Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2088841
Bomen-bos, klok-klepel...

En daar zijn we weer...  :-X
Nog steeds aan het knoeien met Gizmo en zijn gezondheid en dan vooral met de ontstekingen.
Het is dat hij zelf niet opgeeft, want anders had ik een tijd terug al een andere beslissing gemaakt.
De 1e keer dat ik er over moest gaan nadenken was toen hij een tumor in zijn ballen had een jaar of 2 terug, deze zijn verwijderd en het bleek goedaardig, daarmee was wat dat betreft de kous af. De 2e keer was eind vorig jaar, toen we bang waren voor tumoren in de longen, dat was niet het geval, dus weer gevaar afgewend. Beide keren was zeg maar nadenken voor het geval dat, maar vorige week was het anders.
Hij was zo slecht vorige week dat ik zoiets had van; en nu is het genoeg geweest.
Zeker omdat de laatste AB kuur amper een week ervoor was afgelopen en het binnen een paar dagen zo verergerde.
Na veel beraad besloten om toch nog dit laatste onderzoek te doen en af te wachten.
Het onmiddelijk nemen van een besluit werd weer uitgesteld, want met de AB en de pijnstillers knapte hij weer aardig op.
Ondertussen ga je weer over in het 'wat als' denken, als de uitslag niet behandelbaar is of tenminste de kans er op, dan is dit de laatste kuur geweest en zingen we het uit met pijnstillers tot het weer terug komt en dan, tja dan, dan is het toch echt genoeg geweest.
Gister heb ik dan de uitslag gekregen en dan komen er 2 gezegdes/spreekwoorden om de hoek kijken; ik zie door de bomen het bos niet meer, ik hoor de klok wel luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Even de problemen op een rijtje:
*Ontstekingen in zijn mond, tobben we al jarenlang mee, zijn gebit is regelmatig schoongemaakt en behandeld met het een of ander, hij mist ook al aardig wat tanden en kiezen, reageert wel op sommige AB maar het komt steeds terug, nu heviger en korter de tijd ertussen dan ooit.
*Oorontsteking, sinds het laatste jaar, reageert matig tot niet op AB en verschillende zalven, soms lijkt het wat beter te worden en dan is het ineens weer goed terug.
*Neusuitvloeiing, sinds het laatste jaar, heeft hij af en toe een dag of wat last van, reageert niet op AB, verdwijnt vanzelf weer.
*Vorig jaar, einde van het jaar heeft hij een flinke dubbele longontsteking gehad waar hij maar niet doorheen kwam, hij had ook vocht achter zijn longen/bij zijn hart. We hebben toen gedacht aan tumoren in de longen, maar door het vocht konden we dat niet zien. Nadat het vocht weg was, bleek dat niet het geval, de longen en het hart zien er dan ook weer normaal uit.
*Wel kwam er toen uit een bloedtest dat zijn lever niet goed was, de rest van de organen (nieren!) waren wel goed.
*Daarnaast heeft hij meerdere dingen gehad (zoals die tumor in zijn ballen, 2x longontsteking als pup en zo nog wat dingetjes) waardoor we regelmatig de dierenarts zagen, maar even niet relevant voor dit verhaal.

Nogmaals, hij geeft zelf niet op, hij heeft gezonde eetlust (en tijdens een AB-kuur nog meer), hij is actief, energiek (voor zijn leeftijd dan he, hij is ondertussen ook alweer 11,5 jaar), kwispelt nog het een en ander af, hij heeft 2 weken geleden zelfs nog aan een wedstrijd mee gedaan (behendigheid, de snelheid is weg, maar het parcour heeft hij netjes afgelegd met een kwispelend staartje), anders was de beslissing stukken makkelijker geweest.
Hij is niet meer jong, maar ook niet op een leeftijd dat het over zou moeten zijn, hij zou best nog een paar jaar mee moeten kunnen, gewoon oud mogen worden, maar die kwalen he...

Maargoed, de uitslag dus, 3 bacterieen en een gist...
En dan wel deze:
*Proteus mirabilis
http://nl.wikipedia.org/wiki/Proteus_(bacterie)
*Pseudomonas aeruginosa
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pseudomonas_aeruginosa
*Eschericia coli (mucoid growth)
http://nl.wikipedia.org/wiki/E._coli
*en de gist Candida
http://www.candida.nl/?content=home
http://nl.wikipedia.org/wiki/Candida_albicans
http://nl.wikipedia.org/wiki/Candida-infectie

De links heb ik zelf even opgezocht, is wel toegepast op mensen, maar vooruit, het is voor het idee.

Morgenmiddag richting dierenarts, de medicijnen zijn dan binnen en dan kunnen we beginnen, het hoe-wat-waar weet ik even niet goed, want ik was een beetje ondersteboven van de uitslag, ik had namelijk een andere uitslag verwacht en het plan van aanpak in mijn hoofd al klaar en dan krijg je dit te horen en dan wordt alles eventjes anders...
Maargoed, daar kom ik morgen wel achter.

Nu krijgt hij al jarenlang vers vlees, eerst zelf samengesteld, daarna kant en klaar om het voor hem makkelijker te maken.
Tijdens een AB-kuur kreeg hij van mij ook altijd Pro-Biotica capsules, regelmatig wat huttenkase of kefir.
Ik ben nooit zo strict geweest in af en toe wat extra's die niet zouden horen (een brokje, een stukje broodkorst of wat overgebleven eten van ons bijv) naast de extra's die in mijn ogen wel verantwoord zijn (gedroogde snacks zonder granen).
Af en toe maakte ik satin-balls voor hem (hij heeft soms wat moeite om op gewicht te blijven, ook na de castratie een jaar of 2 terug ivm een tumor daar) en sinds vorig jaar gaf ik hem granen bij ivm zijn leverproblemen.
Daarnaast heb ik in de jaren her en der wat supplementen en dergelijke uitgeprobeerd.

De granen moet ik dus nu helemaal uitsluiten heb ik begrepen, ivm de gist, al is het voor de lever juist wel weer goed.
Maar voor de rest, de do's en dont's???
Wie heeft er ervaring mee? Met de gist, met een bacterie?
Wie kan mij wat meer vertellen over die bacterieen in gewone mensentaal?
Sommige dingen herken ik er wel in terug, andere totaal niet.
#2088927
MarijeJoanne schreef: Bomen-bos, klok-klepel...

En daar zijn we weer...  :-X
Nog steeds aan het knoeien met Gizmo en zijn gezondheid en dan vooral met de ontstekingen.
Het is dat hij zelf niet opgeeft, want anders had ik een tijd terug al een andere beslissing gemaakt.
De 1e keer dat ik er over moest gaan nadenken was toen hij een tumor in zijn ballen had een jaar of 2 terug, deze zijn verwijderd en het bleek goedaardig, daarmee was wat dat betreft de kous af. De 2e keer was eind vorig jaar, toen we bang waren voor tumoren in de longen, dat was niet het geval, dus weer gevaar afgewend. Beide keren was zeg maar nadenken voor het geval dat, maar vorige week was het anders.
Hij was zo slecht vorige week dat ik zoiets had van; en nu is het genoeg geweest.
Zeker omdat de laatste AB kuur amper een week ervoor was afgelopen en het binnen een paar dagen zo verergerde.
Na veel beraad besloten om toch nog dit laatste onderzoek te doen en af te wachten.
Het onmiddelijk nemen van een besluit werd weer uitgesteld, want met de AB en de pijnstillers knapte hij weer aardig op.
Ondertussen ga je weer over in het 'wat als' denken, als de uitslag niet behandelbaar is of tenminste de kans er op, dan is dit de laatste kuur geweest en zingen we het uit met pijnstillers tot het weer terug komt en dan, tja dan, dan is het toch echt genoeg geweest.
Gister heb ik dan de uitslag gekregen en dan komen er 2 gezegdes/spreekwoorden om de hoek kijken; ik zie door de bomen het bos niet meer, ik hoor de klok wel luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Even de problemen op een rijtje:
*Ontstekingen in zijn mond, tobben we al jarenlang mee, zijn gebit is regelmatig schoongemaakt en behandeld met het een of ander, hij mist ook al aardig wat tanden en kiezen, reageert wel op sommige AB maar het komt steeds terug, nu heviger en korter de tijd ertussen dan ooit.
*Oorontsteking, sinds het laatste jaar, reageert matig tot niet op AB en verschillende zalven, soms lijkt het wat beter te worden en dan is het ineens weer goed terug.
*Neusuitvloeiing, sinds het laatste jaar, heeft hij af en toe een dag of wat last van, reageert niet op AB, verdwijnt vanzelf weer.
*Vorig jaar, einde van het jaar heeft hij een flinke dubbele longontsteking gehad waar hij maar niet doorheen kwam, hij had ook vocht achter zijn longen/bij zijn hart. We hebben toen gedacht aan tumoren in de longen, maar door het vocht konden we dat niet zien. Nadat het vocht weg was, bleek dat niet het geval, de longen en het hart zien er dan ook weer normaal uit.
*Wel kwam er toen uit een bloedtest dat zijn lever niet goed was, de rest van de organen (nieren!) waren wel goed.
*Daarnaast heeft hij meerdere dingen gehad (zoals die tumor in zijn ballen, 2x longontsteking als pup en zo nog wat dingetjes) waardoor we regelmatig de dierenarts zagen, maar even niet relevant voor dit verhaal.

Nogmaals, hij geeft zelf niet op, hij heeft gezonde eetlust (en tijdens een AB-kuur nog meer), hij is actief, energiek (voor zijn leeftijd dan he, hij is ondertussen ook alweer 11,5 jaar), kwispelt nog het een en ander af, hij heeft 2 weken geleden zelfs nog aan een wedstrijd mee gedaan (behendigheid, de snelheid is weg, maar het parcour heeft hij netjes afgelegd met een kwispelend staartje), anders was de beslissing stukken makkelijker geweest.
Hij is niet meer jong, maar ook niet op een leeftijd dat het over zou moeten zijn, hij zou best nog een paar jaar mee moeten kunnen, gewoon oud mogen worden, maar die kwalen he...

Maargoed, de uitslag dus, 3 bacterieen en een gist...
En dan wel deze:
*Proteus mirabilis
http://nl.wikipedia.org/wiki/Proteus_(bacterie)
*Pseudomonas aeruginosa
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pseudomonas_aeruginosa
*Eschericia coli (mucoid growth)
http://nl.wikipedia.org/wiki/E._coli
*en de gist Candida
http://www.candida.nl/?content=home
http://nl.wikipedia.org/wiki/Candida_albicans
http://nl.wikipedia.org/wiki/Candida-infectie

De links heb ik zelf even opgezocht, is wel toegepast op mensen, maar vooruit, het is voor het idee.

Morgenmiddag richting dierenarts, de medicijnen zijn dan binnen en dan kunnen we beginnen, het hoe-wat-waar weet ik even niet goed, want ik was een beetje ondersteboven van de uitslag, ik had namelijk een andere uitslag verwacht en het plan van aanpak in mijn hoofd al klaar en dan krijg je dit te horen en dan wordt alles eventjes anders...
Maargoed, daar kom ik morgen wel achter.

Nu krijgt hij al jarenlang vers vlees, eerst zelf samengesteld, daarna kant en klaar om het voor hem makkelijker te maken.
Tijdens een AB-kuur kreeg hij van mij ook altijd Pro-Biotica capsules, regelmatig wat huttenkase of kefir.
Ik ben nooit zo strict geweest in af en toe wat extra's die niet zouden horen (een brokje, een stukje broodkorst of wat overgebleven eten van ons bijv) naast de extra's die in mijn ogen wel verantwoord zijn (gedroogde snacks zonder granen).
Af en toe maakte ik satin-balls voor hem (hij heeft soms wat moeite om op gewicht te blijven, ook na de castratie een jaar of 2 terug ivm een tumor daar) en sinds vorig jaar gaf ik hem granen bij ivm zijn leverproblemen.
Daarnaast heb ik in de jaren her en der wat supplementen en dergelijke uitgeprobeerd.

De granen moet ik dus nu helemaal uitsluiten heb ik begrepen, ivm de gist, al is het voor de lever juist wel weer goed.
Maar voor de rest, de do's en dont's???
Wie heeft er ervaring mee? Met de gist, met een bacterie?
Wie kan mij wat meer vertellen over die bacterieen in gewone mensentaal?
Sommige dingen herken ik er wel in terug, andere totaal niet.
Allemachtig, wat een verhaal zeg :o

Die bacterieen, hebben ze die in oren, neus en tandvlees aangetroffen? En de gist, waar is die aangetroffen, ook in het oor/neus misschien?

lk neem aan dat je van de DA nu antibiotica krijgt die werken tegen de Proteus mirabilis? En de Pseudomonas aeruginosa is minder.... die is behoorlijk resistent tegen AB's en daar moet je nogal een flink agressieve tegenaan gooien, vrees ik....

Waar is die Eschericia coli aangetroffen? Want dit is echt zo'n veelvoorkomende darmbacterie, waar iedereen geen last van heeft, behalve als ie op de verkeerde plekken terecht komt.

En ja, dan gisten..... Waar zijn die aangetroffen? Meestal worden ze door reguliere DA's bestreden met een schimmeldodend/gistdodend middel. Maar dat is troep en is bij oudere honden, zeker met lever problemen, niet aan te raden..... Dus die zouden volgens mij het best uitwendig bestreden kunnen worden.

Waren de leverwaardes nog steeds verhoogd trouwens?

Tja. Ik heb hier in die zin ervaring mee, ik heb een hond gehad met de pseudomonas bacterie + gisten in het oor. Pfft, ik zal je de details besparen wat ik allemaal wel/niet gedaan heb. En tot aan haar dood heeft ze gewoon van tijd tot tijd last gehad van deze rot bacterie en de gist. Soms was het heel erg, dan liep het stinkende zwarte/pus-achtige zooi uit haar oren en deed het ook zeer. Gelukkig kon ik het aardig in de tang houden met natuurlijke middelen (onnatuurlijke middelen hielpen al helemaaaaal geen zak meer. Ja, die hielpen altijd. Even).

Wat ik je eigenlijk alleen maar aan kan raden is zoveel mogelijk aan de weerstand van de hond werken. Ik zou hem standaard probiotica en propolis en echinacea extra forte (met cat's claw en plantago) geven. En uitwendig vind ik tegen schimmels, gisten en bacterieen tea tree nog altijd goed werken. Maar ja, het hangt er natuurlijk vanaf waar zich die bacterieen en gisten bevinden, wil je daarmee uberhaubt aan de slag kunnen maar met tea tree hield ik dingen bij Whoofer nog het best in de klauw. 

Satinballs en granen zou ik niet geven. Geef dan liever groenten met wat koolhydraat zoals bataat en pompoen, maar granen zou ik zelf niet geven.
#2089296
Sorry voor de lange lap tekst, het is voor mij een manier om de boel er even uit te gooien, om het even op een rijtje te kunnen zetten, het even van mij af kunnen schrijven  ;D

Lizzy, ik reageer later uitgebreid op je berichtje :D
Ik kan morgen pas de medicijnen ophalen, ik heb donderdag niet helemaal meegekregen wat voor medicijnen ik nou precies zou krijgen, daar kom ik morgen wel achter.

De SWAB was er een van de mond en het oor samen, dus alles moet zich daar ergens bevinden.
Er is geen nieuwe bloedtest afgenomen, dus of de leverwaardes veranderd zijn weet ik eigenlijk niet, ging er vanuit dat het niet kon verbeteren, alleen maar verslechteren, maar de symptonen wijzen daar niet op.
Het was niet goed, maar de waarde was ook niet schrikbarend hoog, zeker als je kijkt naar wat voor sloten AB hij in zijn leven al naar binnen had gewerkt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door