Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Yvje*
#2097036
Hoi iedereen !

Ik heb net een nieuw katje erbij gekregen van 14 week oud. Nu wou ik hem
dus ook graag zsm op Kvv overzetten, echter dit moet wel in porties want
ik heb nog 2 katten die anders het vlees opeten, daarnaast vind ik het niet lekker
om vlees urenlang in een bakje te hebben staan.

Alleen nu was de fokster het daar niet mee eens, het zou heel slecht zijn om katten
(ook volwassenen) maar 3 of 4 keer te eten geven. Dan zouden er problemen onstaan.
Overeten en overgeven etc en slecht voor de groei van een kitten.
Ik ben het hier zelf niet mee eens. Mijn beide katten werden veel te dik op onbeperkt voer,
daarnaast kan ik niet zien wie wat eet en of ze beiden wel goed eten.
De mijne krijgen dus in 2 a 3 porties op een dag eten en dit gaat eigenlijk prima.

Maar goed, graag wil ik jullie mening hierover horen, wat het beste is.
Eigenlijk is het afwegen, of hij krijgt de hele dag brokjes of een paar keer dag vlees.
Persoonlijk denk ik dat brokjes dan schadelijker zijn dan niet onbeperkt vlees..
Door Irina
#2097065
Hoi Yvje,
Ik heb dit dilemma ook gehad. Ik denk dat het heel erg afhangt van het gedrag van je kitten, wellicht dat ze wel in maaltijden kan eten en genoeg eet als je haar 4x per dag eten geeft. Maar bij mijn kitten lukte dit echt niet, ze at altijd maar kleine beetjes en kreeg dus te weinig eten binnen als ik maar een paar keer eten aanbood. Ik heb er voor gekozen om doorlopend brokjes te hebben staan en daarnaast mijn oudere kat gewoon 3x per dag zijn KVV maaltijd te geven, zij at dan mee met de KVV maaltijd maar kon ook altijd doorlopend brokken eten. Dit ben ik natuurlijk wel snel gaan afbouwen, ze is nu 5 maanden en kan al veel beter in maaltijden denken (alleen 's nachts nog niet echt..). Op dagen dat ik de hele dag wel thuis was, bood ik haar wel ongeveer ieder uur/ander half uur KVV aan en haalde de brokken weg. Voor volwassen katten is 3 maaltijden op een dag prima, maar kittens hebben zulke kleine maagjes. Maar als ik jou was zou ik gewoon starten met de maaltijden zoals je oudere katten en je merkt het snel genoeg als ze te weinig binnenkrijgt. En ik ben het wel met je eens, hoe eerder ze volledig op KVV staat hoe beter!
Succes!
Door Limpy
#2097096
Hier kregen de koters op die leeftijd altijd 4-5x per dag te eten, zijn ze allemaal gezond volwassen mee geworden hoor.
Met ± 5 mnd bouwde ik het af tot 3x/dag met nog een latenightsnackje.
Door Tamomi
#2097125
Mijn drie volwassen katten krijgen 3x per dag eten (1x KVV en 2x barf). Voor tussendoor staat er altijd een schaal knabbels uit de voedseldroger. Daar overeten ze zich niet mee... als ze trek hebben vissen ze er een knabbel of twee uit. En als ik eten voor onszelf aan het maken ben krijgen ze ook altijd wel iets te snoepen... korreltje kaas, flintertje vis, etc.
O ja... als ze in de tuin zijn snacken ze ook nog eens insecten.  ;D
Door *Flip*
#2097151
op 20wkn jong heb ik Flip cold turkey overgezet op KVV en binnen 2 dagen barf, want KVV was vies ;D

Flip had altijd de hele dag brokken, met vers was het 3 tot 4x per dag en nu (2jr) krijgt hij 2x per dag, maar als ik overdag thuis ben en hij heeft 's middags honger dan krijgt hij 3x per dag. 

Kan je het kitten gemakkelijk vaker voeren dan de rest? Dan zou ik dat doen. 's nachts eten heb ik hier nooit gedaan, denk dat hij dat wel overleeft ;)
Door *Yvje*
#2097176
Ik denk dat ik hem wel vaker kan voeren, weet alleen niet of hij het ook meteen opeet, moet ik dan ook gewoon streng zijn ?
Hij eet nu natuurlijk wanneer hij zelf wil en niet wanneer ik het neerzet pas.
Ik denk dat 's nachts geen probleem moet zijn, hij heeft in de paar dagen dat ie hier is nog nooit
in de nacht gegeten, bakje staat er wel maar de andere poes eet het op ! Maar ook al niet, hij blijft de hele nacht
bij mijn voeten liggen en gaat er niet vanaf, ja, tegen een uur of 6 wordt ie wakker, denk dat de fokster
hem toen eten gaf..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2097258
Ik denk dat op die leeftijd wel al 4 keer per dag kan.  Nog jonger is om de 4 uur nodig, maar dat is op die leeftijd niet meer.
Als je volhoudt en op vaste tijdstippen steeds aanbied en weer weghaalt, leert hij heel snel te eten wanneer jij het aanbiedt. Dat kan geen kwaad als dat meerdere keren per dag is.  Een keertje overslaan laat hem de volgende keer wel goed eten. Tenzij hij het niet lust natuurlijk, das iets anders.

Als je op een bepaald uur niet wakker gemaakt wil worden, is het volhouden en toch niets geven op dat uur.  Hij zal dan wel eten op het gepaste tijdstip.  Als hij gal gaat spuwen is de tussentijd te lang en zal je wel wat moeten schuiven met eetmomenten dat hij het er goed op doet.

Later kan je dan stillaan afbouwen naar gelijktijdig met de andere katten en eventueel naar wisselende tijdstippen op een dag.  Maar bij een kitten zou ik regelmaat aanhouden en zoveel mogelijk over de dag spreiden.

Die tip van gedroogde snackjes voor de kleine honger vind ik een goede. Ga ik onthouden voor mijn katten. Maar dan mogen ze die gedroogde snacks natuurlijk niet lekkerder vinden dan het gewoon voer, anders eten ze daar te veel van en zijn de percentage's weg....
Door *Yvje*
#2097945
Nou, ik heb hem vandaag al op Kvv gezet, en wat lekker makkelijk zeg !
Ging meteen eten zonder gezeur zoals de volwassen katten wel es doen met vlees.
Ik laat het een half uurtje staan, meestal is het dan bijna op.

Nu begin ik weer te twijfelen, de fokster stuurde me nog een mailtje met dat er niet genoeg
bouwstoffen in vlees zouden zitten ? Is dit waar ? Ze zei dat ik hem beter op brok kon laten staan daarom voorlopig.
Wat moet ik nou doen ? De fokster is overigens niet anti vers hoor !
Door Limpy
#2097957
Huh? Een kat is toch een carnivoor? Welke bouwstoffen, behalve uit spiervlees/organen/vleesbot,  zou hij dan nog meer nodig moeten hebben?
Door *Yvje*
#2097968
Ja, das mijn mening dus ook... ik wil het beste voor mijn kleine vriend !
Moet ik hem ook nog wat aanvullingen geven bij het Kvv trouwens of is dit niet nodig ?
Hij gaat Bibi, Cb, Tinlo en Hb krijgen ..
Door calimero_a
#2097973
kvv is Kompleet voer, dus daar hoeft absoluut niks bij, de fokster is misschien niet anti-vers, maar ze weet er overduidelijk ook niets van!

:-* :-* :-*
Door *Yvje*
#2097983
Ok, thx, ik wou idd eens kuikens proberen, heb ook nog lamshart liggen..
Lijkt me handig om dan het kuiken in eetbare stukjes te knippen, snijden of niet ?
Ik ga gewoon door met Kvv hoor, trek me er niks van aan ...
Hij krijgt trouwens om de 4 uur eten, dan kom ik op 5 maaltijden per dag ..
Hij ligt nu weer te pitten en heeft nog niet gezeurd tussendoor..
Ben benieuwd hoe zijn ontlasting er uit ziet morgen, was nu wel gewoon vast maar
nogal een geur en hij laat ook nogal winden !! Hopelijk krijgt ie het er wel makkelijk uit,
Axl kreeg het het er niet zo makkelijk uit de eerste week ! Nu wel gelukkig ..
Zal wel zalig zijn als ie een grote boodschap heeft gedaan, nu weet je het meteen !  :o
Door Limpy
#2097997
Hier aten ze de kuikens gelijk al in zn geheel op, heb nix hoeven knippen in lijfjes gelukkig.
Als je het in 2en wilt knippen voor de 1e keer.... niet in de buik knippen want kliederboel (daar zit nl het eigeel)
Door *Yvje*
#2098013
Whoehahahaa.. had ik dat maar eerder geweten !! Paar maanden terug wou ik Axl een kuiken geven
maar was niet geinterreseerd dus ik dacht dat ie dat wel zou zijn als ie wat vlezigs zou ruiken dus ik
steek een mes in de buik en draai em flink rond, spoot er een hele zooi gele drap uit dus, net niet in me gezicht !!
Nja... weet het nu iig ..
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door