bedoeld was, grassprieten die lekker lang zijn, het maakt niet uit als hij denkt dat het eetbaar is gaat het naar binnen.

Het zou betekenen dat ik de konijnenhokken aan de onderkant moet afzetten om te voorkomen dat hij daar onder kan. Hij eet daar brokjes, maar ook keutels vind hij lekker. De konijnen kunnen uit een bakje gaan eten om te voorkomen dat het naast de ren valt. De vogels moeten niet meer gevoerd worden of op een manier dat er niets meer op de grond valt waar hij bij kan. Hij zal aan de riem moeten blijven om te voorkomen dat hij iets naar binnen werkt.
Elimineren zal ook betekenen: geen groentenmix, geen ei en geen probeotica in de vorm van zuivel.

Of ben ik nu te streng?
Zijn er nog suggesties wat betreft tussendoortjes? Vooral om het mijn vader wat gemakkelijker te maken zodat hij het volhoudt. Ik dacht eraan dingen te gaan drogen, dat kan toch wel? Gewoon van dezelfde diersoort.

Ik heb nog een vraag bedacht, haha. Een paar dagen geleden heb ik de halve vriezer vol gelegd met rund, paard, lam en kip. Wat zal ik hiermee doen?!
Laatst gewijzigd door Hope op di 30 aug 2011, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2097326
Hoi Marloes, fijn dat je in overleg met de DA toch gaat elimineren.

Lijkt mij wel erg wijs echt alleen die ene diersoort te voeren. Dus geen koekjes, tafelrestjes e.d. en idd dan maar even streng zijn tegen je ouders. Ook zou ik (persoonlijk) alle hondenkleedjes e.d. wassen met natuurlijk wasmiddel (ecover) en ik zou andere chemische stoffen zo veel mogelijk weren uit huis (luchtverfrissers zeker die in stopcontacten en dat soort zaken)

Ook zou ik zelf wel iets ondersteunen met homeopathische middelen (Groene Os probiotica bijvoorbeeld) maar dat is helemaal aan jou natuurlijk. Ga je nu wel iets meer voeren om te zorgen dat ie ook wat extra aankomt?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2097344
Hoi Sarah,

Meer voeren wil ik zowiezo, daar was ik al mee bezig.
Vandaar ook mijn voorkeur voor eend of geit, omdat dit toch wat vetter is. Ik ben bang dat hij van konijn af zal vallen en ik wil hem juist 4 kg zwaarder hebben.

Hij krijgt dan inderdaad alleen die ene diersoort. Streng zijn hoort er dan bij zullen we maar zeggen.
Van die kleedjes e.d. wassen, wij wassen thuis alles met neutral wasmiddel omdat ik zelf niet tegen wasmiddelen kan.
Luchtverfrissers e.d. hebben wij niet in huis, mijn moeder heeft copd dus we zijn met alles in de lucht al onwijs voorzichtig. Maar bedankt voor de tips!

Probiotica lijkt me goed, de Groene Os is mij voor de paarden goed bevallen, dus dat zou ik wel willen doen misschien.
Drainage kuur ga ik niet doen, omdat er op de verpakking staat dat het niet voor verzwakte honden is en ik vind dat hij dat toch behoorlijk is. Hoe zit het eigenlijk met de vezels in zijn voeding als hij geen groenten krijgt?
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2097351
Drainage geef ik zelf ook nooit als ze verzwakte weerstand hebben dus dat lijkt me ook slim.

Wel fijn dat alles in huis al zo min mogelijk chemische middelen bevat. Mocht je je keuze hebben gemaakt qua diersoort en ik kom de vriezers halen zou ik misschien wat voor je mee kunnen nemen. Als je dat wil doen we dat even verder met PB
Laatst gewijzigd door Sarah5 op di 30 aug 2011, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2097356
pfft, had ik een heel antwoord getiept, piept internet er tussen uit. nog maar een keer, beetje ingekort:

- ten eerste, over dat wassen van de kleedjes. wassen is prima, maar doe dat alleen met het wasmiddel waar ze normaal altijd mee gewassen werden! je moet echt niets veranderen nu.

- ik zou persoonlijk voor eend gaan. geit spreekt me tegen. waarom weet ik eigenlijk niet. en als je een gemalen geit product koopt, heb je risico dat er ook geitenpens in zit. en dat moet niet. in een konijn of eend kvv kan ook maagjes zitten, maar dat lijkt me toch een kleiner risico.

- over het elimineren met kvv: als ik een nieuwe diersoort er bij neem voor Reus, dan doe ik dat ook gelijk goed ook. dus toen hij er lam bij kreeg, dan kreeg hij gewoon om de dag een hele maaltijd lam. als hij er dan op zou reageren, zou het ook gelijk goed zichtbaar zijn ook. dit houdt ik 2 weken vol voor dat ik iets zeg over een eventuele reactie. dus ook als ik vermoed dat hij er op reageert, dan nog ga ik 2 weken door. hij vreet namelijk ook wel eens iets van straat ofzo, dus als hij geljk na de eerste maaltijd nieuwe diersoort jeuk krijgt, dan kan dat ook toeval zijn.

- die allermyl shampoo heb ik ook wel gebruikt voor Reus, voordat we aan het elimineren enzo gingen. jeuk werd er wel iets beter van, maar maar heel tijdelijk. niet dat het echt iets verbeterde ofzo. ik gebruik nu Vet Gold Cream shampoo en dat is echt briljant spul voor Reus. vacht knapt er enorm van op, en blijft ook beter.

- Tinlo Barfmenu heeft ook kvv die 100% maar 1 diersoort bevatten. eend, konijn, en meer.

- je kan niet streng genoeg zijn! echt waar, ieder lullig konijnenbrokje of hapje buiten het dieet kan alles in de war sturen. hoe strenger je nu bent (voor Hope, voor de konijnen&vogels en voor je ouders), des te effectiever je dieet is. Reus heeft bijvoorbeeld midden in het elimineren een keer 1 gewoon hondenkoekje gehad van mijn oma, en hup, ik was weer een paar weken verder voordat we iets nieuws konden toevoegen.

- haal voor een paar tientjes een droogmachientje in huis en je kan de lekkerste snackjes voor Hope zelf maken. Dan kan je vader hem alsnog lekker volstoppen als hij dat wilt, maar gewoon alleen van die dingen. (ik heb overal waar ik met Reus in huis kom en waar ook andere dingen voor honden zijn een trommeltje mee waar in koeien letters op staat 'REUS MAG ALLEEN DIT!')

- dat eten wat je nu hebt raak je vast wel kwijt door even een oproepje in vraag&aanbod te zetten, er is allicht iemand die het van je over kan nemen.
Door Martine-Tom
#2097524
[quote="nienk"]

- ik zou persoonlijk voor eend gaan. geit spreekt me tegen. waarom weet ik eigenlijk niet. en als je een gemalen geit product koopt, heb je risico dat er ook geitenpens in zit. en dat moet niet. in een konijn of eend kvv kan ook maagjes zitten, maar dat lijkt me toch een kleiner risico.
[/quote]
Waarom mag er geen geitenpens in zitten als je elimineerd met geit?
(Zomaar nieuwsgierig hoor ;))

Heel veel succes met het elimineren, en idd heel streng zijn nu is alleen maar beter op de lange duur!
Gebruikersavatar
Door Hope
#2097553
Pens bevat voedselresten van het dier. Dus stel er zit gras in, en hij zou allergisch zijn voor gras dan is dat niet handig ;)
Zo heb ik het tenminste begrepen.

Geit zou mijn voorkeur hebben als het gaat om het vettige vlees. Ik wil gewoon geen mager vlees, want ik heb al een magere hond. Hij moet aankomen. Geit heeft als nadeel dat ik ribben moet voeren en dat durf ik niet aan met hem. Daarnaast heb ik begrepen dat het geen beginners bot is, en hoewel hij nu kipkarkas krijgt en dit goed gaat vind ik die ribben enge dingen. Een karkas kan hij niet heel doorslikken, maar een losse rib daar zal hij toch een poging voor doen.
Dan zou ik dus uitkomen op gemalen bot. Dat malen ze bij lupa zelf dus dat zit wel goed denk ik.
Ik hoor dat ze geitenorganen nog wel eens mengen met lam. Dat mag niet gebeuren, en ik ben zelf niet erg anatomisch uitgerust dus ik zou het niet herkennen. Dat is een nadeel dus.

Eend is ook vet. Daar zal hij dus ook niet zo snel van afvallen. Van eend kan ik ongeveer net zo veel vinden als van geit en het is ongeveer even duur. Ik kan er rugstukken en karkassen van geven, of (als mijn eigen maag dit toestaat) heel. Eendenvlees is vreselijk duur. Kan iemand mij vertellen wat lobsnit is? Dit is betaalbaar, maar is het ook goed?!

Kvv gaan we niet doen. Misschien om te drogen, maar vers vlees bevalt ons goed. Ik werd zelf nogal onpasselijk van de geur van de kvv en hij schrokt er vreselijk mee.

Ons wasgoed wordt allemaal gedaan met neutral. Al meer als een jaar ongeveer, dus dat is niet veranderd en dat ben ik ook niet van plan. Zijn voerbak wassen we af met Dreft, doen we ook al jaren. Verder hebben we geen echte chemische dingen, en we zijn ook niet van plan om iets te veranderen.

Streng is streng. Zelf heb ik daar geen moeite mee. Het is voor een goed doel!
Ik ben toch niet zo'n toe-stopper. Vind het niet zo nodig eigenlijk om altijd iets te geven dus ik zal het er niet zo moeilijk mee krijgen. Moeders vind het vreselijk. Ze roept al 4 weken dat het zo erg is met de hond, en nu vind ze dat het zo ook wel over zal gaan  ;D  Pa vind het niet vreselijk, dat is gewoon het goede woord niet meer. Hij vind het erger dan vreselijk. Hij vind het zielig, hij vind me een beul, hij zegt 'ze kunnen naar de maan, dan kunnen ze voor die hond toch ook wel wat' en meer van dat soort uitspraken. Dus ben ik vanavond het hele huis door geweest en heb ik alle koekjes, staafjes en andere lekkernijen ingepikt. Dat trommeltje van nienk vind ik een prima idee. Hope krijgt gewoon zijn eigen trommel en dan kan hij daar wat uit kiezen. Pa blij, ik blij, Hope blij wat willen we nog meer!

Het voer dat ik net gekocht had ben ik al kwijt door inderdaad een oproepje in vraag en aanbod. Gelukkig!
Het is zo zonde om het weg te gooien, en als het er niet meer is kan ik ook zeker niet in de war raken en per ongeluk iets geven wat hij niet meer mag hebben.

Gaat goed komen. Ik heb er zin in.
Zin in zal je denken? Ja. Eindelijk heb ik het gevoel dat ik iets voor hem kan doen. Niet alleen maar afwachten, maar actief iets doen.
Door Limpy
#2097610
Lobsnit zijn gespoelde maagjes, zou ik toch mee oppassen want je weet niet of er nog wat in is achtergebleven...
Heb je anders een islamitische slager of het IC in de buurt die wat vlees voor je kunnen regelen?

Eigen snoeppot werkt hier ook goed (mijn moeder is ook v/d snoepjes) ma mag nix meer meenemen maar graait in de snoeppot om mn monsters te verpesten...
Door nienk
#2097638
het luchtje van kvv is erg afhankelijk van de ingredieënten en het ruikt al een stuk minder zodra er geen pens in zit.

ik zou toch voor eend gaan. precies om dat mengen van de lam en geit organen, ik zou daar niet op vertrouwen.

eend komt het goedkoopst via VSE, maar dan moet je net mazzel hebben dat er een bestelling bij jou in de buurt loopt.

joh je ouders zullen vanzelf wel in zien dat het hartstikke goed is wat je gaat doen. het duurt misschien even voordat ze het helemaal begrijpen, maar als Hope straks op knapt en lekker aan komt, dan komen ze wel tot inzicht.

snap dat  je er zin in hebt hoor! zo was dat met Reus toen ook. maanden ge-emmer met jeuk toestanden, en eigenlijk sinds ik hem had al gedoe met om de zoveel weken ziek zijn, iedere maand wel een paar dagen s nachts diaree en alles onder spugen, etc. en maar pilletjes er in schuiven, maar t hielp allemaal niks. dat dieet enzo, ik vond het ook maar gedoe in het begin en ik vond het ook zielig dat ik hem geen koekjes enzo meer mocht geven (vind ie zo lekker!). maar ik zag en merkte al zo snel resultaat, dat was (en is) het echt waard! nu weten we inmiddels niet meer beter.

heel veel succes!
Gebruikersavatar
Door Hope
#2097672
Ben toch nog altijd aan het twijfelen tussen eend of geit.
Lobsnit is te betalen, file is gewoon ronduit peperduur.
Mijn gevoel zegt geit. Eend lijkt in mijn ogen toch op kip. Las in het topic van mirjansen dat er geit werd geadviseerd omdat bij een allergie voor kip het voeren van eend niet altijd even handig is.
We slapen er een nachtje over, morgen zal ik nog eens kijken wat ik allemaal kan krijgen en dan hak ik de knoop door.

Net nog eens goed met pa en ma gepraat. Heb ze duidelijk uitgelegd wat er aan de hand is, welke wegen we al bewandeld hebben en wat nu het vervolg is. De da had een aantal proefzakjes hypo-allergeen voer meegegeven (probeer dat maar eens, dan ben je zo van dat vers af!  ;D) en ik heb er eens 1 opengemaakt. Moeders kreeg een hoestbui en vader trok zijn neus op en zei: 'wat is dat nou voor rommel?'. Dus ik legde uit dat dit het alternatief was.
Nou, dat hielp!
De snoeptrommel vinden ze een goed idee. Het maakt ze denk ik niet zo veel uit wat ze geven, als ze maar wat mogen geven. En eerlijk is eerlijk: of het nou fruit is, ongezonde koekjes of een boterham; Hope vind alles lekker. Het maakt hem niks uit, als het maar eetbaar is. Al zal hij zijn appeltje wel erg missen. Maar misschien is dat niet voor eeuwig en er zal vast ook wel iets tussen zitten waar hij ook verzot op wordt.

Een gedoe vind ik het niet. Of tenminste, ik vind het niet méér gedoe dan gewoon barf.
Dat was de eerste paar dagen ook wennen, ook steeds met een rekenmachine alles narekenen, ook kijken of ik alles kon krijgen en waar. Of ik nu 6 diersoorten geef of 1, het principe blijft het zelfde.

Onze hond gaat wel eens een dag mee naar stal. Daar loopt hij altijd los, en we houden hem maar met een half oog in de gaten. Als ik hem vast leg vind hij zichzelf vreselijk zielig en jankt hij alles bij elkaar.
Is het heel zielig als ik hem dan een muilkorf om doe? Dan zou hij los kunnen zonder dat hij iets kan eten.

Even een vraagje voor later. Ik ga nu 6 tot 8 weken 1 diersoort geven.
Dan voeg ik een tweede toe. Hoe lang houd ik dan die 2 diersoorten vol? Ook weer 6 tot 8 weken of mag dat vlotter? Mijn ouders waren hier benieuwd naar en ik had er nog geen passend antwoord op. Ik ben meer van het type "laten we eerst maar eens zorgen dat we er voor die eerste weken uitkomen"  :biggrin2:

Die hypo-allergene brokjes van de proefverpakkingen, zou ik die kunnen geven als trainingskoekjes? Of is hypo-allergeen nog altijd geen diersoort en dus niet toegestaan?
Laatst gewijzigd door Hope op di 30 aug 2011, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door