Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bassoui
#2095945
nou heb ik misschien wel een beetje een rare vraag.
maar ik zag dus op markplaats dwerggeitjes staan.
die beestjes kosten een keer 10 tot 20 euro per stuk.
en als ik geiten vlees bestel ben ik haast 3 euro per kilo kwijt.
en nou ken ik ook nog een ex slager die alles slacht bij huis.
zou ik nu gewoon dwerggeitjes kunnen kopen en daar laten slachten zonder dat je gezeur krijgt met iets dat je die dieren af moet melden ergens ofzo?
en kan mijn hond daar alles van eten botten en alles enzo?
en kan dan alleen jonge dieren of ook oudere geiten want die staan er zelfs gratis op
ik heb trouwens nog niet gevraagd wat dat slachten mij zou gaan kosten ofzo
en misschien vind ik het zelf ook nog wel zielig
maar wil het gewoon is weten
Gebruikersavatar
Door koekje
#2095967
- Aan huis slachten mag idd niet
- De botten zijn te hard, want reken maar dat het geen zuiglamgeitjes zijn
- Je weet niet zeker of het vlees voor consumptie geschikt is (of er nog medicijnen in de geitjes zitten)

Ik denk dat je ook nog eens goedkoper uit bent om gewoon geitenvlees via een leverancier te bestellen.
Door tycolaika
#2095970
ik zie ook heel vaak kwartels staan op mp , konijntjes en allerlij beestjes
ook die zijn gratis , maar om ze te laten slachten ???
omdat je je hondje dan gratis aant eten hebt? of heel goedkoop.
nee ik wou hondjes , ik wil nu ook barfen , dus dan moet ik er ook voor betalen vind ik.
ik vind het te ver gaan , maar das mijn mening. ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2096007
Naar mijn idee ben je verplicht om geiten aan- en af te melden.
Slachten aan huis is verboden, maar sommige ambachtelijke slagers mogen het met toezicht van verschillende instanties.
Daar laten slachten is duur. Ze mogen vaak maar 1 dag in de maand slachten, moeten zelf alles verwerken.

Tweede, maar dat is meer een eigen mening, denk ik niet dat de geitjes bedoeld zijn voor slacht.
Zelf heb ik bijvoorbeeld konijnen, die houd ik als huisdier en zijn ook niet voor consumptie bedoeld. Het is nog maar de vraag of de eigenaar deze toekomst voor zijn geitjes voor ogen had.
Door bassoui
#2096047
dat het niet mag maakt die slager niks uit hoor dat is het probleem niet
maarja als het slecht is voor mijn hond met medicijnen en dat die botten te hard zijn
dan kan ik het beter maar niet doen
maar ik dacht mooi goedkoop een vriezer vol geitenvlees haha
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2096121
Hope schreef:
Tweede, maar dat is meer een eigen mening, denk ik niet dat de geitjes bedoeld zijn voor slacht.
Zelf heb ik bijvoorbeeld konijnen, die houd ik als huisdier en zijn ook niet voor consumptie bedoeld. Het is nog maar de vraag of de eigenaar deze toekomst voor zijn geitjes voor ogen had.
Als je ziet hoe ongelooflijk veel dieren er elk jaar weer gefokt en aangeboden worden, hoeveel asiels, opvangen en particuliere adressen vol zitten met herplaatsers en hoeveel kleurdwergjes er elk jaar weer bij de kinderboerderij over het hek gedumpt worden.... Dan denk ik hetzelfde als de topicstarter, die beestjes kunnen prima in de voerbak van de Woef. Het gros van de kleinere dieren eindigen ook in de buik van een slang.

Zielig? Ik zie het verschil niet met voor het vlees gefokte dieren. Vol met medicijnen? Kan, zeker met geitjes die aangeboden worden voor de hobby-houderij. Maar met het gros van al die dumpdieren zal dat wel loslopen, want het mag allemaal niets kosten.
Door Xada
#2096132
Ik zie ook het probleem niet. Als je een vriezer vol met vlees kunt krijgen voor weinig geld zou ik het doen. Een aanbieding laat je toch ook niet lopen? En als ze snel en pijnloos gedood worden is het prima, alle vlees wat je koopt zijn ooit dieren voor geslacht. Vanavond ga ik ook een schaap ophalen, waarschijnlijk is die al gedood, maar de rest moet ik zelf doen. En bij mij lopen er kippen en eenden rond ook voor de slacht voor de honden. Ze hebben tenminste een goed leven gehad voordat ik ze slacht.
Door tycolaika
#2096134
ik denk dat het gewoon ieders persoonlijke mening is.
ik zou het niet kunnen , in mijn tuin beestjes hebben lopen , die ik erna slacht voor mijn honden te kunnen geven.
en ik weet ook , dat alle vlees , ooit dieren waren , die geslacht zijn.
maar toch , gaat het mij persoonlijk te ver.
Door Anne in Zweden
#2096178
Als je de verkoper van de geitjes vertelt waarvoor je ze wilt kopen, krijg je ze waarschijnlijk niet mee, en dat betekent dat je moet liegen over je aanschafmotief. Dat zou voor mij persoonlijk al een groot dilemma zijn.
Door Xada
#2096200
Anne in Duitsland schreef: Als je de verkoper van de geitjes vertelt waarvoor je ze wilt kopen, krijg je ze waarschijnlijk niet mee, en dat betekent dat je moet liegen over je aanschafmotief. Dat zou voor mij persoonlijk al een groot dilemma zijn.
Waarom zou je het aankoopmotief vertellen? De meeste mensen vragen er toch niet naar en dan hoef je niet te liegen. Ik zou er ook niet om willen liegen, maar iedereen weet hier hoe het zit. Ik ben er ook mee begonnen omdat ik hier geen vlees voor de honden kon kopen. Nu doe ik half om half, wat ik kan kopen voor menselijke consumptie koop ik, voor de rest moet ik wel slachten.
Door nienk
#2096201
[quote="Anne in Duitsland"]
Als je de verkoper van de geitjes vertelt waarvoor je ze wilt kopen, krijg je ze waarschijnlijk niet mee, en dat betekent dat je moet liegen over je aanschafmotief. Dat zou voor mij persoonlijk al een groot dilemma zijn.
[/quote]

hier ben ik het helemaal mee eens. eerlijk zijn siert de mens. gevraagd of ongevraagd, dat maakt mij niet uit.

Daarnaast zou ik (als ik mezelf over mn principiele bezwaren heen zou zetten) het risico niet lopen. Weet jij veel wat dat beestje allemaal in gespoten gekregen heeft. ook nog, als die slager slacht aan huis en lak heeft aan de regels, zou ik er ook niet op vertrouwen dat het dier geslacht en het vlees gekeurd wordt zoals dat dient te gebeuren.

[quote="Xada"]
Waarom zou je het aankoopmotief vertellen? De meeste mensen vragen er toch niet naar en dan hoef je niet te liegen. Ik zou er ook niet om willen liegen, maar iedereen weet hier hoe het zit. Ik ben er ook mee begonnen omdat ik hier geen vlees voor de honden kon kopen. Nu doe ik half om half, wat ik kan kopen voor menselijke consumptie koop ik, voor de rest moet ik wel slachten.
[/quote]

geen mogelijkheden om vlees te kopen is iets anders dan er geen geld aan uit willen geven. Zelf gehouden dieren voor de slacht (zoals jou kippen, geloof ik?) vind ik ook nog iets anders dan een dier wat gehouden/gefokt is als hobbydier en in de voerbak beland.

Naja, zo zien we wel weer, hoever we allemaal willen gaan voor vlees voor onze honden/katten is heel persoonlijk!
Door job
#2096202
[quote="Xada"]
Waarom zou je het aankoopmotief vertellen? De meeste mensen vragen er toch niet naar en dan hoef je niet te liegen. Ik zou er ook niet om willen liegen, maar iedereen weet hier hoe het zit. Ik ben er ook mee begonnen omdat ik hier geen vlees voor de honden kon kopen. Nu doe ik half om half, wat ik kan kopen voor menselijke consumptie koop ik, voor de rest moet ik wel slachten.
[/quote]
Ook ik vind dat je het moet vertellen, het is de keus van de verkoper of ie dat dan wil.
Door Xada
#2096210
Ik heb hier kippen, eenden en sinds kort een geit rondlopen. De geit heeft twee jongen gekregen, een geitje en een bokje wat ik met het bokje ga doen weet ik nog niet. Vanavond krijg ik via vrienden van mij een schaap, maar ook deze man weet wat er gebeuren gaat. Als hij de oornummers heeft kan hij alles registreren volgens de regels. Maar aan de regels hier wordt niet veel aandacht besteed. Zelfs als er een schaap geslacht is die oornummers heeft wordt het excuus dat het dier is weggelopen aanvaard. Maar veel schapen en geiten hebben niet eens oornummers.
Door Martine-Tom
#2096324
Ik heb er opzich geen bezwaar tegen, moreel gezien, alleen zou ik het niet doen omdat ik niet weet wat er in dat beest gespoten is en of jhet wel gezond was.
Eigen kweek zou ik dan eerder doen, al zou ik dan zelf weer niet kunnen slachten, maar als ik iemand kende die dat zou willen doen zou ik best een paar kippen, eenden en/of geiten kunnen houden voor de slacht.
Vroeger was dat gewoon gemeengoed, je eigen varken laten slachten en dat zelf opeten, ik zie het verschil niet zo.
Ik ben blij dat het voor mij niet nodig is maar ik heb er moreel ook geen bezwaar tegen, ik zou het niet zeggen bij aanschaf maar ik zou er ook niet om liegen, als het me gevraagd word zal ik eerlijk zeggen waar ik ze voor gebruik, als de verkoper het dan niet meer wil is het ook goed ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door