Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door king sky
#2091176
hallo iedereen
ik zou graag een beetje info hebben over hoe iki zelf snacks moet drogen?
ik heb bv een een geitenlong in de vriezer zitten maar blijkbaar heeft dit niet zo veel voedingswaarde dus hadden ze gezegd van deze te drogen maar ik weet niet hoe ik hier moet aan beginnen?
kan het gewoon in een oven gebeuren,
op hoeveel graden?
hoe lang?
en hoelang is het dan houdbaar?
kan je ook andere dingen drogen?
Door nienk
#2091180
je doet het het handigst in een droogautomaat, bijvoorbeeld eentje van Bohmann. even googelen, kost je een paar tientjes.

je kan vrijwel al het orgaan en vlees drogen, maar bijvoorbeeld ook eendenvoetjes en konijnenoren. vettere dingen duren langer, en soms wil het helemaal niet. alles zit er hier gemiddeld zo'n 12 uur in denk ik.

wisselend hoelang het dan houdbaar is. ik bewaar de grotere voorraad gedroogde dingen in de vriezer, en heb een bakje in de koelkast met voor een week ofzo. het kan wel gaan beschimmelen, maar het hangt heel erg af van hoelang het gedroogd is en hoe je het bewaard na hoeveel tijd dat kan gebeuren.
Door Huskymeisje
#2092083
ik heb ook een droogautomaat en kan je dat zeker aanraden. Wil je dat niet, of het eerst eens proberen dan kan het ook in de oven. Hoe dat precies werkt weet ik eerlijk gezegd niet want ik heb het nog nooit gedaan. Ik dacht ook in kleine stukjes, op het rooster en dan op een lage temperatuur heel lang in de oven. Maar volgens mij staat het wel ergens hier op het forum. Even de zoekfunctie gebruiken  ;)
Door Lil
#2092109
In de oven moet de deur open blijven, zodat het vocht dat verdampt uit de oven kan (anders wordt het niet droog). Het moet dan op een hele lage temperatuur (50 - 70 graden) en inderdaad lekker veel uren. Houdt er rekening mee dat long best stinkt in je oven...

Dus een leuk droogertje. Goedkope om te proberen of als je enthousiast bent: een duurdere scheelt veel tijd en droogt ook nog eens beter. Ik heb voor mezelf een stockli (droog ook mensen dingen  ;)) en toen het in mijn severin niet lukte... heb ik het op bakpapier toch maar in de stockli gelegd. Nou het werd hardstikke droog en omdat ik in de stockli metalen roosters had, was het ook in no time weer helemaal hygienisch schoon.
Door Miranda 1
#2093831
Ik wil lamshartjes drogen in een gewone oven. Moet ik dan bakpapier op het rooster leggen of gewoon laten uitlekken op een uitlekplaat?
Door nienk
#2094024
ik zou het eerst op bakpapier leggen, en dan als ze al een eindje droog zijn op het rooster.

edit: eendenhartjes drogen, in mijn ervaring, het beste als je ze even in de lengte door snijd. eend is best vet, en anders duurt het echt een eeuwigheid.
Door Miranda 1
#2094114
Ja, dat dacht ik al van het bakpapier. Het is lam, geen idee hoe vet dat is. Ik zat er sowieso aan te denken om de door te snijden, want ik wil het als beloningskoekjes gaan gebruiken.
Door nienk
#2094135
mirjansen schreef: Ja, dat dacht ik al van het bakpapier. Het is lam, geen idee hoe vet dat is. Ik zat er sowieso aan te denken om de door te snijden, want ik wil het als beloningskoekjes gaan gebruiken.
oh excuse, verkeerd gelezen. zou het in repen snijden denk ik, dan kan je die na het drogen waarschijnlijk makkelijk breken in kleine stukjes.
Door Beppie1
#2094160
Ik snij de hartjes(lams) in ringen/plakken en dan rond de 12-15 uur (hele vette stukken haal ik eraf)
Dat is dan wel in een droger, in de oven: Geen ideeeee
Door Miranda 1
#2094567
Hmm, mijn over blijkt het niet te doen met het deurtje open. Ik heb de oven dus aangezet op 70 graden met het deurtje dicht. Nu zijn het een soort gebakken lamshartjes, de hond vond het wel lekker. Dit kan toch geen kwaad voor de hond, met stoffen die vrij komen ofzo? Ze waren wel zo klaar, nog geen uurtje.  ;D
Door Xada
#2094694
Ik heb eerst in de oven gedroogd op bakpapier. Mijn rooster is te open om kleinere stukken vlees op te drogen. Na een uur of 6 verving ik het bakpapier. Nu heb ik een bohmann droogmachientje en dat bevalt me heel goed.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door