Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Brubabba
#2094445
Hallo allemaal,

Ik ben eindelijk om. Heb er bijna een jaar tegenaan gehikt, maar ga in oktober (na mijn vakantie) dan toch serieus aan de barf.

Met de rekenhulp ben ik gekomen tot de volgende getallen:
50% Vleesbot        2800 gram
10% Groente            560 gram
20% Orgaanvlees    1120 gram
20% Spiervlees      1120 gram

Onze hond (Dogo Argentino) weegt ongeveer 36 kilo. We geven nu 800 gram KVV per dag dus dat heb ik ook als uitgangspunt gebruikt voor barf.

Als basis voor het menu wil ik het volgende gaan voeren:

Vleesbot: Kipkarkas, eendenkarkas en geitenribben
Orgaanvlees: Geitenpens (50%), kalfshart, lamslever en geitennier
Spiervlees: Paard en geit

Afhankelijk van de ruimte in de vriezer en de aanbiedingen die we tegenkomen zal het wel uitgebreid worden, maar dit zijn de basisingredienten waar we mee willen starten.
O ja, en uiteraard zetten we vis op het menu. Beetje afhankelijk van wat ze bij de viskraam kwijt willen.

Is het wat?
Door Lizzy
#2095641
Ziet er goed uit! Ik zou in plaats van kalfshart alleen proberen aan runderhart te komen. Dat is rijker aan voedingsstoffen.

Je afwisseling is prima. Ik denk dat 1 keer in de week vis als maaltijd (bijv. zalmkop) of 2 keer in de week een kleiner visje zoals sardien, makreel, forel, etc. (liefst vette vis) een zeer goede aanvulling is. Twee keer per week een rauw eitje mag eigenlijk ook niet aan het menu ontbreken.

Maar ja, ja, dit is wel wat hoor, hier kun je prima mee aan de slag! Ik zou in het aller begin dat je over gaat alleen nog even geen geitenribben geven. Eerst maar even wennen met kip en eend.
Gebruikersavatar
Door Brubabba
#2095752
Runderhart i.p.v. kalfshart. Oke, dat gooi ik om. Eieren! Stom, stom stom :P helemaal vergeten.
Bedankt voor de tips.

Wat ik ben vergeten te vertellen is dat alhoewel onze hond, vanaf dat ze 6 weken was, op KVV staat, ze ook al vanaf het begin minstens 1x per week aan de vleesbotten zit.
Ik gaf haar met zeven weken oud haar eerste kabeljauwkarkas zonder kop en de week daarop at ze kipkarkas. Inmiddels is ze 11 maanden en heeft ze haaskarkas, konijnenkoppen, lamsribben en geitenribben zonder problemen naar binnen gewerkt. KVV is binnen 20 seconden weg. Geen lol aan.
Gisteren heb ik haar jonge geitenribben gegeven, maar volgens mij was het een bejaarde geit. Het duurde echt een half uur voordat ze het weggeknaagd had.
Daarom heb ik geitenribben in het menu opgenomen. Ik weet zeker dat ze het wel aankan om dat een of twee keer per week te eten. Of vind je dat ik toch moet wachten?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door