Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xada
#2094993
Ik zit me eigenlijk af te vragen of kippen, eenden en andere vogels ook nieren hebben. Zelf denk ik van niet omdat ik er met slachten nog nooit één ben tegengekomen en omdat de urine en de feaces tegelijk naar buiten komen.
Wie weet het zeker?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2094996
Ja vogels hebben nieren, die zitten strak tegen de rug aan. Als je karkassen voert dan kun je ze zien zitten. Ze zien er anders uit dan zoogdiernieren, ze zijn lang gerekt en hebben een andere zachtere structuur.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2095006
*Dorothea* schreef: Ja vogels hebben nieren, die zitten strak tegen de rug aan. Als je karkassen voert dan kun je ze zien zitten. Ze zien er anders uit dan zoogdiernieren, ze zijn lang gerekt en hebben een andere zachtere structuur.
Als je karkas voert, valt het dan alleen onder vleesbot?
Of dan ook onder orgaan?
Door Xada
#2095061
Dan is het natuurlijk door de structuur dat het mij niet is opgevallen. Ik zal er de volgende keer met slachten toch eens beter op letten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2097027
Ze liggen in de onderste helft, in de lengte tegen de ruggengraad aan.
Het is echt maar een dun, zwak orgaantje, niet veel meer dan een regenworm in gewicht, dus ik zou die niet inrekening brengen als je een karkas voert. Net zoals de restanten long die achterblijven.

De 'urine' is trouwens het witte in de ontlasting van een vogel en komt op de eigenlijke ontlasting te liggen in de cloaca waarna het samen naar buiten gaat.
Door Linsey
#2097193
Tijdje geleden eens een jonge kalkoen ontleed en foto's genomen van de nieren:
Plek waar de nieren zaten:
Afbeelding
En de nieren zelf:
Afbeelding
Door Xada
#2097750
Bedankt voor de foto. Inderdaad heb ik die flubber dingetjes wel eens gezien, maar nooit aan gedacht dat dat nieren zijn. Weer wat geleerd vandaag.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2097864
Tuurlijk, allemaal vertebraten, allemaal nieren om hun bloed te zuiveren. ;)
Zelfs insecten hebben iets dat hetzelfde werkt als nieren, maar natuurlijk zit het wel ietsje anders in elkaar.
Gebruikersavatar
Door pike
#2100098
pearlsofpassion schreef: Oh, das redelijk groot!
Bij mijn kippen waren ze dus veel kleiner, ijler en smaller.
Op de foto kan je niet zien hoe groot ze zijn, er ligt geen centimeter naast.
Ik vind het overigens niet uitzien als nier  :-[.
Vandaag heb ik hele mooie grote kipkarkassen gekocht, ze wogen gemiddeld zo'n 500 gram per stuk. Daar zaten de niertjes in, die waren niet langer dan hooguit 1 cm. als ze dat al waren. Maar ik heb hier kippen in de vriezer liggen, compleet met ingewanden (ook darmen) en die wegen zo'n 2,5 kg. Daar zitten grote nieren in, naar mijn idee te groot om normaal te zijn.  En dan heb ik het over een centimeter of 3-4 lang. En die zijn echt heel flubberig. Vastpakken kan niet dan heb je gelijk smurrie. Maar ze zien er nog steeds uit als een nier. Niervormig dus. Ik zal er eens een foto van maken als ik er weer zo'n kip ontdooi.
Door Linsey
#2100170
pike schreef: Op de foto kan je niet zien hoe groot ze zijn, er ligt geen centimeter naast.
Ik vind het overigens niet uitzien als nier  :-[.
Vandaag heb ik hele mooie grote kipkarkassen gekocht, ze wogen gemiddeld zo'n 500 gram per stuk. Daar zaten de niertjes in, die waren niet langer dan hooguit 1 cm. als ze dat al waren. Maar ik heb hier kippen in de vriezer liggen, compleet met ingewanden (ook darmen) en die wegen zo'n 2,5 kg. Daar zitten grote nieren in, naar mijn idee te groot om normaal te zijn.  En dan heb ik het over een centimeter of 3-4 lang. En die zijn echt heel flubberig. Vastpakken kan niet dan heb je gelijk smurrie. Maar ze zien er nog steeds uit als een nier. Niervormig dus. Ik zal er eens een foto van maken als ik er weer zo'n kip ontdooi.
Ik vond er niets mis mee, zagen eruit zoals nieren van gevogelte, natuurlijk is er wel wat gepruts aan te pas gekomen om ze eruit te krijgen. Deze komen uit een kalkoen die zonder orgaan (dus zoals een braadkip) 3,2kg woog en de nieren waren zo'n 4-5cm lang en pasten netjes in de holtes die aangewezen zijn.
Kippen hebben normaal iets langer gerekte nieren.

Ik zal binnenkort nog eens zo'n kalkoen ontleden en dan foto's nemen voordat ik de nieren eruit haal, dat was ik nu vergeten. En dan een meetlint naast de nieren leggen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door