Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2094940
Ik heb altijd prachtig mager spiervlees van veel verschillende diersoorten.
Maar nu vroeg ik mij af of ze dan wel voldoende goede vetten binnen krijgen?
En ik vermoed dat ze daardoor ook sneller verstoppen / harde ontlasting krijgen?
Inmiddels bij de islamiet al schapenvet gekocht om in kleine stukjes erbij te geven.
En binnenkort krijg ik geitenvet/afsnijdsels voor de afwisseling.
Laatst gewijzigd door Poedelpret op za 27 aug 2011, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2095206
ulla schreef: Ik ging geen vet toevoegen, en zou juist blij zijn met mager spiervlees.
Aan je vleesbotten zit meestal ook wel vet, dat lijkt mij voldoende.
En als ze dan...hoe zeg ik het netjes...chronisch geconstipeerd zijn?
#2095214
Ze krijgen 1 eendennek per dag en verder geen harde dingen oid.
Die ene eendennek gaat goed, keurige drolletjes maar zodra ik een eendenkarkas geef dan worden het al weer harde kogeltjes. De karkassen zijn goed bevleesd en ik geef er expres al extra spier en wat pens en/of hart bij.
#2095222
martine-tom schreef: En als ze dan...hoe zeg ik het netjes...chronisch geconstipeerd zijn?
Zeg het maar gewoon zoals het is. :biggrin2:

@ Claudia, dan zou ik in dit geval toch wat spiervlees geven waar wel wat vet aan zit, lam/geit/eend.
Dan hoef je het niet los te voeren.
#2095227
Claudia N schreef: Ik heb altijd prachtig mager spiervlees van veel verschillende diersoorten.
Maar nu vroeg ik mij af of ze dan wel voldoende goede vetten binnen krijgen?
En ik vermoed dat ze daardoor ook sneller verstoppen / harde ontlasting krijgen?
Inmiddels bij de islamiet al schapenvet gekocht om in kleine stukjes erbij te geven.
En binnenkort krijg ik geitenvet/afsnijdsels voor de afwisseling.
Vlees is van zichzelf soms al voldoende vet, ook al is het mager/lijkt het mager. Vleesbot bevat ook voldoende vet. Orgaantjes (aan pens en hart en nier) bevat ook genoeg vet. Vette vis is ook vet zat. Ik zou geen extra vetten toevoegen of bang zijn dat ze niet genoeg vet binnen krijgen hoor!
#2095228
Claudia N schreef: Ze krijgen 1 eendennek per dag en verder geen harde dingen oid.
Die ene eendennek gaat goed, keurige drolletjes maar zodra ik een eendenkarkas geef dan worden het al weer harde kogeltjes. De karkassen zijn goed bevleesd en ik geef er expres al extra spier en wat pens en/of hart bij.
Hoe kom ik dan van dit probleem af?
#2095286
Claudia N schreef: Ze krijgen 1 eendennek per dag en verder geen harde dingen oid.
Die ene eendennek gaat goed, keurige drolletjes maar zodra ik een eendenkarkas geef dan worden het al weer harde kogeltjes. De karkassen zijn goed bevleesd en ik geef er expres al extra spier en wat pens en/of hart bij.
Misschien eens even opschrijven hoe je precies voert? Je zegt 1 eendenek per dag is geen probleem. Een eendkarkas met wat vlees en orgaan erbij gaat echter niet goed. Maar als ik naar mijn eigen vriezerinhoud kijk, dan weegt een eendenek 100-120 gram en een eendkarkas een kilo. Dat is nogal een verschil. En al zouden jouw karkassen maar 5 ons wegen, dan nog is het verschil erg groot. Ik vind het antwoord op jouw vraag niet goed te geven als er niet wat meer details van je menu beschikbaar zijn.  ;)
#2095290
Eens. Het gaat niet alleen om de percentages, maar ook om hoeveel bot je per keer geeft. Geef je normaal 100 gram vleesbot, dan is een heel karkas gewoon heel erg veel bot in een keer. Dat maak je niet goed door extra spiervlees en orgaan te voeren.
#2095305
pike schreef: Misschien eens even opschrijven hoe je precies voert? Je zegt 1 eendenek per dag is geen probleem. Een eendkarkas met wat vlees en orgaan erbij gaat echter niet goed. Maar als ik naar mijn eigen vriezerinhoud kijk, dan weegt een eendenek 100-120 gram en een eendkarkas een kilo. Dat is nogal een verschil. En al zouden jouw karkassen maar 5 ons wegen, dan nog is het verschil erg groot. Ik vind het antwoord op jouw vraag niet goed te geven als er niet wat meer details van je menu beschikbaar zijn.  ;)
Weet niet hoe groot die eenden zijn maar ik heb net een zakje gewogen waar er 3 in zaten en dat was nog geen 6 ons. Of noem je wat ik heb dan eendenrug ipv karkas?
#2095322
Oke waarschijnlijk zijn het dan rugstukken ja. Rug is wat harder dan de nekken, er zit wat vlees op en vel met een dikke laag vet eronder (wat ik er zelf altijd afhaalde). Maar hoeveel geef je er dan bij?
Zelf geef ik 2 van mijn honden 50% vleesbot met 50% vlees/orgaan/groente. Dus bij 2 ons nek 2 ons aan ander spul.
Nr. 3 krijgt 45% vleesbot met 55% aan vlees/orgaan/groente erbij. Bij 2 ons nek dus 245 gram aan ander spul.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door