Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door millyckk
#2095291
Heb nooit lamsnek durven geven omdat ik bij reguliere leveranciers niet precies weet hoe oud dat lam was, dit i.v.m. de hardheid.( maar ben in deze wel een beetje een schijterd ;))

Nu kan ik wekelijks  tot december, een aantal bio lamsnekken kopen van een boer die ik ken. Ik weet b.v. dat de nekken die ik deze week kreeg, van lammeren waren die 6 maand oud waren.
Vanavond heeft mijn hond er een gehad maar ik vond dat hij er behoorlijk lang over deed  :-\.  Manlief had er van tevoren de snoeischaar op los gelaten, hij moest behoorlijk kracht zetten maar kwam er uiteindelijk wel door. Deze waren dus 6 maand: is dat al te oud? In december zijn ze dus 9 maand,maar valt dat dan nog onder lam? Of is 6 maand ook al aan de harde kant?
Door Lizzy
#2095639
*milik* schreef: Heb nooit lamsnek durven geven omdat ik bij reguliere leveranciers niet precies weet hoe oud dat lam was, dit i.v.m. de hardheid.( maar ben in deze wel een beetje een schijterd ;))

Nu kan ik wekelijks  tot december, een aantal bio lamsnekken kopen van een boer die ik ken. Ik weet b.v. dat de nekken die ik deze week kreeg, van lammeren waren die 6 maand oud waren.
Vanavond heeft mijn hond er een gehad maar ik vond dat hij er behoorlijk lang over deed  :-\.  Manlief had er van tevoren de snoeischaar op los gelaten, hij moest behoorlijk kracht zetten maar kwam er uiteindelijk wel door. Deze waren dus 6 maand: is dat al te oud? In december zijn ze dus 9 maand,maar valt dat dan nog onder lam? Of is 6 maand ook al aan de harde kant?

Ik kan het je niet zeggen.... Ik denk namelijk zelf dat er ook verschil zit in het ras van de lammeren. En dat er zelfs verschil zit in hoe de dieren gehouden zijn. Zo vind ik bijv. opvallend dat biologische dieren altijd hardere botten hebben dan niet biologische...... Ja, zelfs de botdelen die geen gewicht hebben gedragen. En ik heb geen flets idee hoe dat kan, maar ik constateer het toch. Dus ja, dit deel van de nek kan voor jouw hond nou wel eens net te oud zijn bij 6 maanden. Tot 1 jaar is een lam trouwens en lam en daarna een schaap.

Ik voer trouwens wel lamsnekken van lammeren die 6 maanden en ouder zijn. Nou heb ik soms nekken die echt heel goed eetbaar zijn en soms heb ik nekken die echt knetterhard zijn. Daar laat ik ze dan even op klooien, geef er pens bij en ik pak het na een tijdje af, laat het ze niet op eten. De tandjes zijn daarna altijd wel weer lekker schoon.
Door Ramses1
#2095748
soms heb ik nekken die echt knetterhard zijn. Daar laat ik ze dan even op klooien, geef er pens bij en ik pak het na een tijdje af
ok, duidelijk dank je wel.

Ik heb gisteren bij een islamitische slager wat ribben, schouder en sleutelbeen? botten gehaald.
Dit was de eerste keer dat mijn 10 maanden oude hond een rij lamsribben kreeg, geen idee hoe oud die lammeren waren....
Hij heeft al een flinke bijtkracht, maar toch vond ik het wat spannend om te geven. Ik heb het laatse 2,5 ribje afgepakt. 
Mijn hond kraakt al aardig wat botten maar dit was echt best een stevig rijtje ribben.

o ja, mijn hond is een flinke Duitse Herder reu  ;D
Door millyckk
#2095969
Lizzy schreef: Ik kan het je niet zeggen.... Ik denk namelijk zelf dat er ook verschil zit in het ras van de lammeren. En dat er zelfs verschil zit in hoe de dieren gehouden zijn. Zo vind ik bijv. opvallend dat biologische dieren altijd hardere botten hebben dan niet biologische...... Ja, zelfs de botdelen die geen gewicht hebben gedragen. En ik heb geen flets idee hoe dat kan, maar ik constateer het toch. Dus ja, dit deel van de nek kan voor jouw hond nou wel eens net te oud zijn bij 6 maanden. Tot 1 jaar is een lam trouwens en lam en daarna een schaap.

Ik voer trouwens wel lamsnekken van lammeren die 6 maanden en ouder zijn. Nou heb ik soms nekken die echt heel goed eetbaar zijn en soms heb ik nekken die echt knetterhard zijn. Daar laat ik ze dan even op klooien, geef er pens bij en ik pak het na een tijdje af, laat het ze niet op eten. De tandjes zijn daarna altijd wel weer lekker schoon.
Daar heb ik ook aan gedacht:zal eens vragen of de boer daar wat zinnigs over kan zeggen. Pens had ik inderdaad ook bijgegeven voor de zekerheid. Ontlasting was vandaag prima.

Ik krijg de nekken met een beweegbaar deel er nog aan. (atlas en draaier)  Dat beweegbare deel ( draaier) had ik er al afgehaald,leek me geen goed plan om dat te geven want dat is een los, klein botje. Wat me opviel,is dat hij uiteindelijk de atlas overhield. Heb dat geruild want dat vond ik eng. Blijkbaar zijn dus die 2 bovenste wervels harder dan de rest (?)

Bedankt voor je antwoord, twijfelde of ik hier mee door moest gaan, maar ga het toch proberen: het is verder prima bevleesd botwerk!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door