Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#2096157
Ik zie om me heen (zowel hier in huis als bij anderen) steeds meer reacties op (agresieve) bestrijdingsmiddelen...
Allergische reactie, brandwonden, jeuk, plekken, ik vertrouw al die rotzooi niet meer.
Helemaal niet met Bubba, die kan niet tegen pipetjes en andere dingen heb ik ook mijn vertrouwen in verloren.
Tot hoeverre is het troep en tot hoeverre kan je het op een andere manier aanpakken of mss wel, kan het ook helemaal zonder?
Enten doe ik sinds dit jaar niet meer en ga Bubba over 1 of 2 jaar titeren, Bling is bijna 6 die ent ik niet meer en doe ik ook geen titertest bij.

Mijn bedoeling van dit topic is zowel een discussie over alle middelen en evt alternatieven.
Ben echt heel benieuwd hoe iedereen hier over denkt....
#2096221
ik heb schapenvet bonbons met knoflook, helpt tegen teken, vlooien en wormen staat erop. ik heb dit jaar voor het eerst 1 keer een pipetje gegeven tegen vlooien/teken, vanwege de grote hoeveelheid teken, en nu zit Joep niet meer lekker in zijn vacht, rare plekken, jeuk en haaruitval...of het van de advantix komt? geen idee, maar tis wel toevallig...

ontwormen doe ik wel, heb ook niet-ontwormde kippen en konijnen. enten doe ik ook.
#2096242
Ik heb met de alternatieve middeltjes geen goede ervaringen helaas. Of het doet niks (knoflook) of het is zeker zo giftig als chemische middelen, maar dan weer moeilijk te doseren.

De beste remedie tegen vervelende parasieten is volgens mij een optimale gezondheid en weerstand. En daarnaast zit je nou eenmaal met enorme aantallen teken in de bossen (te weinig natuurlijke vijanden?), en centraal verwarmde huizen met goed aangepaste vlooienpopulaties helaas.
De laatste jaren heb ik heel weinig aan vlooien- en tekenbestrijding hoeven doen gelukkig. Geen allergische dieren meer en alleen in het voorjaar erg veel last van teken dus 1x per jaar een pipet Advantix. Mijn honden hebben daar geen last van gelukkig. Ontwormen heb ik al in geen tijden meer gedaan, alleen Logi als pup voor alle zekerheid. Vaccineren doe ik minimaal, Kátur is na z'n 1-jaars booster niet meer gevaccineerd en de katten ook niet.

Met de Frummels kwam er een leuke vlooieninvasie mee dus die heb ik wel behandeld, en wormen hebben ze ook in voorraad dus daar ontkom ik nu niet aan. Ik ga er wel van uit dat ze geen behandeling meer nodig hebben als ze volwassen en goed gezond zijn. Kittenvaccinaties doe ik wel, maar nu ff niet want er niest er 1. Niesziekte doe ik niet, of ze hebben het al gezien hun achtergrond en anders worden ze er toch alleen maar ziek van.
#2096407
Ik gebruik vrijwel niks en wat ik gebruik is zoveel mogelijk op natuurlijke basis. Nou, OK, niet helemaal waar.

Linga en Pinkel worden niet meer gevaccineerd. Biscuit wel, zij het zo min mogelijk en ook zo min mogelijk tegelijkertijd.

Ontwormen doe ik niet en nooit preventief. Ik laat de mest echter wel af en toe op wormeieren controleren. Ze hebben tot nu toe nooit wormen. Zouden ze wormen hebben, probeer ik het eerst weg te krijgen met propolis tinctuur en als dat niet werkt, gaat er wel een wormenkuur in.

Tegen vlooien doe ik niks. En vreemd genoeg, sinds ik niks meer gebruik tegen vlooien en sinds ik rauw/vers voer, heb ik dus nooit meer een vlo gezien.

Het enige waar ik wat voor gebruik is teken en daar gebruik ik Knock Out van Espree voor. Ik vind persoonlijk dat dit niet perfect helpt maar wel beter helpt dan niks.

Verder maak ik mijn huis (en vloer en voerbakken van de honden) schoon met een ecologisch reinigingsmiddel/afwasmiddel. Kortom, hier zo weinig mogelijk gif op en rondom mijn honden.
#2096426
eelke schreef: waarom werkt knoflook niet dan? knoflook is toch altijd juist wel goed, zuiverend?
Zal best, is volgens mij geen onderzoek naar gedaan. Het is iig wel een ab, dus ik ben huiverig voor flinke doses, die moorden ook de darmbacterien uit. En echt forse hoeveelheden veroorzaken bloedarmoede. Het probleem is dat om ook maar iets tegen ecto-parasieten te doen de doses idd zo hoog moeten zijn dat ze ook schade aan de gastheer aanrichten. Hetzelfde geldt voor veel kruidenmiddelen.

Ik heb al jaren geen anti-vlo gebruikt voor de dieren en ook geen anti-worm. Gaat allemaal prima zo. Nu met de Frummels ontkom ik er helaas niet aan.
#2096466
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik was bang dat ik mss 'slecht' zou zijn om op te houden met al die rotzooi, maar ik ben dus niet de enige die de rommel zo goed als laat staan.
Bij Bubba wil ik er gewoon helemaal niks in hebben, hij zit voor zijn leventje (straks wel nog 1 keer proberen om op de holistische toer te gaan) aan de prednison dus die krijgt genoeg rotzooi.
Pipetjes kan hij sowieso al niet tegen en sinds dit jaar ben ik van het enten en ontwormen af gegaan.
De kwestie wbt vlooien kan ik zelf wel in de gaten houden en vind ik meerdere vlooien dan spray ik hem een beetje in met frontline spray (puur omdat ik ook bang ben voor een vlooienallergie), maar verder zal ik er helemaal niks aan doen.
En enten, tja daar hou ik gewoon mee op en mss dat ik over een tijd een titertest met Bubba wil doen (Bling doe ik geen titertest meer mee).
Alleen de kwestie wormen vind ik wat lastiger, is dat alleen te checken dmv een sample in te leveren bij de DA voor onderzoek?
#2096481
Als je een microscoop hebt kun je zelf ook de drollen nakijken op wormeneieren. Ik doe dat voor de paarden en dat werkt prima, zo weten we dat we iig voor rondwormen niet hoeven te ontwormen. Helaas hebben paarden ook hele vervelende parasieten die je niet in de mest ziet dus er gaat 1x per jaar een dosis in.

Bij de honden en de katten kijk ik eigenlijk nooit. Zolang ze gezond zijn en ik niks zie wriemelen vind ik het prima zo. Er wordt mi veel te panisch gedaan over af en toe een wormpje, daar gaat een hond of kat niet dood aan. En af en toe een lichte besmetting houdt de immuniteit op peil.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op ma 29 aug 2011, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#2096799
Mevroi Kruim schreef: Als je een microscoop hebt kun je zelf ook de drollen nakijken op wormeneieren. Ik doe dat voor de paarden en dat werkt prima, zo weten we dat we iig voor rondwormen niet hoeven te ontwormen. Helaas hebben paarden ook hele vervelende parasieten die je niet in de mest ziet dus er gaat 1x per jaar een dosis in.

Bij de honden en de katten kijk ik eigenlijk nooit. Zolang ze gezond zijn en ik niks zie wriemelen vind ik het prima zo. Er wordt mi veel te panisch gedaan over af en toe een wormpje, daar gaat een hond of kat niet dood aan. En af en toe een lichte besmetting houdt de immuniteit op peil.
vanavond hier ook een discussie over pipetten/entingen/wormenbestrijding.. :P
meneer spreeuw moet nog wennen.. :biggrin2:
maar wb de wens van d.a's om honden en katten te ontwormen (komt ook bij de volksgezondheid vandaan) is mede omdat kleine kinderen wormbesmettingen oplopen door katten en honden die niet ontwormd worden..
dus het gaat niet alleen om de gezondheid van de kat/hond.. maar ook vw de zandbakken e.d.

niet dat ik mijn katten en hondjes ontworm hoor.. ondanks dat er een sanootje rondloopt.. :)
#2097303
spreeuwtje schreef: vanavond hier ook een discussie over pipetten/entingen/wormenbestrijding.. :P
meneer spreeuw moet nog wennen.. :biggrin2:
maar wb de wens van d.a's om honden en katten te ontwormen (komt ook bij de volksgezondheid vandaan) is mede omdat kleine kinderen wormbesmettingen oplopen door katten en honden die niet ontwormd worden..
dus het gaat niet alleen om de gezondheid van de kat/hond.. maar ook vw de zandbakken e.d.

niet dat ik mijn katten en hondjes ontworm hoor.. ondanks dat er een sanootje rondloopt.. :)
Maar een feit blijft dat als er geen wormen zijn, ze ook de zandbak niet kunnen besmetten en ontwormen dus compleet zinloos is. Volgens mij is het inderdaad bangmakerij. Wij ontwormen onze hond al 6 jaar zonder nadenken, terwijl wij voor onze paarden mestonderzoek doen omdat de da zegt dat we anders resistentie in de hand werken. Als dat zo is, dan is dat voor onze hond ook en daarom geen wormkuur meer maar mestonderzoek.

Enten doen wij wel, daar moet ik me nog in verdiepen. Hoewel ik het wel een groot verschil vind dat onze hond jaarlijks een stuk of 8 entingen krijgt, en er honden rondlopen die al 6 jaar niet meer geënt zijn. Dat moet dus ook minder kunnen.

Tegen vlooien en teken gebruikte ik altijd pipetjes, maar die gebruik ik niet meer. De da zegt dat de plekken die onze hond had niet van de prac-tic zijn, omdat hij nu weer schilfers krijgt. Maar schilfers en blaren vind ik nog wel een heel fiks verschil, dus ik gooi er voorlopig niks op! Volgend jaar zien we wel weer, maar voor mij geen chemische zooi meer!
#2097643
Mevroi Kruim schreef: Als je een microscoop hebt kun je zelf ook de drollen nakijken op wormeneieren.
Maar als je gewoon een beetje poep neemt dan is de kans niet groot dat je eieren ziet. Daar heb je een speciaal flottatiemedium voor nodig waar de eieren in naar boven komen drijven.
#2097770
*Dorothea* schreef: Maar als je gewoon een beetje poep neemt dan is de kans niet groot dat je eieren ziet. Daar heb je een speciaal flottatiemedium voor nodig waar de eieren in naar boven komen drijven.
Kun je mij zeggen wat voor flottatiemedium je kunt/moet gebruiken?
#2098040
Weet ik, ik gebruik een verzadigde suikeroplossing. Verzadigde zoutoplossing kan ook maar daarmee drogen de eitjes erg snel uit dus dan moet je snel werken. Is heel makkelijk zelf te maken, ongeveer 1 kilo suiker in 1/2 liter warm water, goed roeren en af laten koelen.

Wat ik bij de paardenmest doe is een flinke bol mest oplossen in een verzadigde suikeroplossing (heel goed schudden en shaken dus in een jampot met goed sluitende deksel). Dat laat ik een uur staan, dan bezinkt de vaste stof. Ik giet dan voorzichtig de suikeroplossing door een hele fijne zeef in 3 reageerbuizen, helemaal vol zodat er een bol oppervlak ontstaat. Daar leg ik een dekglaasje op en dat laat ik weer een uur staan. Dan haal ik het dekglaasje er af en heer K kijkt dan door de microscoop of er iets in zit (ik heb rare oogjes en kan niet zo goed kijken).

De eitjes drijven in de suikeroplossing, door het telkens een tijd te laten staan komen ze aan de oppervlakte en heb je dus de meeste kans om ze mee te pakken.

Voor de paarden werkt het perfect! We hadden een paard in de wei dat altijd duidelijk meer eitjes in de mest had dan de andere, daarbij vond je altijd wel wat, was heel goed te zien. Je moet wel een goed zoekbeeld hebben.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door