Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ineke
#209712
Ik vraag me af of een kaal stuk kalfsrib nog iets van voedingswaarde heeft of is het slechts buikvulling?

Als er nog vlees aan zit is dat natuurlijk duidelijk, maar als ik Mufasa ca. 375 gr (zo goed als) kale kalfsrib of kalfsgewricht geef, is het dan nodig om hem te korten op zijn vlees?

Voor een kippepoot, -vleugel of - karbonade voor Bas reken ik ca. 75% als vleesmaaltijd. Is dat terecht?
Door Lizzy
#209715
Kalfsbotten bevatten heel weinig vetzuren maar bevatten wel mineralen (waaronder dus calcium) en het bevat ook vitamines zoals A, D en E. Merg bevat daarnaast ook nog eens bloedvormede stoffen en ijzer en koper.
Door Ineke
#209725
Dat het goed voor ze is en dat er veel stoffen inzitten die ze nodig hebben ben ik van overtuigd.

Daarom krijgen ze ook botten, want dat doe ik niet voor mijn eigen plezier. Ik blijf het namelijk doodeng vinden. Zeker nadat Bas zo'n pijn bij het poepen heeft gehad :'(

Mijn vraag is eigenlijk meer of ik ze op hun vlees moet korten als ze een bot krijgen.
Dus eigenlijk de vraag: levert een kaal bot nog iets van energie (Kcal)

Voor een kippenkluif met vlees trek ik 75% van het gewicht van de vleesmaaltijd af.
Door Lizzy
#209733
Oh, ik dacht dat je vraag ook over voedingswaarde ging...

Een kaal bot zou ik niet van de hoeveelheid vlees aftrekken want dan krijg je juist dat de hond moeite krijgt met poepen. Een bot moet minstens 50% vlees en 50% bot bevatten en als het bot kaal is moet je er dus minstens 50% vlees bij geven.
Door Ineke
#209756
Lizzy schreef: Oh, ik dacht dat je vraag ook over voedingswaarde ging...
Oh, dat heb ik dan een beetje verkeerd benoemd. Ik bedoel echt de energie dat een kaal bot levert. Dat hoort toch ook bij de voedingswaarde?
Een kaal bot zou ik niet van de hoeveelheid vlees aftrekken want dan krijg je juist dat de hond moeite krijgt met poepen. Een bot moet minstens 50% vlees en 50% bot bevatten en als het bot kaal is moet je er dus minstens 50% vlees bij geven.
Vóórdat ze een bot krijgen, krijgen ze altijd een complete maaltijd vlees. Juist omdat ik weet dat bot stopt op een lege maag.
Bas krijgt iets minder vlees, omdat er aan een kippevleugel toch wel behoorlijk vlees zit en 11 kg hond is niet zoveel. Toch had hij er moeite mee. Misschien zat er net een stukje bot dwars ??? Of waren twee vleugels toch teveel van het goede.

Ik reken dus het gewicht van het bot bij de maaltijd.
Normaal 1500 gr versvlees wordt dan 375 gr bot en 1125 gr versvlees op een dag, met een verhouding van minimaal 50/50 bij de botmaaltijd.
Door Lizzy
#209778
Ik heb geen idee hoeveel kcal een bot levert maar een bot levert zeker wel kcal op. Maar ik begrijp eerlijk gezegd je verhaal niet? Je geeft normaal xx voer en je vraagt je af of je minder over moet geven wanneer ze als toetje een bot krijgen? Begrijp ik het zo goed? Ik zelf zou niet minder eten geven. Krijgen ze gewoon een keer lekker veel. Kan ook geen kwaad.

Vervlees bevat ook gemalen bot he. Dus gemalen bot uit versvlees + kippenvleugels (begrijp niet helemaal hoe het nou zit met die kippenvleugels) + kaal bot: erg veel bot! Het lijkt me wel een beetje logisch wanneer het poepen dan wat moeilijk gaat.

Je zou ook een bot kunnen geven na een vleesmaaltijd. Ik bedoel, geef een lap pens (of pens in stukjes) en daarna een bot. De kans op moeilijk ontlasten wordt daarmee een stuk kleiner.

En als je dat persee niet wilt, dan zou ik zelf geen kippenvleugels geven op de dag dat ze kvv + bot eten. Wat je wel zou kunnen doen om het ontlasten makkelijker te maken is gepureerde bladgroentes toevoegen en een scheutje olijfolie.
Door Ineke
#209798
Lizzy schreef: Ik heb geen idee hoeveel kcal een bot levert maar een bot levert zeker wel kcal op. Maar ik begrijp eerlijk gezegd je verhaal niet? Je geeft normaal xx voer en je vraagt je af of je minder over moet geven wanneer ze als toetje een bot krijgen? Begrijp ik het zo goed? Ik zelf zou niet minder eten geven. Krijgen ze gewoon een keer lekker veel. Kan ook geen kwaad.
Juist, dat bedoel ik.
Vervlees bevat ook gemalen bot he. Dus gemalen bot uit versvlees + kippenvleugels (begrijp niet helemaal hoe het nou zit met die kippenvleugels) + kaal bot: erg veel bot! Het lijkt me wel een beetje logisch wanneer het poepen dan wat moeilijk gaat.
Ja, dat is natuurlijk wel waar. In de Bibi zit al gemalen bot. Dat wordt dan wel een beetje veel. Geen wonder. Arme dieren....
Bas krijgt Duck. Zit daar ook bot in? Dat weet ik eigenlijk niet.
Hij kreeg twee kippenvleugels (dus vlees+bot), maar dat was waarschijnlijk een beetje teveel van het goede.
Je zou ook een bot kunnen geven na een vleesmaaltijd. Ik bedoel, geef een lap pens (of pens in stukjes) en daarna een bot. De kans op moeilijk ontlasten wordt daarmee een stuk kleiner.
Dat is inderdaad wel slimmer. Ze krijgen 's zondags eerst vlees + bot en 's avonds pens ::) Kan ik dus beter omdraaien.
En als je dat persee niet wilt, dan zou ik zelf geen kippenvleugels geven op de dag dat ze kvv + bot eten.
Ze krijgen niet EN bot EN vleugels hoor. Mufasa krijgt kalfsrib en Bas krijgt vleugels. Bas vindt de kalfsrib pas lekker als Mufasa erop heeft liggen kluiven en hij ze af kan pikken.

Bedankt. Ik weet nu wat ik weten wilde?
Zo denk je dat je het weet, weet je net niet genoeg ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door