Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door ellyE
#2094611
Hoi,
Sinds ruim een half jaar voer ik mijn honden (bouviers, 30 kg) ' 's morgens brokken en 's avonds verschillend vers voer: 2 x per week Darf, 2 x per week botten (kip, haas, konijn, parelhoen), 1 x vis (meestal makreel of KVV makreel van Tinlo), en verder smuldier, Tinlo hert of eend of paard, vers rundvlees. En 1 x per week een eitje en melk.

Ik weet dat iedereen zegt dat het heel ongezond is om brokken en vers voer op dezelfde dag te geven, hoewel ik niet weet waarom.
De honden doen het erg goed op deze combinatie, maar toch ben ik benieuwd naar jullie mening.
Groetjes
Elly
Gebruikersavatar
Door koekje
#2094628
Ik vind geen enkele brok gezond en ik denk dat je honden het nog beter gaan doen op volledig vers, maar dat is je eigen keuze natuurlijk. Wellicht heb je een grote voorraad brokken en wil je deze om financiele redenen eerst zelf opmaken.
Brok maakt het maagsap vrij basisch. Vers maakt het maagsap juist zuur. Een lage phwaarde (dus zuur maagmilieu) is nodig om bv hele botten te kunnen verteren. Nu voer je niet altijd hele botten, maar gemalen, maar toch geeft vers een zuurder maagmilieu. Er zijn honden (en katten) die de dagelijkse wisseling van ph-waarde van de maag niet goed kunnen hebben en dan sneller geneigd zijn om over te geven.
Wil je toch (voorlopig) brok en rauw (bot) blijven combineren, zorg dan wel dat er minimaal 8 uur tussen brok en bot zit. Dit om te zorgen dat het lichaam van de hond toch genoeg tijd heeft om de ph-waarde van het maagsap te kunnen aanpassen en er geen problemen komen met de vertering van de botten.
Hier staat nog het eea aan informatie:
http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... leesbotten

Nog een nieuwsgierige vraag: waarom geef je melk?
Door ellyE
#2094674
Ze krijgen om 07.00 en 19.00 uur voer, dus er zit 12 uur tussen.
Ik voer brokken deels uit gemakzucht en deels uit praktische overwegingen: soms kan het niet anders en op deze manier kunnen ze altijd brokken verdragen. Ze eten nu dit al langere tijd en het gaat prima.
Ze krijgen soms een scheut melk, zodat ze ook dat kunnen blijven verdragen, bovendien vinden ze het gewoon lekker. Net als soms een aardappel of boterham.
Op deze manier kunnen ze alles verdragen en onder alle omstandigheden
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2094706
Ik vind brokken ook nooit gezond, maar zie liever de combi brok/vers dan de combi brok/brok.

Er zijn honden die problemen krijgen en houden met de combi brok/vers op 1 dag of in 1 maaltijd, maar er zijn er ook zat, zoals mijn eigen honden jaren lang, die geen problemen hadden met brok en kvv in één maaltijd. Hoewel ik nu grif toegeef dat ze het op alleen vers nog beter doen dan ze op die combi deden in de zin dat de algemene gezondheid/weerstand is toegenomen. Dus terug naar de combi brok/vers zal hier echt nooit gebeuren.
Ik heb altijd gezegd dat ik best mee wil gaan in nieuwe inzichten wat betreft het mengen van brok/vers en het daarbij behorende wisselende maagzuurverhaal, maar mijn eigen ervaringen zijn anders. Dus blijf ik toch van mening dat het per hond verschilt hoe of wat en als jij en jouw honden tevreden zijn met deze manier van voeren, dan tja, vooral doorgaan, zeg ik dan maar. :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2094755
Ik heb vroeger Sien ook alles door elkaar gevoerd en zo ongeveer bijna ook dan alles in dezelfde bak. Sien heeft daar nooit echt last van gehad. Wat ik wel merkte, dat ze toch iets makkelijker overgaf. Sien vindt dat heel eng, dus wil ik dat altijd graag voorkomen. Op volledig vers (barf in mijn geval) zijn die kotsdagen echt heel zeldzaam geworden.
Door ellyE
#2095216
Bedankt voor jullie reacties, ik zal gaan proberen ze ook regelmatig 's morgens KVV te geven.
Door nienk
#2095230
als het praktische argument voor s ochtends lekker makkelijk brok voeren erg belangrijk is voor je, dan kun je eens gaan proberen de ochtend maaltijd langzaam af te bouwen en ze nog maar 1 echte maaltijd per dag te geven, een lekker grote rauwe hap als avondmaaltijd. s ochtends kun je dan een gedroogd stuk vlees geven, bijvoorbeeld. net zo makkelijk en veel gezonder! (Reus heeft ook wel eens periode's brok en vers door elkaar of op 1 dag gehad. hij deed het daar opzich goed op, behalve dat hij in een jaar tijd 8 keer ziek was. iets wat ik niet per se aan het eten linkte. maar, nu hier alle brokken en andere graan artikelen het huis uit zijn (december vorig jaar), is hij niet meer ziek geweest.)
Door ellyE
#2095886
Hoi Nienk
Wat een goede ideeën! Bedankt. Ik kan idd gaan proberen om 1 x per dag te gaan voeren. Maar feit blijft dat ze soms brokken moeten kunnen eten.
Dat gedroogde vlees, wat is dat precies en waar koop je dat?
Misschien kan ik dan beter soms een brokken dag doen
Door nienk
#2095957
bij de betere dierenspeciaalzaak hebben ze tegenwoordig best veel aan gedroogde vleesjes, snackjes en knaagjes. pensstaafjes en oren, bijvoorbeeld. www.zooplus.nl  heeft ook een groot assortiment (onder 'hondensnacks'). voordeel van gedroogde snacks is dat het heel wat gezonder is dan 'gewone' hondenbrokjes/koekjes/kluifjes, er zitten weinig tot geen andere dingen in dan puur vlees. nog gezonder, goedkoper en lekkerder maak je ze zelf. voor een paar tientjes heb je een kleine droogmachine (op internet, bijvoorbeeld een Bomann die veel mensen hier hebben), en je kan er van alles in gooien. uitgesmeerde kvv maakt hele lekkere brokjes, vindt Reus. maar ook pens, eendenvoetjes, konijnenoren, al het vlees, verzin het maar.

als je toch naar 1 maaltijd per dag gaat, dan kun je je honden ook laten wennen aan op onregelmatige tijden eten. mocht je dan een keer met ze op stap zijn en het niet uitkomt om ze s avonds te voeren, nou, dan krijgen ze het eerder, of later, of de volgende dag. geeft allemaal niks, als ze er aan gewend zijn. wellicht zijn de brokken dan helemaal niet meer nodig. mocht je toch iets bij de hand willen hebben, kijk dan eens naar K9 Natural (vrij prijzig, dat wel). sowieso is het raadzaam om als je toch brokken wilt houden voor er naast, dat je dan opzoek gaat naar een brok waar geen graan in zit.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2095971
[quote="ellyE"]
Maar feit blijft dat ze soms brokken moeten kunnen eten.
[/quote]

Waarom zou dat moeten? Mijn katten eten nooit meer brok.
Als ik ze nu een bak brokken voor zou schotelen, eten ze dat vast ook wel gewoon.
Door Martine-Tom
#2096284
[quote="ellyE"]
Hoi Nienk
Wat een goede ideeën! Bedankt. Ik kan idd gaan proberen om 1 x per dag te gaan voeren. Maar feit blijft dat ze soms brokken moeten kunnen eten.
Dat gedroogde vlees, wat is dat precies en waar koop je dat?
Misschien kan ik dan beter soms een brokken dag doen
[/quote]
Waarom wil je aan de brok blijven hangen?
Gemak?
Als het echt maar af en toe is kan je ook een vastendag inlassen, of je kan K9 voeren, of gedroogd vlees, of KVV, of je haalt gehakt en kip in de super en geeft dat, of een soepkip...
Van mij mag je hoor maar ik snap niet zo goed waarom de hond brok MOET eten...
Door nienk
#2096293
[quote="martine-tom"]
Waarom wil je aan de brok blijven hangen?
Gemak?
Als het echt maar af en toe is kan je ook een vastendag inlassen, of je kan K9 voeren, of gedroogd vlees, of KVV, of je haalt gehakt en kip in de super en geeft dat, of een soepkip...
Van mij mag je hoor maar ik snap niet zo goed waarom de hond brok MOET eten...
[/quote]

ik zie de noodzaak er ook niet zo van, maar als TS dat per sé wil, dan is dat zo. hihi, iedere hond die grotendeels vers krijgt is er 1, dus dan mag die ene brok dag in de zoveel tijd, daar doe ik dan niet zo moeilijk over. ook als de hond wel eens naar een pension gaat kan het zijn dat hij daar dan brokken moet eten, dan zou ik liever ook een slag om de arm houden en af en toe brok voeren om zeker te weten dat de hond niet gelijk ziek word als hij een weekje uit logeren gaat.
Door Martine-Tom
#2096329
Ik denk dat je met die ene brokdag de tolerantie niet vergroot...
Tom heb ik vanaf het begin beloond met brok of brokachtige snoepjes, hij heeft dus eigenlijk altijd wel een aanvoer van brok gehad maar hij verdroeg het gewoon niet meer.
Nu ben ik ermee gestopt en hij voelt zich stukken beter, en brokken verdraagd hij nu echt niet meer, ja een stuk of 5 maar dan houd het echt op.
Voor Tom dus echt geen brok meer, in mijn beleving en ervaring is het echt of/of, een beetje barf bij brok lukt wel maar zodra het over de 50% van je menu gaat is het niet echt een lekkere combi meer.
Mss voor andere honden wel hoor maar hier werkte het niet.


Dus als je hond er tegen kan doen! Zoveel mogelijk vers is altijd nog beter dan brok alleen  ;)
Door Barf
#2096611
[quote="ellyE"]
Hoi Nienk
Wat een goede ideeën! Bedankt. Ik kan idd gaan proberen om 1 x per dag te gaan voeren. Maar feit blijft dat ze soms brokken moeten kunnen eten.
Dat gedroogde vlees, wat is dat precies en waar koop je dat?
Misschien kan ik dan beter soms een brokken dag doen
[/quote]
dan gebruik je de brokken puur als beloning 8)
Door Pedro98
#2096675
[quote="Barf"]
dan gebruik je de brokken puur als beloning 8)
[/quote]

Dat doen we hier ook nog wel eens, als we gaan werken leggen we meestal een 5 tal brokje neer. Alleen Ukkie trekt zijn neus er voor op, maar Jopie die weet niet hoe snel hij ze bij elkaar moet zoeken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door