Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2096271
ik ben een beetje aan het kijken voor vers voer voor mijn 2 beaucerons.
nu zie ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer, een aantal vraagjes aan jullie dus:
wat zijn jullie per maand kwijt, hoe ziet het menu eruit?

ik zat nl te zoeken en bijv een worst van tinlo barf kost hier in gouda 3.50 per kilo, zoals ik het begrijp hebben ze 25 gr. per kilo lichaamsgewicht per dag nodig? mijn teef weegt ong 35 kg en mijn reu 45

en geven jullie dan ook vlees botten en moet je die dan bij de slager halen of bij een winkel?

en geven jullie (net als ik) bijv gedroogde luchtpijp, gedroogde vis als snack of halen jullie dan wat van het voer af omdat ze dat gehad hebben.

heb er nog niet zo veel verstand van  :-[ haha
Door Martine-Tom
#2096279
Welkom :)
Kijk hier eens www.versvoer.nl (bijvoorbeeld, er zijn er meer maar dan heb je even een orientatiepuntje) als je hier besteld betaal je ong 2 tot 3 euro gemiddeld per kilo en je voert ong 2% van het lichaamsgewicht dus als je 80 kilo hond hebt voer je  1,6 kilo per dag en dan  ben je dus rond de 4 euro per dag kwijt.
Ik heb maar een klein hondje en trek alle snacks van zijn menu af omdat het al snel veel is.
Als je een grote hond hebt is dat wat minder maar een heel strot zou ik er wel vanaf halen denk ik..
Door *Flip*
#2096318
Als je in de index van het forum kijkt zie je de bibliotheek, deze is gevuld met informatie. Bij 'verzamelplaats' kan je samen vlees bestellen, dat maakt het vaak nog goedkoper.

Barf kan je zo duur maken als je zelf wilt. Kip & rund zijn heel goedkoop, maar kangaroo is weer duur.

De worsten van Tinlo is KVV, Barf is echt het zelf samenstellen voor je hond. Hoe, wie, wat en waar je moet beginnen staat allemaal in de bieb. Als je dan zelf een menu hebt gemaakt, dan kan je die hier als controle plaatsen.

Het is belangrijk om goed te weten waar je mee bezig bent, daarom moet iedereen zijn eigen menu maken. Wij zijn hier natuurlijk wel om antwoorden en adviezen te geven  :biggrin2:

succes!
Door Anne in Zweden
#2096320
Hai, en welkom op Barfplaats!

Ik heb laatst het hele rekenverhaal nog eens op "papier" gezet voor iemand die nieuw was, dus dat kopieer ik voor het gemak maar even. In het voorbeeld is sprake van een hond van 10 kilo, dus jij moet moet voor jouw honden alles even opnieuw doorrekenen voor respectievelijk 35 kilo en 45 kilo. Je rekent dus voor iedere hond een eigen menu uit.

Kijk inderdaad even in de barfplaatsbibliotheek, en als je boven aan de pagina op "website" klikt, kun je in de submenu's alvast wat foto's zien van hoe een barfmaaltijd eruitziet.

Maar lees dit eerst eens door, dit is echt de allerbasiste basis voor barfen. Succes!

[nu volgt de berekening:]
"Om je even een indruk te geven: we gaan even (voor het rekengemak) uit van 10 kilo hond. Da's niet al te groot, dus waarschijnlijk mag daar wel 3% van het lichaamsgewicht aan voedsel in (voor grote honden is de "regel" van 2% van het gewicht, maar ook dan moet je kijken of je hond daar niet te dik of te mager bij wordt).

3% van 10 kilo hond is 300 gram voer per dag, oftewel 2100 gram voer per week (7 x 300 gram).

Nou moet je gaan bepalen hoeveel je van de verschillende barfbestanddelen je wilt gaan voeren. Als uitgangspunt kun je nemen:
50 % vleesbot
25 % spiervlees
20 % orgaan, waarvan de helft vuile pens, dus 10% pens en 10% hart/nier/lever/tong/w.v.n.t.t.k.
5 % groentemix

Die percentages zijn niet wettelijk verplicht hoor, maar we moeten even een uitgangspunt hebben.

Nou, rekenmachine erbij:

50% van 2100 gram = 1050 gram vleesbot per week
25% van 2100 gram = 525 gram spiervlees per week
10% van 2100 gram = 210 gram pens per week, plus 10% = 210 gram overige organen per week (dus bv. 70 gram hart, 70 gram nier en 70 gram lever)
5% van 2100 gram  = 105 gram groentemix per week

Nou heb je alvast een idee van hoeveel van ieder barfingrediënt je je hondje kunt voeren. Hóé je dat gaat doen, mag je helemaal zelf weten. Zelf hou ik het simpel: bij mij krijgen ze iedere dag vleesbot, iedere dag spiervlees, 1 x per week hart, 1 x lever, 1 x nier, 2 x per week pens en 2 x per week groente.
Als jij dat ook zou doen, zou je dus voeren:

1050 gram vleesbot verdeeld over 7 dagen = 150 gram vleesbot per dag
525 gram spiervlees verdeeld over 7 dagen = 75 gram spiervlees per dag

De organen voer je in dat geval 1 x per week, dus 70 gram per keer.
De pens zou dan 2 x per week zijn, dus 105 gram per keer.
De groente zou dan 2 x per week zijn, dus zo'n 55 gram per keer (afronden naar boven of onderen mag hoor, dat luistert niet zo nauw).

Je weekmenu zou er dan zo uit kunnen zien:

maandag: 150 gram bot + 75 gram spiervlees + 70 gram hart
dinsdag: 150 bot + 75 spier + 105 gram pens
woensdag: 150 bot + 75 spier + 55 gram groente
donderdag: 150 bot + 75 spier + 70 gram nier
vrijdag: 150 bot + 75 spier + 105 gram pens
zaterdag: 150 bot + 75 spier + 70 gram lever
zondag: 150 bot + 75 spier + 55 gram groente

Dit is maar een voorbeeld, hoor! Ik heb grote honden, dus weinig gefiebel met kleine porties groente die ik moet verdelen; als je een kleine hond hebt, is het misschien praktischer de groente in één keer te geven, om maar wat te noemen.

Je ziet dat je hond zo niet iedere dag even veel voer binnenkrijgt, maar dat is geen probleem. In de vrije natuur kijken ze ook niet op een gram meer of minder!"

Nou, ik hoop dat je wijs kunt worden uit dit verhaal. Lees inderdaad even de beginnersinformatie op dit forum door, zodat je ook weet welke botten je wel en niet moet voeren, en dan lekker een menuutje samenstellen! Succes!
Door nienk
#2096451
hoi en welkom hier! hartstikke goed dat je je honden over wilt gaan zetten, zonder dat ze iets hoeven te mankeren zal het ze zeker goed doen!

meeste tips zijn al gegeven, ik zou je graag nog even wijzen op Barf Handleiding, die vindt je op de website, helemaal rechts in het rijtje boven in.

mocht je kvv (kant&klare vers vlees voeding, of te wel, gemalen spul dat je in een winkel koopt) willen combineren met barf (een samengesteld menu van vleesbot, spiervlees en orgaan), dan vind je in het kvv hoofdstuk van het forum een topic 'kvv&barf in 1 bak'. Daar vind je ook een 'vers vlees voor beginners' verhaaltje.

iets wat ook handig is om te weten, is het feit dat je honden, zodra je ze over hebt gezet op rauwe voeding, waarschijnlijk gaan 'ontgiften'. ze kunnen bijvoorbeeld tijdelijk extra gaan verharen, even een vette vacht hebben, raar ruiken, vieze oogjes hebben, poepen met een soort vlies er om heen, en nog wat onschuldige dingen. dit komt doordat hun lijf bezig is al de afval stoffen er uit te werken die het in hun brok/blik tijd heeft opgebouwd. dit is eerder gunstig dan iets om je zorgen over te maken, het is van tijdelijke aard en een natuurlijk proces waar je niets aan hoeft te doen.

succes!
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2096465
alvast heel erg bedankt voor de reacties!
super handig dat rekentabel!!
ik ga er eens rustig voor zitten en verder verdiepen :)
Door Jump
#2096472
De meeste tips zijn hier al gegeven.Als je KVV (de worsten dus ;))geeft ben je over het algemeen
een stuk duurder uit als wanneer je Barft.Dat kun je zo duur of goedkoop maken als je wil.
Er zijn tegenwoordig veel internet-shops voor Barf spullen die gewoon aan huis bezorgen en hier
wordt op de Verzamelplaats ook vaak goedkoper vlees aangeboden.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2097636
Hey chipjolie ;-)

Leuk beaucerons  :biggrin2:

Zelf trek ik nooit snacks af van het "menu", maar voer wel op het oog dus als ze iets te zwaar worden (zoals Y die in Rotterdam te horen kreeg dat ze een goed kosthuis had, *kuch*) dan geef ik gewoon minder.
Als je het een beetje goedkoop wilt houden is een flinke vriezer een goed idee, omdat je dan grotere hoeveelheden kunt inkopen en dat is vaak goedkoper.
Ook samen met anderen bestellen kan enorm schelen.
Een KVV waar meerderen die ik ken heel tevreden over zijn is Lotgering. Die is heel betaalbaar.

Ik zit met zelf samenstellen ongeveer rond/iets boven de 2 euro per kilo denk ik, waarbij ik dan best een flink deel biologisch voer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door