Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Migudu
#2095781
Ik heb mijn katten nu een aantal keren een beetje kvv gegeven, verschillende merken, gemengd met Almo Nature blikvlees.
Tot nu toe is Carnibest de enige waar ze een beetje van hebben gegeten.
Stel nu dat ik die Carnibest zou kunnen opvoeren, zouden ze daar dan genoeg aan hebben. Dus altijd Carnibest?

Groetjes,
Gerda
Laatst gewijzigd door Migudu op za 03 sep 2011, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2095789
CB is een compleet merk, dus in theorie kan je altijd alleen CB voeren (en zelfs ook in maar 1 smaak). Desondanks is afwisseling wel aan te raden, dan krijgen ze toch wat anders binnen en dan vooral andere voedingsstoffen en vitamines en aminozuren in andere verhoudingen.
Door Migudu
#2095794
Ze zijn zo verrot eigenwijs, en dan ook alle 5!
Maar ik wil het al zo lang, mijn katten op vers, het blijft maar in mijn hoofd spoken.
Ben echter wel bang voor leververvetting, dus nu zitten ze nog op ***het woord wat niet genoemd mag worden***...

Groetjes,
Gerda
Door Emytje
#2095920
Je zou ook kunnen kijken of je Carnibest wel puur kunt geven voor zeg 4x in de week ofzo en dan de andere dagen een ander merk/smaakje gemengd met blik.
Door Nadia
#2095928
Leververvetting krijgen ze niet zo snel.
De keus of alleen carnibest of alleen brok was bji mij zo gemaakt ;)
Daarnaast, als je katten een flinke tijd CB hebben gegeten en dus goed aan vers zijn gewend zullen ze makkelijk(er) geneigd zijn om een ander smaakje of merkje te eten :)

BiBi word vaak gewadeerd heb ik het idee.
Door Migudu
#2095996
Dus...vers mengen met blikvoer wat ze graag eten, en brokjes meteen niet meer geven?
Of toch nog even?

Groetjes,
Gerda
Gebruikersavatar
Door koekje
#2096059
Zo heb ik Ot wel overgezet ja. Ot at destijds 's nachts nog brok (stonden in de bench met ingang waar Sien niet door paste). Ik heb de brokken toen 's nachts weggehaald en daarom had ze in de ochtend stevige honden. Normaal kreeg ze in de ochtend een zakje natvoer met kattenmelk. Daar heb ik toen een bakje CB met tartaar (en ik dacht ook kattenmelk) voor neergezet en ze is toen toch maar schoorvoetend en met lange tanden gaan eten.
Door Mevroi Kruim
#2096246
Ik denk dat altijd Carnibest altijd nog veel en veel beter is dan blik of brok. Misschien niet optimaal maar iig goed genoeg.

Ik heb de brokken ook weggehaald en de meute met behulp van blik, zakkies en blikken vis overgezet op vers. Hier vonden ze kvv goor en barf lekker dus dat was makkelijk.
Ik heb wel het idee dat het uitmaakt hoe vastberaden je zelf bent. Voor mij stond absoluut vast dat iedereen op vers ging, links- dan wel rechtsom, maakte mij niet uit, geen discussie mogelijk. Ze werden bij mij nl heel erg ziek door de brokken dus ik was zeer gemotiveerd voor vers. En ik ben ook een heel naar mens die het niet gauw sieulug vindt voor arme poesjes. Het is voor hun eigen bestwil dus ze doen het er maar mee.
Door Migudu
#2096252
Mevroi Kruim schreef: Ik denk dat altijd Carnibest altijd nog veel en veel beter is dan blik of brok. Misschien niet optimaal maar iig goed genoeg.

Ik heb de brokken ook weggehaald en de meute met behulp van blik, zakkies en blikken vis overgezet op vers. Hier vonden ze kvv goor en barf lekker dus dat was makkelijk.
Ik heb wel het idee dat het uitmaakt hoe vastberaden je zelf bent. Voor mij stond absoluut vast dat iedereen op vers ging, links- dan wel rechtsom, maakte mij niet uit, geen discussie mogelijk. Ze werden bij mij nl heel erg ziek door de brokken dus ik was zeer gemotiveerd voor vers. En ik ben ook een heel naar mens die het niet gauw sieulug vindt voor arme poesjes. Het is voor hun eigen bestwil dus ze doen het er maar mee.
En wat nou als ze gaan afvallen?
Door Leonike
#2096403
Migudu schreef: Dus...vers mengen met blikvoer wat ze graag eten, en brokjes meteen niet meer geven?
Of toch nog even?

Groetjes,
Gerda
Zo heb ik ze bij ons ook overgezet. Het was meer het wennen aan 2x per dag eten dan het wennen aan vers.
Ik heb de KVV; gemengd met natvoer, gemengd met ei, gemengd met yoghurt, (whiskas)snoepjes erdoorheen geroerd.
Om het lekkere op te eten, moesten ze de KVV wel eten.
Zolang ze maar elke dag een beetje binnenkrijgen is het goed. Dan hoef je volgens mij ook niet bang te zijn voor leververvetting.
Door Migudu
#2096411
En hoe bepaal je in het begin de verhouding kvv/blik?

En o ja...ik heb 5 katten, allemaal zijn ze tussen de 6 en 8 kilo. Hoeveel kvv/blik en uiteindelijk kvv moeten ze per dag ongeveer hebben?

Groetjes,
Gerda
Door Leonike
#2096447
Migudu schreef: En hoe bepaal je in het begin de verhouding kvv/blik?

En o ja...ik heb 5 katten, allemaal zijn ze tussen de 6 en 8 kilo. Hoeveel kvv/blik en uiteindelijk kvv moeten ze per dag ongeveer hebben?

Groetjes,
Gerda
De hoeveelheid verschilt per kat, carnibest geeft op de site aan: Volwassen katten hebben tussen 30 en 40 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.

De verhouding kvv/blik is afhankelijk van je katten. Ik ben begonnen met de verhouding half/half, dat ging vrij goed.
Ik lees hier ook verhalen van baasjes die zijn begonnen met een theelepeltje kvv door het natvoer heen, en dan steeds meer.
Gewoon kijken hoe het gaat en niet te snel willen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2097267
Het is uitproberen hoe ze het lusten. Ik ben ook al mensen tegengekomen die wel 5 verschillende combinatie's aanboden in de hoop dat er eentje gegeten werd. Ik hoop voor je dat dat niet nodig is.  Maar kijk hoe ze het doen.
Waarschijnlijk zal de ene ook sneller gaan dan de andere.

Ik vind alleen Carnibest ook beter dan alleen brok. Of wissel je daar ook continu mee af?  Anders is het ook gewoon compleet maar altijd hetzelfde net als Carnibest. Alleen maken brokmensen daar geen probleem van (want alles zit erin) maar raden versvoerders wat variatie aan...
Gebruikersavatar
Door koekje
#2097280
pearlsofpassion schreef: Alleen maken brokmensen daar geen probleem van (want alles zit erin) maar raden versvoerders wat variatie aan...
Ik denk dat het verschil komt doordat versvoerders meer bedachtzaam met hun huisdieren voeren omgaan dan menig brokvoerder. De laatste groep denkt naar mijn idee toch sneller: 'de zak zegt dat alleen dit geven ook goed is, dus dan zal dat wel zo zijn.'
Door Migudu
#2098057
Nou...poging 1 is mislukt, lijkt het.
2 Blikjes van hun favo natvoer, een eetlepel kvv door de helft erdoor gevorkt. En? Neus ophalen en weglopen.

Groetjes,
Gerda
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door