Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2096131
ik zal eerst even vertellen wat er gebeurd.

"Flip ligt ergens rustig te slapen/dommelen, plots krijgt hij ogen als theeschoteltjes en begint de huid thv zijn heupbot spastisch samen te trekken. Vervolgens wordt de huid panisch gelikt/gehapt en rent Flip met buik over de grond van hoekje naar hoekje in het huis, om in een van de hoeken als een klein bolletje te blijven zitten.
Als ik heb dan oppak en op schoot zet, borsteltje erbij (heeft rustgevende werking), dan begint hij na kwartier iets te ontspannen, na half uur rustiger te ademen en binnen een uur weer heerlijk te slapen."

De eerste keer dat dit gebeurde was enkele weken terug. 's Morgens kon ik hem nergens vinden, bleek uit eindelijk achter de koffers in een hoekje op zolder (hij gaat zelden naar zolder). Mijn vriend Flip er tussen uit gevist en sjoef.... weg was Flip. Beneden zat hij te hijgen als een hond en steeds naar zijn kont te happen/likken. Wij dachten dat hij misschien door een of ander beest gestoken was, dus binnen gehouden & afwachten. Het was natuurlijk zondagochtend en met dat hij al zo zat te hijgen dacht ik niet dat hij zonder shock de rit & bezoek aan DA zou overleven. Toen ik het niet meer aan kon zien heb ik hem metacam gegeven, na een half uur werd hij rustiger, heeft hij 2u geslapen en toen hij wakker werd dacht je niet dat er ooit iets geweest was.

De tweede keer was vorige week, 's nachts rond 5u. Weer panisch door het huis, weer aanval op zijn heup (volgens mij steeds de linker), wel snel ademhalen, maar geen hijgen. 2x gestoken op eenzelfde plek leek mij wat onwaarschijnlijk. Ik weer naar beneden, Flip op schoot, therapeutisch borsteltje en een uurtje later was Flip weer in diepe slaap.

Toen dacht ik: "nog 1x en ik dan wordt het toch een ritje naar de DA."

Gisteravond was het weer raak, Flip lag relaxed op de eetkamerstoel en wij zaten te eten. Dit was de eerste keer dat ik het, al boven beschreven, van begin tot einde kon aanschouwen, al was dit keer ook zonder hijgen. Snel gegeten, Flip op schoot, borstelen en uurtje later was hij weer in dromenland.

Belletje naar de DA was dus al gepland voor vandaag. Vanmorgen weer een panische kat! Hij lag te slapen op mijn voeteneinde, mijn vriend was al beneden en ineens hoor ik Flip de trap af stormen en mijn vriend vragen wat er is (die denkt dat dieren ooit leren praten). Ik dacht best vlot beneden te zijn, maar te laat. Mijn vriend heeft Flip naar buiten gelaten, want dat wilde hij graag (stomme stomme %@^*$!@!!!!!!!!).

Vriendlief ziet geen verschil tussen een angstige panische kat en een kat die de dolle 5min heeft.... Nu zit ik te wachten tot Flip thuis komt om te eten, als de dood dat hij in een vlaag van verstandsverbijstering tegen een auto loopt of onder een bosje zit en niet meer durft te bewegen.

Heeft iemand zo iets een meegemaakt/gehoord? Ik heb zelf namelijk geen idee wat het kan zijn.

edit: hij komt net binnen wandelen en zit nu relaxed te eten :)
Laatst gewijzigd door *Flip* op di 13 sep 2011, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
#2096408
Zomaar een gooi...
Staat Flip op medicatie? Sommige schildkliermedicijnen kunnen dit soort aanvallen veroorzaken. Sommige middeltjes tegen vlooien en teken trouwens ook, als ze pyrethrine of permethrine bevatten.
#2096421
nee geen medicatie. Anti-vlo & teek gebruik ik niet meer, omdat hij daar idd seniel van wordt. Laatste zal zeker een jaar geleden geweest zijn. Ik heb ook al gekeken of hij die dagen hetzelfde gegeten heeft, maar dat is het ook niet...
#2096506
morgen gaan we naar de DA. Ik heb haar al wel een mail gestuurd met het hele verhaal, maar ik had vandaag geen auto.

Metacam had ik nog van een blaasontsteking, volgens mij was dat van begin juni. Bijna een jaar geleden heeft hij wel zijn heup gekneusd, maar na 6 dagen stil liggen was dat goed herstelt. Daarbij loopt hij ook normaal.

Onze tuin bestaat uit gras, 1 hortensia en verder kruiden voor in de keuken. Flip is vanaf een uur of 9 's avonds altijd binnen tot de volgende ochtend, dus dan kan hij er 's nachts niet in eens last krijgen van plantjes buiten.

Planten binnen zijn voornamelijk vetplanten. Daar kijkt hij ook niet naar en er zijn geen nieuwe bij gekomen.

Hij heeft net een tijd liggen slapen, in de tuin hij begon rustig te wassen en toen hij bij zijn heup kwam schrok hij, hapte een paar keer en rende weer weg.

Het rare vind ik dat de eerste keer erg heftig was en de keren daarna steeds iets minder heftig, maar wel weer vaker...

ergens schoot ook 'nieren' door mijn hoofd, maar daar wil ik liever niet aan denken.
#2096585
Owww... ja van hortensia kunnen ze wel last krijgen als ze ervan eten, maar dat is dan kotsen en diarree. Geen panisch gedrag.
Dus idd de DA morgen maar goed z'n lijfje laten onderzoeken. Arme Flip... veel sterkte morgen!
#2096662
*Yvje* schreef: Heeft Axl ook wel eens, maar meestal ziet of hoort ie dan iets ..

Geen last van geesten ?  :P
ik heb ze niet gezien ;D

vanmiddag en nu slaapt Flip op de vensterbank boven mijn bureau, het valt mij op dat hij best geforceerd ademhaalt, ook vaker dan normaal (ik tel dat soms als hij slaapt).

Hopelijk heeft de DA morgen enig idee, want ik ben er niet gerust op...
#2096702
Limpy schreef: Laat ze de longen en hart ook goed luisteren dan met zulke ademhaling!

Hoe oud is flip nu? Ik zat aan dementie te denken maar als hij nog jong is gat dat niet op.
het is niet heel erg geforceerd, maar minder relaxed dan normaal, naar mijn idee. Flip wordt morgen 2, dus dementie zal het (hopelijk) niet zijn.
Toen ik (al wel bijna 3mnd geleden) bij de DA was voor de blaas heeft ze meteen ff overal geluisterd/gekeken en gevoeld, toen was het nog goed. Maarja, kan zo verandert zijn natuurlijk.

Ik zal morgen laten weten wat de DA zegt/gaat doen.
#2096715
Ik moest ook gelijk aan pijn denken. Dochter heeft katten Pim en Bob, Pim had ineens enorme diarree, zodanig dat hij het echt overal in huis verloor. En dat ging zo te zien gepaard met behoorlijke buikkrampen. Daar schrok Pim dan zo van dat hij bleef rondhollen, onderweg af en toe poepend en in paniek naar z'n buik kijkend. Hij verstopte zich in een hoekje en bleef maar naar z'n buik kijken en er naar bijten, met woest zwiepende staart.
#2097119
nou het was me een ochtend... Flip was met geen mogelijkheid in de reismand te krijgen, dan maar aan een tuigje. Had op BP al eens gelezen dat sommige katten autorijden dan minder eng vinden. Hier dus niet, hele achterbank onder gepiest  >:(  Gelukkig hebben we een waterstofzuiger en HG tapijt & meubelreiniger in huis, dat kostte een uurtje, nu hopen dat de lucht ook verdwijnt  :P

DA heeft hem helemaal na gekeken en foto's getrokken. Heup, hart & longen is perfect in orde, darmen zaten wel vol. De plaats waar het poepje klaar zou moeten zitten was weer leeg.
Gisterochtend heeft Flip gemalen wild konijnschouder gehad, 's middags een halve kwartel en 's avonds een stukje duif. Dan zal er vanmorgen wel iets klaar voor vertrek moeten zitten...

Dat verklaard wel waarom hij er niet altijd last van heeft en gisteren zeker 3 keer.
Ik heb Laxanorm meegekregen, 2x daags en metcam nog heb ook nog 2-3dgn geven. Verder vleesbot % omlaag doen en hopen dat dat effect heeft.

Nu een kipfilet uit eigen vriezer voor hem aan het ontdooien, vandaag en morgen krijgt hij even helemaal geen botjes, overmorgen weer proberen.

Ik gaf 's morgens altijd vlees en 's avonds vleesbot + orgaan. Dat ga ik vanaf nu ook anders doen, vleesbot altijd met vlees combineren.

Hopelijk gaat het dan over.

Ik heb het probleem dat Flip weigert op de kattenbak te gaan, als ik hem zie poepen in de tuin kijk ik wel hoe vlot de drol gaat, maar kijk niet altijd hoe de drol eruit ziet. Plassen zal hij ook niet op de bak doen, enkel toen hij de blaasontsteking had.

Dat is optie 2: blaasproblemen, gezien katten die ooit een blaasontsteking gehad hebben vaker blijven sukkelen met klachten.

Dus als Flip een dezer dagen weer zo'n aanval heeft moet hij meteen in de auto (heb een puppie-pies-kleedje mee gekregen) tegen de tijd dat ik er ben kunnen ze dan wel een monster uit dat kleedje nemen.

Hopelijk is het voldoende om even geen bot geven en dan in het nieuwe menu terug naar 35-40% (nu: 40-50% ).


edit: Flip heeft zojuist in mum van tijd 80gr parelhoen & 50gr runderhart weggewerkt, als dat erbij past dan is hij hopelijk ook al wat kwijt. Laxeermiddel heeft hij rond half 11 gehad, geen idee hoe snel dat werkt.
Laatst gewijzigd door *Flip* op di 30 aug 2011, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#2097143
Nou, gelukkig geen echt enge dingen ontdekt. Beetje minder bot lijkt me idd geen kwaad kunnen.

Balen van je achterbank... zal wel een lekker ritje zijn geweest met die pieslucht. Ik ben ooit met een pas-gesteriliseerde poes van de DA teruggekomen. Mijn moeder zat achter het stuur, ik had het mandje met poes op schoot. Arme poes hield het niet meer op... helaas droeg ik een peperdure lange leren jas; die was goed verziekt. :biggrin2:

Beterschap met Flip!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door